قهوه و سلامتی, دانش قهوه

کافئین موجود در قهوه و سرطان پوست

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشدنی‌های گرم در سراسر دنیا است. این نوشیدنی دارای بیش از 300 ماده شیمیایی است که به صورت طبیعی در آن وجود دارد. از نظر علمی، قهوه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته شده است. در زمانی که قهوه مصرف می‌کنید، باید توجه داشته باشید که مواد شیمیایی فعال در آن تا 20 دقیقه پس از دم کردن، بیشترین فایده را دارند. پس از گذشت این زمان، مرحله اکسیداسیون قهوه آغاز می‌شود. همان‌طور که همه می‌دانیم، در این مرحله قهوه تلخ‌تر و کمی ترش مزه (اسیدی) می‌شود. البته این سخن به این معنی نیست که یک قهوه خوب و قوی پس از 20 دقیقه دیگر خاصیتی ندارد. با این حال، از نظر علمی ثابت شده است که قهوه در زمانی که تازه دم شده است، بیشترین خاصیت خود را دارا است. حال میخواهیم به بررسی تاثیر کافئین بر سرطان پوست بپردازیم.

کافئین موجود در قهوه و سرطان پوست

کافئین و سرطان پوست

علاوه بر این، یک خبر خوب دیگر هم داریم. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد زمانی که کافئین به صورت موضعی بر روی پوست مالیده می‌شود، می‌تواند باعث جلوگیری از بروز سرطان پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید شود.

“دکتر کانی” (Dr. Conney)،  استاد فارماکولوژی (داروشناسی) دانشگاه نیوجرسی است. او به همراه تیم خود آزمایش‌هایی را بر روی موش‌های آزمایشگاهی با استفاده از لوسیون کافئین انجام دادند. علاوه بر این، آن‌ها از یک ماده فعال دیگر به نام EGCG (اپی‌گالوکتشین گالات) هم استفاده کردند. EGCG یک ماده شیمیایی طبیعی است که در چای سبز وجود دارد. یافته‌های پژوهش‌های دکتر کانی تاثیرات مثبت کافئین در پیشگیری از سرطان پوست را تایید کرد.

مشابه چنین نتایجی در دیگر آزمایش‌های علمی که از دهه 1970 میلادی تا به امروز انجام شده است نیز دیده می‌شود. از میان این آزمایش‌ها می‌توان به تحقیقات علمی “زایدلا و لاتارجت” (Zaidela and Latarjet) در سال‌های 1973 و 1978؛ “هوانگ و همکارانش” (Huang, et al) در سال 1997 و “لو و همکارانش” (Lu, et al) در سال 2002 اشاره کرد.

با این آزمایش‌ها در آن زمان فرضیه‌ای مطرح شد که بیان می‌کرد کافئین سرعت بازیابی DNA را پس از وارد شدن آسیب ناشی از تابش اشعه UV کاهش می‌دهد. با کاهش یافتن سرعت ترمیم DNA، این ترمیم به صورتی دقیق‌تر انجام می‌شود و همین امر از جهش‌های سلولی و دگرگونی‌هایی که مسبب سرطان هستند، جلوگیری می‌کند. همچنین، مشخص شد که کافئین یک آنتی اکسیدان بسیار کارآمد است که باعث بازیابی رادیکال‌های هیدروکسیل (OH) می‌شود. بنابراین، این ماده شیمیایی یک مکانیسم دیگر هم برای خواص ضد سرطانی قهوه ایجاد می‌کند.

[idea] قهوه دارای مقادیر بسیار آنتی اکسیدان [/idea]

دکتر کانی و همکارانش پیشرفت تومورهای ایجاد شده در آزمایش‌های بالینی بر روی موش‌های آزمایشگاهی را مورد ارزیابی قرار دادند. نتیجه این ارزیابی نشان داد رشد تومورهای غیرسرطانی در موش‌هایی که با لوسیون کافئین درمان شدند، به نسبت موش‌هایی که درمان‌های غیرفعال داشتند، 44 درصد کم‌تر شده بود. همچنین، این کاهش رشد در تومورهای سرطانی به 72 درصد رسیده بود. میزان کاهش رشد تومورهای غیرسرطانی و سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی که لوسیون حاوی EGCG را دریافت کرده بودند، به ترتیب 55 و 65 درصد بود.

کافئین موجود در قهوه و سرطان پوست

قهوه و تاثیرات مثبت آن بر روی پوست

علاوه بر این آزمایش‌های بالینی، قهوه در قرن‌های متمادی به صورت سنتی برای سم‌زدایی و استرس‌زدایی مورد استفاده قرار گرفته است. ژاپنی‌ها به همین دلیل پودر قهوه را در خمره‌های بزرگ پر از آب می‌ریزند و در آن غوطه‌ور می‌شوند.

اسکراب‌های قهوه و نمک قهوه هم در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال واقع شده‌اند. این اسکراب‌ها به خاطر توانایی ویژه در لایه‌برداری پوست، تسکین دادن، گندزدایی کردن و التیام دادن پوست محبوب شده‌اند.

کافئین موجود در قهوه و سرطان پوست

همچنین، برخی طرفداران قهوه مدعی هستند که مالیدن قهوه روی پوست سر باعث رفع مشکل شوره سر می‌شود. آن‌ها می‌گویند با این کار موی سر رشدی دوباره پیدا می‌کند و در واقع، قهوه خاصیتی درمانی برای ریزش مو دارد (اگر چه هنوز هیچ‌کدام از نتایج آزمایش‌های بالینی این ادعا را به اثبات نرسانده است).

آن‌چه که به اثبات رسیده، این است که کافئین موجود در قهوه علاوه بر توانایی‌های محافظتی که برای پوست دارد، باعث کاهش آکنه پوست و حتی از بین رفتن آن می‌شود. همچنین، با استفاده آن به صورت مستمر می‌توان چین و چروک‌های پوستی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش داد. به جز این موارد، کافئین موجود در قهوه آلرژی‌های پوستی را نیز تسکین می‌بخشد.

یافته‌های علمی بسیار زیادی در مورد ویژگی‌های مفید دانه‌های قهوه وجود دارد. طبیعت تمام نیازهای ما را با خواص موجود در گیاهان برطرف می‌کند. تنها کاری که ما باید انجام دهیم، این است که از آن‌ها به درستی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *