دانستنی های قهوه, دانش قهوه

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

صنعت کشاورزی همیشه با مشکلاتی مواجه بوده‌ است . این مشکلات ممکن است مربوط به آب و هوا یا خاک و آفت‌ها باشد. قهوه نیز به عنوان یک درخت و گیاه از این قضیه مستثنی نیست گرچه به دلیل وجود کافئین بیشتر حشرات و آفت‌ها از آن دوری می‌کنند اما این درخت نیز آفت‌های خود را دارد. در این مطلب قصد داریم تا چند آفت قهوه را به شما معرفی نماییم. با قهوه ایلیا همراه باشید…

 آفت سوسک چوب خوار قهوه

هایپوتنموس هامپی ( Hypothenemus hampei ) که به سوسکچه قهوه یا نام اسپانیایی آن گورگوجو دل کافه ( Gorgojo Del Café ) نیز معروف است تنها شکارچی قهوه است . این حشره اهل غرب آفریقا است و در حالت بلوغ 1.5 میلی متر طول دارد . علارغم دیگر حشرات هیچ مشکلی با کافئین موجود در قهوه ندارد . این هیولاها درون میوه‌ی قهوه به دنیا می‌آیند و در آنجا تخم‌هایی‌ به همراه لارو می‌گذارند. جفت ماده‌ی این حشره در اطراف میوه پرواز می‌کند و میوه‌های مجاور را آلوده می‌نماید . حشره‌ی نر در کمین می‌نشیند و به مراقبت از جفت ماده‌ی خود می‌پردازد . اگر این حشره را به حال خود بگذارند می‌تواند کل محصول یک مزرعه بزرگ را از بین ببرد.  طبق برآوردی این حشره کوچک سالانه چیزی حدود 500 میلیون دلار خسارت وارد می‌کند.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

برای مقابله با این هیولای قهوه از سموم و آفت کش‌ها استفاده می‌شود که این خود برای قهوه و محیط زیست مضر است. یکی از مرسومترین روش‌های مقابله با این آفت استفاده از تله‌های دست ساز خود کشاورزان است. به این گونه که محفظه ای را شبیه یک میوه‌ی قرمز بزرگ قهوه میسازند و محلول اتانول درون آن می ریزند .حشره با ورود به این تله گرفتار شده و می‌میرد . اما روشی بهتر نیز وجود دارد و آن استفاده از نوعی آفت دیگر برای خوردن آفت قهوه است . کارنیوتریپس فلیپس ( Karnyothrips flavipes ) ، نوعی آفت است که تنها شکارچی و دشمن سوسکچه قهوه شناخته شده است .

آفت فلس سبز قهوه

فلس گیاه سبز ( Coccus viridis ) یکی از رایج‌ترین و جدی‌ترین مشکلات و آفات قهوه است. این فلس‌ها با مکیدن گیاه و میوه‌ی قهوه باعث کند شدن رشد آن و در برخی مواقع نارس ماندن قهوه می‌شوند. همچنین این آفت باعث تولید شیره‌ای بر روی گیلاس قهوه می‌شود که خود جذب کننده‌ی مورچه‌ها و حشرات دیگر است.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

این حشرات سبز بیضی شکل اندازه‌ای حدود 2 تا 3 میلی‌متر دارند و عموما بر روی برگ‌ها و میوه‌های تازه روییده شده یافت می‌شوند و با ماده‌ی شیره شکلی که ترشح می‌نمایند جدای مکیدن گیلاس قهوه ، تاثیر بسیار بدی بر آن می‌گذارند. روش مقابله با این نوع آفت استفاده از حشراتی مانند زنبورهای زرد و کفش دوزک‌ها است. البته روش‌های شیمیایی نیز برای مقابله با این حشره استفاده می‌شود.

[idea] هفت نقص دانه سبز قهوه مهم برای روسترها و تولیدکنندگان [/idea]

آفت شته

شته‌ها ( Toxoptera aurantii ) می‌توانند در حجم بسیار زیاد و در زمان باران‌های فصلی بر روی میوه‌های تازه روییده قهوه پدیدار شوند. شته‌ها شیره‌ی میانی گیاه قهوه و میوه‌ی آن را می‌مکند و مانع رشد قهوه می‌شوند.

این حشرات دارای رنگی سیاه و اندازه‌ای تقریبا 2 تا 3 میلی‌متری دارند و معمولا بر روی میوه‌های تازه یافت می‌شوند. روش مقابله با این آفت مضر معمولا استفاده از مواد شیمیایی است ولی هیچ ضمانتی برای از بین رفتن آن در این روش نیست.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

آفت کرم ساقه خوار

دو نوع کرم ساقه‌خوار در صنعت قهوه وجود دارد.

کرم ساقه‌خوار قرمز ( Zeuzera coffeae ) که حشره‌ی بالغ آن دارای بالهای سفید و سیاه است. لارو قرمز این حشره ، ساقه‌های قسمت‎‌های بالایی درخت قهوه را سوراخ می‌کند و داخل آن مسیرهای تونل شکلی ایجاد می‌نماید و از گیاه تغذیه میکند. قسمت‌های بالایی درخت به راحتی سوراخ می‌شوند ولی آسیب جدی ای به سلامت گیاه وارد نمی‌شود و درخت از بین نمی‌رود.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

کرم ساقه‌خوار سفید ( Xylotrechus quadripes ) که بالغ آن سوسکی به رنگ سفید و سیاه و با اندازه‌ای تقریبا 1 تا 2 سانتی‌متر است. سر سوسک جفت نر این حشره دارای رگه‌های سیاه متمایز کننده‌ای نسبت به ماده‌ی این حشره دارد. حشرات بالغ این گونه در طول روز فعالیت می‌کنند و بیشترین آسیب را به گیاه لارو سفید این حشره که از داخل تخم بیرون می‌آید میزند .این لارو داخل ساقه گیاه را سوراخ می‌زند تا به نور خورشید برد و دوباره ه داخل رفته و از گیاه تغذیه می‌نماید. رفته رفته این لارو به داخل تنه‌ی اصلی درخت رفته و به تمامی جهات حتی ریشه‌ها مسیرهای تونل شکل ایجاد می‌کند.  نتیجه‌ی فعالیت این حشره خشک شدن کامل شاخه‌ها است. شاخه‌های آسیب دیده به راحتی می‌شکنند . این حشره داخل درخت باقی می‌ماند و معمولا غیر قابل رویت است.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

برای مقابله با این حشره اقلیم‌های بالاتر از 800 متر برای کاشت قهوه استفاده می‌شود. شاخه‌ها و درختان حاوی این لارو سوزانده می‌شوند ولی در حال حاضر هیچ ماده‌ی شیمیایی و یا حشره‌ای برای مقابله با این آفت وجود ندارد.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : ارتفاع و اقلیم چگونه بر عطرو طعم قهوه تاثیر می گذارد ؟ [/alert]

آفت شپشک آردی

شپشک آردی ( Planococcus spp ) حشرات بسیار کوچک مکنده هستند که با لایه‌ای مومی شکل سفید رنگ پوشیده شده اند. این حشرات بیشتر در سطح میوه‌های تازه رشد یافت می‌شوند و در زمان خشکسالی و بی آبی بسیار مشکل ساز هستند. این مشکل بیشتر هم خواهد شد مانی که از حشره و آفت‌کش های بسیار قوی استفاده شود. این مواد باعث از بین رفتن بیشتر حشرات می‌شوند که شامل دشمنان آفت شپشک آردی نیز می‌شود.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

در زمان حضور این آفت کلنی‌های مومی شکل معمولا در زیر برگ‌ها و اطراف گیلاس قهوه یافت می‌شود . برای مقابله با این آفت معمولا از حشره‌ی کفش دوزک استفاده می‌شود . همچنین استفاده از مواد شیمایی و آفت کش‌ها هم مرسوم است.

آفت سوسکچه برگ خوار

سوسکچه برگ‌خوار قهوه ( Leucoptera coffeina ) معمولا بر روی قهوه‌های سایه رشد یافت می‌شود . لارو این حشره درون برگ و زیر سطح آن رشد می‌کند . اندازه‌ی این حشره حدود 6 میلی‌متر است. این آفت چندان مشکل بزرگی نیست و برای مقابله با آن راهی وجود ندارد.

آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *