دانستنی های قهوه, دانش قهوه

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه در قاره آفریقا

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

تقریبا‌ یک سوم کشورهای جهان به تولید قهوه ‌می‌پردازند‌‌‌‌‌‌‌‌. هر کدام از‌‌ این کشورها شیوه‌ی تولید خود را در پی گرفته‌اند و برخی حتی شیوه‌‌ای بسیار خاص دارند‌‌‌‌‌‌‌‌. برخی از آنها سالی‌ یک بار و برخی دیگرسالی دوبار برداشت محصول دارند و برخی حتی تمام فواصل برداشت محصول دارند‌‌‌‌‌‌‌‌. در ادامه‌ی‌‌ مطلب نام چندین کشور تولید کننده‌ی بزرگ قهوه را برای شما بیان خواهیم کرد.

کمربند قهوه

کمربند قهوه به خطی فرضی گفته‌ می‌شود که کشورهای تولید کننده‌ی قهوه را در بر می‌گیرد. این کشورها به که معمولا کشورهای استوایی هستند از شرق تا غرب کره‌ی زمین را در بر گرفته‌اند.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

بوروندی (Burundi)

کشور بوروندی قبل ازاین که وارد رقابت قهوه‌ی اسپشالیتی شود در فقر بزرگی به سر می‌برد‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور در سال 2013 شاخص دو نمودار گرسنگی جهان بود‌‌‌‌‌‌‌‌. قهوه در کشور بوروندی ،‌ یکی از کوچکترین کشورهای آفریقا ، کاشت و برداشت شد . دولت در سراسر‌‌ این کشور شعبه‌‌‌های شستشو و فرآوری قهوه ایجاد کردکه ‌‌این شعب حتی از کوچکترین کشاوزران نیز قهوه دریافت ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

اتیوپی (Ethiopia)

اتیوپی به عنوان زادگاه قهوه ، امروزه مهیج‌ترین کشور تولید کننده‌ی قهوه است‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور با تولید نوع دیگر قهوه ( تیپیکا ) گا‌می‌دیگر در عرصه‌ی تولید قهوه برداشته است‌‌‌‌‌‌‌‌. خواص رایحه‌ای قهوه اتیوپی شامل بازه‌ی بزرگی از گلی ( فلورال ) و هلویی گرفته تا شکلاتی و توت‌‌‌های وحشی ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌.

et

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : گونه های قهوه [/alert]

کنیا (Kenya)

چای، صادرات اصلی کنیا است که حدود 21 درصد از کل صادرات کشور را در بر ‌می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌. چیزی که میزان تولیدات قهوه‌ی کنیا را محدود ‌می‌کند با کیفیت بودن آن است‌‌‌‌‌‌‌‌. قهوه‌ی کنیا بیشتر در شهرهای بزرگ‌‌ این کشور کشت ‌می‌شود و بیشتر شامل نوع تیپیکا مانند اس ال 28 (SL 28) ، اس ال 37 (SL 37) و ک 7 (K7) ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

[idea] درک درجه بندی قهوه کنیا AA و کلمبیا سوپرمودرک درجه بندی قهوه کنیا AA و کلمبیا سوپرمو [/idea]

مالاوی (Malawi)

مالاوی انواع مختلفی از قهوه را تولید ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. از آن جمله می‌توان کاتیمور (Catimor) و گیشا (Geisha) معروف را ‌ نام برد‌‌‌‌‌‌‌‌. ممکن است‌‌ این نام‌‌‌ها برای کسی آشنا نباشد و‌‌ این به دلیل تولید انواع مختلف قهوه درمالاوی است‌‌‌‌‌‌‌‌. مالاوی کوچکترین کشور تولید کننده‌ی قهوه در جهان است‌‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

رواندا (Rwanda)

رواندا مجبور به رودرویی با فجایعی چند در سالهای متمادی شد که نسل کشی سال 1994‌ یکی از آنها بود‌‌‌‌‌‌‌‌. تولید قهوه‌ یکی از عوامل رشد و بازسازی‌‌ این کشور است‌‌‌‌‌‌‌‌. اما امروزه‌‌ این کشور با مشکل بیماری قهوه‌ای مواجه شده است که به پوتیتو دیفکت (Potato defect)‌ یا نقص سیب زمینی معروف است و بر روی گیلاس قهوه تاثیر ‌می‌گذارد‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

تانزانیا (Tanzania)

از آنجایی که تانزانیا با تما‌می‌ کشورهای تولید کننده‌ی آفریقایی به جز اتیوپی، مرز مشترک دارد، ‌می‌توان آن را به عنوان‌ یکی از بهترین مناطق برای کشت قهوه دانست‌‌‌‌‌‌‌‌. در شمال غربی تانزانیا و در کنار دریاچه‌ی ویکتوریا قسمت اعظ‌می‌ از تولیدات ربوستا این کشور کشت ‌می‌شود که حدود 20 تا 30 درصد صادرات کل کشور را در بر ‌می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌. در نزدیکی مرز کنیا و در کنار کوه‌‌‌های کلیمانجارو کشت وسیعی از قهوه‌‌‌های عربیکا‌ یافت ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌.

اوگاندا (uganda)

اوگاندا دومین کشور تولید کننده‌ی قهوه در آفریقا بعد از اتیوپی ‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. صادرات قهوه‌ی‌‌ این کشور بیشتر به گونه‌ی ربوستا باز ‌می‌گردد به طوری که دومین کشور صادر کننده‌ی ربوستا در جهان و بعد از ویتنام است‌‌‌‌‌‌‌‌. در قسمت‌‌‌های غربی‌‌ این کشور دانه‌‌‌های عربیکایی‌ یافت ‌می‌شود که به روش معمولی فرآوری ‌شده‌اند که به دراگرز (Drugars) معروف است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

زامبیا (zambia)

زامبیا کشوری است که تقریبا ‌می‌توان گفت به تازگی وارد عرصه‌ی تولید قهوه و منحصرا قهوه‌ی اسپشالیتی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌. استفاده از وسایل و روش‌‌‌های مدرن تهیه‌ی قهوه باعث شده است که‌‌ این کشور به تولید در حد صنعتی برسد و سهم بزرگی از صادرات‌‌ این کشور را به خود اختصاص دهد‌‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

زیمبابوه (Zimbabwe)

برخلاف بیشتر کشورهای آفریقایی، زیمبابوه رکود چشمگیری در تولیدات قهوه طی چندین سال گذشته داشته به طوریکه تولید‌‌ این کشور در سال 1980 حدود 15000 تن بوده ولی‌‌ این مقدار در سال 2013 به 500 تن تقلیل‌ یافته است. ‌‌این کاهش به دلیل به قدرت رسیدن گروه شبه نظا‌می‌ است که با تصاحب زمین‌‌‌های کشاورزی مردم بود‌‌‌‌‌‌‌‌. در‌‌این زمان بیشتر زمین‌‌‌های کشاورزی از دست رفت و سازمان بین الملل برای کمک به مردم تلاش کرد تا زمین‌‌‌ها را از صاحبان جدید آنها بخرد‌‌‌‌‌‌‌‌. اتحادیه اروپا اولی قدم را برای خرید‌‌این زمین‌‌‌ها برداشت ولی‌‌این خود باعث نگرانی بود چرا که بیشتر زیمن‌‌‌های کشاورزی در حاشیه‌‌‌های شرقی‌‌این کشوربود و اتحادیه‌ی اروپا تمایلی به سرمایه گذاری در آنها را نداشت‌‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ( آفریقا )

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کشورهای تولید کننده‌ی قهوه در قاره آفریقا

  1. سعید گفت:

    سپاس از مطلب خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *