دانستنی های باریستا

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

شاید تهیه کف شیر یکی از دشوارترین مرحله‌ها در آموزش یک باریستا باشد، البته موارد سخت‌تری نیز در ادامه روند آموزش وجود دارد اما تهیه کف شیر برای یک باریستای در حال آموزش، که تازه به این کار روی آورده است بسیار دشوار است. تهیه کف شیر جدا از پیچیدگی تکنیکی که دارد، کمی ترسناک و استرس زا هم هست. در این مطلب آموزش تهیه کف شیر را در 14 قدم مخصوص باریستاها خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

قدم اول – انتخاب میزان و نوع شیر

قبل از اینکه کار تهیه کف شیر را آغاز کنید، باید شیر مورد نظر خود را انتخاب نمایید. باید این نکته را بدانید که، پاسخ انواع شیر به گرما یکسان نیست و با یکدیگر متفاوت است. همیشه به یاد داشته باشید که بدون شیر مناسب، تمام مراحل زیر سخت‌تر خواهند شد. سعی کنید از شیری استفاده کنید که مشتری ( در صورت داشتن اطلاعات کافی ) از شما تقاضا می‌کند.

 سپس میزان مناسب شیر را برای تهیه نوع نوشیدنی مد نظر خود، داخل پیچر تمیز بریزید.

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

قدم دوم – تمیز کردن ناز بخار

هرگز نظافت را بی اهمیت قلمداد نکنید. مقدار خیلی کمی بخار از نازل بخار  گرفته و آن را با یک پارچه نرم نخی تمیز نمایید. این کار باعث می‌شود مقدار شیری که از دفعه قبل داخل نازل بخار باقی مانده بیرون آید و بر کف شیر شما تاثیر منفی نگذارد.

قدم سوم – قرار دادن نازل درجای مناسب

نازل بخار را حدودا 20 تا 30 درجه کج کنید و مطمئن شوید که درست مقابل شما قرار دارد تا مجبور نباشید برای تهیه کف شیر به یک طرف خم شوید.

قدم چهارم – فرار دادن پیچر در جای مناسب

نازل بخار را داخل پیچر قرار دهید و مطمئن شوید که تنها نوک نازل بخار در شیر باشد. در آخر هم کمی ته پیچر را به یک سمت، کج کنید.

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

قدم پنجم – آغاز بخار

فشار در امر تهیه کف شیر بسیار مهم و کلیدی تلقی می‌شود به همین دلیل از مناسب بودن فشار نازل بخار و میزان هوایی که داخل شیر می‌شود مطمئن شوید. لازم است که دسته‌ی روشن کردن نازل بخار را تا انتها به پایین ببرید یا اگر به صورت چرخشی است، به طور کامل بچرخانید.

قدم ششم – آگاهی از دما

جداره‌ی پیچر را لمس کنید و از گرم شدن شیر اطمینان حاصل کنید.

قدم هفتم – بررسی میزان هوا

هوادهی عالی در شیر باعث تهیه کف شیر عالی نیز می‌شود. هوادهی به فرآیند فرو رفتن هوا داخل شیر گفته و باعث افزایش حجم شیر در پیچر می‌شود. از هوادهی مناسب داخل شیر مطمئن شوید. در طرف دیگر تهیه کف به فرآیندی گفته می‌شود که داخل شیر حالت گرداب ایجاد می‌شود و ما میخواهیم هوادهی و تهیه کف را همزمان انجام دهیم.

قدم هشتم – تنظیم دوباره جایگاه پیچر

زمانی که دمای پیچر به 37 درجه رسید، زمان تهیه کف است. پیچر را حدودا یک سانتی‌متر بالاتر ببرید، در این حالت نازل بخار بیشتر درون شیر فرو می‌رود و باعث ایجاد گرداب می‌شود.

می‌توانید برای دانستن دقیق دمای شیر، از یک دماسنج استفاده نمایید. در اینصورت دیگر به راحتی دمای شیر و پیچر را می‌سنجید. البته بعد از مدتی تمرین دیگر نیازی به دماسنج نخواهید داشت.

قدم نهم – توجه به دمای دقیق

دمای شیر در حال افزایش است و بهتر است به جای گرفتن کامل پیچر، آن را لمس کنید. در این صورت هم از دمای شیر مطمئن می‌شوید و هم از سوختن دستتان جلوگیری می‌کنید.

[alert style=”success”] آموزش اصول تهیه لاته آرت توسط کلسی کر قسمت اول [/alert]

قدم دهم – توقف بخار زدن

زمانی که پیچر به دمای حدود 55 تا 60 درجه سانتی‌گراد رسید، دیگر نمی‌توان آن را لمس کرد. دراین لحطه سریعا بخار را قطع کنید و به شیر اجازه ندهید تا به دمای 65 تا 70 درجه برسد.

شاید برخی از مشتریان تقاضای شیر داغ‌تر داشته باشند. به یاد داشته باشید که از این درجه بیشتر باعث تاثیر منفی بر کیفیت، کف شیر و یکنواختی نوشیدنی شما، هم در طعم و هم در رایحه خواهد شد. هرگز این کار را مگر به درخواست مشتری انجام ندهید.

قدم یازدهم – زمین گذاشتن پیچر

فراموش نکنید که پچیر را به زمین بگذارید و مابقی کارها را با یک دست انجام ندهید چون ممکن است اشتباهی در حمل اجسام رخ دهد و تمامی کار شما تباه شود.

قدم دوازهم – تمیز کردن نازل بخار

از دستمال پارچه‌ای استفاده کنید و نازل بخار را تمیز نمایید. مراقب باشید دست خود را نسوزانید چون هنوز نازل بخار داغ است.

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

قدم سیزدهم – چرخاندن

به سراغ پیچر بروید، آن را برداشته و بچرخانید. با این کار حباب‌های احتمالی را از بین خواهید برد. کف شیر باید یکدست و صاف و تقریبا شبیه به رنگ خیس باشد.

قدم چهاردهم – ریختن شیر

در نهایت آماده برای ریختن شیر داخل قهوه هستید. این کار چندان هم سخت نیست و با کمی تمرین تسلط کافی را به دست خواهید آورد.

تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

2 دیدگاه در “تهیه کف شیر در 14 قدم به روش باریستا

  1. علی گفت:

    ببخشید از چه شیری واس قهوه استفاده کنیم؟کاله؟میهن؟پگاه؟….

  2. کامیاب گفت:

    چقدر خوب میشد اگه همه ی این مطالب مفید در یک یا چند فایل pdf قابل دانلود بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *