دانستنی های قهوه, دانش قهوه

سن مناسب برای نوشیدن قهوه (آیا کافئین برای کودکان مضر است؟)

واقعا سن مناسب برای نوشیدن قهوه کدام است؟ شاید برای شماهم پیش آمده باشد که فرزندان شما از قهوه‌ای که شما درون خانه مصرف می‌کنید نوشیده باشد و از آن لذت برده باشد و در پی مصرف قهوه بر آمده باشد اما بیم آن داشته باشید که قهوه در چنین سنی برای  بدن فرزندتان مضر باشد. حال باید چه کرد؟ آیا باید فرزندمان را از آنچه می‌خواهد نهی کنیم یا اینکه به او قهوه دهیم و همواره نگران سلامتی‌اش باشیم؟ فکر این که شاید او زودتر از موعد و در سن کم شروع به نوشیدن قهوه کرده است، ممکن است همیشه برای ما نگران کننده باشد.

اما قبل از پرداختن به موضوع سن مناسب برای نوشیدن قهوه، اجازه دهید مقدمه ای با هم داشته باشیم تا در ادامه مطالب را بهتر بفهمیم.

سن مناسب برای نوشیدن قهوههمانطور که می دانید نوشیدنی هایی همچون قهوه بسیار پیچیده و گاهی چالش برانگیز هستند. چراکه برای مثال روی بدن های مختلف، تاثیرات گوناگون دارد و نمی توان برای همه افراد یک نسخه خاص پیچید.

بگذارید موضوع را اینطور مطرح کنیم که برای مثال یک نوشیدنی مصنوعی همچون نوشابه، بسیار مشخص است که از چه موادی تشکیل شده و چه تاثیراتی بر بدن دارد و بر هیچ کس پوشیده نیست که حتی خوردن مقدار متوسطی از آن می تواند به بدن ضرر بزند. چه برسد به زیاده روی در آن.

اما این مورد درباره نوشیدنی های طبیعی همچون قهوه یا چای پیچیده تر است و همانطور که گفته شد روی بدن ها افراد مختلف، تاثیرات یکسانی ندارد. برای نمونه می گویند نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز توصیه نمی شود، اما هستند افرادی که سالهاست بیش از 3 فنجان در روز قهئوه می نوشند و هیچ مشکلی هم ندارند.

یا از آن طرف کسانیکه با جرعه ای از قهوه به رعشه می افتند و تمام روز حالشان بد می شود. بنابراین اگرچه تحقیقات زیادی روی قهوه انجام شده و می شود، اما تمام نتایج آنها در بهترین حالت می تواند توصیه باشد و یک چیز قطعی نیست.

از همین رو در مورد سن مناسب برای نوشیدن قهوه نیز نمی توان به یک نتیجه قطعی رسید و صرفا می توان جانب احتیاط را رعایت کرد. چراکه همانطور که در ادامه خواهید دید، در برخی کشورها قهوه خوردن کودکان نه تنها ممنوع نیست، بلکه یک فرهنگ است و کودکان آن کشور هم مشکل خاصی از این بابت ندارند.

در مجموع اینکه اگر می خواهید برای قهوه نوشی فرزند خود تصمیم بگیرید، علاوه بر خواندن این مطلب و توصیه هایی که می کنیم، از پزشک خانوادگی خود نیز مشورت بگیرید.

مطالعه کنید: کدام قهوه کافئین بالا دارد؟

+18 سال؛ سن مناسب برای نوشیدن قهوه

محققین و دانشمندان طبق بررس‌هایی که بر روی تاثیرات قهوه بر افراد کم سن و سال و نوجوان انجام داده‌اند، متوجه‌ عوارضی مانند بی خوابی ، اضطراب و تاثیرات منفی قلبی شده‌اند. طبق نظر آنها بهتر است تا سن 18 سالگی برای مصرف روزانه قهوه صبر کرد. به عبارتی سن مناسب برای نوشیدن قهوه بعد از 18 سالگی است.

علاوه بر این، زمانی که قهوه نوشیده می‌شود، معمولا به آن موادی مانند شکر، شکلات و خامه زده شده نیز اضافه می‌شود. نوشیدنی که حاوی این سه مواد باشد به خودی خود باعث عوارضی برای سلامتی فردی است. یک فراپاچینو به طور معمول دارای 64 گرم شکر در هر اونس است و این مقدار در یک نوشیدنی هات چاکلت به 43 گرم می‎‌رسد.

این در حالی است که قهوه خالص و ساده دارای مقدار بسیار ناچیز شکر است. نوشیدنی‌های انرژی‌ زا نیز نباید در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان جایگاهی داشته باشند، چرا که دارای موادی مضر برای سلامتی فرد است.

در برخی از منابع به مضر بودن قهوه برای روند رشد اشاره شده است. این که قهوه باعث توقف رشد انسان خواهد شد، کاملا غلط است و از این جهت هیچ خطری برای افراد نخواهد داشت.

به عبارتی دیگر می توان گفت آنقدر که نوشیدنی های دیگر همچون نوشابه برای کودکان و نوجوانان خطر دارد، قهوه خطرناک نیست.

در نتیجه‌ می‌توان گفت که بهتر است کودکان و نوجوانان خود را از نوشیدن قهوه و انواع نوشیدنی انرژی‌ زا تا سن هجده سالگی منع کنید و به آنها نوشیدنی‌های سالم تری مناسب با سنشان بدهیم .

توصیه‌هایی در مورد مصرف کافئین برای کودکان

حالا که سن مناسب برای نوشیدن قهوه را دانستید، خوب است که مصرف کافئین و تاثیرات آن بر کودکان را نیز بدانید.

بسیاری از والدین تصوری بسیار منفی در مورد نوشیدن قهوه و کافئین فرزندانشان دارند. آن‌ها دادن یک فنجان قهوه به دست فرزندان خود را با برخی از بدترین گناهان والدین نظیر دادن یک نوشیدنی الکلی به کودکان برابر می‌دانند. با این حال، آن‌چه که آن‌ها در نظر نمی‌گیرند، این است که فرزندانشان کافئین را به طور روزانه از برخی منابع دیگر نظیر نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دریافت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائل، فقدان یک دستور‌العمل تایید شده توسط منابع معتبر و رسمی در مورد مصرف کافئین برای کودکان است. در نتیجه، چندان مشخص نیست بهترین میزان مصرف کافئین برای کودکان و نوجوانان چقدر می‌تواند باشد. این میزان در کشورهای مختلف به گونه‌ای متفاوت تعیین شده است.

برای مثال، در کشور کانادا برای کودکان سنین پیش ‌دبستانی توصیه شده است در هر روز 45 میلی‌گرم کافئین مصرف شود. این میزان تقریبا معادل 300 میلی‌لیتر نوشابه یا 4 عدد شکلات کوچک است. بنابراین، اگر فرزند خود را به یک فست فود می‌برید و او لیوان‌های پیاپی نوشابه را می‌نوشد، یا این که در یک جشن تولد شکلات‌های زیادی می‌خورد، مصرف کافئین‌‌ او بیش از اندازه آن روز بوده است.

کودکان و قهوهمصرف بیش از حد کافئین از کجا شروع می‌شود؟

متاسفانه بر روی رژیم غذایی برخی کودکان نظارتی صورت نمی‌گیرد. در چنین حالتی ممکن است این کودکان بیش از حد شکلات بخورند و در نتیجه، کافئین بیش از حد مجاز دریافت کنند. این‌جا است که کافئین همانند یک داروی مضر عمل می‌کند و بر روی سیستم بدن کودک تاثیری منفی می‌گذارد.

همان‌طور که حدس می‌زنید، کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود. به همین دلیل، ممکن است عوارض مختلفی در ارتباط با مصرف آن ایجاد شود. این عوارض عبارتند از:

  • پرخاشگری و رفتار عصبی
  • سردرد
  • پایین آمدن توانایی تمرکز
  • ناراحتی معده
  • افزایش ضربان قلب (تپش قلب)
  • افزایش فشار خون

البته مصرف متعادل و به اندازه کافئین در کودکان نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. با این حال، کودکانی که بیش از حد مجاز کافئین دریافت می‌کنند، ممکن است دچار برخی اثرات نامطلوب آن بر روی سلامتی خود شوند. از جمله این اثرات منفی می‌توان به شدت یافتن مشکلات قلبی (در صورت ابتلا به این مشکلات) یا اختلال عصبی اشاره کرد. این مسئله ممکن است حتی در کودکانی که پیش از این مشکل سلامتی نداشته‌اند نیز صدق کند.

فرهنگ‌های جهانی مصرف قهوه و کودکان

درست است که گفتیم سن مناسب برای نوشیدن قهوه بعد از 18 سالگی است و هر چند که برخی از پدر و مادرها در کشور ما احساس می‌کنند که نباید به فرزند کودک و نوجوان خود اجازه نوشیدن قهوه را بدهند، اما فرهنگ مصرف قهوه در همه نقاط جهان این‌گونه نیست. به ویژه در فرهنگ امریکای جنوبی این‌گونه پذیرفته شده است که والدین ترکیبی از قهوه با شیر را از همان سنین کودکی به عنوان یک نوشیدنی گرم برای صبحانه به فرزند خود می‌دهند.

این که چگونه کودکان در امریکای جنوبی در همان سال‌های اول زندگی قهوه می‌نوشند، به فرهنگ مصرف قهوه در آن‌جا مربوط است. در برزیل، کودکان در همان سال‌های نخستین زندگی علاوه بر شیر قهوه، چای سرد کافئین‌دار نیز می‌نوشند.

شیر قهوه در میان بیشتر کودکان این سرزمین به عنوان نوشیدنی مورد علاقه شناخته می‌شود و معمولا آن را در طول سال‌های رشد مصرف می‌کنند. دولت برزیل هم حامی نوشیدن قهوه توسط کودکان است و حتی این عمل را تشویق می‌کند.

در یکی از تازه‌ترین نشست‌های (SCA) انجمن تخصصی قهوه امریکا، نماینده صنعت قهوه در برزیل از این حقیقت دفاع کرد و گفت به کودکان در مدارس ابتدایی برزیل به طور منظم قهوه داده می‌شود تا عادت نوشیدن قهوه را در همان سنین نخستین زندگی ایجاد کنند.

افسانه‌های مصرف کافئین: توهماتی که باید خط بطلان بر آن‌ها کشید

ممکن است فرهنگ مصرف قهوه در کشور ما هرگز همانند فرهنگ مصرف قهوه در برخی نقاط دیگر دنیا نظیر برزیل که در آن کودکان به صورت روزانه قهوه می‌نوشند، نشود. با این حال، بهتر است پدران و مادران به حقیقت مصرف کافئین فکر کنند و فراتر از افسانه‌ها به آن بنگرند.

سال‌ها پیش از این، بیشتر والدین امریکایی معتقد بودند که کافئین بر روی رشد کودکان تاثیری منفی می‌گذارد و به اصطلاح، رشد آن‌ها را می‌سوزاند و این یکی از چیزهایی بود که سوال سن مناسب برای نوشیدن قهوه را به وجود آورد. با این حال، دانشمندان این کشور پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش نتوانستند درستی این نظریه را به اثبات برسانند.

برای بیشتر والدین بسیار اهمیت دارد که مصرف کافئین را در فرزندانشان محدود کنند. با وجود این، آن‌ها نمی‌توانند به طور کلی از مصرف کافئین‌ جلوگیری کنند. شاید همان‌گونه که کودکان در کشور برزیل کافئین را با نوشیدن قهوه دریافت می‌کنند، در کشور ما هم کودکان به همان اندازه کافئین را با نوشیدن نوشابه یا خوردن شکلات وارد بدن خود می‌سازند.

علاوه بر این، این نکته هم بسیار جالب توجه است که کودکان با نوشیدن نوشابه و خوردن شکلات، در معرض مشکلات سلامتی نظیر چاقی و دیابت قرار می‌گیرند. علت این امر هم وجود شکر در مقادیر قابل توجه و بیش از اندازه نیاز بدن در این مواد غذایی است. هنگامی که به این موارد فکر می‌کنیم، به نظر می‌رسد جایگزینی چنین مواد غذایی با یک فنجان قهوه در هر صبح برای کودک شما چندان ایده نامعقولی نباشد.

به هر حال همچنان تاکید می شود که سن مناسب برای نوشیدن قهوه پس از 18 سالگی است و بهتر است کودکان را در خوردن نوشابه و شکلات نیز کنترل کرد.

مطالعه کنید: تاثیرات قهوه روی بدن چیست؟

تاثیر قهوه بر رشد انسان

اما چالش سن مناسب برای نوشیدن قهوه، تنها چیزی نیست که با مصرف هرچه بیشتر قهوه در سطح جهان شاهد گفته‌های ضد و نقیضی در مورد آن هستیم. تاثیر قهوه بر رشد قد انسان و مخصوصا کودکان یکی دیگر از این موارد است. چیزی که می خواهیم در این قسمت از مقاله به آن بپردازیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرزندتان تمایل به نوشیدن قهوه دارد ولی شما از دادن قهوه به او خودداری نموده اید . این مسئله ممکن است باعث بروز مشکلاتی از سوی فرزندتان برای شما شده باشد . البته شاید فرزند شما با خوردن یک بار قهوه دیگر تمایل چندانی به آن نشان ندهد، ولی اگر برخلاف این امر اتفاق افتاد چه خواهد شد؟

کلسیم و قهوههمانطور که می‌دانید، در هر فنجان قهوه، نوشیدنی‌ و غذاهای دیگر، کافئین وجود دارد و باعث کاهش مقدار جذب کلسیم در بدن می‌شود. کلسیم یکی از مواد ضروری برای رشد و سلامت بدن و استخوان‌‌ها است. بدن با دریافت کافئین دچار کاهش جذب کلسیم می‌شود که البته این میزان بسیار ناچیز است که می‌توان آن را با خوردن دو قاشق غذاخوری شیر در هفته جبران کرد .

بدن انسان ساختار بسیار منحصر به فردی دارد. از این‌ رو زمانی که کلسیم بدن کاهش یابد، خود به خود آن را تولید می‌کند. پس بنابراین شما مجبور به خوردن همان دو قاشق شیر نیز نیستید .

با این حال اگر شما تمایل به نوشیدن قهوه‌ زیاد دارید، پیشنهاد می‌کنیم که آن را با کمی شیر میل کنید یا کمی لبنیات به رژیم غذایی خود بیافزایید تا کمبود کلسیم نیز جبران شود .

اگر شما یک انسان سالم با رژیم غذایی مناسب هستید، خوردن چند فنجان قهوه در روز تاثیر چندانی در روند رشد و سلامت استخوان‌های شما نخواهد داشت. پس از خوردن فنجان قهوه خود لذت ببرید و نگران آن نباشید. اما به یاد داشته باشید که زیاده‌روی نکنید .

تاثیر قهوه بر افراد بالغ

سن مناسب برای نوشیدن قهوه عملا در رنج بزرگسالی قرار می گیرد و همانطور که گفته شد مصرف کافئین در روند جذب کلسیم تاثیر منفی می‌گذارد، ولی این تاثیر بسیار ناچیز است. اگر شما نگران جذب کلسیم در بدن خود هستید، می‌توانید با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از کلسیم نگرانی خود را برطرف کنید.

بدن شما احتیاج به کلسیم دارد و اگر شما موادی که دارای کلسیم هستند مصرف نکنید، نخوردن قهوه هم تاثیری بر بدن شما نخواهد داشت، ولی اگر شیر یا مواد لبنی مصرف می‌کنید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد .

نتیجه

قهوه و کافئین تاثیر چندانی در رشد قد انسان حتی در کودکان ندارد، البته به شرط این که شما کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اگر شما در سن رشد هستید نگران نباشید، حتی می‌توانید از قهوه در فصل‌های امتحانی استفاده کنید تا میزان هوشیاری شما را بالا ببرد و در امتحانات موفق باشید. همچنین قرار دادن کلسیم در رژیم غذایی خود را فراموش نکنید .

11 دیدگاه در “سن مناسب برای نوشیدن قهوه (آیا کافئین برای کودکان مضر است؟)

  1. Safiehy گفت:

    عالی مرسی از سایت خوب 😗😗😗

    1. سید سعید موسوی نجات گفت:

      دوست عزیز سلام
      خوشحالیم که تونستیم برای شما مفید باشیم

  2. ملینا گفت:

    سلام، ممنون از سایت خوبتون
    من واقعیت کل مطلب رو خوندم اما به جوابم نرسیدم. با این تفاسیر(نوشته های بالا) سن مناسب برای نوشیدن “نسکافه” چه سنی هست؟

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام و درود
      به طور کلی قهوه (از هر نوعی) برای سنین زیر 16 سال توصیه نمیشه…چون احتمال اینکه بدنشون نتونه قهوه را پردازش کنه زیاده و مشکل به وجود میاره

  3. Siroosrahimyfard گفت:

    سلام،‌ودرود،بنده،مدتی متادون مصرف میکنم
    ،ولی الان چندروزی،هست به فکرترک هستم
    آیامصرف،قهوه موکا،وقهوه لاته،برای ترک متادون
    خوب هست،وازخماری، ودرد جلوگیری،میکند

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما باید قهوه های پرکافئین مصرف کنید…هرچند برای ترک مواد فقط قهوه کارآیی ندارد و باید در کنارش روش های دیگر را نیز امتحان کنید

  4. اسدی گفت:

    من تقریبا ۳ ماه قهوه میخورم آیا ممکن است ،قد من دیگر رشد نکند؟

    1. سید علیرضا متولی گفت:

      خیر ارتباطی ندارد

    2. آرش دل گفت:

      همش الکی هست.من از 14 سالگی خوردن قهوه رو شروع کردم تا الان که 17 سالم هست هیچگونه عوارضی خداروشکر برام رخ نداده به جز استرس موقت.قدم هم خداروشکر رشد خوبی داشته

  5. آرین گفت:

    سلام من ساعت ۳ صبح قهوه خوردم که خوابم نبره فیلم ببینم ۳:۱۵ خوابم برد😂با این که ۱۶ سالمه

  6. حسین صفریان گفت:

    ببخشید نوشیدن قهوه در دوران پریود مشکلی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *