راهنمای خرید, آموزش

تفاوت اسپرسو و قهوه دمی

در این مطلب تفاوت واقعی بین قهوه دمی و قهوه اسپرسو را بررسی خواهیم کرد . بسیار جالب است که بیشتر علاقه‌مندان به قهوه در مورد تفاوت واقعی این دو اطلاعات چندانی ندارند و یا حتی برخی بر این باورند که اسپرسو و قهوه از دو گیاه متفاوت هستند . اگر واقعا یکی از علاقه‌مندان به قهوه هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را بخوانید .

شباهت اسپرسو و قهوه دمی

اول از همه به بیان شباهت این دو می‌پردازیم .قهوه اسپرسو و قهوه دمی هر دو از یک گیاه به دست می‌آیند البته ممکن است اسپرسو و قهوه دمی از مناطق مختلفی باشند ولی در آخر همه از یک نوع گیاه با یک شیوه ی رست به دست می‌آیند .

تفاوت واقعی اسپرسو و قهوه دمی

اولین تفاوت واقعی این دو در طرز تهیه آنها پدیدار می‌شود .قهوه های دمی با عبور آب به صورت آهسه از بین پودر قهوه بدست می‌آید . در بین انواع قهوه که با ریختن آب بر روی آن تهیه می‌شوند ، فرنچ پرس و دستگاه‌های نسل سوم تقریبا به شیوه زیر عمل می‌کنند .

برای تهیه قهوه دمی ابتدا مقادیر دلخواه پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط را داخل فیلتر کاغذی دستگاه ریخته و کمی آب با درجه حرارت تقریبا 90 درجه سانتی‌گراد به روی آن می‌ریزیم با گذشت مقداری زمان آب از میان دانه‌ها عبور کرده و قهوه دمی برای نوشیدن آماده است .

[alert style=”success”]حتما مطالعه شود : طرز تهیه قهوه با سایفون [/alert]

تقریبا تا چند ساعت بعد نیز می‌توانید از این قهوه لذت ببرید . این نوع قهوه دارای عطر و بوی خوب و طعم خوشایندی است . بسیاری از مردم دنیا از این روش تهیه قهوه بهره می‌برند اما این تنها راه برای تهیه قهوه نیست .

قهوه دمی

تهیه اسپرسو

اسپرسو یک روش دیگر برای تهیه قهوه است که کمی با روش‌های دم کردن سنتی متفاوت است .به طور معمول برای تهیه اسپرسو ، دانه قهوه را نرم‌تر از شیوه قبلی آسیاب می‌کنیم . بعد از آسیاب پودر قهوه را داخل سبد دستگاه گذاشته و با کمی فشار ، سطح آن را صاف و یکدست می‌کنیم تا فرایند عبور آب به خوبی انجام شود . توجه داشته باشید که زمان انجام فرایند گذر آب از میان پودر قهوه باید بین 15 تا 20 ثانیه طول بکشد در غیر این‌ صورت عطر و طعم قهوه تغییر خواهد کرد . برای سرو اسپرسو معمولا از فنجان های گوچک ( شات ) استفاده می‌شود .

[alert style=”success”]حتما مطالعه شود : طرز تهیه قهوه اسپرسو [/alert]

تفاوت واقعی اسپرسو و قهوه

یک شات اسپرسو از سه قسمت تشکیل شده است :

قلب قهوه ( the heart  ) : شامل قسمت غلیظ و تیره رنگی است که در انتهای شات قرار دارد .

پیکر قهوه ( the body ) : شامل قسمت میانی شات که دربر گیرنده قسمت تیره و کرم قهوه می‌شود .

کرما قهوه ( the Crema ) : قسمت رویی شات که از کف قهوه درست شده است .

لازم به ذکر است که اسپرسو فقط تا مدت کمی بعد از دم کردن قابل خوردن است و بعد از این مدت طعم و مزه بدی پیدا می‌کند به طوری که از خوردن آن پشیمان خواهید شد .

تفاوت در مقدار استفاده

بعد از تهیه این دو قهوه حتما به این موضوع پی خواهید برد که میزان قهوه در روش اسپرسو بسیار کمتر از آن در روش‌های دیگر است . در اینجا نکته قابل توجه مقدار کافئین در هرکدام از روش ها است .

به طور معمول یک فنجان قهوه 8 اونس ( 236 سی سی ) می باشد که بسته به نوع دم کردن مقدار کافئین آن بین 80 تا 185 میلی گرم متغیر است . این درحالی است که یک شات اسپرسو فقط 1 اونس ( 29 سی سی ) قهوه را در‌بر می‌گیرد که شامل 40 تا 75 میلی گرم کافئین است .

طعم

در کل اسپرسو  عطر و طعم میانه‌ای دارد که هم طعم شیرین و هم تلخ را دربر می‌گیرد و از نظر غلظت غنی‌تر و غلیظ تر است اما قهوه های دمی طعمی ملایم و عطر و رایحه ای زیاد دارند و از نظر غلظت در درجه پایینی قرار دارند .

نتیجه

اسپرسو و قهوه های دمی روش‌های تهیه قهوه هستند و نام گونه ای از دانه قهوه نیستند . اسپرسو و روش‌های دیگر همگی مورد علاقه بسیاری از قهوه دوستان می‌باشند . این که شما چه نوع قهوه‌ای را می‌پسندید بستگی به ذائقه خودتان دارد . آیا یک قهوه کم با غلظت و طعم بیشتر می‌خواهید یا یک فنجان قهوه پر که بتوانید از آن درطول روز لذت ببرید .

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع قهوه ساز نسل سوم ، انواع اسپرسوساز [/alert]

11 دیدگاه در “تفاوت اسپرسو و قهوه دمی

  1. امین گفت:

    سلام
    من مقاله رو که میخوندم یه جاش نوشتین در روش قهوه ی دمی تا چند ساعت بعد هم میتونید از قهوه استفاده کنید [ تقریبا تا چند ساعت بعد نیز می‌توانید از این قهوه لذت ببرد ] میخواستم بدونم دقیقا منظورتون چیه یعنی میشه قهوه رو دم کرد و به مرور مثلا طی یکی یا دو ساعت به آرومی قهوه خورد؟ یا من اشتباه متوجه شدم ؟ آخه من قهوه خیلی میخورم اما به روش اسپرسو هم مقدارش کمه هم روش تهیه خیلی وقت گیر تره هم اینکه نمیشه زود به زود یا زیاد خورد.
    اما به روش دمی ظاهرا مثل فبلمهای خارجی هست که یه دستگاه قهوه ساز دارن و هی میخورن اونم در میزان زیاد
    میشه توضیح بدین واقعا چطوریه آخه چند جا من شنیدم که قهوه رو باید بلافاصله بعد دم کردن خورد و نمیشه زیاد نگه داشت

    1. جلال رمضانی گفت:

      دوست عزیز منظور از این که تا چند ساعت بعد هم می‌توان از قهوه دمی استفاده کرد این است که طعم و مزه آن نسبتا تغییری نمی‌کند ولی اسپرسو سریعا تغییر مزه خواهد داد . این موضوع که فرمودید کشورهای خارجی بارها مصرف می‌کنند به دلیل آن است که آن‌ها قهوه دمی را گرم نگه داشته بنابراین می‌توانند در فواصل زمانی دیگر نیز استفاده کنند .

      1. امین گفت:

        ممنون از توضیحتون پس اگه قهوه ی دمی رو گرم نگه داریم میشه یه بار دم کرد و تا فاصل زمانی کمی طولانی تر به مرور استفاده کرد البته اینکه میپرسم چون هی تند تند نمیخوام و فرصت ندارم قهوه درست کنم میخواستم بدونم میتونم یه بار دم کنم و به مرور استفاده کنم مثل افرادی که چایی دم میکنن و طی یه مدت مصرف میکنن و هی دائما چایی دم نمیکنن .
        و یه پیشنهاد هم دارم
        میشه یه مقاله در مورد انواع دانه های قهوه و راه شناختن تازه از کهنه یا مثلا مربوط به کدام منطقه هستند یا نم کشیده هستن و اینطور چیزا از طریق دیدن و بررسی جزیی بزارید.آخه وقتی میری فروشگاه یه قهوه ریختن توی یه ظرف بزرگ و میگن مثلا مال کنیاست حالا آدم نمیدونه چند وقته تو مغازه مونده یا واقعا مال کدوم منطقه است (البته نمیدونم ااصلا همچین چیزی که من میگم هست یا نه)
        خود من یه بار یه سری دانه قهوه خریدم موقع آسیاب خیلی سفت بود بعد یه بار دیگه یه سری قهوه خریدم موقع آسیاب اینقدر نرم و راحت آسیاب میشد.
        ممنون از صبوریتون

        1. جلال رمضانی گفت:

          بله اگر از دستگاهی استفاده کنید که قهوه را گرم نگه دارد این امکان هست . مانند برخی قهوه سازهای فرانسه که دارای این ویژگی هستد .
          ممنون از شما . پیشنهادتون به مدیریت ارجاع داده خواهد شد .

  2. میلاد گفت:

    با سلام
    من سالهاست که قهوه عربیکا به صورت آمریکانو مصرف میکنم.اما باز هم دچار اضطراب میشم.میشه لطفا من رو راهنمایی کنید؟
    اگر قهوه دمی فرنچ پرس مصرف کنم , بهتره؟
    چون اگر قهوه نخورم واقعا اذیت میشم
    با تشکر

    1. محسن مداحی گفت:

      بله اگر فرنچ پرس یا به طور کلی از قهوه های دمی استفاده بکنید بهتره .ضمنا با معده خالی قهوه مصرف نکنید و از قهوه های عربیکا با کیفیت استفاده کنید .

  3. ali گفت:

    سلام. من قهوه رو با موکاپات درست میکنم. منتها اصلا روش کف ایجاد نمیشه. من از قهوه lavazza espresso استفاده میکنم. ممنون میشم اگه اشتباهمو بهم بگین.

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. در کل قهوه درون موکاپات خامه چندانی به دست نمی دهد.

  4. مهربانی گفت:

    سلام
    می خواهم یک مغازه قهوه فروشی با تیک اوی راه بیندازم ،‌برای اینکار چه دستگاهی را پیشنهاد می نمایید و همچنین به نظر شما اگر کار رست قهوه را خودم انجام بدهم ( با توجه به عطر و بویی که از آن در محل منتشر می شود) بهتر نیست تا اینکه قهوه را رست شده تهیه نمایم ، ممنون از پاسخ های شما؟

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای مشاوره کامل با دفتر تماس بگیرید

  5. ممد گفت:

    از توضیحات همتون استفاده کردم ممنونم از همتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *