قهوه و سلامتی, دانش قهوه

چگونه دندان های خود را در برابر قهوه محافظت کنیم ؟

مینا ، لایه‌ی سخت بیرونی دندان است که از لایه‌های دیگر و داخلی تر دندان محافظت می‌کند و دارای شکاف‌های بسیار ریز و میکروسکوپی است. زمانی که غذا خورده می‌شود ، به داخل این شکاف‌ها رفته و دندان تغییر رنگ می‌دهد. البته در این زمان تنها لایه‌ی خارجی دندان یعنی مینای آن تعییر رنگ می‌دهد. اما هرچه این مواد به مدت طولانی‌تری داخل این شکاف‌ها باقی بمانند به لایه‌های زیرین دندان‌ نیز نفوذ خواهند کرد و باعث از بین رفتن و فرسودگی دندان می‌شوند .  هرچه بیشتر قهوه بنوشید و تلاشی برای پاک نمودن آن از روی دندان‌های خود نکنید ، این فرسودگی و تیره رنگی به عمق بیشتر دندان نفوذ خواهد کرد که به لکه‌های ذاتی دندان ( intrinsic stain ) معروف است و از بین بردن آنها بسیار سخت و پرهزینه است.

مسواک زدن

اولین دلیل فرسودگی دندان و تغییر رنگ آن کثیفی مینای دندان است بنابراین دندان های خود را مرتب مسواک زده و برنامه‌ای منظم برای رفتن به دندانپزشکی و چک کردن دندان‌های خود داشته باشید.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

کشیدن نخ دندان

اگر بخواهیم صادق باشیم ، استفاده از نخ دندان‌ به آن میزان که دندان‌‌ پزشکان توصیه می‌کنند سخت است اما همیشه زمانی را در روز به این کار اختصاص دهید (صبح یا شب ) ، چرا که تاثیر بسیار شگرفی بر روی سلامت دندان‌های شما خواهد گذاشت . کشیدن نخ دندان‌ باعث تمیز شدن پژک دندان‌ می‌شود. پژک دندان‌ رنگدانه‌های مضر را به دندان جذب می‌کند. مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند تمامی باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

استفاده از نی

هرچه مایعاتی که می‌نوشید کمتر با دندان‌های شما تماس داشته باشند ، احتمال فرسودگی آن کمتر است. به این منظور می‌توان از نی استفاده کرد. هرچه نی باریک‌تر باشد بهتر است . از نی بیشتر برای نوشیدن آیس کافی استفاده می‌شود اما می‌توان برای نوشدن قهوه داغ نیز استفاده کرد.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

استفاده از هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

به وسیله‌ی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید یک خمیردندان‌ دست ساز تهیه کنید و با آن دندان‌های خود را به خوبی تمیز و سفید کنید. این همان ماده ‌ایست که دندان پزشکان برای تمیز کردن دندانهای شما استفاده می‌کنند.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

اضافه کردن شیر به قهوه

محققین بر این باورند که رده‌هایی ازشیر درون قهوه می‌تواند تاثیر به سزایی بر روی تمیزی دندانهای شما داشته باشد. طبق مقاله‌ای که در مجله‌ی بین المللی دهان و دندان‌ منتشر شد ، پروتئین اصلی شیر میتواند به تانن‌های موجود در قهوه و چای بچسبد و مانع از فرسودگی دندان‌ شود. طبق گفته‌ی سرپرست این تحقیق ، شیر حتی از قویترین خمیردندان‌ها هم بهتر عمل می‌کند. قهوه دارای مقادیر کمی تانن است که می‌توان برای جلوگیری از آسیب آن به دندان‌ از شیر استفاده کرد. برای نتیجه گیری بهتر از شیر پرچرب برای این منظور استفاده می‌شود.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : شیر و تاثیرات آن در قهوه [/alert]

نوشیدن آب

در میان یا بعد از نوشیدن فنجان قهوه بهتر است جرعه‌ای آب نوشید. آب می‌تواند مواد موجود در قهوه را قبل از نفوذ به شکاف‌های مینا شستشو دهد.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

نوشیدن سریع قهوه

هرچه زمان تماس قهوه با دندان‌ها کمتر باشد تیره شدن رنگ آن نیز کمتر خواهد شد. بهتر است قهوه را سریعتر نوش جان کنید تا تماس کمتری با دندان‌ها داشته باشد. به این معنی که زمان نوشیدن قهوه را کم کنید و حتی المقدور در چند دقیقه آن را نوش جان نمایید. البته مراقب باشید قهوه زیاد داغ نباشد.

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

مصرف سیب سرخ

سیب سرخ دارای اسید خاصی است که می‌توان برای تمیز کردن دندان‌ها بسیار مفید باشد . البته استفاده‌ی بیش از حد این اسید برای دندانها چندان هم عاری از مشکل نیست .

چگونه دندان های خود را در بابر قهوه محافظت کنیم ؟

آدامس جویدن

جویدن آدامس مقادیر بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق دهان اسیدها و پژک دندان‌ را تمیز و پاک می‌کند. جویدن آدامس بدون قند به مدت 20 دقیقه بعد از هر وعده‌ی غذایی یا نوشیدنی ، باعث طول عمر دندان‌ها خواهد شد.

1 دیدگاه در “چگونه دندان های خود را در برابر قهوه محافظت کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *