دانستنی های باریستا

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دنیای قهوه، مسابقات جهانی جهانی باریستا است. شاید این توضیح برای کسانی که کمتر با اصطلاحات این صنعت آشنا هستند، لازم باشد که “باریستا” (Barista) واژه‌ای ایتالیایی است و برای افرادی استفاده می‌شود که مسئول تهیه و ارائه قهوه اسپرسو هستند. در این مطلب به معرفی جام جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای حضور در این رقابت‌ها می‌پردازیم. در انتها نیز “آریل براوو روجاس”، باریستای کاستاریکایی تجربه حضور و عملکرد خود در این رقابت‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارد.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

مسابقات جهانی باریستا (WBC)  چیست؟

مسابقات جهانی باریستا هر سال برگزار می‌شود. قهرمانان بیش از 50 کشور مختلف در این مسابقات بر سر دریافت معتبرترین جایزه دنیای قهوه به رقابت می‌پردازند. مسابقه به این صورت است که باریستاها در ظرف مدت 15 دقیقه باید 4 اسپرسو، 4 کاپوچینو و 4 نوشیدنی مخصوص خود را آماده کنند. داوران تایید شده WBC اجرای باریستاها را قضاوت کرده و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. شرکت‌کنندگانی که امتیازات بالاتر را کسب کنند، به مرحله نیمه‌نهایی و پس از آن به فینال راه پیدا می‌کنند.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

چگونه باید برای رقابتی نظیر مسابقه جهانی باریستا آماده شد؟

بدون شک، مهم‌ترین بخش مسابقات پیش از شروع آن رخ می‌دهد. این بخش، بخش آماده‌سازی است که اصلا بخش آسانی نیست. هرگز نمی‌شود بدون این که با دقت برای این مسابقات آماده شد، اجرایی دقیق و بی‌نقص داشت. برای این آماده‌سازی باید سختی‌هایی را متحمل شد. گرچه مسائل مالی هم در این زمینه وجود دارد، اما شاید دور شدن از خانواده، دوستان و کار سخت‌ترین بخش آماده‌سازی باشد. باید سخت کوشید و در این راه بسیار سخت گیرانه به خود نگاه کرد، زیرا در زمان آماده‌سازی برای مسابقات WBC نمی‌توان با سستی پیش رفت.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

باید تا حد ممکن با تولیدکنندگان قهوه در کشورهای مختلف و مزرعه آن‌ها بود و برای فراگیری هر مطلبی که ممکن است زمان گذاشت. آن‌ها به درکی از قهوه خود رسیده‌اند که شما نیز باید آن را به دست آورید. همچنین، این کار به ما انگیزه می‌دهد. با رفتن نزد تولیدکنندگان قهوه، شور و شوق افراد در طول ماه‌های آماده‌سازی حفظ می‌شود. فقط بازدید از یکی از مزارع قهوه برای دیدن زیبایی قهوه دست اول و دیدن مرحله اول چرخه زندگی دانه‌های قهوه، یک معنای کاملا جدید را برای همه‌ی ما به همراه خواهد داشت.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

تجربه و آزمایش برای رسیدن به کمال مطلق اسپرسو

پس از انتخاب قهوه مناسب، نوبت به آزمایش‌های بی‌شمار برای کسب تجربه می‌رسد. ابتدا باید رست‌های مختلف قهوه را امتحان کرد. پس از آن باید انواع اسپرسو را در روزهای مختلف تهیه کرده و نوشید و با دقت و با جزئیات خصوصیات آن را یادداشت نمود. یک قهوه بی‌نقص در پایان یک دفترچه از یادداشت‌های تجربیات شما نهفته است.

با شروع این آزمایش‌ها ممکن است احساس خستگی بر انسان چیره شود با این حال، هرگز نباید آن را کنار گذاشت. باید این تجربیات را به قدری ادامه داد که به درکی عمیق از قهوه رسید. باید به جایی رسید که تعادل و هم‌افزایی تمامی عناصری که عطر و طعم قهوه شما را تشکیل می‌دهند درک کنید و چگونگی تغییر آن‌ها را تشخیص دهید. همیشه باید در پی یک شات اسپرسوی عالی و بی‌نقص باشید. یک قهوه عالی همان چیزی است که به آن نیاز دارید و باید آن را به دست آورید.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

اعتماد به نفس اهمیت کلیدی دارد

لحظه ورود به مرحله آخر در مسابقات جهانی باریستا می‌رسد. نتیجه سفر به خواستگاه قهوه، آزمایشات بی‌شمار و تمامی آن ساعت‌هایی که خستگی‌ناپذیر مشغول کار بوده‌اید در این پانزده دقیقه باید مشخص شود.

ممکن است هنگامی که داوران اجرای شما را نگاه می‌کنند، هیجان‌زده شوید و استرس داشته باشید. با این حال، باید اعتماد به نفس داشته باشید. نکته مهم داشتن آمادگی کامل از نظر ذهنی و روانی  است، زیرا تنها یک فرصت برای نمایش توانایی وجود دارد. کم‌ترین درنگ و تعلل یا تردید و دو دلی می‌تواند هزینه‌ای گزاف به به ارمغان داشته باشد.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

عملکرد آریل در مسابقات باریستا از زبان خود

“موضوع اصلی برای من احساسی بود که در دهان پیدا می‌کنیم. من کار خود را با شرح اهمیت این حس آغاز کردم. توضیح دادم که چگونه هر بخش تولید و عصاره گیری قهوه از زمان برداشت در خواستگاه تا هنگام سرو آن بر روی طعم نهایی تاثیرگذار است. من در هر بخش از اجرای خود این طعم را تغییر داده و اصلاح کردم.”

کاپوچینو

من دمای شیر را با کمک یخ خشک به صفر درجه سانتی‌گراد رساندم. سپس، به وسیله یک جریان آهسته بخار کنترل شده توانستم یک فوم نرم‌تر، سبک‌تر و شیرین‌تر به دست آورم.

روش آریل در مسابقات WBC سال 2015: استفاده از یخ خشک جهت سرد کردن شیر برای دست‌یابی به بافت بهتر فوم کاپوچینو بود.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

اسپرسو

من از یک روش جدید در فرآوری قهوه در کاستاریکا بهره بردم. باید بدانید که ما در کاستاریکا یک فرآوری آزمایشی بر روی قهوه داریم. همیشه برای توسعه فرایندهای پردازش تخصصی قهوه تحقیقاتی انجام می‌شود.

من از قهوه‌ای استفاده کردم که ترکیبی از قهوه “کاتورا” (Caturra) منطقه “وست ولی” (West Valley) کاستاریکا بود (کاتورا گونه‌ای از انواع قهوه عربیکا است که به نسبت جدید است).

ویژگی متمایز کننده این قهوه، روش کارخانه قهوه Miller Café de Altura de San Ramón Especial بود. این کارخانه از یک روش جدید تخمیر بدون هوا استفاده می‌کند. آ‌ن‌ها در یکی از مراحل پردازش روی قهوه، موسیلاژ (لعاب) قهوه “تارازو” (Tarrazu – بهترین نوع قهوه کاستاریکا) را به این قهوه می‌افزایند. سپس، قهوه را به مدت هشت تا دوازده ساعت در مخزنی مخصوص قرار می‌دهند. در طی این مدت زمان، تخمیر مورد نظر انجام می‌شود و قهوه کاتورا، موسیلاژ تارازو را جذب می‌کند. نکته مهم این است که این تخمیر بدون هوا انجام شود، زیرا اکسیژن باعث تسریع فرایند می‌شود و این تخمیر تاثیر کمتری خواهد داشت.

نتیجه تهیه اسپرسو از این قهوه این بود که یک نوشیدنی شیرین‌تر با عطر و بویی پیچیده به دست آمد که برای اجرای من در مورد احساس دهان بسیار اهمیت داشت.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

نوشیدنی مخصوص

تمرکز من بر روی استفاده از روش‌های خلاقانه برای تولید اسپرسو با عطر و طعمی متفاوت در جهت موضوع حس دهانی بود. من از عناصر تشکیل‌دهنده‌ای استفاده کردم که برخی عطر و طعم‌های خاص اسپرسو را یا هم ترکیب و منتقل کند. سپس آن‌ها را با استفاده از یک همزن برقی مخلوط کردم تا یکسان شوند. در نتیجه، تمامی اجزای جامد، روغن‌ها و سایر ذرات معلق که ساختار شیمیایی اسپرسو را تشکیل می‌دهند، به طور کامل توزیع شدند.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

به اعتقاد من، نوآوری و خلاقیت لازمه هر باریستا است. ایجاد یک تجربه خاص و منحصربه‌ فرد برای مشتریان و افزودن یک قهوه خاص به فرهنگ قهوه، شغل من است. ما به عنوان باریستا باید تلاشی مستمر برای بهتر شدن داشته باشیم.

مسابقات جهانی باریستا و چگونگی آماده شدن برای آن

تجربه آریل از مسابقه باریستا

رقابت در این سطح ترکیبی از هیجان و شادی و استرس است و موجی از احساسات مختلف را برمی‌انگیزاند. با این همه، حضور به عنوان نماینده یک منطقه تولیدکننده قهوه در جام جهانی باریستا از همه‌چیز مهم‌تر بود. کاستاریکا با روش‌های منحصربه‌فرد فرایندهای تولید قهوه، انتخاب‌های زیادی را برای ارائه دانه‌های قهوه به سراسر جهان فراهم آورده است. نمایندگی این کشور برای من مسئولیت بزرگی بود و حس افتخاری که داشتم، بزرگ‌ترین پاداش من برای تحمل همه سختی‌ها بود. همین باعث شد صرف‌نظر از این که چه کسی برنده مسابقات شود، متوجه شوم که هرکدام از رقبای من، یک قهرمان واقعی هستند.

[idea] تماشا کنید :فینال مسابقه باریستا در سال 2018 [/idea]

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *