دانستنی های قهوه, دانش قهوه

برترین کشورهای تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی

تولید قهوه در آمریکای مرکزی :

در دنیا مناطق معدودی هستندکه امکان کاشت قهوه در آن ها وجود دارد ، قهوه به دلیل ساختار گیاهی منحصر بفردی که دارد در تمامی مناطق جغرافیایی جهان رشد نمیکند . خوشبختانه کاشت قهوه به یک کشور و یا یک قاره محدود نمی‌شود و همین پراکندگی سبب شده که قهوه های تولید شده در کشور های تولید کننده گوناگون از کیفیت و طعم و عطر متفاوتی برخوردار شوند .ما سعی می کنیم کشور های مختلف جهان را با توجه به منطقه جغرافیایی آن ها بررسی نماییم. در این پست از این مجموعه تلاش می کنیم شما همراهان قهوه دوست قهوه ایلیا را با نواحی مختلف کاشت قهوه در آمریکای مرکزی آشنا کنیم . با ما همراه باشید !

1 – پاناما :

آمریکای مرکزی

یکی از نواحی آمریکای مرکزی که با داشتن آب و هوایی منحصر بفرد شرایط ایده آلی برای کشاورزی دارد ، پاناما به خاطر رشد وحشی ، در هم تنیدگی و معطر بودن قهوه در جهان مشهور شده است . ارتفاع بالای رشد ، بادهای اقیانوسی و خاک غنی آتشفشانی همه و همه به پتانسیل بالای این قهوه کمک به سزایی کرده اند . در سالهای اخیر پاناما به خاطر برند Geisha Cultivar  که در مزارع ، Hacienda La Esmeralda ، Mama Cata و Don Pachi Estate کاشت می‌شوند بسیار معروف شده است .

2 – السالوادور :

آمریکای مرکزی

تولید قهوه به شیوه سنتی بنیاد و اساس اقتصاد السالوادور است و به گذارش وب سایت تایم در حال حاضر قهوه بیش از 50 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است .امضا قرار داد کاشت قهوه در این کشور به اوایل قرن نوزدهم بازمیگردد در حالی که در سال 1880 دانه های قهوه به تنها محصول صادراتی این کشور تبدیل شده بودند .

3 – گواتمالا :

آمریکای مرکزی

گواتمالا یکی از بهترین قهوه های دلچسب و میوه ای را در جهان تولید میکند . به گزارش وال استریت ژورنال گواتمالا در قرن های بیستم و بیست یکم به عنوان بهترین تولید کننده قهوه در  آمریکای مرکزی شناخته شده است. متاسفانه پس از ورود اسپانیایی ها به این کشور گواتمالا ، درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی بسیاری است .تاریخچه قهوه در کشور واتمالا بسیار مفصل است که می توانید آن را در اینجا مطالعه کنید .متاسفانه در سال های اخیر مشکلات گواتمالا گریبان گیر اقتصاد قهوه این کشور نیز شده است و همین امر باعث شده ک هبه مزارع قهوه رسیدگی بسار کمتری شود به نحوی که بعضی از مزارع این کشور را قارچ های ویرانگر تحدید میکنند .

4 – نیکاراگوئه :

آمریکای مرکزی

پیدایش قهوه در نیکاراگوئه به اوایل قرن نوزدهم بازمی گردد، قهوه نقش بسیار مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می کند ، صادرات قهوه در نیکاراگوئه بسیار گسترده و وسیع است به نحوی که شرایط بسیار مساعدی را برای بیش از 40 هزار تولید کننده فراهم کرده است . شرایط نیکاراگوئه بسیار ایده آل است ، خاک آتشفشانی ، ارتفاع بالا و باران های استوایی همگی سبب رشد قهوه ای بسیار با کیفیت و غنی شده است ، اما نیکاراگوئه نیز مانند بسیاری دیگر از کشور های آمریکای مرکزی تاریخش با بسیاری از بلای طبیعی ، جنگ ها ، انقلاب ها و… دست و پنجه نرم کرده است که همین امر باعث خدشه وارد شدن به تولید مستمر قهوه در این کشور شده است .برای مطالعه کامل تاریخچه قهوه در نیکاراگویه میتوانید به Coffee in Nicaragua سری بزنید .

5 – هندوراس :

آمریکای مرکزی

به گزارش وال استریت ژورنال در سال 2011 هندوراس به عنوان برترین تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی انتخاب شد و سال بعد در جهان رتبه هفتم را به خود اختصاص داد .این موارد به عنوان نقطه عطفی در تاریخ هندوراس به حساب می آید .در سال های ابتدایی به دلیل عدم وجود سیستم حمل و نقل بین المللی مناسب در هندوراس و وجود رقبایی همچون گواتمالا و نیکاراگوئه و کاستاریکا ، هندوراس نمی‌توانست دانه قهوه خود را به سایر نقاط جهان صادر کند از همین رو همیشه قهوه در داخل خود کشور مصرف میشد ، اما از سال 2010 به بعد با اصلاح زیر ساخت در این کشور مردم سراسر دنیا طعم قهوه دلنشین و میوه ای هندوراس را که ته مزه ای از کاکائو و ادویه دارد را چشیدند .

6 – کاستاریکا :

آمریکای مرکزی

تاریخچه ورود قهوه به کاستاریکا حدودا به سال 1720 باز میگردد اما رشد اقتصادی حاصل از صادرات قهوه  و پیشی گرفتن آن از توتون ، تنباکو و شکر به اوایل قرن نوزدهم بازمیگردد ، خاک کاستاریکا به دلیل آتشفشانی بودن و کمی داشتن خاصیت اسیدی بسیار حاصل خیز است ، که نتیجه آن تولید قهوه ای ملایم ، معتدل و معطر شده است .برای مطالعه بیشتر درمورد تاریخچه قهوه کاستاریکا به Coffee in Costa Rica مراجعه نمایید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *