دانستنی های قهوه, دانش قهوه

پاکت قهوه و معنی 7 کلمه و نمادی که بر روی آن درج شده

پاکت قهوه

یکی از مواردی که همه افراد در هنگام خریدن قهوه با آن سر و کار دارند ، پاکت قهوه است . بر روی بسته بندی قهوه مانند بسیاری از محصولات تجاری دیگر نماد ها و اشکالی وجود دارند که بیانگر موضوعات مهمی در مورد محتویات بسته هستند ، که شما را در تصمیم گیری برای خرید آن محصول راهنمایی میکنند . شاید معدود باشند افرادی که به طور کامل با کلمات و یا نماد هایی که بر روی بسته بندی یک نوع قهوه هست آشنای داشته باشند ، در این مطلب از قهوه ایلیا سعی داریم شما را با 8 کلمه و نمادی که بر روی پاکت های قهوه اغلب درج می شود آشنا کنیم . با ما همراه باشید.

پاکت قهوه

نام قهوه :

اولین و مهمترین کلمه یا کلماتی که بر روی یک پاکت قهوه وجود دارد و شما باید به آن ها دقت کنید ، نام قهوه است . اغلب تولید کنندگان قهوه در دنیا نام محصول خود را به صورت مستقیم و صریح بر روی بسته بندی درج می کنند . به عنوان مثال قهوه لاوازا کافه اسپرسو که بر روی بسته بندی آن چنین نوشته شده است : LAVAZZA CAFFE  ESPRESSO که در اینجا LAVAZZA  برند این قهوه و CAFFE  ESPRESSO بیانگر نوع قهوه به عنوان یک قهوه اسپرسو می‌باشد .

کشور تولید کننده :

پاکت قهوه

یکی دیگر از موارد مهم در مورد  نوشته های روی بته بندی قهوه ، کشور تولید کننده آن قهوه می باشد همانطور که می‌دانید  در دنیا منطقه ها و کشور های محدودی هستند که می توان در آن ها قهوه را کشت کرد و از میان این مناطق محدود کیفیت قهوه در برخی از مناطق بالاتر ازسایر کشور هاست ، از همین رو کشور تولید کننده قهوه نیز بسیار حائز اهمیت است  .

اگر ذائقه شما یک طعم میوه ای و یا ملایم را می‌پسندد می توانید از قهوه های تولید شده کشور کنیا و کلمبیا استفاده کنید و اگر دنبال مزه های کم جان ولی با گیرایی بالا هستید به دنبال قهوه ای از سوماترا ( اندونزی ) بگردید . البته در آینده به طور کامل کشور های تولید کننده قهوه و مزایا و معایب آن ها را به تفضیل بررسی خواهیم کرد .

مزرعه و تولید کننده :

امروزه در سراسر جهان مزارع قهوه و تولید کنندگان از طرف سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان بین‌المللی استانداردسازی مورد بازرسی و تحلیل قرار می‌گیرند و از طرف این نهاد ها امتیاز و اعتبار دریافت می کنند. این که شما بدانید قهوه ای که خریداری می کنید از کجا آمده است و توسط چه شرکتی فراوری شده می تواند برای شما تصویر بسیار واضحی از کیفیت محصول و روندی که طی کرده تا به دستان شما برسد به شما ارائه می دهد .این مورد بر روی برخی پاکت قهوه های موجود در بازار وجود ندارد .

پاکت قهوه

ارتفاعی که قهوه در آن کشت شده است :

همانگونه که قبلا در مقاله انواع قهوه مطالعه نموده اید ، درختچه قهوه در ارتفاعات مختلفی رشد می کند. درختچه هایی که تا ارتفاع 600 متری رشد می کنند به ربوستا و درختچه هایی که در ارتفاع بین 600 تا 2000 متری رشد می کنند با نام عربیکا شناخته میشوند . وجه تمایز قهوه عربیکا و ربوستا در میزان کافئین آن و عطر و بوی قهوه می‌باشد که در همان مقاله انواع قهوه میتوانید به مطالعه بیشتر در این رابطه بپردازید .

میزان و درجه رست قهوه :

درجه رست قهوه یکی دیگر از پارامتر های بسیار مهم در هنگام خرید قهوه بسته بندی شده چه به صورت دانه و چه به صورت آسیاب شده می‌باشد ، زمانی که شما قهوه را به صورت کیلویی خریداری می نمایید در اصل نوع ، رنگ اندازه و سایر مشخصات فیزیکی قهوه را مشاهده می نمایید ولی برای قهوه ای که در بسته بندی است اوضاع فرق می کند ، شما نه تنها نمی‌توانید نوع آن را ببینید بلکه حتی میزانی که قهوه موجود در پاکت رست شده است را نیز نمی توانید تشخیص دهید ، همانگونه که در مقاله فرایند رست قهوه که در سمت راست ابتدای همین نوشته می توانید آن را مطالعه کنید توضیح داده ایم میزان رست قهوه تاثیر بسیار زیادی بر روی کافئین قهوه خواهد داشت همچنین بر طعم و مزه قهوه نیز بسیار تاثیر گذار است ، در برخی موارد این میزان رست شدن به صورت کاملا شفاف نوشته می شود و در برخی موارد به صورت شماتیک نمایش داده می‌شود .

قهوه ترکیبی یا خالص :

این موضوع در طعم و مزه وتجربه شما از قهوه بسیار تاثیر گذار است که قهوه ای که در حال مصرف آن هستید از ترکیب چند دانه قهوه به وجود آمده است و یا اینکه از یک نوع و نژاد است ، حتی بحث ترکیب قهوه به جایی می رسد که شرکت ها از ترکیب دونژاد قهوه با درصد مشخص استفاده می کنند مثلا 30 درصد ربوستا و 70 در صد عربیکا و یا مثلا قهوه صد در صد عربیکا از دو کشور مختلف ، از همین رو این مورد را نیز بر روی پاکت قهوه درج میکنند .

نحوه استفاده :

قهوه ای که شما خریداری می کنید یا به صورت دانه قهوه است و یا به صورت آسیاب شده ، اگر دانه قهوه خریداری کنید باتوجه به میزان آسیاتان خودتان در نحوه استفاده از آن آزاد هستید ولی زمانی که قهوه را به صورت آسیاب شده خریداری می کنید ماجرا کمی متفاوت است ، زیرا میزان آسیاب ها متفاوت است از همین رو بر روی پاکت قهوه ای که می خواهید خریداری کنید یک سری اطلاعات در باره این موضوع درج شده است  ، در بعضی از موارد به صورت کاملا واضح نوشته شده است که مثلا این قهوه برای فرنچ پرس آماده شده است و یا … ولی در برخی موارد فقط بر روی بسته بندی تصاویری قرار دارد  که به صورت شماتیک بیان گر این موضوع میباشد .

در تصویر زیر شما بسته بندی یکی از محصولات برند لاوازا را مشاهده میکنید که تمامی موارد بالا در کنار هر بخش توضیح داده شده است.

پاکت قهوه

ما امیدواریم اطلاعات ذکر شده در بالا ، در آینده برای شما کاربردی و مفید واقع شود . در صورتی که در این زمینه تجربه ای دارید آن را با ما و دیگران به اشتراک گذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *