دانستنی های قهوه, دانش قهوه

قهوه هند ( Indian Coffee )

قهوه هند ( Indian Coffee )

تولید قهوه هند بیشتر به نواحی تپه‌ای در جنوب آن تعلق دارد . به طوری که شهرهای کارناتاکا( Karnataka ) هفتاد ویک درصد ، شهر کرلا ( Kerala ) بیست و یک درصد و شهر تامیل‌نادو( Tamil Nadu ) پنج درصد از 8200 تن محصول قهوه این کشور را تولید می‌کنند . قهوه‌ی هند یکی از بهترین قهوه‌هایی است که علارغم کشت جهانی در سایه پرورش داده می‌شود . حدودا 98 درصد کشاورزان این مناطق ، از جمله کشاورزان خرده‌پا و کوچک محسوب می‌شوند . تولید کشور هند تنها 4.5 درصد قهوه جهان در سال 2009 در بر می‌گرفت . همانطور که بیشتر تولیدات قهوه‌ی تمامی کشورهای تولید کننده‌ی قهوه صادر می‌شود ، 70 درصد تولیدات این کشور نیز به کشورهای آلمان ، روسیه ، اسپانیا ، آمریکا ، یونان ، اسلوونی ، بلغارستان ، ژاپن ، هلند و ایتالیا صادر می‌شود که 29 درصد از این صادرات به وسیله‌ی کشتی از طریق کانال سوئذ انجام می‌پذیرد .

افزون بر این سه شهر که تولیدات آنها غالبا به صورت سنتی انجام می‌شود ، هفت شهر دیگر نیز به پرورش قهوه ولی به صورت غیر سنتی پرداخته اند که به شهرهای هفت خواهر هند معروف‌اند .

قهوه در جنوب این کشور ، غالبا در شرایط باران‌های موسمی پرورش می‌یابند که بیشتر با نام قهوه موسمی هند شناخته می‌شوند . این قهوه به عنوان بهترین قهوه هند از نظر عطر و طعم به شمار می‌آید . دو گونه از معروف‌ترین این قهوه‌ها ربوتسا و عربیکا است  که گونه‌ی دوم سالهاست در تپه‌های بابا بودان ( Baba Budan Giri  ) پرورش و تحت مارک های کنت ( Kent ) و اس 795 ( S.795 ) به فروش می‌رسد .

تاریخچه قهوه هند

تاریخچه‌ی قهوه اول به اتیوپی و سپس به عربستان و یمن بازمی‌گردد . اولین سند تاریخی قهوه که مربوط به اتیوپی است وقدمتش به سال 870 میلادی می‌رسد ، در کتابخانه‌ی ملی فرانسه نگه داری می‌شود . طبق این سند قهوه در قرن 15 میلای از اتیوپی به عربستان برده شده و از آنجا توسط شخصی به نام بابا بودان به هند منتقل شده است . بابا بودان در حالی که در مکه به زیارت رفته بوده است ، هفت دانه‌ی قهوه سبز از یمن به دور شال خود بسته و آنها را به هند برده است سپس آنها را در ارتفاع 1829 متری تپه‌های چاندراگیری ( Chandragiri Hills )  کاشته است که البته اکنون این تپه‌ها به افتخار بابا بودان نام گذاری شده است .

بیرون بردن دانه‌های قهوه‌ی سبز از عربستان غیر قانونی بوده است ولی به دلیل این که عدد هفت برای مسلمانان مقدس به شمار می‌آید ، این کار بابا بودان به نوعی  مذهبی تلقی شده است . شجاعت بابا بودان برای انجام این عمل بسیار ستودنی است چرا که در آن زمان صادرات قهوه به خارج عربستان فقط به صورت رست شده یا حالتی که جوانه نزند انجام می‌شده است .

قهوه هند ( Indian Coffee )

کشت نظام مند هند به سرعت رویه‌ی بابا بودان را در پیش گرفت و تقریبا در سال 1840 بیشتر نواحی اطراف تپه‌ی بابا بودان را کشاورزان و زمین‌های کشت قهوه در بر گرفته بود . صادرات  این محصول توسط انگلیسی به رونق هرچه بیشتر این فرهنگ در هند کمک کرد . در طی 50 سال اخیر ، کشت قهوه‌ی هند حدود 15 درصد افزایش پیدا کرده است . از سال 1991 آزادی خواهان اقتصاد هند را در دست گرفتند و مفاد کشت قهوه را به حد اکثر رساندند .

تولیدات قهوه هند

در دهه‌ی 1940 میلادی ، هند با تولید قهوه‌ی فیلتر شده توانست موفقیت بزرگی کسب نماید . این قهوه از مخلوط  70 تا 80 درصد قهوه با درجه‌ی رست دارک و 20 تا 30 درصد کاسنی به دست می‌آید . تولید قهوه‌ی هند به سرعت رشد پیدا کرد به طوری که در دهه‌ی 70 میلادی حدود 4.5 درصد رشد یافت . ازسالی 68000 تن به 120000 تن رسید . در سال 2007 این رقم به 262000 تن در سال رسید . حدود 250 هزار کشاورز قهوه در منطقه‌ی جنوبی هند به کشت قهوه می‌پردازند . حدود 90 درصد آنها دارای زمینی به وسعت کمتر از 10 جریب می‌باشند . طبق آمار سال 2001 مساحت زمین‌های زیر کشت قهوه در هند حدود 347 هکتار است .

قهوه هند ( Indian Coffee )

شرایط کشت

تمامی قهوه‌های هند در سایه پرورش داده می‌شوند . معمولا قهوه‌ها در این کشور درکنار دانه‌هایی مثل جوزهندی ، میخک صدرپر ، دارچین و هل کشت می‌شوند . قهوه‌ها عطر و طعم خود را از این دانه‌ها می‌گیرند . ارتفاع 1000 تا 1500 متری سطح دریا برای کشت دانه‌های عربیکا و ارتفاع 500 تا 1000 متری برای کشت دانه‌های ربوستا استفاده می‌شود . هر دو گونه قهوه در خاک به خوبی زه کشی شده کشت می‌شوند . این خاک تقریبا اسیدیته خنثی دارد ( PH6 – 6.5 ) که عطر و طععمی تقریبا میانه و شیرین به دست می‌دهد .

رشد و شکوفه دادن

شکوفه دادن قهوه به حاتی  گفته می‌شود که گیاه قهوه پر از شکوفه می‌شود . این حالت تقریبا 3 تا 4 روز قبل از رشد دانه‌ی قهوه بر روی گیاه رخ می‌دهد . زمان رشد و رسیدن کامل گیاه قهوه به اقلیم و گونه‌ی قهوه بستگی دارد . حدود 7 ماه برای عربیکا و 9 ماه ربوستا زمان نیاز است تا کاملا رسیده شوند . زمان چیده شدن گیلاس قهوه موقعی است که کاملا رسیده و به رنگ قرمز متمایل به بنفش در می‌آیند . برداشت قهوه به صورت دستی انجام می‌شود .

قهوه هند ( Indian Coffee )

شرایط اقلیمی قهوه هند

شرایط اقلیمی مناسب برای کشت قهوه به درجه حرارت هوا و میزان بارندگی بستگی دارد . دمای مناسب برای عربیکا حدود 23 تا 28 درجه‌ی سانتی‌گراد  است . همچنین میزان بارش بین 1.5 تا 2 میلی‌متر برای انواع عربیکا مناسب است . دماهای سردتر ونزدیک به یخ زدگی برای رد قهوه نامناسب است . سرزمین‌هایی که دارای میزان بارندگی کمتر از 1 میلی‌متر هستند باید تمهیدات لازم را جهت آبیاری قهوه بیاندیشند . در جنوب هند این شرایط به خوبی فراهم است که منجر به شکوفایی مزاع بیشتر قهوه شده است .

بیمارهای قهوه هند

رشد قارچ یکی از شایع ترین انواع بیماری قهوه موجود در هند است . این بیماری که به نام Hemileia vastatrix معروف است با تاثیر گذاشتن بر روی برگ قهوه باعث ازبین رفتن آن می‌شود . هنوز هیچ درمانی برای این قارچ یافت نشده است .

قهوه هند ( Indian Coffee )

بیماری دوم که به نام Pellicularia koleroga معروف است با آسیب زدن به برگ و تغییر دادن رنگ آن به سیاه باعث فاسد شدن و از بین رفتن قهوه می‌شود . که در نتیجه دانه‌های قهوه به زمین می‌افتند و می‌پوسند .

با این که وجود مارهایی مانند کبری در هند یک بیماری به حساب نمی‌آید ؛ اما خود یکی از معضلات موجود برای کشاوزان قهوه به شمار می‌رود .

فرآوری قهوه هند

فرآوری قهوه در هند به دو صورت خشک وخیس انجام می‌شود . فرآوری خشک روش سنتی است که با پهن کردن دانه‌ی قهوه در آفتاب ویژگی‌های عطر وطعمی خود را به دست می‌آورد .

قهوه هند ( Indian Coffee )

فرآوری خیس روشی است که طی آن دانه‌های قهوه شستهه شده و دانه‌های معیوب آن جدا می‌شوند . این روش برای بازدهی بیشتر مناسب تر است .

10 برند برتر کشور هند

  • Nescafé
  • Tata Coffee
  • Bru Coffee
  • Aveon Cafe
  • Lemor Coffee
  • Nandan Coffee
  • The Indian Bean
  • Blue Tokai
  • Girnar Coffee
  • Indian Coffee House

قهوه هند ( Indian Coffee )

منابع :

wikipedia

worldblaze

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *