آموزش, طرز تهیه انواع دسر و نوشیدنی

طرز تهیه کارامل ماکیاتو (Caramel Macchiato)

ماکیاتو

ماکیاتو یکی از جالب ترین ترکیبات اسپرسو با شیر است و در این مقاله می خواهیم با طرز تهیه کارامل ماکیاتو (Caramel Macchiato) و انواع دیگر آن آشنا شویم. اما قبل از آن بگذارید کمی راجع به ماهیت و چرایی این نوشیدنی صحبت کنیم.

کمترین شیر ممکن

ماکیاتو، نوشیدنی کوچکی که معنی لغوی آن در زبان ایتالیایی می شود “لکه دار” یا “علامت دار”. به عبارتی دیگر مقدار شیر در این نوشیدنی به قدری کم است که تنها همچون لکه ای روی اسپرسو دیده می شود. ماهیت و دلیل وجودی ماکیاتو هم برمی گردد به اینکه عده ای می خواستند تلخی اسپرسو را از بین ببرند، اما مقدار زیاد شیر را هم نمی پسندیدند. برای همین هم تا جایی شیر اضافه کردند که تلخی را بپوشاند و همچنان طعم های اصلی اسپرسو را احساس کنند. امری که اگر شما هم این نوشیدنی را بخورید، آن را احساس می کنید.

اما محبوبیت ماکیاتو بسیار کمتر از دیگر ترکیبات اسپرسو با است. هرچند انواع دیگر آن، همچون کارامل ماکیاتو یا لاته ماکیاتو کمی محبوب تر از خوده ماکیاتو هستند و در این مقاله به طرز تهیه آنها نیز خواهیم پرداخت.

به هر رو قبل از اینکه سراغ طرز تهیه کارامل ماکیاتو و دیگر طرز تهیه ها برویم، ترکیبات اسپرسو با شیر را معرفی کنیم.

طرز تهیه کارامل ماکیاتوترکیب اسپرسو با شیر

احتمالا پس از اینکه اسپرسو به عنوان یک نوشیدنی محبوب در جهان گسترش پیدا کرد، برخی در پی ترکیب کردن آن با دیگر مواد رفتند. اما شاید بهترین این ترکیب ها، ترکیب اسپرسو با شیر باشد. ترکیبی که به مرور زمان شکل های مختلفی پیدا کرد. به طوری که امروزه نیمی از منوی کافه ها را نوشیدنی های بر پایه اسپرسو تشکیل می دهند و از این بین نود درصد آنها ترکیب اسپرسو و شیر هستند.

حال اگر بخواهیم درباره تفاوتی که شیر در طعم اسپرسو ایجاد می کند حرف بزنیم، قبل از هر چیز باید بگوییم که شیر در مقدار کافئین قهوه هیچ تاثیری ندارد. این یک باور غلط است که مردم فکر می کنند شیر باعث کاهش کافئین قهوه می شود. اما تاثیری که شیر روی اسپرسو می گذارد بیشتر مربوط به ویژگی هایی مانند بادی قهوه (چیزی شبیه به غلظت)، میزان ترشی یا همان اسیدیته قهوه و میزان تلخی آن می شود.

برای مثال از آنجایی که شیر محیطی قلیایی دارد، اسیدیته قهوه و به خصوص قهوه عربیکا را تا حد زیادی مورد تاثیر قرار داده و باعث کاهش آن می شود. همچنین به خاطر غلظتی که دارد بادی نوشیدنی را بالا می برد. علاوه بر این به خاطر آزادسازی قند داخل شیر بر اثر گرما دادن، تلخی اسپرسو را نیز کم می کند.

تفاوت ترکیبات اسپرسو با شیر

شاید بپرسید چرا ترکیبات متفاوتی از اسپرسو با شیر وجود دارد و این ترکیبات چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در پاسخ باید گفت ابتدا توجه کنید که میزان قهوه در همه انواع ترکیبات اسپرسو با شیر، همچون طرز تهیه کارامل ماکیاتو برابر است. یعنی چیزی بین 36 تا 40 میلی لیتر عصاره قهوه که به اصطلاح اسپرسوی دبل شات نامیده می شود. موردی که در فرآیند طرز تهیه کافه لاته نیز رعایت می شود.

اما تفاوت اصلی در میزان شیر مورد استفاده در نوشیدنی و همچنین مقدار فوم (یا همان کف) شیر روی آن است. برای مثال مقدار شیر مورد استفاده در کاپوچینو چیزی حدود 110 تا 140 میلی لیتر است و در ترکیبی مانند ماکیاتو اندازه دو یا سه قاشق چای خوری.

همچنین درباره میزان فوم می توان گفت در ترکیبی مانند کرتادو یا فلت وایت، فوم شیر باید کمتر از یک سانت باشد. اما کاپوچینو یا لاته می توانند تا 3 سانت هم فوم داشته باشند.

پس هنگامیکه به کافه می روید و می خواهید یکی از نوشیدنی های ترکیبی اسپرسو با شیر را سفارش دهید به این تفاوت ها دقت کنید. چراکه بسیار پیش آمده شخصی ماکیاتو سفارش داده و انتظار داشته لاته برایش بیاورند. بعد هم که حجم کم شیر آن را دیده شاکی شده است!!!

طرز تهیه کارامل ماکیاتو

طرز تهیه کارامل ماکیاتوماکیاتو کارامل (Caramel Macchiato) یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو و متشکل از قهوه، شیر و شربت کارامل است. ماکیاتو کارامل مانند بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر یک نوشیدنی ایتالیایی است. این نوشیدنی بسیار خوشمزه است و توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. در ادامه با ما باشید تا طرز تهیه کارامل ماکیاتو را به شما آموزش دهیم.

مطالعه کنید: طرز تهیه کف شیر و راه‌های مختلف آن

مواد لازم در طرز تهیه ماکیاتو کارامل

  • پودر قهوه اسپرسو : 20 گرم ( یک شات قهوه اسپرسو )
  • شیر : سه چهارم فنجان ( 180 میلی لیتر )
  • شربت وانیل : 30 میلی لیتر
  • شربت کارامل : 30 میلی لیتر
  • دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات
  • ماگ یا فنجان بلند

طرز تهیه

  • در ابتدا باید گفت که دو روش برای طرز تهیه کارامل ماکیاتو وجود دارد. اول اینکه فقط از شربت وانیل استفاده کنید و شربت کارامل را بصورت تزئینی روی نوشیدنی خود بریزید و دوم اینکه شربت وانیل را حذف کرده و فقط از کارامل استفاده کنید.
  • اگر از شربت وانیل استفاده می‌کنید 30 میلی لیتر از آن را کف ماگ بریزید. این شربت را می‌توانید خودتان در منزل تهیه کرده و یا بصورت آماده خریداری کنید. اگر از کارامل استفاده می‌کنید نیز همین کار را انجام دهید.
  • در مرحله‌ بعد باید کف شیر را آماده کنید. تهیه‌ کف شیر به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. اگر از دستگاه اسپرسو ساز استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی توسط نازل بخار آن کف شیر تهیه کنید. روش‌های دیگری نیز مانند استفاده از همزن‌های مختلف یا کف شیر سازهای برقی نیز برای اینکار وجود دارد.
  • استفاده از فرنچ پرس نیز یک گزینه‌ دم دست و راحت برای تهیه کف شیر است.
  • پس از اینکه کف شیر آماده شد آن را روی شربتی که از قبل درون ماگ ریخته‌اید، بریزید.
  • حالا نوبت تهیه‌ یک شات اسپرسو است. تهیه‌ قهوه اسپرسو را نیز می‌توانید از طریق اسپرسوسازهای برقی، گازی و یا اسپرسوسازهای همراه انجام دهید. البته توصیه می‌شود جهت دستیابی به بهترین کیفیت اسپرسو، از دستگاه‌های برقی استفاده کنید.
  • پس از تهیه‌ یک شات اسپرسو، آن را به آرامی و از کنار روی کف شیر بریزید، بطوریکه به بصورت کامل به زیر کف شیر برود.
  • در آخر نیز از شربت کارامل جهت تزئین و به وجود آمدن طعمی ویژه روی کف شیر استفاده کنید. حالا نوشیدنی خوشمزه‌ شما آماده است، با لذت نوش جان کنید!

نکته: همچنین شما می‌توانید از یخ در طرز تهیه کارامل ماکیاتو استفاده کنید که در این صورت به آن آیس ماکیاتو می گویند. بهتر است یخ را قبل از اضافه کردن قهوه به مخلوط به آرامی درون لیوان بریزید و بعد قهوه را به آن اضافه کنید.

همچنین دقت داشته باشید که برای تهیه‌ این نوشیدنی باید صبر و حوصله داشته باشید تا بتوانید یک فنجان ماکیاتو کارامل زیبا و خوشمزه تهیه کنید.

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو

اسپرسو ماکیاتو یک روش تهیه قهوه ایتالیایی و ترکیبی از شیر و قهوه اسپرسو است. این قهوه دارای یک یا دو شات قهوه اسپرسو همراه با یک لیوان شیر بخارزده و فوم شیر است. این نوشیدنی نیازمند یک فنجان قهوه اسپرسو عالی و یک لیوان کف شیر غلیظ است.

به عبارتی بخش مهمی از طرز تهیه کارامل ماکیاتو، مربوط به ماکیاتوی ساده است.

مواد و تجهیزات لازم :

  • یک فنجان قهوه اسپرسو عالی
  • نصف فنجان شیر تازه
  • دستگاه اسپرسو ساز
  • پیچر (ظرف مخصوص تهیه کف شیر)
  • دماسنج

مشاهده کنید: دماسنج شیر و مایعات MOJAE

طرز تهیه:

مرحله‌ی اول: تهیه قهوه اسپرسو

ابتدا باید یک فنجان قهوه اسپرسو غلیظ (دبل شات) توسط دستگاه اسپرسو ساز خود تهیه کنید . در این مرحله سعی کنید از بهترین دانه‌های قهوه تازه رست شده استفاده کنید . دقت داشته باشید که برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو درجه آسیاب قهوه شما در به وجود آمدن قهوه اسپرسو با کرمای خوب بسیار موثر است .

مرحله‌ی دوم: تهیه کف شیر

در این مرحله دستگاه اسپرسو را روشن کنید تا آب و بخار سرد داخل لوله خارج شود. سپس یک لیوان شیر تازه را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن قرار دهید. بخار زن دستگاه را مجدداً روشن و پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار بگیرید تا شیر افزایش حجم پیدا کرده و دمایی بین 63 تا 65 درجه سانتیگراد (145 تا 150 درجه فارنهایت) پیدا کند . سپس تنها کف شیر را درون لیوان بریزید.

مرحله سوم : جدا سازی کف شیر از شیر بخار زده

برای جداسازی کف شیر از شیر بخارزده، از یک قاشق استفاده کنید. بدین نحو که در حین این که شیر و کف شیر را از پیچر داخل ظرف دیگری می ریزید، با قاشق مانع خروج کف شیر شده و پس از جداسازی کامل کف شیر آن را درون فنجان اسپرسو بریزید.

 مرحله‌ی چهارم: ترکیب کف شیر و قهوه

کف شیر باقی مانده در پیچر  را به آرامی به مرکز فنجان قهوه اضافه کنید. این کار را با صبوری انجام دهید .

برای تزیین و افزایش رایحه‌ اسپرسو ماکیاتو می‌توانید مقداری پودر کاکائو یا دارچین روی آن بریزید.

طرز تهیه لاته ماکیاتو

طرز تهیه لاته ماکیاتولاته ماکیاتو نیز مثل خیلی از قهوه های دیگر بر پایه اسپرسو تهیه می‌شود . با انتخاب یک ترکیب خوب از یک فنجان قهوه اسپرسو (دبل شات) و یک فنجان شیر همراه با کف شیر، می‌توانیم یک نوشیدنی خوب به نام لاته ماکیاتو بنوشیم . طرز تهیه این نوع قهوه نیز بسیار شبیه کافه لاته و اسپرسو ماکیاتو است.

به عبارتی طرز تهیه لاته ماکیاتو، همچون طرز تهیه کارامل ماکیاتو یا ماکیاتوی ساده است، با این تفاوت که مقدار شیر در آن بسیار بیشتر است.

مواد و تجهیزات لازم :

  • یک فنجان قهوه اسپرسو عالی
  • یک لیوان شیر تازه
  • دستگاه اسپرسو ساز
  • پیچر ( ظرف مخصوص تهیه کف شیر )
  • دماسنج

طرز تهیه:

مرحله‌ی اول : تهیه کف شیر

ابتدا بخار زن دستگاه اسپرسو را روشن کنید تا آب و بخار سرد داخل لوله خارج شود. سپس یک لیوان شیر تازه را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن قرار دهید. بخار زن دستگاه را مجدداً روشن و پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار بگیرید تا شیر افزایش حجم پیدا کرده و دمایی بین 63 تا 65 درجه سانتیگراد ( 145 تا 150 درجه فارنهایت ) پیدا کند . سپس شیر بخارزده و کف شیررا داخل لیوان بریزید .

مرحله‌ی دوم : تهیه قهوه اسپرسو

ابتدا باید یک فنجان قهوه اسپرسو غلیظ (دبل شات) توسط دستگاه اسپرسو ساز خود تهیه کنید . در این مرحله سعی کنید از بهترین دانه‌های قهوه تازه رست شده استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو درجه آسیاب قهوه شما در بوجود آمدن قهوه اسپرسو با کرمای خوب بسیار موثر است .

مرحله‌ سوم : اضافه کردن قهوه به کف شیر

سپس به آرامی ‌قهوه آماده شده را روی کف شیر بریزید. در این مرحله سعی کنید قهوه را به آرامی در مرکز لیوان بریزید و پس از آن مشاهده خواهید کرد که لیوان شما به سه قسمت تقسیم شده که قهوه در قسمت مرکزی قرار می‌گیرد .

برای تزیین و افزایش رایحه‌ی لاته ماکیاتو می‌توانید مقداری پودر کاکائو یا دارچین روی آن بریزید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

3 دیدگاه در “طرز تهیه کارامل ماکیاتو (Caramel Macchiato)

  1. Samaneh گفت:

    سلام ممنون از توضیحاتتون.

  2. فرزاد گفت:

    ماکیاتو‌ یه نوشیدنی چند لایس باید تو یه لیوان کمر باریک سرو بشه جوری که شخص بتونه لایه های نوشیدنیشو ببینه،در ضمن جدای از فوم شیر خود شیرهم باید ریخته بشه،بخاطر ااینکه تو لایه چیزی اصافه نکنیم بهتره اسپرسومونو از وسط روی فوم بریزیم که لایه ها یکدست باشه
    مرسی از سایت خوبتون
    میتونید از سیروپ نعنا و شکلات استفاده کنید

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *