رست قهوه, دانش قهوه

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

زمانی که مقادیر زیادی قهوه سبز به دست شما می‌رسد، چگونه می‌توانید مطمئن باشید که از آن قهوه‌ای مطلوب به دست می‌آید؟ ممکن است با یک پروفایل رست عالی بتوان به این امر دست یافت اما آیا بازهم می‌توان از دقیق بودن و مناسب بودن پروفایل رست اطمینان حاصل کرد؟ اگر جواب خیر است، پس راه حل چیست؟ راه حل رست نمونه قهوه ( sample roasting )، است.

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

رست نمونه قهوه در تئوری بسیار ساده و به معنی رست یک نمونه کوچک قهوه سبز است. چندین هدف برای این کار وجود دارد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد. با قهوه ایلیا همراه باشید…

  • ارزیابی کیفیت قهوه سبز

هدف اصلی از رست نمونه قهوه، ارزیابی عملی قهوه سبز است. رست نمونه قهوه برای صادر کنندگان، وارد کنندگان و رست کنندگان قهوه یک بخش بسیار مهم در خرید و فروش قهوه به شمار می‌آید به طوری که به گفته‌ی یکی از رسترهای معروف، اساس و پایه کیفیت قهوه سبز را، رست نمونه قهوه تعیین می‌کند. به عبارت دیگر این حجم کوچک قهوه نماینده‌ای از کیفیت کل حجم قهوه سبزی است که در دست داریم. زمانی که قهوه هنوز سبز است، نمی‌توان حدس زد که چه طعمی خواهد داشت و بی تردید چشیدن طعم آن بعد از خریدن مقادیر بسیار زیاد آن چندان عاقلانه نخواهد بود.

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

  • انتخاب یک پروفایل رست مناسب

در هنگام رست نمونه‌ی قهوه برای ارزیابی قهوه سبز، به دنبال راهی برای رست حجم اصلی قهوه سبز هستیم اما در زمان رست برای مصرف شخصی، هدف‌های متعددی را دنبال خواهیم کرد. بنابراین پروفایل رست ما متفاوت خواهند بود.

[alert style=”success”] کاپینگ عملیاتی برای تست قهوه [/alert]

  • کاپینگ قهوه برای فروش و آموزش

اگر کاپینگ قهوه برای فروش یا آموزش انجام شود، باز هم هدف متفاوت خواهد بود. در این مرحله از هر نمونه قهوه بهترین ویژگی‌ها انتظار می‌رود به این معنی که در زمان رست، انچه که بهترین ویژگی قهوه‌ است باید پدیدار شود به طور مثال، از قهوه بوربون، شیرینی و از قهوه اتیوپی اسیدیته قابل ملاحظه‌ای انتظار می‌رود.

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

نمونه قهوه تا خرده فروشی

فرض کنید از یک تامین کننده، نمونه‌ی قهوه درخواست می‌کنید، و معمولا برای شما نمونه‌هایی در حجم 300 تا 2000 گرمی ارسال می‌شود که البته مقادیر زیادی برای رست نمونه است و باید به قسمت‌های کوچکتر 50 گرمی تقسم شوند.

در مرحله بعد شما باید تمامی نمونه‌ها را با روش‌های متفاوت رست کنید تا عطر و رایحه عمومی قهوه را مشاهده نمایید. نکته مهم در این مرحله نامبهم بودن پروفایل رست است چون در اینجا ارزیابی نمونه قهوه مد نظر ماست نه پروفایل رست.

رست نمونه قهوه ( sample roasting ) چیست ؟

سپس در فواصل زمانی 8 تا 24 ساعت بعد از رست، قهوه تهیه شده از نمونه‌ها را درون فنجان ارزیابی کنید. افراد حرفه‌ای در این صنعت معمولا در این مرحله به دنبال نواقص یا عیبی در قهوه هستند، مخصوصا انواع عیوبی که فقط بعد از رست شدن قهوه مشخص خواهند شد.

وقتی که نمونه‌ی مناسب را برای خرید انتخاب کردید، باید نوع دیگری از رست نمونه را بر نمونه‌ی مورد نظر انجام دهید. در این لحظه باید بهترین پروفایل رست را انتخاب کرده و نمونه‌ی مورد نظر را با آن رست نمایید.

[alert style=”success”] فرآیند رست قهوه [/alert]

پس از یافتن بهترین پروفیل رست، زمان رست انبوه فرا میرسد. کل فرایند تحویل گرفتن قهوه تا خرده فروشی توسط رستری‌های صنعتی معمولا 1 تا 3 هفته طول می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *