دانستنی های قهوه, دانش قهوه

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

همیشه در ذهن افرادی که با نام کشورهای مختلف قهوه‌ روبرو می‌شوند، این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا قهوه کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوتی دارند؟ چرا باید چنین تفاوتی وجود داشته باشد؟ در این صورت کدام قهوه بهتر است؟ برزیل یا کلمبیا، کنیا یا اتیوپی؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. با قهوه ایلیا همراه باشید…

حدودا 50 کشور دنیا به تولید قهوه می‌پردازند که اصطلاحا بر روی کمربند قهوه قرار دارند. همانطور که از نام کمربند مشخص است، دایره‌ایست که دورتادور زمین را فراگرفته و شامل کشورهای آمریکا، آفریقا و آسیایی می‌شود. در شمال به مکزیک و میانمار و در جنوب به برزیل و زیمبابوه ختم می‌شود. طعم و رایحه‌ی قهوه دقیقا به این بستگی دارد که در کدامیک از این نقاط رشد و فرآوری می‌شود.

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

ممکن است شما طعم میوه‌ای قهوه اتیوپی یا شیرینی قهوه گواتمالا و یا حتی طعم شکلاتی قهوه اندونزی را دوست داشته باشید اما تا زمانی که شما این قهوه‌ها را امتحان نکنید نمی‌دانید که چه عطر و طعمی دارند. کشورهای مختلف با چالش‌های متفاوتی از قبیل مشکلات سیاسی، دستمزد کم و یا حتی آفت‌های قهوه روبرو هستند. در صورت شناختن و آگاهی از این اطلاعات می‌توانید قهوه مد نظر خود را تهیه نمایید.

رایحه قهوه کشورهای مختلف

از آنجایی که بیش از 50 کشور دنیا به تولید قهوه می‌پردازند، توضیح در مورد همه‌ی آنها در یک مبحث و مطلب نمی‌گنجد بنابراین به تعدادی از آنها بسنده می‌کنیم.

آفریقا

زمانی که به دنبال اسیدیته و رایحه‌ی میوه‌ای هستید باید به سراغ قهوه کشورهای آفریقایی بروید. به طور خاص، قهوه اتیوپی بادی ( Body ) یا غلظتی شبیه به چای، رایحه‌ای میوه‌ای و شبیه به بلوبری دارد همچنین اسیدیته زیادی دارد. در سمت دیگر، قهوه کشور کنیا، رایحه‌ای مانند گریپ فروت و اسیدیته‌ای متعادل دارد.

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

قهوه مناطق دیگری مانند رواندا و بروندی، بیشتر به خاطر شیرینی و غلظت آن مشهور است.

[alert style=”success”] کشورهای‌ تولید کننده‌ی قهوه در قاره آفریقا [/alert]

قاره آمریکا

کشورهای آمریکای مرکزی قهوه‌ای با خواص یکسان و متعادل دارند. تمامی خواص قهوه به گونه‌ای باورنکردنی، به طور یکسان در سطح قهوه این سرزمین وجود دارند که نتیجه‌ی آن یک فنجان قهوه‌ی عالی با غلظت و اسیدیته‌ی خیلی خوب است. اگه به سمت پایین قاره برویم، به کشور کلمبیاخواهیم رسید. قهوه کلمبیا نیز مانند قهوه‌های آمریکای مرکزی متعادل است اما بیشتر به دلیل شیرینی و رایحه‌ی بسیار بالای آن معروف است.

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

کمی پایین‌تر از کشور کلمبیا، برزیل، بزرگترین تولید کننده‌ی قهوه در جهان، قرار دارد. این کشور حدود 1/3 قهوه مورد نیاز دنیا را تولید می‌کند. قهوه برزیل رایحه‌های آجیلی، کره‌ای و شکلاتی از خود بروز می‌دهند و از غلظت بالایی برخوردارند.

[alert style=”success”] کشورهای‌ تولید کننده‌ی قهوه در قاره آمریکا [/alert]

آسیا

آسیا سرزمین پهناوری است که مناطق زیادی برای تولید قهوه دارد. معروفترین کشور آسیا در تهیه قهوه، کشور اندونزی است. این کشور، قهوه‌ای با رایحه‌ی دودی و میوه‌ای تولید می‌کند که غلظت بالایی نیز دارد. دومین کشور تولید کننده‌ی قهوه در جهان نیز، در قاره آسیا وجود دارد. ویتنام انحصارا قهوه ربوستا تولید می‌کند که از نظر طعمی کمی تلخ و با رایحه کمتر است.

آیا قهوه‌ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند؟

کشورهای کمتر شناخته شده‌ای نیز وجود دارند که به تازگی به جمع تولید کنندگان انبوه قهوه اسپشالتی پیوسته‌اند. در این میان کشور میانمار، قهوه‌ای با کیفیت تولید و به بازار قهوه معرفی کرده است.

[alert style=”success”] کشور های‌ تولید کننده قهوه قاره آسیا و استرالیا [/alert]

البته تنها عامل ایجاد رایحه‌ها و طعمهای متفاوت در قهوه، خاستگاه و کشور تولید کننده آن نیست بلکه نحوه‌ی فرآوری و اقلیم نیز در این مورد تاثیر خواهد داشت.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *