دانستنی های قهوه, دانش قهوه

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

گیاهان و درختان نیز مانند هر موجود دیگری مجبور به رویارویی با برخی بیماریهای مخرب و از بین برنده هستند. تمامی گیاهان دنیا با بیماریهایی روبه رو می‌شوند که ممکن است به خشک و ازبین رفتن آنها منجر شود. گیاه و درختچه‌ی قهوه نیز مانند هر گیاه دیگر با بیماری های مخربی دست و پنجه نرم می‌کند. این امر برای کشاورزان قهوه بسیار مهم و حیاتی است چرا که ممکن است به نابودی کل مزرعه منجر شود.

در این مطلب به برخی از این بیماریها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

  • سرکاسپورا ( Cercospora )

یک نوع بیماری قارچی است که عموما بر روی برگ درخت قهوه ظاهر می‌شود ولی در برخی مواقع بر روی میوه‌ی قهوه نیز تاثیر می‌گذارد که به لکه‌ی میوه معروف است.

در این حالت نقطه‌های قهوه‌ای رنگی در دو سطح برگ  با حاشیه‌های قرمز پدیدار می‌شود. دلیل این بیماری کاهش مقادیر نیتروژن و پتاسیم خاک است. همچنین خشکسالی ، نور شدید آفتاب ، مدیریت ضعیف در کود دهی به گیاه و علفهای هرز از عوامل تشدیدی این بیماری به شمار می‌آیند.

ایجاد سایه می‌تواند تا 50 درصد احتمال مبتلا شدن گیاه به این قارچ را کاهش دهد. همچنین می‌توان برای مقابله با آن از  اسپری مس نیز استفاده کرد.

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

  • بیماری زنگ برگ قهوه ( Coffee leaf rust )

زنگ برگ قهوه با نام علمی همیلیا واتاتریکس ( Hemileia vatatrix ) بیماری قارچی است که بر روی برگ‌های درخت قهوه پدیدار می‌شود و اگر از آن جلوگیری نشود باعث مرگ برگ‌های درخت و در نتیجه خشکیدن آن می‌شود.

اولین نشانه‌های این بیماری نقطه‌های زرد رنگ کوچکی در زیر برگ است . رفته رفته این نقاط گسترش می‌یابند و بزرگتر می‌شوند تا این که کل برگ را بپوشاند. مرکز نقاط قدیمی تر به رنگ قهوه‌ای تغییر پیدا می‌کنند.

در نهایت در اثر زنگ برگ قهوه ، برگ‌های درخت می‌ریزد و باعث کاهش کیفیت دانه‌ و میوه‌ی قهوه می‌شود. میوه‌های درخت در این شرایط کوچکتر و نارس می‌شوند.

برای اینکه از وقوع زنگ برگ قهوه جلوگیری شود ، کشاورزان گونه‌ای از قهوه به نام کاتیمور  را برای کاشت انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از راه های جلوگیری از آن کاشت درخت قهوه در ارتفاعات بالاتر است.  استفاده از اسپری مس نیز در مقابله با این بیماری موثر است.

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

  • قارچ دوده‌ای ( sooty mould )

قارچ دوده‌ای زمانی بر روی گیاه ظاهر می‌شود که آفت‌هایی مثل شته ، فلس و شپشک آردی ، گیاه قهوه را آلوده کرده باشند . در این حالت برگ از دوده‌ای سیاه پوشیده می‌شود . این قارچ بر روی شهدی که توسط فلس قهوه و شته ها تولید می‌شود رشد میکند. مورچه‌ها نیز در این میان از فلس های قهوه تغذیه می‌کنند و با حرکت خود باعث می‌شوند این قارچ بیشتر بر روی قهوه گسترش یابد.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : آفت ها و حشرات مضر و مخرب قهوه [/alert]

برای مقابله با قارچ دوده‌ای می‌بایست آفت‌های موجود بر روی قهوه را کاهش داد.

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

  • آنتراکنوز ( Anthracnose )

این بیماری بر روی شاخه ، میوه و برگ درخت قهوه اثر می‌گذارد. آنتراکنوز بر اساس تاثیر آن بر قهوه به سه گونه تقسیم می‌شود . که در همه‌ی آنها شاخه‌ها و برگ های درخت قهوه زرد شده و سپس خشک می‌شود. تنها راه مقابله با این گونه از بیماری استفاده از انواع قهوه مقاوم و کاشت آنها در ارتفاعات بالا است.

بیماری های مخرب و مضر برای گیاه قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *