آموزش, روش های دم کردن قهوه

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

قهوه‌ی فیلتری هند نوعی نوشیدنی است که مورد علاقه‌ی بیشتر مردم هند واقع شده است . در میان نوشیدنی‌های قهوه موجود در هند این نوشیدنی توانسته محبوبیت بیشتری بین افراد پیدا کند . این نوشیدنی از مخلوط شیر کف دار و جوشیدن پودر قهوه در فیلتر مخصوص و سنتی‌ تهیه می‌شود . قهوه فیلتری هند با نام های دیگری نیز شناخته می‌شود .

کاپی هند ( که تلفظ قهوه به هندی است ) قهوه‌ی فیلتری مایسور ( Mysore filter coffee ) ، قهوه کام باکنام دیگری ( Kumbakonam degree coffee ) و مدرس کاپی ( Madras kaapi )  نام‌های دیگر این قهوه هستند .

دانه‌های استفاده شده در این نوشیدنی معمولا عربیکا هستند . درجه‌ی رست آنها مدیوم  و دارک است . به نرمی آسیاب می‌شوند و حدود 20 تا 30 درصد پودر قهوه را کاسنی دربر می‌گیرد .

تاریخچه‌ی قهوه فیلتری هند به قرن 17 میلادی ، زمانی که بابا بودان قهوه را از یمن به هند برد برمی‌گردد .

نحوه‌ی آماده سازی قهوه فیلتری هند

قهوه فیلتری هند در ظرف فلزی مخصوصی که از دو فنجان استوانه‌ای شکل درست شده است تهیه می‌شود . در ته یکی از این استوانه‌ها سوراخ‌هایی وجود دارد که در بالا قرارمیگیرد و دیگری که بدون سوراخ است در زیر قرار دارد و محفظه‌ی قهوه‌ی دم شده است . فنجان رویی دارای دو بخش مجزا است : یک صفحه‌ی سوراخ دار فشاری که به یک دسته متصل است و دیگری درپوش .

داخل فنجان بالایی با پودر قهوه پر می‌شود و به وسیله‌ی صفحه فشاری آن ، فشرده می‌شود تا فرم و حالت ظرف را به خود بگیرد . هرچه درجه‌ی آسیاب بیشتر باشد این عمل بیشتر طول می‌کشد . دیسک فشاری را در همان حالت باقی گذاشته و آب جوش به داخل ظرف اضافه می‌کنند . با درپوش ظرف در آن را می‌پوشانند و اجازه میدهند تا آرام آرام قهوه به داخل فنجان زیری بچکد . قهوه‌ی به دست آمده بسیار غلیظ تر از قهوه‌ی تهیه شده با دستگاه‌های فیلتری غربی و حتی انواع اسپرسو است . طبق سنت این نوشیدنی با اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری شکر و شیر در حال جوش به قهوه سرو می‌شود .

مواد لازم برای مصرف  2 تا 3 نفر

3 قاشق چای خوری پودر قهوه

1 فنجان آب

1 فنجان شیر پرچرب

2 قاشق غذاخوری شکر برای هر فنجان

در زیر تصویر ظرف فلزی مخصوص برای تهیه‌ی قهوه فیلتری هند را مشاهده می‌نمایید . این ظروف دارای اندازه های متفاوتی است .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

این ظرف از دو لیوان استوانه‌ای شکل درست شده که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند . در ته استوانه‌ی رویی منفذهایی وجود دارد . یک صفحه‌ی فشاری با دسته‌ای که به آن متصل سات و درب مخصوص این ظرف اجزای دیگر آن را تشکیل می‌دهد .

طرز تهیه قهوه فیلتری هند

  • ابتدا ظرف را برداشته و بر روی دیگری قرار دهید . قهوه‌ی تازه آسیاب شده را انتخاب و به مقدار لازم درون ظرف خود بریزید . در این مرحله نکته‌ی حائز اهمیت این است که برای داشتن قهوه‌ی غلیظ تر از مقدار پودر قهوه‌ی بیشتری استفاده می‌شود . در اینجا نسبت افزودن قهوه به این قرار است :

4 قاشق چا‌ی‌خوری پودر قهوه برای غلظت بیشتر ، 3 قاشق برای غلظت متوسط و 1.5 الی 2 قاشق برای غلظتی کمتر استفاده میکنیم .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • به وسیله‌ی انگشت خود یا یک قاشق ، به آرامی قهوه را درون ظرف پخش کنید .
  • صفحه‌ی فشاری را به روی قهوه‌های درون ظرف قرار دهید و آنها را فشرده نمایید .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • مقدار آب مورد نیاز را درون ظرفی مجزا بجوشانید و به محض رسیدن به نقطه‌ی جوش ، آن را به آرامی درون ظرف روی قهوه‌ها بریزید تا سه‌چهارم یا تمامی آن پر شود .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • در پوش ظرف را قرار دهید و تقریبا به مدت 10 تا 12 دقیقه منتظر بمانید تا قهوه از داخل منفذهای ظرف رویی به استوانه‌ی زیری بچکد .
  • در مدتی که قهوه در حال آماده شدن است ، مقدار شیر مورد نیاز را بجوشانید تا به نقطه‌ی جوش برسد .
  • اکنون یک لیوان برداشته و دو قاشق شکر( یا به دلخواه ) داخل آن بریزید .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • با استفاده از یک صافی ، شیر در حال جوش را داخل لیوان شکر بریزید . استفاده از صافی برای جلوگیری از ورود سرشیر به داخل قهوه است . اگر شما با این مسئله مشکلی ندارید می‌توانید از صافی استفاده نکنید .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • قهوه‌ی آماده شده را از داخل ظرف به درون لیوان مخلوط شیر و شکر اضافه کنید .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

اکنون قهوه آماده ست ولی چند قدم تا سرو آن فاصله داریم .

اکنون داوارا ( davarah ) یا دابارا ( dabarah ) را بردارید . این یک ظرف فلزی ماهیتابه یا قابلمه مانند است که برای خنک کردن قهوه از آن استفاده می‌شود . به این صورت که مخلوط شیر و قهوه و شکر را درون این ظرف ریخته و دوباره داخل لیوان بازمی‌گردانند . تکرار این حرکت باعث خنک شدن و حل شدن هرچه بهتر شکر در قهوه می‌شود . این عمل را برای به دست آوردن کف مناسب ، با ارتفاع دادن لیوان نسبت به داوارا انجام می‌دهند .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • اکنون مخلوط شیر و قهوه را از داخل لیوان با ارتفاع به داخل داورا بریزید و سپس از داوارا به لیوان بازگردانید . تقریبا 2 تا 3 بار بیشتر این کار را انجام ندهید چون ممکن است دمای زیادی از دست برود و با ذائقه‌ی شما ناسازگار باشد .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

  • قهوه را پس از انجام این اقدامات بنوشید و از آن لذت ببرید .

قهوه فیلتری هند ( Indian filter coffee )

منابع : 

 filter-coffee-recipe

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *