روش های دم کردن قهوه, آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

برخی از قهوه نوشان بر این باورند که، روح یک فنجان عالی قهوه، از نحوه‌ی تهیه آن به دست می‌آید. قهوه ساز هریو V60 یکی از بهترین و زیباترین قهوه سازهای نسل سوم قهوه به شمار می‌آید. قهوه نوشان حرفه‌ای که بیشتر روش‌های تهیه قهوه را امتحان کرده‌اند خوب می‌دانند قهوه خروجی این دستگاه بسیار جذاب ، چگونه است. در ادامه تاریخچه و طرز تهیه قهوه توسط هریو را برای شما خواهیم گفت. با قهوه ایلیا همراه باشید…

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

در ساخت و طراحی هریو V60 ، علم شیمی و محصولات شیشه‌ای باهم ادغام شده‌اند تا با همکاری هم قهوه‌ای بسیار عالی تهیه کنند. شرکت هریو در سال 1921 در شهر توکیو به عنوان یک کارخانه تولید محصولات شیشه‌ای تاسیس شد. بعد از 30 سال تحقیق و بررسی، این شرکت توانست شیشه‌ای تولید کند که در ساخت آن از  مواد معدنی خاصی استفاده شده باشد. این شیشه علاوه بر بی ضرر بودن برای محیط زیست، قادر بود گرما را به خوبی در خود حفظ نماید. شرکت هریو در سال 1949 اولین محصول خانگی خود، سایفون با فیلتر شیشه‌ای را به بازار ارائه داد و در سال 1957 فیلتر این محصول را به پارچه‌ای تغییر داد.

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

شرکت هریو بیش از صدها جایزه در زمینه طراحی و ساخت محصولات شیشه‌ای دریافت کرده است. معروف‌ترین اختراع این شرکت قهوه ساز هریو V60 است. نام این دستگاه برگرفته از کلمه ( vector  ) و شیب مخروط آن که 60 درجه است. قهوه ساز هریو V60 ابتدا به صورت سرامیکی و شیشه‌ای ساخته شد و بعدها نمونه‌های پلاستکی و فلزی آن نیز به بازار آمد.

نسخه‌ی نهایی قهوه ساز هریو V60، از جنس مس است. از آنجایی که مس گرما را بهتر پراکنده می‌کند، عصاره گیری قهوه بهتر انجام می‌پذیرد.

انتظارات از هریو V60

دلایل برتری قهوه ساز هریو V60 نسبت به بسیاری از قهوه سازهای دیگر موجود در بازار را می‌توان اینگونه ذکر کرد :

  • زاویه 60 درجه‌ای مخروط که باعث تمرکز آب در مرکز دستگاه و افزایش زمان تماس آب با قهوه می‌شود.
  • روزنه‌ی بزرگ در وسط قهوه ساز که به آزاد سازی هرچه بهتر رایحه‌ی قهوه کمک می‌کند.
  • مسیرهایی بر روی بدنه که تا انتهای قهوه ساز ادامه دارند و به فرار هوا و ترکیب هرچه بهتر قهوه با آب کمک می‌کند.

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

در تهیه قهوه دو عامل درجه‌ی آسیاب و عبور آب از قهوه بسیار تاثیر گذار هستند. در این روش تهیه قهوه، اگر آب به آهستگی به قهوه اضافه شود، نتیجه یک قهوه غلیظ خواهد شد اما اگر سرعت عبور آب از قهوه زیاد باشد، قهوه‌ای رقیق‌تر با عصاره گیری کمتر به دست خواهد آمد.

درجه‌ی آسیاب نیز بر غلظت قهوه تاثیر می‌گذارد. اگر اندازه‌ی پودر قهوه چندان درشت نباشد ( در حدود اندازه نمک ) که از فیلتر کاغذی عبور نکند، آب به راحتی از آن عبور کرده و غلظتی متعادل به دست خواهد آمد.

نکته : آسیاب قهوه اگر بیش از اندازه نرم باشد ممکن است باعث ایجاد کلوخ قهوه در دستگاه شود و برای حل این مشکل باید قهوه را درشت‌تر آسیاب نمود.

طرز تهیه به سبک حرفه‌ای ها

  • آب با کیفیت را تا دمای 90 الی 96 درجه سانتی‌گراد بجوشانید.
  • فیلتر را در قهوه ساز قرار دهید. ( فیلتر سفید یا طبیعی )

[alert style=”success”] تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached ) [/alert]

  • فیلتر را با آب داغ بشویید. با این کار قهوه ساز گرم شده و مزه‌ی فیلتر کاغذی نیز از بین خواهد رفت. اگر در این مرحله قهوه ساز گرم نشود ممکن است عصاره گیری به خوبی انجام نپذیرد.
  • قهوه تازه را آسیاب نمایید.

به دلیل شکل خاص قهوه ساز شما به یک کتری نیاز خواهید داشت در غیر اینصورت عمل ریختن آب با دشواری همراه خواهد بود.

  • حدود دوبرابر قهوه‌ای که داخل فیلتر است بر روی آن آب بریزید. سپس منتظر شکفت قهوه بمانید. شکفت قهوه به شما نشان می‌دهد که از قهوه‌ی تازه استفاده کرده‌اید. بعد از حدود 40 ثانیه، آب را به صورت دورانی و دایره وار بر روی قهوه بریزید. سرعت تهیه زیاد نیست و به طور معمول باید حدود 2 تا 4 دقیقه طول بکشد.

تاریخچه و طرز تهیه قهوه با قهوه ساز هریو V60

نکته : آب را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بر روی قهوه بریزید. این کار تلاطم را در قهوه بیشتر کرده و عصاره گیری بهتری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *