آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش, راهنمای خرید

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

اسپرسو ساز دستگاهی است که با اعمال فشار آب داغ بر روی پودر قهوه باعث ایجاد انحلال در آن شده و نوشیدنی ای غلیظ و با رایحه ی فراوان به دست می دهد. دستگاه اسپرسوساز از چندین بخش درست شده است که در اینجا به یکی از مهمترین آنها یعنی بویلر یا گرم کن خواهیم پرداخت. 

یک بویلر درون دستگاه اسپرسوساز خانگی دقیقا چیست ؟

بویلر یک مخزن دربسته درون اسپرسوساز است که مسئول نگه داری و گرم کردن آب ورودی از مخزن اصلی می باشد. آبی که به مخزن اصلی بیرونی دستگاه ریخته می شود به بویلر رفته و در آنجا با درجه ای مناسب برای تهیه اسپرسیو و کف شیر مواجه می شود و در نتیجه این دما را به خود می گیرد.

اسپرسوساز تک بویلر

اسپرسوسازهای دارای تک بویلر برای افرادی مناسب است که صرفا فقط از دستگاه خود قهوه می خواهند و نیازی به نازل بخار برای تهیه‌ی کف شیر ندارند. قهوه نوشان نتیجه ی خوبی از دستگاه های تک بویلر باقیمت ارزان به دست خواهند اورد.

دستگاه های تک بویلر نمی توانند دو کار را همزمان انجام دهند یعنی این که در زمان تهیه ی اسپرسو نمی توان از نازل بخار آن استفاده کرد. به همین دلیل اسپرسوساز با دو بویلر نه تنها باعث تولید دمای مناسب تر و در نتیجه تولید اسپرسوی بهتری می شود بلکه امکان انجام دو کار همزمان را به شما می دهد و دیگر لازم به صبر کردن برای اتمام یکی از عملکردهای دستگاه نیستید.

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

به دلیل وجود تنها یک بویلر و انجام دو کار در برخی از اسپرسوسازها از یک یا چند سوییچ استفاده می کنند. مانند مبدل گرما و ترموبلاک.

مبدل گرمایی

در برخی از اسپرسوساز های تک بویلر، از مبدل گرما استفاده می کنند. به این معنی که بویلر تنها آب را برای نازل بخار و به درجه‌ی مناسب آن گرم می نماید ولی در زمان ارسال آن به هدگروپ و استفاده برای تهیه‌ی اسپرسو این آب دارای دمای زیادی است و باید از دمای آن کاسته شود بنابراین از یک مبدل گرما عبور می کند. این مبدل گرما باعث می شود دمای آب کمی کاهش یابد. با این که دمای آب در مبدل گرمایی کاهش می یابد اما بازهم درجه حرارت آن برای تهیه‌ی اسپرسو زیاد است. به منظور ایجاد دمایی مناسب برای انحلال قهوه و تهیه‌ی اسپرسو باید قبل از اینکه پورتافیلتر را درون هد گروپ قراد دهیم کمی دستگاه را روشن کنیم و مقدار از آب آن به سینی چکه گیر بریزد که به این کار اصطلاحا فلاش یا آب پاشی می گویند.

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

اسپرسوساز دوبویلر 

دمای آبی که برای تهیه ی اسپرسو و نفوذ به پودر قهوه لازم است، از دمای آب ورودی به نازل بخار کمتر می باشد. اگر دستگاه دارای دو بویلر مجزا باشد قادر است آب را جداگانه و به دمای مورد نیاز و برای عمل خاص خود گرم نماید

اسپرسوساز دوبویلر همانطور که از نامش پیداست دارای دو بویلر جداگانه درون خود است که دابل بویلر نیز معروف اند. دستگاه های دو بویلره کنترل بهتری روی دمای آب برای اسپرسو و نازل بخار دارند.

استفاده از دو بویلر باعث می شود که آب به دمای مناسب خود گرم شده که از سوختن پودر قهوه برای تهیه‌ی اسپرسو جلوگیری می کند در همین حین دمای گرمتر نازل بخار باعث ایجاد کف شیری بهتر و مناسب تر خواهد شد.

برای هریک از این دو عمل جداگانه آب را گرم می کنند. در دستگاه های تک بویلر آب می بایست تا دمای مورد نیاز گرم شده سپس به هد گروپ یا نازل بخار ارسال شود بعد از آن زمانی برای گرم شدن دوباره‌ی آب لازم است تا بتوان از آن برای نازل بخار استفاده کرد. برخی از افراد علاقه ی چندانی به صبر کردن و منتظر ماندن را ندارند مخصوصا در این دنیای پرمشغله. 

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

ترموبلاک

ترمال بلاک که به ترموبلاک هم معروف است یک جعبه‌ی چهارگوش فلزی با روزنه ها یا مسیرای تونل مانند داخل آن است که به آب اجازه می دهد از میان آن عبور کند. ترموبلاک توسط المنتی گرمازا تا درجه ی مناسب برای تهیه‌ی اسپرسو و یا کف شیر داغ می شود. آب می بایست از داخل مسیرهای تونل مانند تروبلاک عبور کرده و به هد گروپ برسد. آب در حین عبور از ترموبلاک گرما را به خود می گیرد و به دمای مناسیبی برای تهیه ی اسپرسو می رسد. اگر هدف تهیه‌ی کف شیر باشد المنت بیشتر گرم شده در نتیجه ترموبلاک دمای بیشتری خواهد داشت و آب عبوری از آن داغتر و یا حتی بخار می شود. این تکنولوژی بیشتر در دستگاه های تمام خودکار یا نمونه های کوچک مغازه ای یافت می شود.

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

ترموبلاک اندازه ها و شکل های متفاوتی دارد و همچنین جنس ساخت آن نیز ممکن است متفاوت باشد که مطمنا بر کیفیت آن تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال جنس آلومینیوم در ساخت این وسیله برای تهیه‌ی بخار بهتر است ولی جنس برنج برای تولید اسپرسو مناسب تر است. این دو عنصر هردو مناسب برای ساخت تروموبلاک هستند فقط ظرفیت حفظ گرما در هرکدام متفاوت است.

در تصویر زیر نحوه عملکرد اسپرسوساز تک بویلر به همراه ترموبلاک را مشاهده می کنید.

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

مزیت های اسپرسوسازهایی که از تکنولوژی ترموبلاک استفاده می کنند :

  • کیفیت ثابت بخار آب
  • دمای ثابت آب
  • صرفه جویی در انرژی
  • سرعت در گرم شدن آب
  • ارزان قیمت بودن به لحاظ ساخت

برخی از معایب این گونه دستگاه ها :

  • احتمال مسدود شدن مسیرهای تونل مانند، درون ترموبلاک توسط اشیای خارجی موجود در آب به دلیل باریک بودن مجاری ها وجود دارد.
  • برخی از انواع این اسپرسوساز ها ممکن است پس از تهیه‌ی چند اسپرسو متوالی، ترموبلاک آن سرد شده و دیگر قهوه‌ی با کیفیتی به دست ندهد. به معنی دیگر استفاده از این دستگاه ها محدودیت خاص خود را دارد.
  • طول عمر این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های دارای بویلر بسیار کمتر است به طوریکه بویلرها برای سالیان زیادی طراحی شده اند ولی عملکرد اسپرسوسازهای دارای ترموبلاک بعد از 3 تا 5 سال روبه افول می گذارد.

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع اسپرسوساز برقی [/alert]

پمپ هوا

انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

اخیرا برای تهیه‌ی اسپرسو روش‌های دیگری نیز بدون نیاز به بویلر ابداع شده است که البته در این روشها باید از آب گرم یا داغ استفاده شود. 

دستگاه‌های با فشار پمپ هوا در سالهای اخیر استقبال زیادی داشته است. این دستگاه ها با ذخیره‌ی هوا و پمپ آن به روی پودر قهوه باعت تولید اسپرسو می شوند. آب داغ از یک کتری یا فلاسک به این دستگاه اضافه می شود سپس با استفاده از فشار فیزیکی دست انسان، کاتریج نیتروژن یا دی اکسید کربن و یا یک کمپرسور برقی به روی پودر قهوه داخل دستگاه فشار آورده می شود.

یکی از مزیت های این گونه دستگاه ها اندازه‌ی بسیار کوچک و سبک آن نسبت به دستگاه های برقی است که حتی می توان آنها را به راحتی با خود حمل نمود.

اولین این دستگاه ها آئروپرس است که در سال 2005 میلادی توسط شخصی آمریکایی به نام آلان آلدر اختراع شد. سپس در سال 2007 خانه‌ی مخترعین فرانسه دستگاه هندپرسو را اختراع کرد و به بازار عرضه داشت. کمی بعد دستگاه دیگری به نام مینی پرسو با استفاده از همین عملکرد و پمپ فشار هوا ساخته و راهی بازار شد.

[alert style=”error”] بررسی و خرید : قهوه ساز همراه [/alert]

نتیجه

اسپرسوسازهایی که تنها یک بویلر دارند برای کسانی مناسب هستند که به دنبال قهوه خوب بدون کف شیر و دستگاهی با قیمت ارزان تر هستند. دستگاه های دارای دو بویلر بیشتر درون کافه ها و مغازه های پر رفت و آمد و شلوغ استفاده می شود و عموما برای این مکان ها مناسب تر است. تفاوت مبدل گرمایی در دستگاه های اسپرسو ساز با ترموبلاک این است که نمی توان آن را به تنهایی و بدون بویلر استفاده کرد اما ترموبلاک لزوما نیاز به بویلر ندارد و به تنهایی می تواند کار خود را انجام دهد. در برخی از دستگاه های اسپرسوساز از هردو بویلر و ترموبلاک استفاده می نمایند. عمر دستگاه های ترموبلاک کمتر از نمونه های دیگر است.

اسپرسوسازهای دستی یا همراه که با پمپ فشار هوا کار می کنند هم بحثی بسیار متفاوت دارد. شما می توانید در لینک زیر مقایسه ی هندپرسو و مینی پرسو را مشاهده نمایید.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : مقایسه مینی پرسو و هندپرسو پمپ [/alert]


با قهوه ایلیا همراه باشید…

11 دیدگاه در “انواع بویلر در دستگاه اسپرسوساز

  1. موسی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    دستگاه هایی که مبدل گرمایی دارند مثل نوا 149 قبل قهوه گرفتن باید یه بار دستگاه آب جوش رو بیرون هدایت کنه این مبدل گرمایی مزیت حساب میشه یا ضعف این دستگاه اصلا چرا از این سیستم استفاده شده

    1. جلال رمضانی گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      نمی توان گفت که این خاصیت مزیت است یا ضعف. در بیشتر اسپرسوسساز های خانگی به دلیل درنظر گرفتن اندازه دستگاه از ترموبلاک استفاده می شود ولی اسپرسوسازهای صنعتی که اندازه ای بزرگ دارند و می توان به راحتی بویلر در آنها قرار داد از بویلر استفاده می شود .

    2. محسن گفت:

      سلام.خسته نباشید. بویلر دستگاه من سوخته
      از کجا میتونم تهیه کنم ؟
      برند دستگاه گوسونیکه

  2. موسی گفت:

    میشه بگید اسپرسو ساز های نوا به چه صورت کار میکنند اصلا داخل این دستگاه چه قطعاتی استفاده شده؟
    خیلی دوست دارم بدونم چطور کار میکنن؟

    1. داود شیخ سلیمانی گفت:

      با سلام.آیا نووا149 دارای بویلر هست یا ترموبلاک؟با توجه به اینکه گفته میشه قهوه سازهایی که دارای بویلر هستند طول عمر و کیفیت بهتری از مدلهایی که ترموبلاک دارند،دارن لطفا راهنمایی کنید. از لطف شما بسیار ممنونم.

    2. میلاد گفت:

      ضمن عرض سلام.اکثر دستگاههای نوا از بویلر استفاده می‌کنند و دارای پمپ چینی و یک دستگاه کاملا میان رده هستند که به خاطر طراحی ظاهری طرفدار زیادی پیدا کرده اند و از ارزش واقعی قیمت بیشتری پیدا کرده اند

  3. رحیم گفت:

    با سلام، یک سوال داشتم
    ایا میشود یک پمپ قوی تر رویدستگاه اسپرسوساز دلونگی‌گذاشت؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. باید با بخش فنی شرکت دلونگی تماس بگیرید.

  4. سعید گفت:

    سلام هواگیری پمپ دستگاه گاستروبک به چه صورتی هست؟ من تازه خریدم اما کار نکرد و زنگ زدم به گارانتی گفتن باید پمپ هواگیری بشه

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. باید با کارشناس فنی در این مورد صحبت کنید.

  5. هانی گفت:

    سلام اول از همه عوامل ایلیا تشکر میکنم.
    من دستگاهم بارنی 7030 است بگین از چه مدل بیلر یا ترموبلاک یا چی میخوام نقشه داخلی بدونم
    دوم این که من دستگاه مباشی 2014 داشتم نزل بخارش خیلی خوب بود الان بارنی 7030 ضعیفه ایا از سوراخ نازل باشه شاید گشاد البته دستگاه تازه عوض کردم نمیدونم چرا مثل دستگاه قبلی نیست کف بزرگه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *