آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

کپسول قهوه چیست؟ + معرفی نسپرسو

کپسول قهوه چیست

قهوه، نوشیدنی بسیار محبوب و پر طرفدار در جامعه امروز است که هر روز بر محبوبیت این نوشیدنی جادویی افزوده می‌شود و راه‌ها و روش‌هایی برای لذت بردن هرچه بیشتر از آن بررسی و ابداع می‌شود. یکی از این ابداعات محفظه‌ سرو تکی قهوه است. این محفظه‌ها توانایی تهیه یک فنجان قهوه را به طور بسیار سریع و آسان به ما می دهند.

کپسول قهوه و پد قهوه دو نمونه از این محفظه‌ها هستند. در این مطلب سعی داریم بفهمیم که کپسول قهوه چیست و چه جزئیاتی دارد. همچنین در ادامه با بزرگ ترین تولیدکننده کپسول قهوه در جهان یعنی شرکت نسپرسو آشنا می شویم.

کپسول قهوه چیست؟

کپسول قهوه چیستجواب اینکه کپسول قهوه چیست به طور خلاصه می شود: کپسول قهوه محفظه‌ سرو تکی قهوه است که برای تهیه یک فنجان قهوه بدون نیاز به اندازه گیری و تمپ و… استفاده می‌شود. این کپسول‌ها دارای اشکال مختلفی هستند که بنا به شرکت تولیدکننده آن (مانند نسپرسو، دولچه گوستو و..) و دستگاه‌های مختلف، متفاوت‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم پد قهوه نیز یکی از انواع محفظه‌های سرو تکی قهوه است. اما امروزه به دلیل استقبال گسترده مردم از کپسول‌های قهوه (به‌خصوص بعد از سال 2015 که شرکت بزرگ نسپرسو دست به ساخت و عرضه آن زد)، نقش پد قهوه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده حتی چای، کاکائو و نوشیدنی‌های بدون الکل نیز به صورت کپسول ارائه خواهند شد.

محتویات داخل این کپسول‌ها، پودر قهوه تازه رست و آسیاب شده است. این کپسول‌ها دارای رایحه فراوان و کیفیت مناسب در زمان تهیه هستند. تا زمانی که بدنه کپسول هیچ آسیبی ندیده باشد، رایحه و تازگی قهوه حفظ می‌شود و این به ‌خاطر ساختار منحصربه‌فرد کپسول‌هاست.

ساختار منحصربه‌فرد کپسول‌ها از تکنولوژی بالایی برخوردارند، در حالی که جنس آنها تماماً پلاستیک است. به دلیل جنس و تکنولوژی بالای این ساختار در برابر هوا کاملاً عایق هستند.

پس اگر از شما پرسیدند که کپسول قهوه چیست می توانید بگویید: راحت ترین شیوه تهیه یک قهوه اسپرسو توسط محفظه های کوچک که در دستگاه های مخصوص کپسول قهوه قرار می گیرند.

مشاهده کنید: انواع کپسول قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

ساختار کپسول های قهوه

حال که تا قسمتی دانستیم کپسول قهوه چیست، بیایید ساختار آن را هم بررسی کنیم. ساختار کپسول های قهوه و البته کپسول قهوه نسپرسو به عنوان الگویی پایه، جنسی کاملاً پلاستیکی دارد. در بالای این کپسول غشایی پلاستیکی و بسیار محکم قرار دارد. در زیر آن لایه‌ای پلاستیکی و مشبکی قرار گرفته است که روزنه‌های نسبتاً درشتی برای گذر آب دارد.

ساختار کپسول قهوهدر زیر این لایه مشبک، ترکیب پودر قهوه است. بعد از پودر قهوه، لایهٔ مشبک دیگری با روزنه‌های بسیار ریز وجود دارد که قهوه پس از ترکیب با آب از این روزنه‌ها عبور کرده و به فنجان وارد می‌شود در نهایت همهٔ اینها درون یک محفظه‌ای بسیار محکم و فوق عایق قرار گرفته‌اند که از 8 لایه مختلف تشکیل شده است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند و کیفیت و تازگی قهوه را به خوبی حفظ می‌کنند.

به دلیل حساسیت و کیفیت بالای این محصول، باید از مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیت در ساخت کپسول‌ها استفاده شود چرا که اگر ساختار بدنه کپسول کیفیت مناسب نداشته باشد دیگر نمی‌تواند عایق مناسبی بوده و قهوه داخل آن کیفیت خود را از دست خواهد داد و این موضوع برای شرکت تولیدکنندهٔ محصول هزینهٔ سنگینی به دنبال خواهد داشت.

ساختار کپسول قهوهکپسول قهوه نسپرسو

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، پس از بررسی این سوال که کپسول قهوه چیست، می خواهیم یکی از بزرگ ترین و اولین شرکت های تولید این محصول را بررس کنیم. یعنی نسپرسو (Nespresso)  یکی از برندهای شناخته شده دنیای قهوه که بیشتر با نام کپسول قهوه در جهان شناخته شده است.

این شرکت به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده‌ انواع کپسول های قهوه به شمار می‌رود و همچنین تولید قهوه سازهای مدرن و امروزی اسپرسو از محصولات متفاوت این شرکت نسبت به دیگر برندها است. نسپرسو یکی از برندهای شرکت تولید مواد غذایی نستله است که ایده‌ طراحی آن توسط یکی از کارمندان شرکت Nestle در سال 1976 شکل گرفت و در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوزان کشور سوییس قرار دارد.

مطالعه کنید: راهنمای خرید کپسول قهوه نسپرسو

اما تاریخچه‌ نسپرسو به پنج بخش عمده تقسیم می‌شود :

دوره اول : آزمون و خطا در مسیر رو به رشد

داستان شکل گیری نسپرسو از یک ایده‌ ابتدایی و ساده شروع شد: توانایی تهیه‌ یک فنجان قهوه‌ عالی اسپرسو شبیه به باریستاهای حرفه‌ای توسط همه‌ افراد .

در سال 1976 یکی از کارمندان شرکت نستله این ایده را مطرح کرد و در همان سال اختراع و ثبت انحصاری شد. در ابتدای راه این ایده موفقیت چندانی را کسب نکرد تا اینکه یک دهه‌ بعد یعنی در سال 1986 و با تلاش‌های بیشتر به تدریج به موفقیت بیشتری دست پیدا کرد.

برای کپسول قهوه اسپرسو، در ابتدا از چهار قهوه‌ متنوعCapriccio ، Cosi ، Decaffeinato  و Bolero (Volluto)  استفاده شد و دو قهوه ساز اسپرسو با مدل‌های C100 و C1100 معرفی شد. بازار تجاری نسپرسو در ابتدا متعلق به کشورهای سوییس، ژاپن و ایتالیا بود .

در سال 1990 شرکت نستله قراردادی را با شرکت تولیدکننده‌ ماشین آلات خانگی  Turmix  در سوییس به امضا رساند که به عنوان نقطه‌ آغازی  برای فروش قهوه سازهای نسپرسو به حساب می‌آید .

نخستین نمونه‌های کپسول قهوه قابل بازیافت در سال 1991 با 34 نوع گوناگون معرفی شد. در همین سال فروش محصولات نسپرسو به کشورهای فرانسه و آمریکا نیز رسید. دو سال بعد یعنی در سال 1993 خط تولید دوم کپسول قهوه راه اندازی شد و قهوه‌های Toscana (Arpeggio )  و Roma به عنوان پنجمین و ششمین نوع کپسول‌های قهوه معرفی شدند .

دوره دوم : ترقی و گسترش

در این دوره بازار تجاری نسپرسو در دنیا رو به گسترش بود و طراحی و نوآوری باعث فروش بیشتر محصولات نسپرسو شد. همچنین قابلیت ثبت سفارش آنلاین 24 ساعته راه اندازی شد .

در سال 1996 نخستین سایت اینترنتی شرکت نسپرسو راه اندازی شد که بعدها به عنوان یکی از راه‌های فروش محصولات این شرکت در سراسر دنیا شناخته شد. در همین سال قهوه سازهای C250/554  معرفی شدند که به عنوان نخستین مدل‌های قهوه سازهای نیمه اتوماتیک این شرکت به حساب می‌آیند.

قهوه ساز کپسولی نسپرسودر سال 1997 امضای قرارداد با چند شرکت مهم برای تولید انواع قهوه‌سازها و توزیع آسان تر آن در دنیا، صورت پذیرفت. این شرکت‌ها در کشورهای سوییس، فرانسه و آمریکا مستقر بودند. کپسول قهوه‌ Ristretto  نیز در همین سال معرفی شد .

سال 1998 نام شرکت به Nestle Nespresso SA SERVCE تغییر پیدا کرد، فعالیت سایت در فروش محصولات گسترش پیدا کرد و اسپرسوساز و کپسول‌ قهوه با طراحی‌های متنوع  و رنگ‌های جدید وارد بازار تجاری شدند .

دوره سوم : تبدیل شدن به برندی جهانی

فروش محصولات شرکت روز به روز گسترش پیدا کرد و به تدریج تبدیل به برندی شناخته شده در سرتاسر دنیا شد. به طوری که اغلب در جواب به این سوال که کپسول قهوه چیست، نام نسپرسو می آوردند. در سال 2000 اداره‌ مرکزی نسپرسو به شهر Paudex در سوییس منتقل شد.

نخستین فروشگاه نسپرسو نیز در پاریس افتتاح شد. سال بعد در طراحی قهوه سازها بازنگری اتفاق افتاد و ویژگی‌هایی مانند طراحی ارگونومیک به منظور راحتی در استفاده به محصول اضافه شد که این باعث فروش بیش از پیش قهوه سازهای این شرکت شد .

در سال 2003 کیفیت کپسول‌های قهوه این شرکت به حد قابل توجهی افزایش یافت و به سی و دومین قهوه پرمصرف مردم امریکا تبدیل شد. نخستین شعبه کافی شاپ‌های نسپرسو یکسال بعد در شهر مونیخ بازگشایی شد که بعدا نیویورک نیز شعبه بعدی آن را افتتاح کرد .

دوره چهارم : نهادینه کردن فرهنگ جهانی مصرف قهوه در بین مردم

نسپرسو تا حد زیادی رشد کرد و به برندی برتر در دنیای قهوه تبدیل شد. در این دوره این شرکت  قهوه‌هایی با بالاترین کیفیت همراه با طعم‌های جدید و متنوع وارد بازار تجاری خود کرد و همچنین به  نوآوری‌های خود در زمینه کپسول قهوه و قهوه ساز ادامه داد.  معرفی سرویس‌های شخصی و ویژه برای مشتریان نیز باعث افزایش خرید و مشتری مداری در این سالها شد. در سال 2006 شرکت نسپرسو جورج کلونی را به عنوان اسپانسر محصولات خود معرفی کرد و این باعث گسترش بیشتر فرهنگ مصرف قهوه در بین مردم شد.

جورج کلونی و نسپرسودوره پنجم : یک پارچه شدن رهبری جهانی در زمینه فروش کپسول قهوه و قهوه ساز

در طی سالیان متمادی و تلاش‌های مداوم مسئولان و کارکنان این شرکت با تولید قهوه سازهای متمایز و متنوع، بازگشایی هزاران شعبه از فروشگاه‌های نسپرسو در سراسر جهان و حفظ و تداوم کیفیت کپسول قهوه را به یکی از مشهورترین برندهای دنیای قهوه در سراسر جهان تبدیل کرده است.

این دوره که تا امروز هم ادامه یافته است، به عنوان عصر تکنولوژی و طراحی‌های منحصر به فرد شرکت نسپرسو در زمینه‌ کپسول قهوه به شمار می‌رود. در حال حاضر کپسول های قهوه نسپرسو در طعم های مختلف و برای استفاده های گوناگون تهیه و تولید می‌شوند.

قهوه سازهای نسپرسودر سال 2007 قهوه ساز Lattissima با تکنولوژی اتوماتیک و یک بار لمس معرفی شد.

در سال 2008 سهام نسپرسو تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرد. سه قهوه از بهترین قهوه‌های تک خاستگاه جهان و دو ترکیب جدید به محصولات این شرکت اضافه شد.

تعداد کافی شاپ‌ها و فروشگاه‌های نسپرسو روز به روز در حال افزایش بود و در سال 2010 شعبه دویستم نسپرسو در چین بازگشایی شد .

در سال 2011 نسپرسو برای نخستین بار در طول یکسال از چهار قهوه ساز جدید رونمایی کرد .

PIXIE :  با طراحی بسیار نوآورانه و مطابق با محیط زیست

Zenius  و  Aguila: قهوه سازهایی با عملکردهای بیشتر برای مصرف کنندگان حرفه‌ای

Lattissima+ :  برای تهیه‌ی آسانتر قهوه‌هایی با استفاده از شیر با تکنولوژی تمام خودکار

در سال 2012 و بر مبنای هدف گذاری طراحی مطابق با محیط زیست 75 درصد از کپسول‌های نسپرسو قابل بازیافت شد.

مشاهده کنید: اسپرسو ساز کپسولی نسپرسو مدل Lattissima Touch در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

مسیر درخشان نسپرسو

از ابتدای شکل گرفتن این ایده تا هنگام تاسیس شرکت و پیشرفت‌های مهم در طول سالیان متمادی، موفقیت‌های نسپرسو بر سه اصل کلیدی استوار بوده است :

  1. استفاده از قهوه‌هایی با بالاترین کیفیت

به منظور بالا بردن سطح رضایت مشتریان، کارشناسان کنترل کیفیت نسپرسو قهوه‌های این شرکت را از بهترین دانه‌های قهوه‌ی سراسر جهان انتخاب می‌کنند. فرآیند رست و ترکیب قهوه‌های مختلف با استفاده از مجهزترین دستگاه‌ها و کارکنان کارآزموده صورت می‌گیرد .

  1. رابطه‌ پایدار و طولانی مدت با مشتریان

یکی از جنبه‌های مهم  و با ارزش که نسپرسو دنبال می‌کند، رابطه‌ نزدیک با مشتریان است. هر روزه رابطه‌ مستقیم با میلیون‌ها مشتری از سراسر جهان باعث شده است که سلیقه‌ها و خواسته‌های آنها بیشتر شناخته شود. ترکیب انواع متنوع قهوه‌ها برای هر سلیقه‌ای یک عنصر مهم در جهت مشتری مداری نمونه است. برای همین هم مشتریان نسپرسو می دانند که واقعا کپسول قهوه چیست.

  1. رشد پایدار تجاری

نسپرسو در همه‌ زمینه‌های کاری خود به ثبات تجاری در بازار رسیده است. از انواع کپسول قهوه‌ گوناگون و قابل بازیافت همراه با طعمهای بی نظیر تا انواع قهوه سازها محصولات این شرکت روزانه فروش بسیاری را در جهان به خود اخصاص داده است. تهیه‌ یک برنامه‌ بلندمدت برای پایداری بازار تجاری یکی دیگر از رموز موفقیت نسپرسو است که این برنامه به صورت همیشگی ادامه دارد .

نسپرسو در جهان امروز

نسپرسو امروزه در 64 کشور جهان نمایندگی دارد و بیش از 12 هزار کارمند در سراسر جهان که نیمی از آنها بصورت مستقیم با مشتریان ارتباط دارند، در این شرکت مشغول به کار هستند. در سال 2000 تعداد کارمندان نسپرسو 331 نفر بوده است که نسبت به آن سال، امروزه تعداد کارمندان افزایش قابل توجهی داشته است. بیش از 5 میلیون هوادار در شبکه‌های اجتماعی Nespresso را دنبال می‌کنند و روزانه 340 هزار مشتری جدید از سایت فروشگاهی این شرکت بازدید می‌کنند.

سه دفتر مرکزی و تولید عمده‌ نسپرسو در شهرهایAvenches ، Orbe  و Romont کشور سوییس قرار دارند.

امروزه نسپرسو بیش از 60 مدل قهوه ساز هوشمند و زیبا را تولید می‌کند که به وسیله‌ 8 کارخانه‎‌ تولید ماشین آلات مرتبط با قهوه در جهان صورت می‌پذیرد. همچنین بیش از ده جایزه‌ مختلف بین المللی  برای طراحی‌های منحصر بفرد قهوه سازهای نسپرسو، به این شرکت اهدا شده است.

فروشگاه نسپرسوبیش از 450 فروشگاه نسپرسو در پایان سال 2015 در سراسر جهان وجود داشته است که خدمات متنوعی را به ارائه می‌کنند و این رابطه‌ نزدیک با مشتریان سبب می‌شود روز به روز بیشتر از سلیقه‌های آنها آگاه شده و بتوانند کیفیت و تنوع محصولات خود را بالاتر ببرند. در نتیجه می توان گفت نسپرسو خودش یک جواب واضح است برای این پرسش که کپسول قهوه چیست؟

چند نکته در مورد کپسول قهوه

حالا که دانستید کپسول قهوه چیست و با نسپرسو هم آشنا شدید، اجازه دهید به عنوان حسن ختام، چند نکته بگوییم:

  • کپسول قهوه چیستکپسول‌های قهوه نیز مانند بیشتر مواد غذایی تاریخ انقضا دارند. البته این تاریخ به معنی فاسد شدن یا سمی بودن قهوه داخل کپسول نیست، بلکه بهترین زمان برای تهیه قهوه توسط آنها را نشان می‌دهد. به این معنی که بهتر است در زمان تعین شده از این کپسول‌ها استفاده شود.
  • کپسول قهوه دارای انواع بسیاری است که شرکت‌های مختلف به تولید آن می‌پردازند. اما شرکت نسپرسو یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در زمینه قهوه است که به تولید کپسول قهوه پرداخته است. دیگر شرکت ها از جمله دولچه گوستو، ایلی، لاوازا و حتی چند برند ایرانی نیز کپسول های قهوه خوب و خوشمزه ای تولید می کنند.
  • کپسول قهوه به منظور سهولت در تهیه قهوه مصرفی و جلوگیری از ریخت و پاش‌های اضافه صورت می‌پذیرد. اما برخی به دلیل کیفیت قهوه داخل آنها از این محفظه‌های جادویی استفاده می‌کنند.

8 دیدگاه در “کپسول قهوه چیست؟ + معرفی نسپرسو

  1. زهرا گفت:

    سلام.برای درست کردن کپسول قهوه از دستگاه های قهوه ساز معمولی میشه استفاده کرد یا باید دستگاه خاصی داشته باشیم.

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. خیر باید دستگاهتون کپسول قهوه را پشتیبانی کنه . مثل دستگاه های نسپرسو، دولچه گوستو…

      1. حسین ابراهیمی گفت:

        سلام
        برای استفاده از کپسول های نسپرسو میشه از قهوه سازهای شرکت های دیگه هم استفاده کرد؟
        همچنین در قهوه ساز نسپرسو میشه کپسول قهوه شرکت های دیگه رو استفاده کرد؟

        1. مسعود زرفشانی گفت:

          سلام و عرض ادب
          دستگاه هایی که از کپسول استفاده می کنند، سایزهای مخصوص به خود دارند…در نتیجه نسپرسو را نمی توان در هر دستگاهی گذاشت

  2. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    یعنی شخصی که میخواد کپسول قهوه استفاده کنه باز باید دستگاهشو داشته باشه؟
    اگه اینطور هست خب چه فایده؟
    تازه بخواد دستگاهشو عوض کنه که کپسول قهوه هم پشتیبانی کنه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. ممنون سلامت باشید.
      کپسول بسیار سریعتر و بی دردسر تر آماده میشه و تمیز تر از پودر قهوه است البته کسانی که دستگاه کپسولی دارند باید از کپسول استفاده کنند نه این که افرادی که دستگاه پودری دارند برای دستگاه کپسولی اقدام کنند. البنه کاربرد هریک در جاهای متفاوت مناسب است.

  3. Haydeh گفت:

    هردو دستگاه خوبه و ویژگیهای خاص خودشون رو دارند ولی در مواقعی که زمان کمه و خسته هم باشیم دستگاه نسپرسو گزینه بهتریه هرچند از لذت تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز هم نمیشه براحتی گذشت 😊

  4. سارا بستان گفت:

    سلام من دستگاه قهوه ساز ایلی دارم غیر از کپسول قهوه ایلی چه کپسولی میتونم استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *