آموزش, آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز

انواع دستگاه اسپرسوساز حرفه ای به طور فزاینده ای در ادارات و منازل دیده می شوند. خیلی خوب است که می‌توانیم قهوه مخصوص خود را در محل کار یا خانه دریافت کنیم. اما واقعاً چقدر می‌دانید که وقتی یک شات می‌گیرید چه اتفاقی می‌افتد؟

پوشش براق می تواند مکانیسم های متفاوتی را پنهان کند. بیایید نگاهی به زیر جلد این دستگاه ها بیندازیم و درباره انواع دستگاه اسپرسوساز بیشتر بدانیم.

مشاهده کنید: انواع اسپرسوساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

ماشین های بخار

گزارش شده است که در سال 1884، آنجلو موریوندو «ماشین آلات بخار جدید برای شیرینی اقتصادی و فوری نوشیدنی قهوه» را در نمایشگاه عمومی تورین ارائه کرد. اینگونه سیستم قهوه تحت فشار متولد شد.

ماشین های بخار الکتریکی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. سادگی آنها، استفاده و نگهداری از آنها را آسان و مقرون به صرفه می کند و جمع و جور هستند. اما چگونه کار می کنند؟

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازدر یک مخزن هوابند، آب به نقطه جوش رسیده و بخار ایجاد می شود. این امر باعث ایجاد فشار می شود که آب را از مخزن رد کرده و وارد قهوه می کند. این فرآیند شبیه آنچه در داخل یک موکاپات روی اجاق گاز اتفاق می افتد، است.

نقطه ضعف ماشین های بخار این است که فشار آنها فقط 1 تا 1.5 بار است. در جایی که فشار ایده آل برای یک شات اسپرسو 9 بار است.

در این دستگاه ها از آبی که برای ایجاد بخار استفاده می شود، برای دم کردن قهوه نیز استفاده می شود. این بدان معناست که آب وقتی به دانه‌ها می‌رسد نزدیک به جوش است و می‌تواند طعم قهوه را بدلیل استخراج بیش از حد بد کند.

ایوان مورا یک باریستا در Hola Coffe در مادرید است. او می‌گوید که در ماشین‌های بخار «نه تنها فشار کم است، بلکه دما بسیار بالاست».

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازاگر می‌خواهید یک اسپرسوی سریع و بدون سرمایه‌گذاری بیش از حد وقت یا هزینه داشته باشید، دستگاه‌های بخار به خوبی کار می‌کنند. با کمی آزمایش در مورد اندازه آسیاب، ممکن است بتوانید نحوه عصاره گیری یک فنجان خوب دم شده بدون استخراج بیش از حد را بیابید.

مطالعه کنید: آسیاب قهوه اسپرسو در خانه ؛ نکات و روش ها

اسپرسوسازهای اهرمی

اسپرسوسازهای اهرمی از دیگر انواع دستگاه اسپرسوساز هستند. این دستگاه ها برای عصاره گیری نیاز دخالت دست انسان دارند. دو نوع اسپرسوساز اهرمی وجود دارد: دستی و فنری.

نوع دستی را می توان با وضعیت استراحت افقی اهرم تشخیص داد. وقتی اهرم بالا می آید، یک دهانه در محفظه هدگروپ، آب از قبل گرم شده را به داخل می کشد تا قهوه را اشباع کند. باریستا می تواند مدت زمان قبل از تزریق، سرعت جریان و فشار را با پایین آوردن اهرم کنترل کند.

در اسپرسوسازهای فنری، اهرم زمانی که فنر داخلی شل می شود به سمت بالا می رود. پایین کشیدن اهرم باعث فشرده شدن فنر و بالا آوردن پیستون می شود. این باعث ایجاد فضایی در محفظه هدگروپ برای ورود آب می شود.

هنگامی که فنر کشش خود را آزاد می کند، اهرم دوباره بالا می آید. این باعث می شود که پیستون آب را به سمت پایین فشار دهد و اسپرسو را استخراج کند.

با ماشین های اهرمی، باریستا کنترل بیشتری دارد. مثلا اگر قهوه خاصی نیاز به پر-اینفیوژن طولانی تری داشته باشد یا لازم داشته باشد که طعم بیشتری را با مشخصات فشار مشخص استخراج کند، می تواند آسان تر این کارها را انجام دهد. اسپرسوسازهای اهرمی اجازه خلاقیت و آزمایش را می دهند.

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازاین دستگاه ها چشم نواز هستند و کمبود قطعات الکتریکی می تواند جذاب باشد. امروزه اغلب از آنها استفاده نمی شود و مطمئناً برای یک کافی شاپ شلوغ، ایده آل نیستند، اما اگر می خواهید فضایی تاریخی و زیبا برای تهیه قهوه داشته باشید، این نوع دستگاه برای شما مناسب است.

اما چرا عصاره گیری اسپرسو باید کار سختی باشد؟ ماشین‌های اهرمی به تلاش فیزیکی و درک نحوه کنترل متغیرها نیاز دارند و کنترل کامل انسان می تواند ناسازگاری ایجاد کند.

بیشتر ماشین‌های اهرمی فقط یک دیگ بخار دارند و قبل از رسیدن به قهوه به خنک شدن آب متکی هستند که می‌تواند ناسازگار باشد.

«شان آیوپیاس» بنیانگذار آکادمی Red Band Barista در کیپ شرقی، آفریقای جنوبی است. او می گوید که برای ثبات، ارزش قائل است. او می‌گوید: «در خرید تجهیزات، مزایا و معایب زیادی وجود دارد، اما ثبات، برای من، قطعا یکی از مهم‌ترین چیزها است.»

اسپرسوسازهای پمپ محور

دستگاه های اسپرسوساز پمپ دار از دیگر انواع دستگاه اسپرسوساز است. این دستگاه ها از دهه 1960 وجود داشته اند و بر بازار تسلط دارند. آنها با استفاده از یک پمپ الکترونیکی کار می کنند تا آب از پیش گرم شده را از طریق محفظه هدگروپ به بستر قهوه هدایت کنند. با یک پمپ الکترونیکی، دستیابی به فشار بالای ثابت، آسان است.

امروزه سه دسته اصلی ماشین های پمپ محور وجود دارد: نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فوق اتوماتیک. در هر یک از انواع دستگاه اسپرسوساز پمپ محور تغییراتی از جمله انواع پمپ، تعداد بویلرها و برنامه نویسی به کمک کامپیوتر وجود دارد. اما اجازه دهید قبل از بررسی مکانیسم، انواع مختلف آن را معرفی کنیم.

مشاهده کنید: لوازم جانبی اسپرسوساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

اسپرسوسازهای نیمه اتوماتیک

این احتمالاً همان چیزی است که از یک دستگاه اسپرسوساز حرفه ای تصور می کنید. ماشین‌های نیمه اتوماتیک از یک سیستم خودکار برای عبور آب از میان هدگروپ استفاده می‌کنند. آسیاب، تمپ و کنترل زمان استخراج به عهده باریستا است.

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازآنها سازش خوبی بین کنترل انسانی و ثبات مکانیزه ایجاد می کنند. به عبارتی شما مسئول عصاره گیری هستید، اما فشار و دمای آب تنظیم شده است، بنابراین خراب کردن آن دشوارتر است.

اسپرسوسازهای اتوماتیک

این دستگاه ها بسیار شبیه به ماشین های نیمه اتوماتیک هستند، اما به طور خودکار جریان آب را متوقف می کنند. این امر، حجم ثابتی را در هر شات تضمین می‌کند و به این معنی است که مجبور نیستید بالای سر هر اسپرسو بایستید تا از سرریز شدن آن جلوگیری کنید. از دستگاه های اسپرسوساز اتوماتیک نیز در کافه ها استفاده می شود.

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازاسپرسوسازهای فوق اتوماتیک

سوپراتوماتیک تنها مدل از انواع دستگاه اسپرسوساز  است که همه کارها را انجام می دهد. دستگاه دانه ها را آسیاب کرده، آنها را اندازه‌گیری می‌کند و به داخل پرتافیلتر می ریزد. شما لازم است فقط یک دکمه را فشار دهید و هر بار یک شات ثابت بگیرید. برخی از ماشین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا اندازه و زمان‌بندی آسیاب را تنظیم کنید، اما فضای کمی برای خلاقیت وجود دارد. آنها بیشتر در خانه ها و دفاتر کار استفاده می شوند تا کافی شاپ ها.

مکانیک یک ماشین پمپ محور

انواع مختلفی از پمپ ها در این اسپرسوسازها وجود دارد: ارتعاشی، چرخشی و چرخ دنده ای. ایوان می گوید که پمپ های ارتعاشی معمولاً در ماشین های فوق اتوماتیک استفاده می شوند و در مورد کنترل فشار واقعاً ناپایدار هستند، زیرا با فشار ثابت کار می کنند.

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازاو می گوید: «فشار می تواند از 4 بار در ابتدای استخراج به 14-16 بار در هنگام اتمام اسپرسو برسد.» شرایطی وجود دارد که ممکن است بخواهید مشخصات فشار را تغییر دهید، اما، همانطور که می دانیم، فشار ناهموار، ناخواسته می تواند یک اسپرسوی بد ایجاد کند.

ماشین‌های حرفه‌ای معمولاً از پمپ‌های چرخشی یا دنده‌ای استفاده می‌کنند. ایوان می گوید که «پمپ های دوار، ثابت و پایدار هستند. با این حال، شما باید آنها را با گذشت زمان تنظیم کنید.»

ایوان توضیح می‌دهد: «پمپ‌های چرخ‌دنده‌ای در بهترین انواع دستگاه اسپرسوساز یافت می‌شوند و با پمپ‌های دوار اما با کنترل مستقل فشار کار می‌کنند. فشار را می‌توان با تغییرات دستی یا با گزینه‌های قابل برنامه‌ریزی که باریستا بسته به مشخصات استخراجی که می‌خواهد تنظیم می‌کند، تغییر داد.» برخی از دستگاه های اسپرسوساز دارای گزینه های دستی و قابل برنامه ریزی هستند.

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازماشین‌های پمپ حرفه‌ای اغلب دارای شیرهای سه‌طرفه برای آزاد کردن فشار هستند و اجازه می‌دهند چندین شات پشت سر هم عصاره گیری شوند.

مزیت دستگاه نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک پمپ محور کنترل با ثبات است. به همین دلیل است که ماشین های پمپ رده بالا معمولا دارای دیگ های متعدد هستند. آنها اجازه می دهند آب دم آوری به طور جداگانه از آب مورد استفاده برای ایجاد بخار گرم شود. این امکان کنترل بهتر دما را فراهم می کند و احتمال استخراج بیش از حد را کاهش می دهد.

شان می‌گوید:«با کنترل دمای پیشرفته‌تر، شما واحدهای دیگ بخار جداگانه‌ای دارید که در آن یک دیگ بخار جداگانه برای هدگروپ و همچنین برای آب و بخار خود دارید.»

اما ایوان هشدار می دهد که حتی با یک ماشین با کیفیت بالا از انواع دستگاه اسپرسوساز ، ناهماهنگی وجود خواهد داشت. او می‌گوید: «برخی ماشین‌ها هستند که بهتر از بقیه هستند، اما فراموش نکنید که این دستگاه‌ها توسط ما انسان‌ها ساخته شده‌اند و ما کامل نیستیم. بنابراین هیچ دستگاه اسپرسوساز کاملی وجود ندارد.»

مطالعه کنید: ثبات دمای استخراج اسپرسو چه اهمیتی دارد؟

قیمت یک اسپرسوی ثابت

ماشین های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک پمپ محور ممکن است تعادل خوبی از سازگاری و کنترل بر روی گزینه های دیگر ایجاد کنند، اما می توانند گران هم باشند.

شان می‌گوید که ماشین‌های مولتی بویلر بدیهی است که قیمت بیشتری دارند. از این رو بودجه نقش بزرگی در همه اینها بازی می‌کند.»

ماشین‌های پمپ محور می‌توانند از نظر قیمت بسیار متفاوت باشند، اما با درک مکانیسم‌های اساسی می‌توانید انتخابی آگاهانه تر داشته باشید. آیا برای افزایش کنترل و ثبات هزینه می کنید یا فقط ظاهر خوب؟

آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوسازهر نوع دستگاه اسپرسوساز دارای مزایا و معایبی است. با تفاوت در ثبات، مقرون به صرفه بودن و ملاحظات عملی، بهترین دستگاه برای هر فرد متفاوت است.

پیشرفت در فناوری انواع دستگاه اسپرسوساز همیشه در حال وقوع است. قطعات جدید، سیستم های پنوماتیک و کنترل های کامپیوتری توسط تولیدکنندگان در سراسر جهان در حال توسعه هستند.

فریفته شدن توسط یک ماشین زیبا یا اسپرسوسازی با ویژگی های با تکنولوژی بالا آسان است، اما در زیر پوسته های شیک، تفاوت های عمده ای وجود دارد. قبل از متعهد شدن به خرید، از خودتان بپرسید که آیا دستگاه واقعاً با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر.

منبع: Perfect Daily Grind

1 دیدگاه در “آشنایی با انواع دستگاه اسپرسوساز

  1. مطلب مفید و جامعی بود اطلاعت خوبی را در این مورد کسب کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *