رست قهوه, دانش قهوه

راهنمای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای

رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای

این که خودتان رست قهوه را انجام دهید نه تنها کاری لذت‌بخش است، بلکه به نسبت آسان هم هست. اما برای این که فراگیری چنین هنر و مهارتی را شروع کنید، حتما نباید هزینه زیادی را خرج خرید دستگاه‌ های رست‌کننده معروف کنید و می توانید رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای را شروع کنید.

شما برای این کار می‌ توانید از دستگاه‌ های مخصوص تهیه پاپ کورن (Popcorn Machine) بهره بگیرید. با استفاده از این دستگاه‌ ها، می‌ توانید قهوه رست شده بسیار تازه ‌ای را مصرف کنید. همچنین، با این دستگاه‌ ها توانایی کنترل میزان رست‌ شدن قهوه را نیز خواهید داشت. این مزایا را به این نکته مثبت اضافه کنید که با این کار، پول زیادی را در طی این مسیر صرفه ‌جویی خواهید کرد.

رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ایمواردی که پیش از شروع باید بدانید

هنگامی که رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای را در پیش می گیرید و خودتان فرایند رست قهوه را انجام می ‌دهید، در عمل قابلیت ‌های تقریبا نامحدودی را به دست می ‌آورید تا بتوانید در نهایت به یک فنجان قهوه بی ‌نقص دست پیدا کنید.

یکی از انتخاب‌ های شما در چنین حالتی این است که قهوه را برای اسپرسو به صورت آسیاب شده رست کنید یا این که این کار را با همان دانه‌ های کامل قهوه انجام دهید. همچنین، می ‌توانید دانه ‌های مختلف قهوه را پس از رست کردن در هم بیامیزید یا این که حتی پیش از رست کردن، آن‌ ها را با هم مخلوط کنید.

این انتخاب به خودتان بستگی دارد. آیا می ‌خواهید پنج نوع قهوه را در طی یک هفته بنوشید، بدون این که کهنه شده باشد؟ به دلیل این که فقط لازم است قهوه را رست کنید، انجام این کار خیلی راحت است. به طور خلاصه باید گفت اگر رست کردن قهوه را خودتان انجام دهید، می ‌توانید قهوه بهتری را با هزینه کمتری نوش جان کنید.

دانه ‌های قهوه سبز را می ‌توانید بدون این که ویژگی‌ های خود را از دست بدهند، حتی برای مدت زمان بیش از یک ‌سال به خوبی نگهداری کنید. این در حالی است که بهترین زمان مصرف قهوه رست شده در حدود یک تا دو هفته بیشتر نیست. در نتیجه، با خرید قهوه سبز می ‌توانید بدون این که نگران افت کیفیت قهوه خود باشید، حجم بیشتری خرید کنید.

رست‌ کردن قهوه در دستگاه‌ های تولید پاپ کورن را می ‌توان نوعی سرمایه‌گذاری –البته نصفه ‌و نیمه- دانست. در طول فرایند رست قهوه، پوسته نازکی که روی داخلی ‌ترین بخش دانه قهوه سبز قرار دارد، جدا می ‌شود و همین اتفاق باعث ایجاد دود زیادی می ‌شود.

بنابراین، توجه داشته باشید برای این که همه وسایل خانه‌ تان بوی این دود را نگیرد، بهتر است در فضایی باز نظیر تراس، حیاط یا پشت‌بام قهوه خود را رست‌ کنید. اگر این کار را ادامه دادید و خواستید حرفه ‌ای‌تر باشید، می ‌توانید دستگاه‌ های مخصوص رست قهوه را با قابلیت فیلتر پوسته نازک قهوه بخرید یا دستگاهی را انتخاب کنید که مجهز به فیلتر دود باشد.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست ایلیا

انتخاب تجهیزات برای رست قهوه

اول از همه به خرید یک دستگاه برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای نیاز دارید. این دستگاه باید به گونه ‌ای باشد که بتواند دانه‌ های قهوه را تا دمای 400 درجه فارنهایت (معادل تقریبا 204 درجه سانتی‌ گراد) گرم کند و البته این کار را به صورت یکنواخت برای همه دانه‌ های قهوه انجام دهد.

شاید در این مورد به اجاق گاز فکر کنید. گرچه می ‌توان چنین کاری را انجام داد، اما ارزیابی سطح رست شدن قهوه کمی دشوار خواد بود. ضمن این که باید به مسئله دود هم توجه کنید و از قوی بودن هود یا دیگر وسایل تهویه مطمئن باشید. علاوه بر این، باید مراقب سوخته شدن دانه‌ های قهوه هم باشید، زیرا همیشه یک طرف آن در تماس با سطح فلزی بسیار داغ است.

یک دستگاه خوب برای شروع رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای ، دستگاه پاپ کورن ساز است. چنین دستگاه ‌هایی را می ‌توانید با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید. شاید این دستگاه‌ ها برای تهیه پاپ کورن چندان هم خوب نباشند، اما می ‌توانید قهوه را خیلی عالی در آن‌ ها رست کنید. دلیل این که می ‌گوییم چنین دستگاهی خوب است، این است که امکان بررسی سطح رست شدن را به صورت بصری دارید.

علاوه بر این، به دلیل این که دانه‌ های قهوه در سطحی دوار حرکت می‌کنند، از سوختن آن‌ها جلوگیری می‌شود. معمولا هوای داغ تولید شده بر اثر رست قهوه به میزان حجم آن بستگی دارد.

پس از این که دستگاه رست‌ کننده خود را تهیه کردید، نوبت به فراهم آوردن یک ظرف خنک ‌کننده، یک وسیله برای هم زدن و یک ترازو می ‌رسد. برای ظرف خنک ‌کننده به ظرفی نیاز دارید تا حجم قهوه ‌های رست‌ شده را بتوانید هر چه سریع ‌تر خنک کنید. یک انتخاب مناسب برای این کار، صفحه آلومینیومی با منافذ ریز است. اگر چنین چیزی را نیافتید، یک سینی فلزی نظیر سینی پخت شیرینی فر را انتخاب کنید و دانه‌ های رست شده قهوه را در معرض هوا قرار دهید تا سریع ‌تر خنک شوند.

مسئله بعدی برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای ، وسیله هم زدن است. حتی اگر پاپ کورن‌ ساز شما دانه‌ های قهوه را بچرخاند، باز هم به وسیله ‌ای نیاز دارید تا با آن به هم خوردن دانه‌ های قهوه کمک کنید و در زمان لازم، از آن نمونه بردارید تا بررسی دقیق ‌تری داشته باشید. برای این کار بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید. استفاده از قاشق فلزی در ظرف پاپ کورن‌ ساز الکتریکی ممکن است خطرآفرین باشد.

در نهایت به ترازو می ‌رسیم. برای اندازه ‌گیری وزن قهوه می ‌توانید از ترازوهای دیجیتالی مخصوص مواد غذایی استفاده کنید. این ترازوها قیمت مناسبی دارند و نسبت به نوع آنالوگ نیز بسیار دقیق ‌تر و راحت ‌تر هستند. مهم‌ ترین دلیل این که می‌ گوییم قهوه خود را وزن کنید، این است که مطمئن شوید دستگاه پاپ کورن ‌سازتان توانایی چرخاندن دانه‌ های قهوه را دارد. قهوه ‌های مختلف دارای تراکم متفاوتی هستند و اندازه‌ گیری بر اساس حجم شاید چندان مناسب نباشد. بنابراین، تنها راه رسیدن به نتایج مطلوب، استفاده از ترازو است.

انتخاب دانه‌های قهوه برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای

انتخاب دانه برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ایدانه ‌های قهوه‌ای که انتخاب می‌کنید، عطر و طعم نهایی فنجان قهوه شما را به وجود می ‌آورد. اگر بالاترین اولویت شما عطر و بوی قهوه است، پیشنهاد می‌ کنیم قهوه عربیکا را انتخاب کنید.

به طور کلی، دانه ‌های قهوه ‌ای خوب هستند که از نظر رنگ و شکل، یک ‌دست باشند. اگر چنین دانه‌ هایی را برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای انتخاب کرده باشید، با یک رست کردن معمولی و یکنواخت، می ‌توانید به قهوه خوبی دست پیدا کنید و دانه ‌های کیفیت پایین یا “دانه های معیوب” به حداقل خواهند رسید.

اگر در این زمینه تازه‌ کار هستید، شنیدن تجارب افرادی که در خانه قهوه خود را رست می‌کنند، خالی از لطف نیست. بر اساس تجربه باید بگوییم که رست کردن قهوه ‌های کلمبیا و کاستاریکا به همراه بسیاری از قهوه ‌های گواتمالا بسیار راحت ‌تر است. قهوه‌ های سوماترا هم رست خوبی دارند، اما باید مطمئن شوید که دانه ‌های بی ‌کیفیت را از چرخه رست کنار گذاشته ‌اید تا به قهوه ‌ای یک‌دست برسید.

مشاهده کنید: رستر قهوه ایلیا مدل CR30

شروع رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای

حالا که همه چیز را مهیا کرده‌ اید، زمان آن رسیده است که دستگاه رست ‌کننده خود را روشن کنید و دانه‌ های قهوه را در آن بریزید. فراموش نکنید که عمل هم زدن دانه‌ های قهوه را باید بلافاصله آغاز کنید.

در حالی که دانه ‌های قهوه را هم می ‌زنید، متوجه تغییر رنگ آن ‌ها از سبز تا قهوه ‌ای روشن می ‌شوید. پس از آن، رنگ این دانه‌ها دائما تیره ‌تر می ‌شود. همچنین، بخشی از دانه ‌های قهوه از آن جدا می‌ شود که پوسته نازکی است که روی دانه قهوه سبز را گرفته است.

رست قهوهعمل هم زدن را تا جایی ادامه دهید که دانه‌ های قهوه به سمت بالا حرکت کنند (نه فقط به صورت دایره ‌ای بچرخند) این اتفاق چیزی در حدود یک دقیقه طول خواهد کشید. در این زمان، یک سری صداهای ریز ناشی از “ترک خوردن” را می ‌شنوید. این را به نام “اولین ترک” می‌ شناسیم. این صداها خیلی زود فروکش خواهد کرد.

از این مرحله باید حواستان به رنگ دانه های قهوه باشد و همچنین چندین مرتبه چند دانه جدا کرده و بو کنید تا زمانی که به رست دلخواهتان برسید. هرچند این کار تجربه بالایی لازم دارد و شاید بار اول نتوانید به خوبی بو و رنگ دانه ها را تشخیص دهید و بهتر است از یک راهنمای رست قهوه کمک بگیرید.

نظارت بر رست شدن قهوه

حالا بر روی دانه ‌های قهوه نظارت داشته باشید تا به رنگی که دوست دارید، برسند. البته به بوی قهوه هم خوب توجه کنید. اگر فرایند رست قهوه را مدتی طولانی‌ تر ادامه دهید، متوجه سری دوم ترک خوردن دانه ‌های قهوه نیز می ‌شوید. این مرحله نیز همان ‌طور که حدس زده‌ اید، به نام “دومین ترک” شناخته می ‌شود. در این مرحله پوسته ‌های سیاه ریزی از دانه ‌های قهوه جدا می‌ شوند. به طور معمول، برای این که دانه‌ های قهوه را به شکل کامل و زیبا بخواهید رست کنید، باید در ابتدای این مرحله کار را متوقف کنید.

اگر بخواهید قهوه تیره‌ تر از اسپرسوهای مخلوط معمولی یا فرانسوی یا وینی (اتریشی) شود، باید همچنان رست کردن دانه‌ های قهوه را ادامه دهید. در این هنگام متوجه ابری غلیظ ‌تر و متراکم ‌تر از دودی می ‌شوید که از ظرف رست کننده بیرون می ‌آید. این‌جا است که به دلیل خروج روغن از دانه‌ های قهوه، سطح آن‌ ها براق می‌شود.

البته اگر به این مرحله برسید باید برای تهویه هوا و خروج دودها کاری بکنید. چراکه حجم دود بیشتری نسبت به رست های لایت یا مدویم خواهد داشت و علاوه بر آن بوی شدیدی هم پخش می شود.

پس اگر در خانه یا یک فضای کوچک این کار را انجام می دهید، توصیه می شود که بیش از درجه رست مدیوم ادامه ندهید. ولی اگر باز هم رست دارک را ترجیح می دهید، به فضایی بزرگ با تهویه هوای مناسب بروید.

فرایند خنک کردن قهوه رست شده

خنک کردن قهوه رست شدهمرحله بعدی در رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای، خنک کردن دانه هاست. هدف اصلی فرایند خنک کردن این است که رست دانه ‌های قهوه هر چه سریع‌ تر متوقف شود تا کیفیت آن افت نکند. در این مرحله خیلی ساده دانه ‌های قهوه را روی ظرفی که آماده کرده ‌اید، به نحوی پهن کنید که در یک لایه قرار گیرند.

اگر ظرف شما سوراخ‌های ریزی داشته باشد، به این فرایند کمک زیادی می‌ کند. همچنین، اگر محل زندگی شما آب و هوایی گرم دارد، می ‌توانید با یک اسپری ملایم آب، خنک کردن دانه ‌های قهوه را تسهیل کنید.

هنگامی که دانه ‌های قهوه را خنک کردید، باید آن‌ ها را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید تا در مجاورت هوا نباشند.

مطالعه کنید: رست دانه های مختلف قهوه چگونه است؟

نتیجه‌گیری

چیزی که بررسی کردیم راهنمایی بود برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای و تقریبا حد وسطی میان رست قهوه با ماهیتابه و رست قهوه با رسترهای صنعتی. به عبارتی دیگر، این مطلب برای آن دسته از افرادی بود که می خواهند خودشان قهوه رست کنند، اما نمی خواهند این فرآیند خیلی هم ابتدایی باشد.

از طرفی هم سرمایه خرید یک دستگاه رستر صنعتی و حرفه ای را ندارند و همچنین محدودیت مکانی هم مانعشان می شود. در نتیجه ما یک راه میانه ای پیشنهاد داده ایم تا این افراد بتوانند با سرمایه ای اندک، با رست قهوه آشنا شوند و خیلی هم ابتدایی نباشد.

اگرچه مسلم است که رست قهوه با یک رستر پیشرفته قطعا نتیجه ای به مراتب متفاوت و بهتر از رست قهوه با دستگاهی مثل پاپ کورن ساز دارد. اما این راه می تواند شروعی برای علاقه شما به رست قهوه باشد تا اگر خواستید بیشتر در آن پیش روید، مسیر برایتان مشخص باشد.

به هر حال زمانی که ابزارهای لازم را برای رست قهوه بدون تجهیزات حرفه ای فراهم کنید، خواهید دید که این فرایند به سادگی پختن تخم ‌مرغ است. یک پاپ کورن‌ ساز پیدا کنید و خودتان دانه‌ های قهوه ‌تان را رست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *