روش های دم کردن قهوه, آموزش

روش‌های تهیه قهوه و مقایسه آنها

روش‌های تهیه قهوه

آیا از روش‌های تهیه قهوه و تنوع آنها آگاهی دارید؟ قهوه دنیای بسیار گسترده‌ای دارد، از نوع دانه‌ها و خصوصیات مربوط به آنها که بگذریم نوبت صحبت راجع به انواع روش‌های تهیه‌ی آن می‌رسد. شما آن را به چه روشی تهیه می‌کنید؟ اسپرسو، فرانسه یا ترک؟ کدام یک مطابق با سلیقه‌ی شماست؟ آیا می‌دانید فواید و مضرات هرکدام چیست؟

در این مقاله قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به روش‌های مختلف تهیه‌ی قهوه بیندازیم. با ما همراه باشید.

انواع روش‌های تهیه قهوه بصورت کلی

روش‌های تهیه قهوه

بطور کلی 3 روش مختلف برای تهیه‌ی قهوه وجود دارد که برای اکثر مردم نیز شناخته شده هستند.

1) ترک

2) اسپرسو

3) فرانسه

در ابتدا توجه داشته باشید هر کدام از این اسامی به روش تهیه‌ی آن مربوط می‌شود و قهوه‌ی استفاده شده در هرکدام از آنها ممکن است یکسان باشد. برخی شاید دچار این اشتباه شوند که اسپرسو، ترک یا فرانسه اسم قهوه‌ی آن است در حالی که اینطور نیست.

1 ) ترک

روش‌های تهیه قهوه

روش قهوه ترک یکی از روش‌های تهیه قهوه است و به این دلیل که در ترکیه بسیار معروف است به این نام شناخته شده است. قهوه‌ی ترک فقط یک نوشیدنی از میان تمام نوشیدنی های ترکیه نیست، بلکه بخش مهمی از فرهنگ ترکیه برای قرن های متوالی بوده است. در این روش قهوه‌ی انتخابی بوسیله‌ی قهوه جوش‌های مخصوص که به آنها جَزوه گفته می‌شود روی شعله‌ی مستقیم اجاق تهیه می‌شود. جَزوه کف پهنی دارد و هرچه به سمت بالاتر میاید باریک‌تر می‌شود. جنس آن به 3 شکل مسی، برنجی و استیل موجود است و تفاوت آنها در این است که مس و برنج نسبت به استیل منابع بهتری برای انتقال حرارت هستند.

غلظت این قهوه بسیار بالاست و طعم آن نیز معمولا تلخی زیادی دارد و مزه خاکی مانند نیز ممکن است بدهد. شما می‌توانید به وسیله‌ی شکر طعم آن را بهبود ببخشید، همچنین استفاده از شکر غلظت آن را نیز افزایش می‌دهد. پودر قهوه‌ی استفاده شده برای تهیه‌‌ی قهوه‌ی ترک باید بسیار نرم ( Extra Fine Grind ) باشد.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : راهنمای میزان آسیاب قهوه [/alert]

این روش تهیه‌ که از سال‌ها پیش مرسوم است و نسبت به بقیه‌ی روش‌ها قدمت بیشتری دارد یک تفاوت قابل توجه با دو روش دیگر دارد. در قهوه ترک تفاله‌ی قهوه نیز همراه با آن مصرف می‌شود که این باعث می‌شود طعم تلخ‌تری داشته باشد. همچنین افرادی که مشکلات معده دارند بهتر است از مصرف آن اجتناب کنند و یا مقدار کمی مصرف کنند.

فال قهوه ترک بسیار مشهور است و بسیاری پس از نوشیدن قهوه‌ی خود فال آن را نیز می‌گیرند.

2 ) اسپرسو

روش‌های تهیه قهوه

این روش نیز طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و یکی از محبوب‌ترین روش‌های تهیه‌ی قهوه می‌باشد. در این روش، عبور آب با فشار زیاد از قهوه، قهوه‌ای غلیظ به شما ارائه می‌دهد. جهت تهیه‌ی اسپرسو قهوه‌سازهای بسیاری ساخته شده است که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند اما در نهایت همگی قهوه را با فشار زیاد آب از آن ارائه می‌دهند. پودر استفاده شده در این روش باید کمی زبرتر از روش ترک باشد یعنی Fine Grind باشد.

اسپرسو سازها معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند :

1 – اسپرسو سازهای برقی

شامل قهوه‌سازهای تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و خانگی می‌شوند. جهت تهیه‌ی قهوه در این اسپرسوسازها ممکن است از پودر، کسپول یا پد قهوه استفاده شود.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن [/alert]

2 – اسپرسو سازهای گازی

به این اسپرسوسازها موکاپات گفته می‌شود. در این روش موکاپات روی گاز قرار داده می‌شود، آب در کف آن ریخته شده و سبد قهوه روی آن قرار می‌گیرد. پس از مدتی و به دلیل افزایش حرارت، آب به سمت بالا حرکت کرده و با فشار از سبد عبور کرده و به محفظه‌ی بالایی وارد می‌شود.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه با قهوه جوش گازی ( موکاپات ) [/alert]

3 – اسپرسو سازهای همراه ( مسافرتی )

دو گونه از این اسپرسو سازها، اسپرسو سازهای مینی پرسو و هندپرسو هستند و برای استفاده در بیرون از منزل و تهیه‌ی یک اسپرسوی سریع و باکیفیت مناسب هستند.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : مقایسه مینی پرسو و هندپرسو پمپ [/alert]

قهوه‌ای که با این روش تهیه می‌شود از نظر طعمی تلخ مانند است و غلظت بالایی نیز دارد. کرما یا همان لایه‌ی خامه‌ای مانند روی قهوه فقط در این روش به دست می‌آید که مورد علاقه‌ی بسیاری از اسپرسو دوستان می‌باشد.

3 ) فرانسه

روش‌های تهیه قهوه

یکی دیگر از روش‌های تهیه قهوه ، قهوه فرانسه می‌باشد. این روش که به قهوه‌ی دمی نیز معروف است تقریبا شبیه به چای دم می‌شود. روش فرانسه برای کسانی مناسب است که علاقه دارند قهوه‌ای ملایم و با عطر و رایحه‌ای بیشتر بنوشند. این قهوه چون با آب و بصورت آهسته دم می‌کشد دارای خواص متفاوتی نسبت به روش‌های اسپرسو یا ترک می‌باشد. در این روش به علت غوطه‌ور شدن پودر در آب جوش، تمام روغن‌های مفید قهوه مثل کافئین در یک دقیقه اول از قهوه جدا شده و در آب حل می‌شود که همین باعث می‌شود قهوه‌ی فرانسه بسیار پرخاصیت باشد. درجه‌ی پودر استفاده شده برای فرانسه باید زبر ( Coarse Grind ) باشد.

قهوه فرانسه بوسیله‌ی فرنچ پرس و یا قهوه‌ساز فیلتری تهیه می‌شود. قهوه فرانسه چون با آب دم می‌شود غلظت پایینی دارد و  از نظر طعمی نیز طعمی ملایم دارد اما عطر و رایحه‌ی آن نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است. از نظر مقدار کافئین، در این روش کافئین دریافتی بیشتر از سایر روش‌ها می‌باشد.

سایر روش‌های تهیه قهوه

روش‌های تهیه قهوه

به غیر از این سه روش که جزو روش‌های اصلی تهیه قهوه به حساب می‌آیند روش‌های دیگری نیز اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که به دو روش تقسیم می‌شوند:

1 – با استفاده از قهوه‌سازهای نسل سوم

2 – دم سرد

این دو روش قهوه‌ای شبیه به فرانسه به شما ارائه می‌دهد. قهوه‌سازهای نسل سوم که چند سال است بیشتر مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن افزایش یافته است قهوه‌ای رقیق و بسیار خوش عطر به دست می‌دهد. این قهوه‌سازها به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند : سایفون، کمکس، V60، ایروپرس و کافه سولو.

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع قهوه سازهای نسل سوم [/alert]

در دم سرد نیز قهوه از آب سرد و یا آب دمای اتاق در زمانی بین 3 تا 24 ساعت استخراج می‌شود. دانه‌های قهوه در این روش با درجه Coarse آسیاب می‌شوند. پس از آنکه قهوه در آب دمای اتاق یا سردتر خیسانده شد معمولا از یک فیلتر کاغذی یا یک صافی فلزی عبور می‌کند. قهوه‌ی به دست آمده از این روش بسیار غلیظ است . برای همین آن را با شیر ، آب ، یخ و سایر افزودنیها رقیق می‌کنند.


از بین تمامی روش‌های تهیه‌ قهوه، انتخاب شما کدام است؟!

2 دیدگاه در “روش‌های تهیه قهوه و مقایسه آنها

  1. Ali گفت:

    با سلام
    فرق بین موکاپات و اسپرسوسازهای برقی در چیه ؟چون من تا بحال فکر میکردم موکاپات برای قهوه ی ترک هست الان که این مطلب رو خوندمم متوجه شدم با موکاپات هم اسپرسو درست میشه از نظر طعم و غلظت با هم فرق میکنن یا صرفا توی قیمت فرق دارن؟

    1. امید غفوری گفت:

      سلام
      اسپرسویی که با اسپرسوسازهای برقی تهیه می‌شود کیفیت بهتری نسبت به موکاپات دارند. طعم بهتر، غلظت بالاتر و کرمای ایجاد شده بیشتر از مزایای اسپرسوسازهای برقی نسبت به گازی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *