دانستنی های باریستا

موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee )

وقتی صحبت از موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee ) می‌شود ، شاید تصور شنونده تهیه نوع خاصی از قهوه با یک ترکیب پیچیده بوسیله یک دستگاه فوق مدرن باشد . اگر شما از این گروه می‌باشید ، باید به شما متذکر شوم سخت در اشتباه هستید . پیش از هر چیز باید بدانید موج سوم قهوه یک مفهوم ، یک فرهنگ ، یک تمدن است که شما را وارد دنیای جدید احترام متقابل ، بین بشریت و طبیعت می‌کند . اگر شما این مفهوم رو درک نکنید ، هیچ وقت نمی‌توانید یک قهوه موج سوم تهیه کنید و هیچ گاه نخواهید توانست ، قهوه ساز نسل سوم را به کار گیرید . در این مقاله قصد داریم مفهوم موج سوم را به روشنی برای شما بیان کنیم ، سپس به تاریخچه آن بپردازیم و بعد از آن شما را با انواع قهوه ساز‌های نسل سوم آشنا کنیم .

مفهوم موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee )

موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee ) یک مفهوم فلسفی است که زاییده احترام متقابل بین بشریت و طبیعت است . جایی که به قهوه شخصیت داده می‌شود . روی کلمه شخصیت تاکید بسیار می‌کنیم زیرا زمانی شما واژه احترام را می‌پذیرید که شخصیتی برای مخاطب خود قائل شوید . این گفته را باریستاها به خوبی متوجه می‌شوند . یک باریستای حرفه ای تاثیر احترام بر فنجان قهوه را به خوبی درک می‌کند .

در موج سوم قهوه تصمیم گرفتیم دانه‌ی قهوه را از زمان تولید ، این که در کدام مزرعه ، تحت چه شرایطی و به دستان توانمند کدام کشاورز پرورش یافته ، با چه روشی فرآوری شده و چگونه رست شده و از چه طریقی به دست ما رسیده است مورد بررسی قرار داده و با تمرکز بر زمان ، میزان حرارت و روش‌های نوین دم آوری با استفاده از قهوه سازهای نسل سوم ، به آرامی و متانت ، هنرمندانه قهوه ای فوق‌العاده تهیه کنیم .

با توجه به مطالبی که گفته شد باید دانه های سینگل اورجین ( Sinle Origin ) قهوه را بدون واسطه تهیه کنیم و محیطی آرام و کاملا مستقل برای طرفداران موج سوم فراهم کنیم . دیگر از قهوه های بیرون بر مثل بسیاری از برندهای موج دوم ( استارباکس ، دانکین دونات و… ) دوره مکدونالیسم خبری نیست  . قرار نیست ترکیبات متفاوت قهوه مورد استفاده قرار گیرد . ما در موج سوم قهوه ای اصیل را با هنر خود در آمیخته ایم و محترمانه بهترین قهوه را از بهترین روش ها استخراج می‌کنیم . عطر و رایحه واقعی قهوه تنها از طریق قهوه های موج سوم قابل بررسی و انتقال است .

برای درک بیشتر موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee ) به مراسم خاص و باشکوهی که در سرو چایی انگلیسی و ژاپنی وجود دارد ، توجه کنید . قهوه این دانه محبوب و با ارزش واقعا استحقاق این احترام را دارد . با توجه به مفاهیم بالا قهوه نسل سوم اینگونه تعریف می‌شود :

” جنبشی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد و قهوه را به عنوان نتیجه زحمات یک هنرمند و صنعتگر به حساب می‌آورد و در کلیه مراحل تولید از مبدا تا مقصد با علم و احترام با قهوه رفتار شود موج سوم قهوه نامیده می‌شود . “

 

تاریخچه موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee )

واژه موج سوم در سال 2002 میلادی ابداع شد و ریشه آن به جنبش های دهه 70 تا 90 قرن بیستم در ایالات متحده امریکا باز می‌گردد . هم زمان با این تغییرات ، جنبشهایی مشابه در کشورهای کانادا ، استرالیا ،نیوزیلند و اسکاندیناوی رخ داد . قهوه موج سوم نیز در راستای همین تغییرات به عنوان نوع خاصی از قهوه در جهان شناخته شد . برای آشنایی بیشتر با فلسفه موج سوم ، کتاب موج سوم نوشته الوین تافلر را مطالعه کنید .

اولین مقاله موج سوم قهوه در نشریه انجمن تخصصی قهوه آمریکا در ماه نوامبر سال 2002 میلادی منتشر شد . بعد از آن مقالات متعددی در روزنامه ها و مجلات مختلف به چاپ رسید .

در ماه مارس 2008 منتقد غذا و دارو آقای جاناتان گلد ( Jonathan Gold ) با چاپ مقاله خود در هفته نامه ال ای ( LA Weekly ) برنده جایزه پولیتزر ( Pulitzer Prize ) شد . وی در این مقاله نوشت : ” اولین موج از فرهنگ قهوه امریکا را شرکت فولجرز ( Folgers ) در ابتدای قرن بیستم بر روی میزهای پذیرایی ما آورد ، بعد از آن در دهه 1960 با حرکت هوشمندانه ارائه قهوه های بدون کافئین و اسپرسوهای معروف توسط استارباکس ( Starbucks ) و سایر برندهای معروف قهوه ، موج دوم به راه افتاد . در حال حاضر ما با گسترش تکامل صنعت قهوه در موج سوم قرار داریم که به جای کشورها ، مزارع قهوه را بشناسیم . به جای آنکه دانه های قهوه های ناشناس را برای خلق مشخصه خاص بسوزانیم ، آنها را به آرامش رست می‌کنیم و قهوه ای با عطر و طعم پاک ، خالص و گرانبها به مشتری ارائه می‌دهیم . “

امواج قهوه به اختصار به شرح ذیل می‌باشد :

موج اول قهوه ( First Wave Of Coffee ) : رشد مصرف قهوه

موج دوم قهوه ( Second Wave Of Coffee ) : معرفی کردن و لذت بردن از قهوه اسپشیالیتی ( Specialty Coffee )

موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee ) : خرید قهوه از خاستگاه آن و استفاده از روش های هنرمندانه و نوین در تولید قهوه

در حال حاضر قهوه های موج سوم در کافی شاپ های مستقل در سراسر دنیا سرو می‌شود ، دلیل آن نیز بخاطر نظارت بر محصول و ارائه قهوه منحصر بفرد می‌باشد . ولی تعدادی شرکت نیز وجود دارند که کسب و کار خود را گسترش داده و شعبات متعددی از کافی شاپ های متعلق به خود را دارند . شرکت اینتلیجنتسیا ( Intelligentsia Coffee & Tea ) در شیکاگو و الینویز ، شرکت استامپتون ( Stumptown Coffee Roasters ) در پورتلند و اورگون و شرکت کانتر کالچر کافی ( Counter Culture Coffee ) در دورهام و کارولینای شمالی ، شرکتهای معروف فعال در زمینه نسل سوم قهوه در آمریکا می‌باشند .

 

رشد روز افزون طرفداران موج سوم قهوه در جهان ، سبب شد که سرمایه گذاران این عرصه با دید دیگری به آن بنگرند . همانطور که در سال 2014 شرکت استارباکس ( Starbucks ) با سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری در فرآیند رست محصولات قهوه و اتاق مزه خود ، قهوه های موج سوم را هدف قرار داد .  این کمپانی با قراردادن دستگاههای خودکار اسپرسو در فروشگاه هایش ، قهوه های نسل سوم را به مبارزه طلبیده است .

 

معرفی انواع قهوه ساز نسل سوم ( Third Generation Coffee Makers )

همانطور که قهوه های موج سوم از انواع مختلف و منحصر بفرد قهوه تهیه می‌شوند ، روشهای متعدد و ابداعی بسیاری هم وجود دارند که به تعدادی از بهترین آنها اشاره می‌کنیم .

می‌توانید برای مطالعه بیشتر در مورد هر یک از روشهای فوق بر روی آنها کلیک کنید .

منابع :

en.wikipedia.org

www.craftbeveragejobs.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

6 دیدگاه در “موج سوم قهوه ( Third Wave Of Coffee )

  1. رضا گفت:

    سپاس فراوان بابت مطالب اموزنده

    1. جلال رمضانی گفت:

      سپاس از شما دوست عزیز

  2. مسعود سپهر گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    کدوم یک از قهوه سازهای موج سوم کیفیت خروجی بهتری داره ؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. سایفون سرآمد همه دستگاه های نسل سوم هستش .

  3. امیر گفت:

    سلام وقت به خیر
    من کلد برو دارم مارک گتر مخزن وسطیش از دستم افتاد شکست از کجا میتونم تهیه کنم.
    سپاسگزار

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام.ممنون. خیر تاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *