دانستنی های باریستا

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

باریستاها همه در اطراف شما هستند و نفر بعدی مسابقه شما خواهید بود، اینجاست که به خودتان می گویید: من هر روز این کار را در کافی شاپ انجام می دهم پس همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

سپس ریختن لاته را شروع می‌کنید. در همین حال دستانتان شروع به لرزیدن می‌کند و قلب تان به شدت می‌زند. فنجان را در مقابل داورها می‌گذارید و بدون اینکه با داوران تماس چشمی برقرار کنید از محل دور می‌شوید.

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

این مسابقه لاته آرت، رقابتی برای باریستاها که باید بهترین لاته آرتی که می‌توانند تهیه کنند و در مقابل داورها و قهوه نوشان و علاقه‌مندان به قهوه بگذارند. این رقابت می‌تواند استرس زا و چالش برانگیز باشد اما در عین حال مسیری است که به پیشرفت بهتر باریستاها کمک می‌کند.

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که مایل‌ها دورتر از این رقابت‌ها زندگی می کند، می‌توانید این رویداد را خودتان راه اندازی کنید.

ترس شما را فراگرفته است؟ اصلا نترسید. ما به شما هفت گام را معرفی می کنیم تا یک رقابت لاته آرت شاد را ایجاد کنید. پس پیچرهای شیر را آماده کنید و با تهیه کف شیر، تمرین را آغاز نمایید.

انتخاب مکانی مناسب

انتخاب مکان مناسب، به موفقیت در راه اندازی مسابقه لاته آرت شما بسیار کمک خواهد کرد. بهترین مکان می‌تواند کافی شاپ یا یک روستری محلی باشد.که بهتر است دارای تجهیزات و طراحی کامل و مناسبی بوده تا بتواند به جریان رقابت کمک کند. همچنین باید فضای کافی برای شرکت کنندگان، داورها و مهمانان داشته باشد. بهتر این است که فضا برای فیلم برداری از تمامی مراحل رقابت وجود داشته باشد.

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

استفاده از تامین کننده مالی

شما به شیر و قهوه برای این رقابت احتیاج دارید. همچنین برای فنجان‌ها و پیچرهای شیر به اسپانسر احتیاج دارید. برای قهوه، با روسترهای محلی تماس بگیرید. بسته به تعداد رقبای موجود، ممکن است به پول کمی نیاز داشته باشید. برای شیر هم با تامین کنندگان محلی تماس بگیرید. معمولا پیدا کردن اسپانسر کار سختی نیست، مخصوصا وقتی پیشنهاد چاپ لوگوی شرکتشان را بر روی کاغذ تبلیغاتی و انتشار آن در  رسانه‌های اجتماعی به آنها دهید.

با این حال اگر پاسخی از اسپانسرها دریافت نکردید، نا امید نشوید و ادامه دهید. این کارها را برای خودتان و برای جامعه قهوه انجام دهید زیرا این نوع رویدادها همیشه منفعتی برای همه به دنبال خواهد داشت.

تعیین جایزه

می‌توانید برای برنده، جایزه نقدی در نظر بگیرید: در بسیاری از رقابت های لاته آرت، شرکت کنندگان با مبلغ ناچیزی ثبت نام می‌کنند. به طور سنتی، برنده می‌تواند تمام آن پول را با خود به خانه ببرد.

با این حال، باریستاها تمایل دارند به روزترین لوازم قهوه را به عنوان جایزه دریافت کنند.

سعی در جذب اسپانسر، از جمله فروشگاه میزبان و دیگر کسب و کارهای محلی قهوه، داشته باشید و در مقابل تبلیغ برند آنها خدماتی از آنها دریافت نمایید.

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

تبلیغات

تبلیغ، کار آسانی نیست اما برای شما مسابقه‌ای کامل با تعداد شرکت کنندگان و علاه مندان به قهوه را به همراه خواهد داشت. تبلیغ دهان به دهان، همچنان کارساز است اما باید خلاقیت هم داشته باشید. یک پوستر طراحی کنید و هر چقدر ابتکاری تر باشد، بهتر خواهد بود. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. آگهی‌ها را در کافی شاپ محلی قرار دهید

بسیاری از باریستاها، خجالتی هستند و ممکن است در این فکر باشند که برای این رقابت آماده نیستند. یک جمله دوستانه از طرف شما می تواند باعث آوردن چهره‌های جدید به این رقابت شود.

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

انتخاب داور

لازم نسیت که داورها حتما باریستا باشند، اما باید توسط جامعه قهوه محلی شناخته شده و مورد احترام باشد. می‌توان از باریستاهای  قهرمان سابق، شرکت کنندگان سال‌های پیش، صاحبان کافی شاپ‌ها، روسترها و غیره باشند.

مهمتر از همه داورها  باید افرادی باشند که خلاقیت، دشواری، تزریق رنگ، تقارن، و کنتراست، همه را با هم در لاته آرت، درک کنند. همچنین باید در مورد دنیای لاته آرت، به روز باشند.

از نظر عملی، شما به سه داور احتیاج دارید و باید از قبل با آنها ملاقات و در مورد قوانین و معیارها بحث کنید.

تعیین قوانین

رقابت عادلانه باید قوانینی عادلانه داشته باشد. لازم نیست که از برگه امتیاز مسابقات قهرمانی جهان لاته استفاده کنید، اما باید داورها و شرکت کنندگان را در یک صبحه داشته باشد. شما باید از سیستم پنج امتیازی استفاده کنید، و امتیازاتی برای کنتراست، تعریف، خلاقیت، زیبایی و سرعت برای داوری شرکت کنندگان، تعیین کنید..

قوانین فقط در مورد لاته آرت نیست، یا مطمئن شوید که فرمت inside-out را می دانید. رایج ترین وضع، رقابت دو تایی است. مسابقه مرگ ناگهانی که برنده به مرحله بعد می رود و بازنده حذف می شود. همیشه سعی کنید از 8، 16 یا 32 شرکت کننده استفاده کنید تا هر رقیب در هر دور یک حریف داشته باشد.

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

یافتن چند داوطلب

ممکن است فکر کنید که می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید، اما – صرف نظر از کم خوابی – اگر شما دیگران را در این رویداد به کار بگیرید، می‌توانید رویدادی حرفه‌ای تر ایجاد کنید. من از گابریل ونگاس، بنیانگذار IE TNT در کالیفرنیا، خواستم که به چند مورد برای داوطلب شدن اشاره کند. او موارد زیر توصیه کرد :

  • تیم تدارکات
  • تیم ثبت نام
  • رئیس تشریفات
  • تدارکات فنجان
  • مدیر مرکز
  • ظرف شور
  • تیم تمیز کننده
  • عکاس ها (اختیاری)
  • خبرنگاران رسانه های اجتماعی (اختیاری)

راه اندازی مسابقه لاته آرت در 7 قدم

موارد بالا زیاد بودند؟ نگران نباشید. مردم مشتاق این هستند تا به چنین رویدادهای هیجان انگیزی کمک کنند.

هرگز همه‌ چیز به راحتی قابل تهیه نیست و باید برای این رویداد مهم تلاش کرد اما اگر این مراحل را دنبال کنید و خلاقیت داشته باشید، از اشتباهات خود درس بگیرید و به دیگران نیز بیاموزید. این رویداد بسیار مهم و آموزنده در عین حال سرگرم کننده و بسیار جذاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *