دانستنی های قهوه, دانش قهوه

قهوه لیبریکا (Liberica Coffee)

قهوه لیبریکا ( Liberica Coffee )

همانطور که میدانیم قهوه دارای سه نوع متفاوت است. این سه نوع قهوه عربیکا ( Arabica ) ، کانفورا یا ربوستا ( Robusta ) و لیبریکا ( liberica ) می‌باشند. در این میان مصرف جهانی قهوه بیشتر بر پایه قهوه عربیکا ، سپس قهوه ربوستا و کمترین مصرف و همچنین کاشت مربوط به نوع لیبریکا می‌باشد.

قهوه لیبریکا ( Liberica Coffee )

قهوه لیبریکا یا قهوه لیبریایی یکی از گیاهان گلدار خانواده روناسیان ( Rubiaceae ) است. لیبریکا نوعی از قهوه ایست که اصالتا اهل قسمت‌های غربی و مرکزی قاره آفریقا بوده و از لیبریا تا اوگاندا و آنگولا را در بر می‌گیرد. سپس این گونه به قسمت های مختلف دنیا مانند برزیل ، هند ، آمریکای مرکزی و ونزوئلا راه یافت.

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید : انواع قهوه [/alert]

کشت  قهوه لیبریکا

درخت قهوه لیبریکا تا ارتفاع 20 متری قد می‌کشد و میوه‌هایی بسیار بزرگتر از انواع عربیکا و ربوستا دارد. این نوع قهوه در قرن 19 و برای جایگزینی درختان قهوه‌ی عربیکایی به اندونزی آورده شد که به دلیل بیماری زنگ برگ قهوه از بین رفته بودند. امروزه هم مقادیری از این درختان در قسمت‌های مرکزی جاوه یافت می‌شود.

قهوه لیبریکا ( Liberica Coffee )

این نوع قهوه کالای اصلی کشور فیلیپین به شمار می‌آید. شهر لیپا از منطقه‌ی باتانگا ، در دهه 80 میلادی بزرگترین شهر تولید کننده‌ی قهوه عربیکا در جهان بود ولی به دلیل بروز بیماری زنگ برگ قهوه که در دهه 90 دامن گیر کل صنعت قهوه‌ی این شهر شد ، حدودا تمامی قهوه‌های عربیکای این شهر از بین رفت. پس از آن این شهر به کشت قهوه‌ی لیبریکا روی آورد و امروزه منطقه‌ی باتانگا و شهر همسایه‌ی او ، کاویته ،  تولید کننده‌ی گونه‌ای از قهوه لیبریکا به نام باراکو هستند.

قهوه لیبریکا ( Liberica Coffee )

این نوع از قهوه عطر و طعمی کاملا متفاوت با دو نوع دیگر دارد. این قهوه دارای دانه‌ها و میوه‌های بسیار بزرگ هس و به محض تفت و دم ، رایحه‌های آجیلی ، شکلات تلخ و دودی از خود آزاد می‌کند. به دلیل انقراض تقریبی این قهوه در گذشته ، اکنوم کمی قیمتی تلقی می‌شود و با قیمت زیاد در بازار خرید و فروش می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *