رست قهوه, دانش قهوه

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

SCA معتقد است که دانه سبز قهوه در هر 350 گرم قهوه نمی‌تواند بیش از 5 دانه‌ی معیوب داشته باشد و البته بدون دانه معیوب نیز می‌تواند باشد.

اما نقص اصلی چیست؟ نقص دانه های سبز قهوه چه شکلی هستند؟ و آنها چه تاثیری بر مشخصات نهایی قهوه می گذارند؟

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

نمونه ها در آزمایشگاه، چگونه تجزیه و تحلیل می‌شوند

Tecnocafé، قهوه سبز با پوسته خریداری می‌کند و اولین مرحله تجزیه و تحلیل دانه‌های سبز است. آنها نمونه‌های 350 گرمی تهیه کرده و دانه‌ها با غربال، طبقه‌بندی می‌شوند. دانه‌ها با اندازه یکسان، بهتر رسا داده می‌شوند. سپس، رطوبت (که باید بین 11 تا 12.5 درصد باشد)، چگالی دانه و ضریب بازده (چند کیسه پارچمنت برای یک کیسه 70 کیلوگرمی دانه سبز قهوه مورد نیاز است) اندازه گیری می‌شوند.

سپس، نقص های فیزیکی شناسایی می‌شوند. Tecnocafé از دستورالعمل SCA برای این کار بهره می‌برد. تنها 5 تقص ثانویه و 0 نقص اولیه، مجاز است.

نقص‌های اولیه شامل: کاملا سیاه، کاملا ترش، پوست (غلاف)، سنگ‌های بزرگ، سنگ‌های متوسط، چوب‌های بزرگ، چوب‌های متوسط و نقص‌های ثانویه شامل : پارچمنت، پوست/غلاف، شکسته/ورقه ورقه شده، خرابی ناشی از حشره، کمی ترش، شناور، پوسته، سنگ‌های کوچک، چوب کوچک، آسیب ناشی از آب می‌شود.

7 نقص رایج دانه‌های سبز قهوه

نقص‌های دانه سبز قهوه زیاد هستند و بعضی از آنها را به راحتی می‌توان تشخیص داد. همه ما می‌دانیم چوب یا سنگ چه شکلی است. در زیر دو نقص اصلی را که تشخیص آنها بسیار سخت است مثل کاملا سیاه و کاملا ترش و پنج نقص رایج ثانویه را برای شما توضیح خواهیم داد.

دانه های کاملا سیاه و کمی سیاه

دانه‌های کاملا سیاه، یک نقص اصلی است، در حالی که کمی سیاه، نقصی جزئی به حساب می‌آید. دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای یا سیاه هستند یا چروک دارند و یک شکاف خیلی باز در میان آنها است. دلیل آن می‌تواند تخمیر بیش از حد، بیش از حد رسیدن میوه، و آب ناکافی در طی رشد میوه باشد.

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

دانه های کاملا ترش و کمی ترش

دانه‌های کاملا ترش، نقص اولیه (اصلی) است، در حالیکه کمی ترش، نقص ثانویه محسوب می‌شود. آنها به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره هستند. این دانه‌های معیوب می‌توانند به دلیل انتظار طولانی بین چیده شدن میوه و دی پالپینگ ( پوسته گیری ) و فرآیند تخمیر بیش از حد طولانی یا ذخیره دانه وقتی نم زیادی دارند، باشند.

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

دانه‌های شکسته، ورقه ورقه شده یا ترک خورده

این یک نقص ثانویه است، که معمولا به وسیله دستگاه دی پالپینگ ( پوسته گیر ) ایجاد می‌شود.

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

آسیب (خرابی) ناشی از حشرات

یکی دیگر از نقص‌های ثانویه توسط آفت قهوه ایجاد می‌شود. سوسک قهوه ، سوسک ساقه، شپش دانه قهوه، و امثال این آفت‌ها. قهوه‌هایی که توسط سوسک قهوه سوراخ شده اند، ترش و خاکی هستند.

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

دانه های بدون پوست

دانه‌های بدون پوست، یک نقص ثانویه است که منجر به یک فنجان قهوه گس و تلخ می‌شود. علاوه بر این، ممکن است پوسته در طول برشته شدن، بسوزد و به دانه‌های دیگر آسیب بزند.

هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان

چگونه می‌توان مقدار نقص ها را کاهش داد؟

در درجه اول کار با تولید کنندگان متعد و وفادار که محصولی با کمترین نقص و عیب به همراه داشته باشند و در درجه دوم توجه زیاد و اهمیتن دادن به موضوع نقص‌ها می‌تواند کمک بزرگی در بر داشته باشد.

درک اینکه قهوه هر مزرعه و هر کشور متفاوت است مهم است. بعضی از مناطق ممکن است با سوسک سوراخ کننده قهوه، مقابله کنند؛ برخی دیگر خشکی یا باران های غیر منتظره را تجربه می‌کنند. همه این‌ها می‌توانند به نقص‌های خاصی منجر شوند.

[idea] بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه [/idea]

روسترها و خریداران قبل از خرید قهوه باید این نقص‌ها را بررسی کنند، تا بتوانند قهوه با کیفت بالا خریداری کنند و بازخوردشان را برای کشاورزان ارسال کنند.

با این حال، آنچه در پایان روز مهم است، فنجان نهایی است. “برخی از قهوه‌ها می‌توانند جنبه فیزیکی خوبی داشته باشند، اما تجزیه و تحلیل دانه سبز تنها یکی از فرآیندهای کنترل کیفیت قهوه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *