آموزش, روش های دم کردن قهوه, طرز تهیه انواع دسر و نوشیدنی

طرز تهیه آفوگاتو ( Affogato )

طرز تهیه آفوگاتو « Affogato » که یکی از بهترین ، قدیمی‌ترین و ساده‌ترین دسرهای ایتالیایی به شمار می‌رود، بسیار ساده است . آفوگاتو در زبان ایتالیایی به معنی ” غرق شده ” است . Affogato یک ترکیب بسیار ساده از بستنی ایتالیایی و قهوه اسپرسو می‌باشد که علیرغم ساده بودن ، قدیمی‌ترین ملاقات قهوه و بستنی به شمار می‌رود و با ظاهری زیبا و لذیذ ، با آهسته آب شدن بستنی در قهوه داغ ایتالیایی ، نام خود ، که همان “غرق شده” است را به خوبی توصیف می‌کند .

طرز تهیه آفوگاتو

پس از بررسی بسیار زیاد برای تهیه یک رسپی واحد، علیرغم سادگی با تفاوتهای زیادی برخورد کردیم . به همین دلیل ابتدا دستورالعمل کلاسیک ایتالیایی طرز تهیه آفوگاتو « Affogato » را بیان کرده و سپس سعی نمودیم مطالب اضافی را بصورت چکیده و مفید به شما عزیزان انتقال دهیم . شاید با تغییرات سلیقه ای خودتان در مواد لازم طرز تهیه آفوگاتو ، دستورالعمل مورد پسند خود را بیابید .

طرز تهیه آفوگاتو

مواد لازم :

  • یک اسکوپ بستنی سنتی یا بستنی ایتالیایی ( ژلاتو – Gelato ) وانیلی
  • یک شات اسپرسو داغ

طرز تهیه آفوگاتو

ابتدا یک اسکوپ بستنی سنتی یا ایتالیایی با طعم وانیل یا شکلات ، همراه با مغز پسته یا مغز گردو در یک فنجان متوسط ( حداقل ظرفیت 150 میلی لیتر ) قرار دهید .

شاید برای شما این سوال پبش بیاید که تفاوت بستنی معمولی ( بستنی سنتی ایرانی یا بستنی آمریکایی ) با بستنی ایتالیایی ( ژلاتو ) چیست ؟ در پاسخ باید گفت که بستنی سنتی خامه و چربی بیشتری دارد و فرآیند سرد کردن یا فریز کردن آن با بستنی ایتالیایی متفاوت است ، به همین دلیل بستنی ایتالیایی تنوع طعم و رنگ بیشتری دارد و برای ساخت ترکیبات متفاوت آفوگاتو مناسب‌تر است .

آفوگاتو

 

طبق تجارب باریستا‌ها به جای بستنی وانیلی می‌توان از بستنی‌ها یا ژلاتو‌های با طعم شکلات ، شکلات تلخ ، افرا ، قهوه ، استراسیاتلا ( ژلاتوی وانیل و تکه های شکلات ) ، ارل گری ، توت فرنگی ، شیربستنی شکلاتی و نارگیل استفاده کرد .

سپس یک شات قهوه اسپرسو ( 30 میلی گرم ) ، با دستگاه اسپرسو ساز تهیه کنید . می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن را مطالعه کنید .

در برخی از دستورالعملها به جای یک شات اسپرسو می‌توان از دبل شات یا 3 تا 4 قاشق غذاخوری قهوه دمی قوی استفاده کرد . قهوه‌های دمی را می‌توان با دستگاههایی مثل کمکس ، آئروپرس و فرنچ پرس ، اواسولو ، سایفون و … تهیه کرد .

بلافاصله پس از آماده شدن اسپرسو ، آن را به آرامی روی بستنی بریزید . با موادی مثل تکه های آجیل ، فندق ، پسته ، شکلات تلخ یا کاکائو روی آن را تزئین کنید . سپس با قراردادن یک قاشق مربا خوری درکنار بستنی ، آن را سرو کنید . اولین قاشق را از قسمت سرد بستنی شروع کنید و تا قسمت داغ و سیاه قهوه امتداد دهید . تصور آن نیز لذت بخش است .

آفوگاتو

نکاتی برای حرفه ای تر شدن :

  • قهوه را داغ به بستنی اضافه کنید .
  • بلافاصله پس از آماده شدن قهوه اسپرسو آن را به بستنی اضافه کنید و سریعا سرو کنید . یک آفوگاتو خوشمزه باید پیش از شروع به آب شدن بستنی سرو شود .
  • پس از آماده شدن اسپرسو می‌توانید مقداری تکه های ریز شکلات در آن حل کنید و سپس آن را روی بستنی بریزید .
  • پیش از اضافه کردن اسپرسو می‌توانید معادل 30 میلی لیتر از سایر نوشیدنی‌ها و افزودنی‌ها مثل انواع سیروپ‌ها به بستنی یا قهوه اضافه کنید .
  • حتی می‌توانید به جای استفاده از قهوه اسپرسو از چای ارل‌گری داغ یا چای ماتچا استفاده کرد .
  •  آفوگاتو را می‌توانید با تکه هایی از بیسکوئیت پسته‌ای یا گردویی سرو کنید .
  • به جای استفاده از فنجان اسپرسو می‌توانید از لیوان‌های متوسط یا بستنی خوری نیز استفاده کنید .

 

طرز تهیه آفوگاتو

به دلیل تنوع بستنی ایتالیایی و ظاهر زیبایی که از ترکیب بستنی و قهوه به وجود می‌آید ، می‌توان در سرو این نوع دسر خلاقیت بسیاری به کار برد . و لذا اگر اصولی را که در بالا بیان شد رعایت کنید  ، با اطمینان رضایتمندی شما را از این دسر خوشمزه تضمین می‌کنیم .

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 دیدگاه در “طرز تهیه آفوگاتو ( Affogato )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *