آموزش, راهنمای خرید

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

همیشه افراد به دنبال روشی بهتر برای تهیه قهوه‌ی مصرفی خود هستند . برخی قهوه اسپرسو را به دلیل غلظت بیشتر و طعم خاصی که دارد ترجیح می دهند اما برخی دیگر به قهوه‌ای رقیق تر و با کافئین بیشتر علاقه دارند. در این میان چندین روش برای تهیه ی قهوه دمی وجود دارد که عموم مردم در انتخاب آن مردد هستند. در اینجا به معرفی چند روش قهوه دمی و نوع طعمی که قهوه ی آن به خود می گیرد می پردازیم.

برای داشتن آزمایشی منصفانه از یک نوع قهوه البته با درجه ی آسیاب متفاوت استفاده می کنیم.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : راهنمای میزان آسیاب قهوه [/alert]

روش اول : V60 قطره‌ای

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

در این روش از 21 گرم پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط، 50 گرم آب برای ابتدای کار و 250 گرم آب استفاده می‌کنیم.

به دلیل این که آب از بین قهوه ها عبور کرده و به صورت قطره ای داخل ظرفی می ریزد به این روش قطره ای می‌گویند. چندین عامل وجود دارد که می تواند طعم قهوه ی شما را خراب کند که یکی از مهمترین آن‌ها درجه‌ی آسیاب است. پس باید به آن بسیار توجه داشت . فاکتور دیگری که در این نوع روش بسیار مهم می باشد فیلتر آن است و شما ملزوم به خرید فیلتر کاغذی می باشید البته در هنگام خرید دستگاه، فیلتر آن نیز به شما عرضه می شود.

عطر و طعم

این اولین فنجان در آزمایش ما بود. قهوه‌ی به دست آمده روشن، زلال و شفاف بود. همچنین غلظت میانه‌ای داشت و عطر و رایحه ای مطلوب و کمی شبیه به شکلات تلخ.

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه با قهوه ساز V60 [/alert]

 روش دوم : آئروپرس

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

در اینجا از آئروپرس معکوس و فیلتر فلزی استفاده می کنیم. 18 گرم قهوه آسیاب شده با درجه ی متوسط، 150 گرم آب برای 45 ثانیه ی اول و 130 گرم آب مابقی مورد استفاده قرار می گیرد.

آئروپرس وسیله‌ی کوچک عالی‌ای برای تهیه‌ی سریع قهوه است. در سالهایی که به بازار آمده ایراد و عیب چندانی نداشته است. استفاده از فیلتر فلزی به جای کاغذی، قهوه ای با رایحه ی بیشتر تولید می کند به دلیل آن که فلز روغن قهوه را در هنگام عبور از آن جذب نمی کند.

عطر و طعم

این فنجان حاوی قهوه ای زلال، نرم و روشن با رایحه ای زیاد مانند شکلات تلخ و البته با غلظت و تلخی کمتر نسبت به V60 است.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه با آئروپرس [/alert]

روش سوم : فرنچ پرس

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

در این روش از 19 گرم قهوه با درجه آسیاب درشت استفاده می کنیم. ابتدا 150 گرم آب را درون فرنچ پرس ریخته و به مدت 45 ثانیه صبر می نماییم. سپس 300 گرم آب دیگر اضافه می نماییم و بعد از 3 دقیقه آن را کمی هم میزنیم و دسته‌ی فرنچ پرس را به پایین می بریم.

فرنچ پرس یکی از محبوب‌ترین وسیله های دم قهوه برای بیشتر مردم است. روش مصرفی بسیار ساده و آسان ، شستشویی راحت و فنجان قهوه‌ای مطلوب دارد. همانطور که گفتیم درجه‌ی آسیاب بسیار مهم است. در فرنچ پرس اگر درجه آسیاب نرم‌تر باشد از داخل روزنه های فیلتر عبور کرده و به داخل فنجان می‌آید و حالتی نا مطلوب به دست می دهد. در این روش نیز به دلیل استفاده از فیلتر فلزی رایحه‌ی بیشتری خواهیم داشت.

عطر و طعم

این قهوه دارای بادی یا غلظت نسبتا بیشتری است. خواص آن بسیار عالی و مانند روش قبلی است ولی با رایحه و غلظت بیشتر.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه با قهوه ساز فرنچ پرس [/alert]

روش چهارم : دستگاه کلور

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

برای استفاده از قهوه ساز کلور 17 گرم قهوه را با درجه ی فیلتری آسیاب می کنیم. 45 گرم آب به مدت 45 ثانیه رویپورد میریزیم. سپس 300 گرم آب را برو روی قهوه اضافه کرده بعد 1.5 دقیقه آن را بر روی ماگ یا فنجانی قرار می دهیم.

دستگاه کلور حالتی مخروطی دارد که در زیر آن دریچه ای قرار گرفته که زا خروج آب جلوگیری می نماید. این کار باعث می شود گرمای آب حفظ شود و قهوه انحلال بهتری پیدا کند . این روشی ما بین فرنچ پرس و V60 است. این دستگاه به راحتی تمیز می شود و قسمت های مختلف آن به آسانی از یکدیگر جدا می شوند.

  عطر و طعم

قهوه ای با رایحه ای فراوان و ظاهری شفاف است. شفافیت و زلالی را از V60 گرفته به همراه غلظت و رایحه‌ی عالی فرنچ پرس است. با این که نسبت به فرنچ پرس رایحه‌ی کمتری دارد اما فنجان قهوه به دست آمده دارای قهوه‌ای بسیار خوشمزه و مطلوب است.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : قهوه ساز کلور ( Clever ) [/alert]

روش پنجم : وکیوم (Vacuum) یا سایفون (Syphon)

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

اولین دستگاه تهیه ی قهوه توسط خلاء (که به سایفون نیز معروف است) توسط دانشمند آلمانی به نام نورنبرگ (Norrenberg) درسال 1827 ساخته شد. مدتها بعد در فرانسه و آلمان نمونه های دیگری از این دستگاه ظاهر شدند که معروف ترین آنها را می توان ساخته ی خانم واسیو (madame vassieux) نام برد. این دستگاه در سال 1841 ساخته شد که از دو مخزن شیشه ای تشکیل می شد که بعدها به علت وفور شیشه در اروپا بسیار مرسوم گشت. نمونه های مدرن امروزی با نمونه ی قدیمی آن چندان تفاوتی ندارد.

نحوه کار سایفون

دو نوع سایفون خلاء و اتمسفری وجود دارد. هر دو دارای دو قسمت شیشه ای هستند که به وسیله ی یک لوله به یکدیگر متصل می شوند و در نهایت ازیک فیلتر که معمولا از جنس پارچه است عبور می کند. ظرف شیشه ای اول بر روی حرارت قرار می گیرد و آب داخل آن ریخته می شود. ظرف شیشه ای دوم حاوی پودر قهوه است. زمانی که آب داخل مخزن اول گرم شود، بر فضای داخل فشار زیادی وارد می شود بنابراین آب ازطریق لوله به طرف ظرف شیشه ای دوم روانه شده در آنجا با قهوه مخلوط می شود. سپس منبع گرما برداشته می شود و فشار داخل محفظه ی اول پایین می آید سپس آب مخلوط شده با قهوه از فیلتر عبور کرده و به مخزن اول بازمیگردد. در نمونه ی اتمسفری آن فشار اتمسفر باعث می شود قهوه به داخل ظرف شیشه ای اول بازگردد.  نکته‌ی قابل توجه در این دستگاه جوش نیامدن آب است. بخار آب باعث ایجاد فشاری می شود که به موجب آن آب از داخل ظرفی به ظرف دیگر منتقل می گردد. در حقیقت خود دستگاه اجازه‌ی جوشدن آب را نمی دهد.

چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

یکی از مزیت های این دستگاه نسبت به سایر روش های دم قهوه کنترل دمای آب است. در فرنچ پرس دمای آب کاهش می یابد و عمل انحلال بیش از حد انجام می شود و در روش های فیلتر کاغذی نیز زمان باعث از دادن دمای زیادی از آب می شود. همانطور که قبلا هم اشاره شد دمای آب یکی از مهمترین عوامل در تهیه ی قهوه است و دستگاه سایفون با ایجاد خلاء باعث می شود که دمای آب ثابت بماند. نتیجه ی این روش یک نوشیدنی قهوه با طعمی واقعا متفاوت نسبت به سایر روش ها است. این روش باعث ایجاد کارامل تیره تر و خاصیت آجیلی در نوشدنی می شود.

در این روش از 22 گرم قهوه با درجه‌ی درشت استفاده می‌کنیم. حدود 330 گرم آب داخل مخزن شیشه‌ای زیرین میریزیم. فیلتر را در جایش قراد داده و مخزن بالایی را در روی دستاه می گذاریم. بعد از گذشت چند دقیقه قهوه ما آماده است. عطر و طعم قهوه تهیه شده با سایفون بسیار مطلوب و خوب است. رایحه‌ای قوی و غلظتی مناسب و همچنین طعمی بسیار خوشمزه دارد.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه با قهوه ساز سایفون ( وکیوم پات ) [/alert]

قیمت

یکی از عواملی که معمولا مردم برای انتخاب یک دستگاه قهوه ساز در نظر می‌گیرند قیمت آن است. در این میان لزوما یک قهوه ساز خوب گرانترین آن نیست . البته برند‌های معروف مسلما قیمتهای بیشتری برای محصولات خود بر‌می گزینند. در بین موارد بالا گرانترین و البته بهترین و با کیفیت ترین قهوه را قهوه ساز سایفون به خود اختصاص می دهد.

نتیجه

در آخر تصمیم با خود شماست که چه دستگاه و روشی برای تهیه‌ی قهوه خود به کار بگیرید. این پنج روش از بهترین روش های قهوه نسل سوم به شمار می روند و برحسب قیمت آنها هم می توانید تصمیم نهایی خود را بگیرید. امیدوارم که این مطلب بتواند شما را در خرید محصول مورد نظرتان راهنمایی نماید.

[alert style=”error”]بررسی و خرید : قهوه سازهای نسل سوم [/alert]


با قهوه ایلیا همراه باشید….

‫0/5 ‫(0 نظر)

9 دیدگاه در “چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟

  1. امین گفت:

    سلام
    یه سری مدل های قهوه ساز که قهوه ی دمی درست میکنن مثل مدل Feller Cm991 که توی سایت خودتون هم هست این مدل های ساده آیا کارایی و طعم خوب قهوه ی فرنچ پرس رو دارن و قهوه رو با چه درجه ایی برای استفاده با این مدل از دستگاه ها آسیاب کنیم(منظورم برای استفاده با مدل فلر یا مشابه که فیلتر دائمی دارن هست)
    باتشکر ؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله طعم و رایحه ای شبیه و بسیار نزدیک به فرنچ پرس دارند و درجه ی آسیاب مورد استفاده برای آن همان درجه ی فرنچ پرس است.

  2. ali گفت:

    سلام چرا روش های دیگرو نگفتین مثل روش تهیه قهوه با منی پرسو یا با دستگاه های برقی و …به نظر من بهترین کیفیت رو دستگاه های برقی با همین اتمسفری ها دارن

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما دوست عزیز.
      در پاسخ باید به شما بگویم که قهوه مینی پرسیو و دستگاه های برقی غیر از فراسنه ساز ها عموما اسپرسو هستند و من در این مطلب به شرح چند روش قهوه دمی پرداختم.

  3. امین گفت:

    سلام
    بین کمکس یا کلور کدوم بهتره من یه فرنچ پرس دارم میخوام یه طعم جدیدتر به نسبت فرنج پرس داشته باشم یا به نظرتون یه موکاپات بگیرم میخوام یه طعم تلخ تر و البته دلتشین مثل فرنچ پرس باشه و حجم زیادتر از شات اسپرسو باشه میشه راهنمایی کنید چون نمیخوام چیزی بگیرم که بعد بگم اینکه همون فرنچ پرس هست
    با تشکر

    1. جلال رمضانی گفت:

      طعم دلنشین فرنچ پرس رو نمیتونید توی موکاپات حس کنید. موکاپات بیشتر به خاطر غلظت قهوه و تلخیش محبوب هست.

  4. شادي گفت:

    تفاوت قهوه اي كه با v60 درست ميشه و كمكس در چيه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. تفاوت زیادی در عطر و طعم نداره

  5. ملی گفت:

    سلام من یک اسپرسوساز مباشی ۲۰۱۶ دارم
    امروز بعد از عصاره گیری وقتی پرتا فیلترو باز کردم دیدم تفاله قهوه خیلی داغه و بخار زیادی ازش خارج میشه
    خود عصاره قهومم خیلی داغ و تلخ بود نسبت به قبل
    علت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *