دانستنی های قهوه, دانش قهوه

فشار چگونه بر کیفیت اسپرسو تاثیر می‌گذارد ؟

بیشتر قهوه نوشان اسپرسو را به سایر روش‌های قهوه ترجیح می‌دهند و شاید به دلیل غلظت بالای قهوه اسپرسو است. همه می‌دانیم که اسپرسو بر اثر فشار‌ بر روی قهوه تهیه می‌شود و حاله‌ای از خامه ( کرما ) نیز روی آن قرار دارد. اما نقش فشار‌ در تهیه قهوه اسپرسو چیست؟ آیا تغییر فشار چندان مهم است؟

فشار چیست ؟

فشار را معمولا بر حسب بار اندازه گیری می‌شود که گاها با اتمسفر نیز بیان می‌شود. فشار‌ میزان نیرویی است که اتمسفر هوا به سطح دریا وارد می‌کند.

در زمان تهیه اسپرسو، معمولا 9 بار فشار لازم است. یعنی فشار‌ 9 برابر نیرویی که به سطح دریا وارد می‌شود. داستان اسپرسو و اسپروساز طولانی است اما 9 بار فشاری بوده است ه در طول تاریخ بهترین اسپرسو ممکن را تهیه کرده است.

تهیه اسپرسو

اولین چیزی که در تهیه اسپرسو مهم است، اندازه پودر آسیاب شده است. از هر قهوه‌ای می‌توان اسپرسو تهیه کرد اما ابتدا باید با درجه‌ی نرم آسیاب شده باشد. دومین مورد زمان تهیه است. زمان تهیه اسپرسو متغیر است اما به طور استاندارد در صورتی که از 9 بار فشار استفاده شود، بین 25 تا 30 ثانیه است. فشار کمتر، زمان بیشتر و فشار‌ بیشتر، زمان کمتری نیاز دارد.

فشار چگونه بر کیفیت اسپرسو تاثیر می‌گذارد ؟

اما به این سادگی هم نیست چون قهوه برای عصاره گیری به زمان نیاز دارد. اگر فشار‌ زیاد باشد و اسپرسو در عرض 12 ثانیه تهیه شود، تجربه‌ی نوشیدن این اسپرسو چندان خوشایند نخواهد بود. بنابراین زمان دقیق برای عصاره گیری قهوه به عوامل متعددی مثل درجه آسیاب، نوع قهوه، دمای آب و دستگاه اسپرسوساز بستگی دارد.

[alert style=”success”] طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن [/alert]

تاثیر فشار بر اسپرسو ؟

همانطور که گفتیم میزان فشار با زمان تهیه اسپرسو رابطه عکس دارد. فشار در تهیه اسپرسو بسیار مهم تلقی شده از همین رو نام آن را اسپرسو یعنی تهیه شده با فشار انتخاب کرده‌اند. در اثر فشار حاله‌ای کرمی رنگ بر روی قهوه نقش می‌بندد که اصطلاحا به کرما معروف است. کرما از چربی و روغن و روغن‌های موجود در قهوه به وجود می‌آید و معمولا دلیل بر با کیفیت بودن قهوه است.

دستگاه‌های خانگی معمولا 9 بار فشار‌ واقعی را نمی‌توانند بر روی قهوه اعمال نمایند اما شرکت‌های تولید کننده این دستگاه‌ها در تلاش اند تا بتوانند دستگاه‌های خود را مجهز به سیستم اعمال فشاری نمایند تا بتواند 9 بار فشار‌ واقعی بر روی قهوه اعمال نماید.

فشار چگونه بر کیفیت اسپرسو تاثیر می‌گذارد ؟

هر زمان که قهوه اسپرسو تهیه می‌کنید، عوامل زیادی مانند آب، دما، تازگی دانه‌ها، درجه آسیاب و میزان رست قهوه در کیفیت و طعم اسپرسو شما موثر هستند اما اگر شما یک اسپرسوی با کیفیت و مطلوب میخواهید، 9 بار فشار‌ نیاز دارید.

[alert style=”success”] تفاوت اسپرسو و قهوه دمی [/alert]

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “فشار چگونه بر کیفیت اسپرسو تاثیر می‌گذارد ؟

  1. میلاد گفت:

    خیلی از مطالب سایتتون کپی شده هستش و بدون ذکر منبع، واقعا زشته این کار، تازه روی عکسا لوگوی خودتونم میذارید؛ باریکلا
    منبع: https://perfectdailygrind.com/2017/06/how-does-pressure-affect-espresso-quality/
    نویسنده: Danielle Kilbride

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام دوست عزیز .
      این کار کپی کردن نیست .اسمش ترجمه هستش .
      ما سعی میکنیم مطالب خوب رو ترجمه کنیم و در اختیار دوستداران قهوه قرار بدیم .

  2. میلاد گفت:

    امیدوارم که نظرمو پاک نکنید

  3. موسی الرضا خورشیدی گفت:

    سلام
    آیا توان اسپرسو ساز بر کیفیت اسپرسو تاثیر دارد؟

  4. امید گفت:

    سلام. زمان عصاره گیری دستگاه نوا 140 حدود 15 ثانیه هست. میخواستم بدونم غیر از تمپ کردن و آسیاب ریز قهوه، راه دیگه ای برای بیشتر شدن این زمان هست؟ اگه مربوط به فشار زیاد دستگاه باشه، میشه از طریق تنظیم یا دستکاری این فشار رو کمتر کرد؟

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      دستگاه های خانگی به طور کلی در مقایسه با دستگاه های صنعتی خیلی قابل کنترل نیستند…برای همین هم شما فقط میتونید با همون متغیرهای درجه آسیاب و تمپ کردن بازی کنید و به هیچ وجه توصیه نمیکنیم که دستگاه خانگی رو دستکاری کنید

  5. امیر گفت:

    سلام و درود خدمت ادمین سایت، من کاری به کپی یا غیر کپی بودن مطلب ندارم من فقط برام اموزش و محتوای مطلب مهم بود که خوشبختانه برام خیلی مثمر ثمر بود دمتون گرم دست مریزاد👏👏👏👏

  6. رضا گفت:

    سلام
    من یه اسپرسو ساز صنعتی بیزرا گرفتم کارکرده
    چجوری میتونم بفهمم مقدار باری که از تو تنظیمات حودش بهش میدم با مقدار باری که از گروپ ها میان یکی هست .
    روشی برای فهمیدن این قضیه هست یا دستگاهی که بشه اینو اندازه گیری کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *