رست قهوه, دانش قهوه

رست قهوه در ماهیتابه

رست قهوه در ماهیتابه

برخی افراد تمایل دارند که خودشان دانه‌های قهوه را رست کنند. این کار نسبت به زمانی که قهوه را به صورت رست شده خریداری می‌کنید، مزایایی به همراه دارد. با این حال، شاید به نظر برسد رست کردن قهوه نیاز به تجهیزاتی مخصوص دارد. بنابراین، خواندن مطلبی از “هایدی تادیسی” (Heidi Tadesse) در مورد رست کردن قهوه در ماهیتابه می‌تواند مفید باشد.

رست قهوه در ماهیتابه

“هایدی تادیسی” اصالتی اتیوپیایی دارد. او در خانه‌ای رشد کرده که حیاط آن مزین به یک درخت قهوه بوده است. به این ترتیب، زندگی تادیسی با قهوه عجین شده است. او همه کارهای این حوزه را از پرورش درخت قهوه تا چیدن، خشک کردن، رست کردن، آسیاب کردن و دم کردن قهوه انجام داده است. اولین‌باری که تادیسی قهوه رست کرده، تنها ده سال سن داشته است! با این توضیحات، به سراغ دستورالعمل خواندنی او برای رست کردن قهوه در ماهیتابه می‌رویم:

 

رست کردن قهوه در ماهیتابه

هنگامی که می‌خواهم قهوه را در خانه رست کنم، از یک ماهیتابه بزرگ استفاده می‌کنم. من دانه‌های قهوه سبز متعلق به نقاط مختلف جهان را خریداری می‌کنم و هر روز برای تعدادی از مشتریانم به رست کردن قهوه می‌پردازم.

تجهیزات مورد نیاز برای رست کردن قهوه در ماهیتابه

  • ماهیتابه بزرگ
  • یک قاشق بلند که فقط برای رست کردن قهوه از آن استفاده می‌کنیم
  • اجاق گاز
  • یک بطری اسپری که بتوانیم به خوبی آن را برای اسپری آب با ذرات بسیار ریز تنظیم کنیم
  • سینی برای خنک کردن دانه‌های رست شده قهوه

رست قهوه در ماهیتابه

روش رست کردن قهوه در ماهیتابه

روش من برای رست کردن قهوه در ماهیتابه بسیار ساده است. ابتدا ماهیتابه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید. حداقل دمای لازم برای این کار، 350 درجه فارنهایت (تقریبا معادل 175 درجه سانتی‌گراد) است. سپس دانه‌های قهوه سبز را به درون ماهیتابه بریزید. با استفاده از قاشق، دانه‌های قهوه را به صورت مداوم زیر و رو کنید و هم بزنید. با این کار از سوختن دانه‌های قهوه جلوگیری می‌شود.

رست قهوه در ماهیتابه

میزان رست کردن قهوه

میزان رست کردن قهوه را می‌توانید به دلخواه خود تعیین کنید. برخی افراد قهوه روشن‌تر را می‌پسندند و برخی نیز به دنبال قهوه تیره‌تر هستند. در تصویر زیر سه درجه رست شدن قهوه نشان داده شده است. دانه‌های قهوه بالای تصویر به مدت 8 دقیقه درون ماهیتابه رست شده‌اند. این مدت برای دانه‌های قهوه سمت راست پایین تصویر، 12 دقیقه و برای دانه‌های قهوه سمت چپ پایین تصویر، 15 دقیقه بوده است.

رست قهوه در ماهیتابه

تهویه هوا

به طور کلی، رست کردن قهوه باعث تولید دود می‌شود. هر چقدر که قهوه به شکل تیره‌تری رست شود، میزان دود ناشی از آن هم بیشتر خواهد بود. در نتیجه، قبل از رست کردن قهوه در ماهیتابه باید از وجود فن‌های مناسب تهویه هوا مطمئن شوید. اگر پنجره‌هایی هم وجود دارد، بهتر است آن‌ها را باز کنید. اگر جایی که قهوه را رست می‌کنید، مجهز به حسگر تشخیص دود است، بهتر است در طول فرایند رست کردن قهوه آن را غیرفعال کنید. البته فراموش نکنید که پس از اتمام کار، دوباره آن را فعال کنید تا خطری آن‌جا را تهدید نکند.

رست قهوه در ماهیتابه

توجه داشته باشید که همه آشپزخانه‌ها امکان تخلیه دود حاصل از رست کردن قهوه را از فضای آشپزخانه ندارند. بنابراین، بهتر است برای اولین مرتبه، تنها مقدار کمی از دانه‌های قهوه را در ماهیتابه رست کنید.

خنک کردن دانه‌های قهوه رست شده

هنگامی که دانه‌های قهوه به تیرگی دلخواه شما رسید، زمان خنک کردن آن‌ها می‌رسد. ابتدا اجاق گاز را خاموش کنید. سپس، آب سرد را با اسپری به خوبی بر روی دانه‌های قهوه اسپری کنید. به خاطر داغ بودن دانه‌های قهوه، آب باید بلافاصله تبخیر شود. حالا دانه‌های رست شده را به صورت یک لایه بر روی سینی خنک کننده پهن کنید. این سینی را در جایی نظیر مقابل یک پنجره باز در آشپزخانه قرار دهید که دانه‌های قهوه هر چه سریع‌تر خنک شوند. در نهایت، پس از این که دانه‌های قهوه کاملا خنک شدند، می‌توانید آن‌ها را در بسته‌های مناسب بسته‌بندی کنید.

2 دیدگاه در “رست قهوه در ماهیتابه

  1. امیرحسین گفت:

    بعد از رست حتما نیاز هست که آب اسپری کرد؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله به دلیل این که قهوه ها بسیار داغ هستند بهتر است آب اسپری شود . ممکن است قهوه بعد از خاموش کردن اجاق، به دلیل گرمای زیاد تیره تر نیز بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *