دانستنی های قهوه, دانش قهوه

فرهنگ قهوه در مکزیک ( Mexican Coffee Culture )

 قهوه در مکزیک نیز مانند دیگر کشورهای تولید کننده ی قهوه فرهنگی منحصر به فرد دارد. مکزیک یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه و بزرگترین تولید کننده قهوه ارگانیک در جهان به شمار می‌رود. در سال 2000 تقریبا 60 درصد از قهوه ارگانیک جهان در مکزیک تولید شد. اکثر قهوه تولیدی مکزیک  قهوه ارگانیک ویژه ای است که توسط کشاورزان فقیر ایالات جنوبی مکزیک به نام های چیاپاس ( Chiapas ) و اوآخاکا ( Oaxaca ) تولید می‌شود. این دو ایالت که فقیرترین ایالات مکزیک هستند بیشترین جمعیت بومی مکزیک را در خود جای داده اند. قهوه یکی از پرسودترین صادرات در مکزیک به شمار می‌رود در حالی که معیشت  500 هزار کشاورز مکزیکی  و خانواده هایشان  ارتباط مستقیم با تجارت قهوه در این کشور دارد.

فرهنگ قهوه در مکزیک (Mexican coffee culture)

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید : 10 تولید کننده برتر قهوه در جهان [/alert]

نهال قهوه توسط اسپانیایی ها در اواخر قرن هجدهم از کشورهای دومنیکن و کوبا به مکزیک برده شد و کشت تجاری آن زمانی آغاز شد که مهاجران آلمانی و ایتالیایی از گواتمالا و سایر کشورهای آمریکای مرکزی به مکزیک نقل مکان کردند. در دهه 1790 زمانی که اولین مزارع قهوه در جنوب شرقی ایالت وراکروز شروع به رشد و نمو کردند ، استعمار اسپانیا این منطقه را به شدت تحت سلطه خود گرفته بود. آخرین امپراطوری مربوط به 2.5 قرن پیش بود که این سرزمین تحت تسلط اقوام آزتک بود و در نهایت با شیوع بیماری از بین رفته بود. سرزمینی حاصل خیز با مواد معدنی فراوان آماده کشت و زرع بود. در حال حاضر صادرات اقلام کشاورزی مثل قهوه و مواد معدنی مثل طلا و نقره بعد از نفت بزرگترین منابع درآمدی اقتصاد مکزیک به شمار می‌رود. بر خلاف جزایر حوزه دریای کارائیب در مرکز قاره آمریکا که به جمهوری موز معروف هستند ، مستعمران اسپانیایی اقدام به توزیع زمین بین کشاورزان بومی این منطقه نمودند. بخاطر فقر و نبود امکانات و حضور استعمار اسپانیا در این مناطق متاسفانه کشت قهوه تا پایان استعمار اسپانیا  بسیار نا امید کننده بود.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : تاریخچه قهوه [/alert]

اگر چه استقلال از اسپانیا پیشرفت های مختصری در جوامع روستایی مکزیک به وجود آورد ولی به دلیل درگیری های جناحی ، جنگ های داخلی و جنگ های با تگزاس ، فرانسه و ایالات متحده توسعه و اصلاحات اقتصادی ، اجتماعی این کشور را تا 70 سال به تعویق انداخت. ولی این مدت زمان فرصت مناسبی برای رشد و گسترش کشت قهوه در مناطق جنوبی مکزیک فراهم آورد. اختلاف مرزی با کشور گواتمالا سبب شد اولین زمین گسترده در دهه 1860 شد. امنیت منطقه و زمین حاصل خیز سبب شد سرمایه گزاران خارجی اقدام به خرید زمین در این منطقه و کشاورزی در آن نمایند. در این زمان کشاورزان منطقه که معمولا زمین های کوچکی داشتند ، اقدام  به کارکردن در زمین های ملاکین بزرگ نمودند.

فرهنگ قهوه در مکزیک (Mexican coffee culture)

پس از انقلاب مکزیک کشاورزان به طور جدی اقدام به کشت و پرورش قهوه نمودند. اصلاحات عرضی پس از انقلاب سبب شد هزاران کشاورز و کارگر بومی صاحب زمین شوند. آنها که در گذشته کشت قهوه را تجربه کرده بودند ، اکنون در زمین های خود کشاورزی می‌کردند. افزایش مهارت کشت قهوه در این مناطق  ، تصویب قوانین کار از سال 1940 ، ظهور PRI ( حزب بنیادی انقلابی ) مسبب تشکیل انستیتو جهانی قهوه در مکزیک ( INMECAFE ) شد ، همگی  باعث پیشرفت صنعت قهوه در این کشور گردید.

فرهنگ قهوه در مکزیک (Mexican coffee culture)

انستیتو جهانی قهوه با کمک های فنی و اعتباری خود به کشاورزان ، تضمین خرید محصولات ، تسهیل حمل ونقل به بازار و همکاری با ICA ( سازمانی که درلندن جهت توسعه و ثبات بازار جهانی تشکیل شد ) جهت حضور در بازارهای جهانی ، از کشاورزان حمایت نمود.

طی این مدت یعنی از سال 1973 تا 1990 با حمایت انستیتو جهانی قهوه مستقر در مکزیک تولید قهوه در مکزیک با رشدی 900 درصدی به مرز انفجار رسید.

اگر چه از سال 2006 کیفیت قهوه مکزیک پایین آمد ولی بخاطر سابقه درخشان تولید قهوه با کیفیت به خصوص در دهه 90 ، شرکت های معروف تولید قهوه در جهان هنوز قهوه مکزیک را با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند.

قهوه اگرچه نوشیدنی نخست در مکزیک به شمارنمی‌رود ولی گسترش کافی شاپ ها در در اکثر شهرهای بزرگ مکزیک رشد فزاینده ای داشته است و کافی شاپ ها در شب های پرجوش خروش این شهر ها بسیار پر رونق هستند.

معروف ترین نوشیدنی قهوه در مکزیک کافه د اولا ( Café de olla ) نام دارد. این نوشیدنی که در قوری های گلی تهیه می‌شود مثل اکثر خوراکی های مکزیک تند است. این قهوه از ترکیب قهوه ، دارچین و نوعی شکر تصفیه نشده بومی با نام پایلون سیلو ( piloncillo  ) تهیه می‌گردد. با اینکه بسیار ساده تهیه می‌شود ولی بومیان منطقه بخاطر قوری گلی و ترکیبات خاص آن ، طعم آن را منحصر بفرد و جادویی می‌دانند.

فرهنگ قهوه در مکزیک (Mexican coffee culture)

در موقعیت کنونی تجارت جهانی قهوه به طور فزاینده‌ای با تولید قهوه در مکزیک مرتبط است. در زمان تهیه این گزارش در سال 2015 رشد تولید قهوه در مکزیک با 3 درصد افزایش به 27000 تن در این سال رسیده است ، که این مقدار حجم بسیاری را در مصرف سالانه قهوه در جهان نشان می‌دهد. یکی ار حاکمان بلا منازع قهوه جهان یعنی نستله مکزیک با سرمایه گذاری میلیاردی بر روی قهوه مکزیک ، سهم بزرگی از قهوه فوری دنیا را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون با تلاشهای فراوان مردم و سازمان ها، صنعت قهوه در این کشور رشد و توسعه بسیاری یافته است، با این وجود کشاورزان قهوه مکزیک همچنان از فقیرترین مردم مکزیک به شمار می‌روند.

فرهنگ قهوه در مکزیک (Mexican coffee culture)


منابع :

www.donquijote.org

www.equalexchange.coop

coffeeuniverse.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *