راهنمای خرید, آموزش

راهنمای خرید قهوه

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

بسیاری از ما برای نوشیدن یک فنجان قهوه عالی به قهوه خانه‌ها یا کافی شاپ‌های مورد علاقه خود می‌رویم. اما این کار ممکن است طی مدت طولانی هزینه‌ی زیادی برای ما داشته باشد. پس باید چه کرد ؟ بهتر این است یک قهوه عالی در خانه تهیه کرد و از آن لذت برد . اما در اینجا مشکلی به وجود می‌آید که ممکن است برای بیشتر قهوه دوستان پیش آید. شاید این سوال در ذهن شما هم باشد که برای تهیه یک قهوه خوب خانگی از کجا باید شروع کنیم . در این مطلب قصد داریم برای یافتن پاسخ این سوال به شما کمک کنیم. پس با ما همراه باشید…

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

قهوه نوشیدنی با پتانسیل بسیار بالاست بنابراین برای ورود به عرصه‌ی قهوه میتوان از مکان و جاهای متفاوتی شروع کرد. برای مثال می‌توان آن را به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفت و یا حتی راهی برای پس انداز کردن هزینه‌های اضافی که برای نوشیدن در کافه ها صرف می‌شود. برای تهیه قهوه عالی در خانه چندین مرحله یا گام وجود دارد. که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد. این موضوع چندان هم پیچیده نیست پس نگران نباشید.

گام اول : انتخاب راه و روش تهیه قهوه

در ابتدای راه برای تبدیل شدن به یک باریستای خوب خانگی باید روش خود را برای تهیه قهوه‌ مورد نظرتان بیابید. اول از همه به فکر قهوه‌هایی باشید که تا به حال امتحان کرده و از آن لذت برده‌اید. اگر بیشتر به اسپرسو و نوشیدنی‌های بر پایه آن مانند آمریکانو و لاته علاقه دارید ، باید هزینه بیشتری نسبت به روش‌های دیگر بپردازید . اما همیشه گزینه‌های مناسبی هم وجود خواهند داشت.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

زمانی که شما تصویر واضحی از قهوه‌ی مورد علاقه خود داشته باشید بهتر می‌توانید برای تهیه وسایل و ابزار آن نیز تصمیم بگیرید و آن را در خانه برای خود تهیه نمایید. اگر به قهوه‌های دمی علاقه بیشتری دارید، می‌توانید دربین روش‌های فیلتری بهترین دستگاه را یافته و آن را خریداری نمایید. مثلا می‌توانید از روشهای فیلتری مخروطی شکل مانند وی 60 ( V60 ) ، کلور ( Clever ) و یا کمکس ( Chemex ) استفاده کنید. اگر قهوه‌ای که قبلا نوش جان کرده‌اید از داخل قوری یا چیزی شبیه به آن برای شما سرو شده است، می‌توانید از قهوه‌ سازهای فرانسه تمام خودکار استفاده نمایید که برای مصارف خانگی طراحی شده و کیفیت مطلوبی دارند.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

معمولا همه‌ی نوشیدنی‌های خوشمزه که با شیر بخار زده و اسپرسو تهیه می‌شوند ، توسط دستگاه اسپرسو ساخته می‌شوند. شاید اسپرسو سخت ترین و دقیق ترین روش تهیه قهوه‌ مخصوصا در خانه باشد. بنابراین احتمالا تهیه کردن لوازم آن کمی هزینه‌بر و تهیه خود اسپرسو نیازمند مهارت بیشتری نسبت به قهوه‌ دمی باشد. اما در آخر با تهیه قهوه‌ اسپرسو و نوشیدنی‌های بر پایه آن که بسیار مورد علاقه شماست ، این هزینه جبران خواهد شد.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

در آخر به این نکته نیز توجه کنید که هدف شما از تهیه قهوه‌ در منزل چیست . اگر صرفا به دنبال کاهش هزینه‌های صرف شده در کافی‌شاپ هستید می‌توانید از دستگاه‌های ارزان قیمت‌تر استفاده کنید ولی اگر هدفتان یادگیری هر آنچه در مورد قهوه‌ و نوشیدنی‌های عالی آن است ، بهتر است از هزینه واهمه نداشته باشید.

[alert style=”success”] تفاوت اسپرسو و قهوه‌‌ دمی [/alert]

گام دوم : اختصاص دادن هزینه و تحقیق در مورد لوازم

بزرگترین مانع برای تهیه بهترین قهوه در خانه میزان پولیست که هر فرد مایل به هزینه کردن برای خرید لوازم و خود قهوه است. تحقیق در این مرحله برای رفع تصورات غلط افراد از قیمت‌هاست. چرا که ممکن است قیمتی که در ذهن فرد تصور شود هیچ تناسبی با قیمت‌های واقعی داخل بازار نداشته باشد. برای مثال درحالی که آسیاب‌های برقی در بازار با قیمت کمتر هم یافت می‌شوند اما بهترین نمونه‌ای که بتوان به آن اعتماد کرد و کیفیت مناسبی ایجاد کند ، حدودا 400 هزار تومان قیمت دارد.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

اگر مایل به تهیه قهوه به صورت دستی هستید ، می‌توانید با هزینه‌ای کم یک فنجان قهوه عالی در خانه تهیه نمایید. نمونه‌های قهوه ساز تمام خودکار نیز وجود دارد که تهیه قهوه را بسیار ساده و آسان کرده و کاربرد دست را محدود می‌نماید. البته این دستگاه‌ها قیمت بیشتری دارند.

بهتر است در کنار دستگاه قهوه ساز یا اسپرسوساز یک آسیاب شخصی نیز خریداری نمایید چرا که عمر پودر قهوه بسیار کم است و به سرعت خواص خود را از دست می‌دهد . قهوه تازه آسیاب شده دارای طعم و رایحه‌ی بهتری خواهد بود.

در اینجا برخی از روش‌ها و وسایل تهیه قهوه را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • یک دستگاه فیلتری دستی با قیمتی نسبتا کم ( حدود 20 تا 200 هزار تومان ) بسته به اندازه و نوع دستگاه و به اضافه قیمت فیلترهای آن که معمولا در بسته‌های صد عددی یافت می‌شود می‌تواند قهوه‌ای بسیار خوش عطر و طعم برای شما تولید می‌کند. از این دسته قهوه سازها می‌توان به کلور ، سایفون ، وی 60 اشاره کرد. البته شایان ذکر است که این نوع دستگاه‌ها قهوه دمی تهیه می‌کنند و اسپرسوساز نیستند.
  • دستگاه‌های نسل سوم دیگری نیز مانند آئروپرس و فرنچ پرس با قیمت‌هایی نسبتا کم ( حدود 40 تا 200 هزار تومان ) و با قهوه خروجی بسیار عالی و پر رایحه شما را راضی خواهند کرد. این نوع قهوه سازها نیازی به تعویض فیلتر در هر بار استفاده ندارند و هزینه شما فقط صرف خرید قهوه خواهد شد.

[alert style=”success”] آئروپرس ( Aeropress ) چیست و چه تفاوتهایی با فرنچ پرس دارد ؟ [/alert]

  • آسیاب های دستی قهوه‌ نیز با قیمت‌های ارزانتر نسبت به نمونه‌های برقی در بازار موجود است . آسیاب‌های دستی قهوه‌‌ نسبت به اندازه و نوع تیغه از حدود 20 هزارتومان تا 200 هزارتومان درون بازار یافت می‌شود. برای مثال آسیاب دستی معمولی با قیمت حدود 85 هزار و آسیاب دستی بیالتی با قیمت حدود 185 هزارتومان درون بازار وجود دارد.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

  • آسیاب‌های برقی در محدوده قیمت‌های متفاوتی وجود دارند اما از نظر ما ارزانترین آسیاب برقی قابل اعتماد که قهوه خوب و یکدستی به شما ارائه دهد آسیاب 600N در حدود قیمت 380 هزار تومان است. نمونه‌های بسیار بهتر و مفیدتر هم با برند باراتزا در حدود قیمت 700 هزار تومان به بالا در بازار موجود هستند که برای مثال می‌توان به آسیاب قهوه باراتزا اینکور ( Encore ) اشاره کرد. که البته این آسیاب‌ها در این بازه قیمتی خانگی محسوب می‌شوند. نمونه‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیز وجود دارند که بیشتر در کافه‌های بزرگ و تولیدی‌های قهوه استفاده می‌شوند و بازه قیمتی از 2 تا 10 میلیون تومان را به خود اختصاص می‌دهند.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

[alert style=”error”] بررسی و خرید آسیا‌بهای قهوه‌ صنعتی [/alert]

  • لوازم جانبی دم کردن قهوه مانند کتری ( کتل ) و ترازو چندان برای تهیه قهوه ضروری نیستند اما بودنشان تفاوتی ایجاد می‌کند و مسلما این تفاوت در عطر و طعم قهوه تهیه شده تاثیر خواهد داشت. در مورد کتری‌ها می‌توان گفت که از بازه قیمتی حدود 120 تا 250 هزار تومان در بازار ایران وجود دارند. برای مثال می‌توان به کتل یا کتری هریو با قیمت حدود 220 هزار تومان اشاره کرد. ترازو نیز در صنعت قهوه و تهیه و دم آوری آن نقش مهمی ایفا می‌کند و تفاوت قیمتی زیادی در بین آنها موج می‌زند اما یک نمونه از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین آنها را می‌توان ترازوی باریستا با قیمت حدود 180 نام برد. ترازوها باید قابلیت‌های خاصی داشته باشند تا بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

[alert style=”success”] ترازو و کاربرد آن در صنعت قهوه‌ [/alert]

  • اما به سراغ اسپرسوسازها برویم. دستگاه‌های اسپرسوساز و لوازم جانبی آنها نسبت به قهوه سازهای فیلتری و نسل سوم گران قیمت‌تر هستند. در دنیای قهوه‌، دستگاه‌های اسپرسوساز فراوان تولید و به بازار عرضه شدند اما همه‌ی آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. در عرصه تهیه قهوه‌ اسپرسو ، دستگاه‌های اسپرسوساز دستی با قیمت‌های حدود 200 هزار تا 1 میلیون تومان در بازار موجوداند اما این نوع دستگاه‌ها به اسپرسوسازهای همراه معروف‌اند و از انرژی دست برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می‌کنند و بیشتر برای مصارف خارج از خانه و در مسافرت‌ها مناسب است. در این میان مینی پرسو با قیمت حدود 199 هزار تومان یکی از مقرون به صرفه ترین اسپرسوساز های همراه است. مدل‌های فرانسوی اسپرسوساز همراه مانند هندپرسو نیز با قیمت حدود 500 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

[alert style=”error”] بررسی اسپرسوسازهای همراه [/alert]

اسپرسوسازهای برقی نیز رده بندی قیمتی متفاوتی دارند و از قیمت حدود 300 هزار تا 2.5 میلیون تومان در بازار موجود هستند. در این میان می‌توان به اسپرسوسازهای نوا با انواع مختلف آن اشاره کرد که در کشور ما ایران نیز استقبال خوبی داشته و محدوده قیمتی 400 هزار تومان را به خود اختصاص می‌دهند. نمونه‌های برقی با برندهای معروفی چون گاستربک ، دلونگی و… نیز در ایران وجود دارند که هر کدام از این برندها بنا به مدل دستگاه خود قیمتی متفاوت خواهند داشت. برای مثال از هریک از این سه برند معروف به ترتیب گاستروبک 42606 ، دلونگی EC680  را نام برد. البته باید ذکر کنم که این دستگاه‌ها نمونه خانگی هستند و در این مطلب نمونه‌های صنعتی را ذکر نمی‌کنیم.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

[alert style=”error”] بررسی انواع اسپرسوساز خانگی [/alert]

  • اسپرسوسازهای روگازی ( موکاپات ) نیز به تعداد و قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود اند که همه‌ی آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. با این که قهوه به دست آمده توسط این دستگاه‌ها دقیقا همان اسپرسو نیست آما به دلیل غلظت و بادی و رایحه‌ی بالایی که قهوه تهیه شده توسط موکاپات به دست می‌آید ، آن را با نام اسپرسوساز می‌شناسند. اسپرسوی واقعی باید تحت فشار پمپ حداقل 9 با تهیه شود. موکاپات‌ها از قیمت‌های بسیار کم ( در حدود 20 هزار تومان ) تا قیمت‌های بالا ( در حدود 250 هزار تومان ) در بازار یافت می‌شوند. یکی از معروف‌ترین و شاخص‌ترین برندهای ساخت موکاپات یا اسپرسوساز گازی ، بیالتی است.

گام سوم : فراگیری نحوه دم و تهیه قهوه

زمانی که شما محصول مورد نظر خود را به همراه قهوه تهیه کردید وقت آن است که روش تهیه قهوه‌ را با دستگاه خریداری شده فرا بگیرید. برخی از دستگاه‌های قهوه‌ساز نیاز به مهارت خاصی دارند که با تمرین و تکرار می‌توانید بهترین قهوه‌ را خود به دست بیاورید. برای فراگیری نحوه استفاده از دستگاهی که خریداری نموده‌اید می‌توانید از باریستای محبوب تان و یا هر باریستای دیگر در کافه‌ها و یا سایر فروشگاههای قهوه درخواست کنید . البته اگر زمان یا تمایل به این کار ندارید می‌توانید روش استفاده از دستگاه و تهیه قهوه‌ را از داخل سایت‌های معتبر در زمینه قهوه جستجو کرده و آن را به خوبی فرا بگیرید. برای این منظور مجله اینترنتی قهوه‌‌‌ ایلیا بزرگترین و تخصصی ترین مرجع فروش قهوه در کشور، مطالب و ویدیوهای آموزشی بسیار مفید برای شما دوست داران قهوه آماده و از طریق وبلاگ خود  در معرض عموم قرار داده است. در این مجله اینترنتی طرز استفاده از انواع دستگاه‌ها و تهیه انواع نوشیدنی و دسر به طور کامل و شفاف ذکر شده است که در این میان می‌توان به طرز تهیه اسپرسو ، طرز تهیه قهوه‌‌ فرانسه ، طرز تهیه قهوه‌‌ عربی ، طرز تهیه قهوه‌‌ با قهوه‌ساز کمکس و… اشاره کرد.

برای تهیه قهوه در خانه از کجا باید شروع کرد ؟

گام چهارم : پیگیر بودن برای تهیه قهوه بهتر

پس از این که توانستید برای خود قهوه‌ خوبی تهیه نمایید در صدد بهتر نمودن عطر و طعم آن باشید. باید خود دست به کار شده و روش‌ها و وسایل مختلف و همچنین قهوه‌های متفاوت را امتحان نمایید. همه روزه وسایل و ابزار جدیدی به دنیای قهوه‌ اضافه می‌شود و شاید یکی از این وسایل جدید برای شما لذت بخش‌تر باشد.


امیدوارم که این مطلب برای علاقه‌مندان به قهوه و همچنین افرادی که به تازگی قصد ورود به دنیای بزرگ قهوه را دارند مفید باشد. با ما همراه باشید.

4 دیدگاه در “راهنمای خرید قهوه

  1. Amin گفت:

    سلام
    توی فروشگاه برای بعضی دان های قهوه نوشتین برای تهیه اسپرسو خوبه و برای بعضی استفاده در فرنچ پرس یا روش دمی مناسبه
    میخواستم بدونم دان های قهوه ممکنه در روش های مختلف طعم و بوی متفاوت داشته باشن منظورم اینه که مثلا یه دان در تهیه اسپرسو خیلی خوب باشه و اسپرسو خوش طعم و خوش عطری درست بشه ولی همون دان برای استفاده با فرنچ پرس چندان خوب نباشه البته با در نظر گرفتن همه ی شرایط موجود مثلا درجه ی آسیاب حرارت آب و خلاصه همه ی شرایط درست و در نظر گرفتن اینکه بلاخره هر روش ممکنه طعم و بوی کمتر یا بیشتر داشته باشه ولی کلا خود دان هم موثر هست یا نه ؟ و اینکه اگر افرادی هر دو وسیله را داشته باشن فرنچ پرس و دستگاه اسپرسو برقی و یا موکاپات باید برای خرید دان قهوه به نوع دستگاه هم دقت کرد؟
    با تشکر فراوان

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله ممکن هست یک قهوه در حالت اسپرسو طعمی بسیار مطلوب داشته باشد ولی در قهوه دمی خیر و یا به عکس . برای مثال قهوه نیکاراگوئه خالص عربیکایی است که برای قهوه دمی بسیار مناسب و خوش طعم خواهد بود ولی در اسپرسو طعم بسیار ترشی به خود میگیرد.
      بله دوست گرامی اگر به این مورد هم دقت بشه بهتر هستش . چون برخی از ترکیبات مخصوص قهوه اسپرسو تهیه میشه وبرخی دیگه برای قهوه دمی

  2. Amin گفت:

    بعد سواالی که الان برام پیش اومد چطور میشه در زمان خرید متوجه بشیم این قهوه ایی که خرید میکنیم مناسب کدام روش تهیه هست؟چون فروشنده ها ممکنه یا خودشون هم ندونن یا اشتباه جواب بدن آیا روش خاصی وجود داره یا کلا تجربی هست؟ مثلا من یه بار یه مقداری دان قهوه خریدم در اسپرسو طعم ترش زننده ای داشت یا دان قهوه ای که دمی آن ته مزه ای شبیه به آهن میداد ولی اسپرسوی تقریبا خوبی میداد

    1. جلال رمضانی گفت:

      قهوه‌های برند معمولا برروی بسته ها درج میکنن ولی این امر یک موضوع اکتسابی هستش . بهتر اینه که از مراکز قابل اعتماد و تخصصی خرید بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *