دانستنی های باریستا

راهنمای تهیه لاته برای باریستاها

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

اکثر باریستاهایی که با آنها برخورد داشتم در مواجهه با هنر لاته درصدد دویدن پیش از توانایی در راه رفتن بودند. آنها فکر می­کنند کف‌دار کردن شیر و ریختن آن، تمام ماجرا است. اما حقیقت ماجرا این است که کاپوچینو شما باید طعمی فوق­العاده نیز داشته باشد. این راهنمایی قدم به قدم برای تضمین اینست که فلت وایت یا کاپوچینو شما علاوه بر ظاهری رویایی، طعمی لذت­ بخش را در کام مشتری یه یادگار بگذارد.

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

از کجا شروع کنیم

کار بر روی چیزهایی که قادر به کنترل آنها هستید می تواند نقطه شروع کار باشد.

  • همیشه از تمیز و سرد بودن پیچر مطمئن شوید.
  • همیشه از شیر تازه و سرد (4 تا 7 درجه) استفاده کنید. هرچه سردتر بهتر البته نه یخ زده.
  • دماسنج مخصوص شیر تهیه نمایید چون به شما برای کنترل دما کمک می‌کند. شیر باید در زمان هوادهی تا دمای تقریبا 35 تا 40 درجه و در زمان بخار زدن تا 65 تا 70 درجه و نه بیشتر  باشد. تا زمانی که قادر به کنترل دما از طریق لمس نباشید، به دماسنج نیاز پیدا می‌کنید.
  • پس از اینکه از پیچر برای کف دار کردن شیر استفاده کردید آن را کاملا تمیز کرده و بشویید و دوباره آن را خنک کنید.
  • برای جلوگیری از ورود آب به شیر خود، ابتدا از نازل بخار دستگاه کمی بخار بگیرید..
  • از ثاب بودن فشار نازل بخار و رطوبت مناسب آن مطمئن شوید. ( آب زیاد روی کیفیت کف شیر شما تاثیر می­گذارد).

[idea] راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم [/idea]

شرایط محیطی

حتما از دستگاه با کیفیت و مناسبی استفاده کنید. خودتان را با دستگاه وفق داده و بسیار راحت باشید. آیا راحت بودن مهم است؟  ممکن است عجیب به نظر آید ولی شما باید ریتم و مدل مخصوص خود را پیدا کنید و فقط به همراه جریان جلو بروید. کلید اصلی داشتن یک قهوه عالی، میزان ثبات و پایداری در تهیه ان ویا انجام هر کاری است.

تکنیک تهیه کف شیر

همانطور که قبلا گفتم، پایداری رکن اصلی است خواه شما تازه­کار یا یک بارستای حرفه­ای باشید. عکس­های زیر را ببینید که این تکنیک را نشان می­دهد.

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

تکنیک ریختن

قبل از انجام اولین تجربه ساخت قهوه لاته خود، بافت شیر خود را کامل کنید. برای اطمینان از رسیدن به کف شیری نرم و فوم دار، عجله‌ای در ریختن نداشته باشید. به شیر زمان لازم برای نشان دادن خود را بدهید و از این که سطح روی شیر براق و زیبا است مطمئن شوید. در زمان ریختن، تمرکز خود را بر روی زاویه شیب فنجان و پیچر بگذارید. مطمئن باشید هر دو در یک راستا قرار دارند و جریانی پایدار از شیر به وجود آید. سرعت ریختن و زاویه فنجان شما می‌تواند کف شیر خوب یا بد را تعیین کند. عمل ریختن را از ارتفاع حدود 5 سانتی متری شروع کنید و درست روی کاپ به پایان برسانید. در ابتدا با سرعت کم شروع کنید و سپس سرعت را بالا برده و در نیمه راه پیچر را بالاتر بده و عمق شیر را بیشتر کنید البته این به الگوی ریختن شما بستگی دارد.

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

هنگام یادگیری عمل ریختن به سادگی بر روی کنترل سرعت، زاویه و ارتفاعی که از آن شروع به ریختن می کنید تمرکز کنید.

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

[idea]تماشا کنید : آموزش اصول تهیه لاته آرت توسط کلسی کر قسمت اول [/idea]

درنهایت

همه­‌ی باریستاها توانایی ایجاد خوشمزه­ترین و خلاقانه­ ترین کافه لاته را دارند اما این امر به انرژی و مهارت زیادی نیاز دارد که وقت، تجربه و صبر زیادی می­‌طلبد. به یاد داشته باشید در هنگام شروع این کار، هرچه راه ساده تری برگزینید، بهتر به نتیجه خواهید رسید. و فراموش نکنید که به اصول کار پایبند باشید. به عنوان یک باریستا به یاد داشته باشید هر کسی توقعی متفاوت از چیزی که یک قهوه را عالی می سازد دارد.

راهنمایی برای تهیه لاته برای باریستاها

 

به این مطلب امتیاز دهید : [kkstarratings]

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *