دانستنی های قهوه, دانش قهوه

قهوه عربیکا گیشا یا گشا ( Geisha )

گیشا یا گیشا گونه‌‌ای جهش‌ یافته از تیپیکا است‌‌‌‌‌ که میوه و برگی تقریبا کشیده دارد . ‌‌این گونه اصالتا اهل شهر گیشای اتیوپی است . به دلیل رایحه‌ی فراوان و فلورالی ( گلی ) که دارد تقاضای آن در چندین سال اخیر بسیار زیاد شده است. این گونه‌ی قهوه از کاستاریکا به پاناما وارد شد و در منطقه‌ی باکته ( Boquete ) به کشت رسید.

قهوه عربیکا گیشا یا گشا ( Geisha )

گیشا چیست ؟

از زمانی که کشت قهوه در دهیه‌ی 1960 و در پاناما آغاز شد دیگر هرجا نامی از گیشا می‌آید به همراه پاناماست. گیشا یکی از گونه‌های اصیل قهوه است که در سال 1930 در حوالی کوهستان‌های شهر گیشای اتیوپی یافت شد . درختان گیشا بسیار بلند هستند و به دلیل برگ‌های بسیار زیبایی که دارند به راحتی قابل تشخیص است. کیفیت این گونه‌ی قهوه در ارتفاعات بالا بسیار مطلوب است.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : گونه های قهوه [/alert]

این قهوه طعمی با درجه‌ی شیرینی خوب، زلالیتی مناسب و رایحه‌هایی شبیه به توتی ، آجیلی ، انبه‌ای ، هلویی ، یاسی و آناناسی در فنجان قهوه از خود بروز می‌دهد.

قهوه عربیکا گیشا یا گشا ( Geisha )

دلیل معروفیت گیشا

گیشا اولین ظهور جهانی خود را با پیروزی در مسابقات بهترین پاناما ( BOP ) رقم زد. مسابقات بهترین پاناما ، یک مسابقه‌ی کاپینگ است که از سال 1997 توسط موسسه‌ی قهوه اسپشالیتی پاناما برگزار شد. بهترین دانه‌های کشور پاناما با یکدیگر در این مسابقات رقابت می‌کنند تا عنوان برترین را برای خود کسب نمایند و در پی آن از ارزش بسیار بیشتری در بازارهای جهانی و حراجی‌ها برخوردار شوند. این مسابقات هرساله برگزار می‌شود به صورت بسیار جدی توسط کل جهان پیگیری می‌شود.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : کاپینگ عملیاتی برای تست قهوه [/alert]

بعد از اینکه بارسیتاهایی که در مسابقات باریستای جهانی از قهوه‌ی گیشا استفاده کرده بودند موفقیت بیشتری کسب نمودند، تولید کننده‌ها و تفت دهنده‌های قهوه به تولید و تهیه‌ی این قهوه پرداختند.

قهوه‌ی گیشای پاناما توانسته است مقام بهترنی قهوه را در سال‌های 2004 ، 2005 ، 2006 ، 2007 ، 2009 و 2010 در مسابقات بهترین قهوه پاناما کسب نماید.

قهوه عربیکا گیشا یا گشا ( Geisha )

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *