قهوه و سلامتی, دانش قهوه

هفت نشانه مصرف زیاد کافئین

انسان در روز نوشیدنی‌ها و غذاهای گوناگونی مصرف می‌کند. کهاین نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی میزان کافئین هستند. قهوه ، چای ، نوشابه ، کاکائو و نوشابه انرژی زا حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین‌ هستند که در بین آنها مقادیر کافئین‌ قهوه بسیار بیشتر است . بدن هر شخص میزان خاصی از کافئین‌ را می‌تواند تحمل کند . در اثر مصرف زیادتر از حد تحمل بدن ، علائمی در آن به وجود می‌آید که به ما می‌گوید مقادیر کافئین مصرفی ما بیش از حد توان بدنمان است. در این مطلب به هفت نشانه و علامت مصرف بیش از حد کافئین اشاره خواهیم کرد.

اضطراب

موسسه‌ی سلامت روحی همواره اذعان می‌کند که بیماران روحی مقادیر مصرف کافئین‌ خود را کاهش دهند چرا که باعث تشدید عوارض بیماری آنها خواهد شد و ممکن است به کارهای خشونت آمیزی دست بزنند .

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

شکم درد

بر اثر استفاده زیاد کافئین‌ ممکن است درد در ناحیه شکم خود احساس کنید. دانشمندان اروپایی دریافتند که ترکیبات خاصی که در قهوه وجود دارد ، سلولهای معده را به ترشح بیشتر اسید وادار می‌کنند که باعث رفلکس معده نیز خواهد شد . البته با مصرف داروهای ضد رفلکس این مشکل برطرف می‌شود ولی به مرور و با مصرف بیشتر قهوه مشکلات بیشتری برای شما به وجود خواهد آمد.

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

تپش قلب

احساس تپش بیش از حد قلب ، بسیار ترسناک است و به نظر می‌رسد که قلب در حال بیرون آمدن از قفسه سینه است. طبق بررسی‌های انجام شده این تپش‌ها بیشتر بر اثر مصرف کافئین‌ ، نیکوتین و حتی الکل به وجود می‌آیند. در برخی موارد تپش قلب باعث بیماریهای قلبی و سکته خواهند شد.

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

اسهال

همه به خوبی می‌دانیم که مصرف قهوه به دلیل دارا بودن ملین ، باعث تنظیم سوخت و ساز بدن و درنتیجه دفع مواد غذایی از بدن می‌شود . طبق گفته بنیاد عملکرد گوارش بین الملل ، اگر در روز بیش از سه تا چهار فنجان قهوه مصرف کنید ممکن است به اسهال دچار شوید .

اختلال در خواب

اینسامنیا یا بی‌خوابی یکی از عوارض مهم و حتمی مصرف بیش از حد کافئین است . حتی اگر شما مطمئن باشید که قهوه هیچ تاثیری بر شما نخواهد داشت ، کافئین تاثیر خود را بر چرخه‌ی خواب شما خواهد گذاشت.  به گفته‌ی کلینیک مایو ، کافئین می‌تواند تقریبا 14 ساعت در بدن باقی بماند و زمان بیداری شما را افزایش داده و باعث کاهش میزان خواب شما شود .

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟ [/alert]

تنش های عصبی

قهوه و کافئین باعث هوشیاری بیشتر شما می‌شود اما در برخی مواقع میزان بیش از حد آن باعث تنش‌های عصبی خواهد شد. کافئین به سیستم عصبی شما سرعت می‌بخشد و شما را پرشور و پر جنب و جوش می‌سازد.

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

سردرد

مقادیر خاصی از کافئین باعث تسکین سردرد خواهد شد و این دلیلی است که بیشتر مسکن‌های سردرد حاوی این ماده هستند. اما اگر میزان کافئین مصرفی شما در واحدی از زمان از حد مجاز عبور کند ، شما دچار سردرد خواهید شد. اگر ناگهان مصرف قهوه خود را نیز قطع نمایید ، سردردهایی خواهید داشت که به دلیل عدم وجود کافئین است . بهتر این است که میزان مصرف قهوه خود را به مرور کاهش دهید .

هفت نشانه مصرف کافئین زیاد

نتیجه گیری

بدن انسان در برابر مقادیر زیاد کافئین از خود عکس العمل نشان می‌دهد و همین امر باعث بروز مشکلات و علائمی خواهد شد. اگر مصرف کننده‌ی پروپا قرص قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستید بهتر است مقدار ظرفیت بدن خود را بشناسید. با توجه به علائم بالا می‌توانید متوجه شوید که ظرفیت بدن شما در برابر قهوه و کافئین چقدر است. اگر هرکدام از این علائم را در بدن خود مشاهده کردید بهتر است در صدد رفع آن بر آیید .

2 دیدگاه در “هفت نشانه مصرف زیاد کافئین

  1. نیکپور گفت:

    اکثرا دانشجویان در ایام برگزاری امتحانات از کافئین بسیار زیاد مصرف می کنند اما به این موضوع بی توجه هستند که بیدار ماندن برای مدت موقت و مصرف بیش از حد کافئین باعث به وجود آمدن تنش های عصبی شدید و فراموش موقت و البته استرس در زمان امتحان می شود.

    ممنون از نکاتی که ارائه دادید.

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما دست عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *