دانش قهوه, قهوه و سلامتی

تاثیرات قهوه روی بدن چیست؟

راه حل چندین مشکل که ممکن است بر اثر نوشیدن قهوه برای شما ایجاد شود

تاثیرات قهوه روی بدن جنبه های گوناگون دارد. از این بابت که نه می توان گفت کاملا مفید است و نه می شود آن را مضر دانست. از طرفی هم به طور حتم نوشیدن قهوه برای افرادی که طعم یک قهوه خوب و اعلا را چشیده اند بسیار لذت بخش است. برای بعضی از افراد تفریحی دوست داشتنی است، برای برخی سرشار از حس آرامش و برای بعضی دیگر بهترین دوست و همراه روز های پر مشغله کاری ست . در هر صورت نوشیدن قهوه برای هر شخص به صورتی خاص و ویژه است . از آنجایی که این همه حس خوب و شور و نشاط را در مصرف کنندگان قهوه دیدیم برآن شدیم تا با کمی تحقیق و بررسی متوجه شویم وقتی که انسان یک فنجان قهوه را می نوشد چه اتفاق هایی در بدن وی رخ می دهد و تاثیرات قهوه در بدن شخص چقدر ماندگار هستند.

تاثیرات قهوه روی بدن

کافئین فعال و سریع :

از نخستین تاثیرات قهوه روی بدن ، تاثیر کافئین آن است. 10 دقیقه پس از نوشیدن اولین فنجان قهوه، کافئین که بسیار فعال و پر جنب و جوش است سریع وارد جریان خون می شود و به سرعت خود را به قلب می رساند. با توجه به نوع قهوه و دوز کافئین آن و البته فیزیولوژی بدن هر فرد فشار خون او افزایش می یابد .

افزایش تمرکز و هوشیاری :

تقریبا 20 دقیقه بعد از نوشیدن قهوه مغز به سطح بالایی از  آمادگی خود می رسد به نحوی که به راحتی تا 10 ساعت می تواند بهتر تمرکز کند. مسائل را راحت تر پردازش کند و بهتر مشکلات را حل کند. همچنین از خطا های شناختی اجتناب کند و در کل به یک مغز پر انرژی و آچار کشی شده تبدیل شود .

افزایش توانایی حرکتی و حس خوب  :

از دیگر تاثیرات قهوه روی بدن  می توان به افزایش هوشیاری اشاره کرد. تقریبا پس از  30 دقیقه با افزایش غلظت سروتونین در دستگاه گوارش سبب می شود که نورون های عصبی بهبود یافته و به غیر از اینکه توانایی حرکتی فرد افزایش یابد، حس بسیار خوبی در فرد ایجاد می شود که با توجه به فاکتور های مختلف این حس خوب، بعضا تا 6 ساعت همراه فرد خواهد بود. برای دانستن بیشتر درمورد سروتونین می توانید به ویکی پدیا فارسی سری بزنید .

چربی سوزی از همان ابتدا :

چربی سوزی از دیگر تاثیرات قهوه روی بدن است. تقریبا از همان ابتدا که فنجان قهوه خوشمزه تان را می نوشید بدن شروع به مصرف انرژی بسیار زیادی می کند و این انرژی از سلول های چربی به عنوان منابع انرژی در بدن تامین شوند. حتی زمان هایی که نشسته اید، فکر میکنید و یا به طور معمول راه می روید، بدنتان چربی سوزی بیشتری خواهد داشت .

باز گشت به تنظیمات کارخانه :

قهوه هم مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر مدت زمان مشخصی برای تاثیر گذاری روی بدن انسان دارد. میزان تاثیر گذاری قهوه و ماندگاری آن در افراد مختلف با توجه به فاکتور هایی مثل سن، جنسیت و میزان حساسیت به کافئین متفاوت است، ولی تقریبا بین 2 تا 12 ساعت طول می کشد که شما پس از نوشیدن قهوه به وضعیت اولیه خود بازگردید.

تاثیر شگفت انگیز قهوه بر بهبود فراگیری و یادگیری انسان

اما اینها همه تاثیرات قهوه روی بدن نیست. قهوه علاوه بر مزیت‌های فراوانی که برای سلامتی بدن انسان دارد و موجب شادابی و هوشیاری وی می‌گردد، می تواند به بهبود عملکرد ذهن نیز کمک کند. قهوه‌ای که روزانه مصرف می‌کنید، فراتر از یک نوشیدنی است. قهوه بر عملکرد دی ان ای و سلولهای شکسته و جدا شده‌ توسط مکانیسم فراگیری ، تاثیر می‌گذارد.

در حقیقت شکسته شدن این مولکول‌های دی ان ای برای یادگیری مطلبی جدید الزامی است. هرگاه شما مطلب یا چیزی جدید فرا می‌گیرید، سلول‌های مغز شما دی ان ای خود را می‌شکنند و سپس باید به سرعت ترمیم شوند. هنگامی که سن انسان بالاتر می‌رود این ترمیمات روند کندتری خواهند یافت و شاید باعث بیماری دمانس ذهنی شود .

دکتر لی‌های تسای (Li-Huei Tsai) ، فوق تخصص و پروفسور اعصاب و روان در موسسه‌ پیکور در این مورد می‌گوید: در زمان جوانی به محض فراگیری انسان، مولکول های شکسته شده‌ دی ان ای توسط مغز به سرعت ترمیم می‌شوند و این روند با بالا رفتن سن رو به افول می‌گذارد.

تاثیر قهوه روی حافظهمصرف یک فنجان قهوه ممکن است به روند ترمیم این آسیب ها کمک کند. در مارس 2016 مطالعه‌ای توسط دانشمندان مرکز تحقیق و بررسی مولکولی مواد غذایی بر روی قهوه نشان داد که نوشیدن قهوه می‌تواند زمان ترمیم مولکول‌های دی ان ای را به مدت دو ساعت کاهش دهد. در این بررسی، تیمی از دانشگاه کایزرسلاوترن آلمان مقدار 200 میلی‌لیتر قهوه را طی هشت ساعت و در چهار نوبت به 13 مرد سالم خوراندند. سپس نمونه خون آنها برای ارزیابی مولکول های دی ان ای سالم گرفته و بررسی شد. نمونه‌ها حاکی از کاهش شکستگی در مولکول دی ان ای در دو ساعت اول مصرف قهوه بودند. در طی هشت ساعت بیش از 30 درصد آسیب های مولکولی در دی ان ای سلولها نسبت به قبل از مصرف قهوه، کاهش یافته بود.

البته موضوع حفاظت قهوه از مولکول‌های دی ان ای باید مورد بررسی و مطالعه‌ بیشتری قرار بگیرد. همانطور که مطالعات فراوانی تاثیر مثبت قهوه بر علیه بیماریهایی چون دیابت نوع 2، بیماریهای کبدی و سرطان سینه را اثبات کرده‌اند.

اگر تمایل به نوشیدن قهوه دارید اما قهوه باعث ایجاد دل درد برای شما می‌شود، بهتر است از قهوه‌ سرد دم استفاده کنید که به دلیل داشتن اسیدیته کمتر نسبت به قهوه گرم، مشکلات کمتری برای معده ایجاد خواهد کرد. قهوه سرد دم طعمی ملایم‌تر دارد و اسیدیته‌ آن نسبت به قهوه گرم حدودا 65 درصد کمتر است.

هنوز میزان دقیق قهوه‌ای که برای کمک به یادگیری و فراگیری مورد نیاز بدن است مشخص نشده اما مسلما استفاده چند فنجان در روز می‌تواند کمک بزرگی به فراگیری و یادگیری انسان داشته باشد. به شرط این که از مضرات قهوه و میزان مناسب برای بدن خود اطلاع داشته باشید.

مزایای نوشیدن قهوه کافئین دار چیست؟

فعل و انعالات کافئین در خون، از مهم ترین تاثیرات قهوه روی بدن است. هرچند بسیاری از محققان تلاش کرده اند تا خطراتی که با نوشیدن قهوه ممکن است به بدن برساند را آشکار سازند، اما مزایای بیشتری در روند کار نشان داد.

قهوه به طور طبیعی دارای مقادیری کافئین است. میزان کافئین موجود در  قهوه را با یک سری فرایند های شیمیایی که در کارخانه های تولید پودر قهوه بر روی دانه‌ های آن انجام می‌دهند، کم و زیاد می‌کنند. حتی قادر به تولید قهوه های بدون کافئین نیز می‌‎هستند .

اگر چه مصرف بیش از حد قهوه ممکن است اثرات منفی به سلامت انسان برساند، اما نوشیدن قهوه کافئین دار در حد اعتدال برای بدن مفید هم است . قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. ثابت شده است که مصرف طولانی مدت قهوه احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. یک مثال خوب، سرطان اندومتر است که مشخص شده است که مصرف قهوه کافئین دار، بدن را در توسعه و پیشرفت این نوع سرطان تا 25 درصد محافظت می‌کند که دلیل بر وجود اسیدهای چرب در قهوه است و باعث کاهش و مانع رشد سلول های سرطانی می‌شود .

قهوه نیز برای کاهش خطرات ابتلا به تومورهای سینه که گیرنده استروژن منفی است شناخته شده است.

قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد. مطالعات درباره قهوه نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند بدن را در برابر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 محافظت کند و باعث افزایش سطح هورمون جنسی متصل به گلوبولین خون (SHBG) می‌شود.

SHBG  یک نوع پروتئین است که فعالیت استروژن و تستسترون را تنظیم می‌کند و تصور می‌شود هر دو در توسعه دیابت نوع 2 نقش دارند .

در پی تحقیقات مشخص شد زنانی که در روز 4 فنجان قهوه کافئین دار مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند، سطح SHBG آن ها بالاتر است و به احتمال زیاد 56 درصد کمتر به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند .

تاثیرات قهوه روی بدنمصرف قهوه کافئین دار همچنین تحمل گلوکز با افزایش سوخت و ساز بدن و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. قهوه می‌تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد. محققان دریافتند که مصرف کنندگان جاوا خطرات پایین تری در مرگ زودرس در سنین بالای 50 سال را دارند. با این حال نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند اضطراب، عصبانیت، سردرد ضرباندار و مشکلات معده را به همراه داشته باشد .

یکی دیگر از تاثیرات قهوه روی بدن ، چربی سوزی است. با نوشیدن قهوه کافئین دار قبل از تمرین ورزشی، می‌توانید استقامت بدنتان و پتانسیل چربی سوز را افزایش دهد. دلیل این است که تصور می‌ شود، کافئین با به تاًخیر انداختن در بروز خستگی عضلات بدن، به استفاده از ذخایر چربی خود به عنوان انرژی، کمک می کند. علاوه بر این، کافئین کمک می‌کند  به کاهش درد عضلانی در طی ورزش به طوری که بدن می‌تواند تمرین طولانی تری را تحمل کند  .

کافئین می‌تواند بیماری کبد چرب را کاهش دهد. محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که مصرف قهوه کافئین دار کبد چرب را کاهش می‌دهد. به خصوص در افرادی که از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFlD) رنج می‌برند .

راه حل چندین مشکل که ممکن است بر اثر نوشیدن قهوه برای شما ایجاد شود

اما تاثیرات قهوه روی بدن همیشه مثبت نیستند و برای بسیاری افراد نیز مشکلاتی ایجاد می کنند. برای همین در این بخش از مقاله، با چند نمونه از این مشکلات آشنا شده و راه حل های آنها را نیز می گوییم.

مشکل در گوارش

تاثیرات قهوه روی بدنیکی از شایع ترین جنبه های منفی تاثیرات قهوه روی بدن، مشکلات گوارشی است. اگر از آن دسته افراد هستید که بلافاصله بعد از بیدار شدن قهوه مصرف می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم عادت خود را عوض کنید. کافئین به عنوان یک محرک بسیار قوی باعث تحریک معده و روده می‌شود . این تحریکات در زمانی که معده خالی باشد به نفخ و گرفتی روده منجر می‌شود. پس بهتر است برای کاهش نفخ صبح گاهی و درد، با شکم خالی قهوه ننوشید و در طول روز یا بعد از صرف صبحانه به قهوه بنوشید.

مشکلات خواب

اگرچه بسیاری از افراد برای آنکه بتوانند شب را بیدار بمانند، قهوه می نوشند، اما این مورد می تواند به یکی از جنبه های منفی تاثیرات قهوه روی بدن، منجر شود. نوشیدن بی‌موقع قهوه می‌تواند برای خواب انسان مضر باشد و او را به یک موجود شب زنده دار بدل کند. برای جلوگیری از بی‌خوابی قهوه، بهتر است قهوه را تا قبل از ساعت 3 بعد از ظهر مصرفکنید و در نظر داشته باشید حدودا 10 ساعت طول می‌کشد تا کافئین کاملا از بدن خارج شود .

سردرد ناشی از کمبود قهوه

اگر شما یک قهوه خور قهار هستید، حتما در زمان‌هایی که دیر به خواب می‌روید و یا تصمیم می‌گیرید به جای قهوه از آب پرتغال برای صرف صبحانه استفاده کنید، دچار سردردهایی شده‌اید. این به دلیل حذف کافئین از سیستم عصبی بدن است. البته اگر سردردهای شما همراه با سرگیجه و حالت تهوع است بهتر است به دکتر مراجعه کنید. ولی در غیر اینصورت نگران نباشید، این سردردها نهایتا بعد از چندین روز ناپدید خواهند شد و  شما بعد از آن احساس بهتری نسبت به روزهایی که مکررا قهوه میخوردید خواهید داشت.

پرخاشگری

بدن انسان به کافئین نیز مانند الکل و قند ممکن است واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهد. شما ممکن است روزی بعد از مصرف قهوه احساس خوبی داشته باشید و روز بعد احساس عصبانیت، لرزش در قسمت های مختلف بدن و پرخاشگری داشته باشید. شما باید به زبان بدن خود توجه کنید و مقادیر کافئین مصرفی خود را کنترل کنید. اگر مقادیرزیاد باعث هرگونه اختلال در روند طبیعی بدن شما داشته باشد بهتر است مقادیر آن را کاهش دهید .

تیرگی دندان‌ها

دندان لاته آرتدندانهای سفید و براق انسان بر اثر عواملی چند رو به تیرگی و کدری می گذارد که قهوه یکی از این عوامل است. قهوه دارای رنگدانه‌های بسیار قوی به نام کروموژن است که می‌تواند بر اثر مصرف متداول ، رنگ دندان‌ها را تغییر داده و از درخشندگی آنها بکاهد . برخی از خمیردندان‌ها قادرن با قدرت بالایی که در حل این رنگدانه‌ها هستند از این امر جلوگیری کنید.

جمع بندی

دیدیم که قهوه هم مثل تمام چیزهایی که روی زمین وجود دارند، دارای دو وجه مثبت و منفی هستند. پس نباید آن را کاملا مفید و مثبت یا تنها دارای مضرات فراوان بدانیم و باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشیم. این آگاهی باعث می شود تا با در نظر داشتن چیزهای خوب آن، ضررهایش را هم بدانیم و در نتیجه برای مصرف آن تصمیم بگیریم.

شما نظرتان چیست؟ دیگر چه چیزهایی از فواید یا مضرات قهوه هستند؟

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *