دانش قهوه, رست قهوه

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوه

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوه

رستر قهوه اصلی ترین (و اغلب گران ترین) سرمایه گذاری هر کسب و کار رست قهوه است. بنابراین، منطقی است که بخواهید آن را در شرایط بهینه نگهداری و به تمیز کردن رستر قهوه بپردازید. انجام این کار نه تنها طول عمر آن را افزایش می دهد، بلکه به این معنی است که قهوه شفاف تر و با طعم بهتری تولید می کند. در عین حال خطر خرابی یا آتش سوزی را کاهش می دهد. فراموش نکنید که رستر شما به احتمال زیاد هر روز کار می کند و گرد و غبار، دود و روغن وارد دستگاه و از آن خارج می شود.

مشاهده کنید: انواع لوازم جانبی قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

ایجاد یک برنامه نگهداری

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است: چند وقت یکبار به تمیز کردن رستر قهوه بپردازیم؟

چند عامل وجود دارد که بر پاسخ تأثیر می گذارد. اگر هر روز از دستگاه رست خود استفاده می کنید، باید تعمیر و نگهداری روتین را بیشتر از زمانی که فقط چند بار در هفته رست می کنید، انجام دهید. همچنین، اگر تمایل به تولید رست های تیره ‌تر دارید، روغن‌های اضافی به معنای نیاز به تمیز کردن مکرر است.

با این حال، اگر حتی سبک تر رست می کنید، راضی نباشید. بیل هشدار می‌دهد که «اگر رست های سبک‌تری انجام دهید، وسوسه می‌شوید که مرتباً به اندازه کافی تمیز نکنید.» او اشاره می کند که از دست دادن شفافیت به دلیل کاهش جریان هوا در پروفایل های سبک تر حتی بیشتر قابل توجه خواهد بود.

اگر تازه شروع به کار کرده اید، می توانید مشاهده کنید که با چه سرعتی تجمع در مجاری و سینی خنک کننده شما ایجاد می شود تا تناوب تمیز کردن رستر قهوه را که برای شما مناسب است تعیین کنید. این ممکن است شامل چند هفته جداسازی مکرر بخشی از کانال برای مشاهده تجمع باشد. قبل خرابی مجرای رستر، آن را بررسی کنید و منتظر تغییر محسوس در جریان هوای آن نباشید.

 

 

[/vc_column_text]

 

به خاطر داشته باشید که تجمع کمی در لوله های رستر شما می تواند منجر به تلفات قابل توجهی در جریان هوا شود. همانطور که داگ اشاره می کند، مساحت یک دایره (یعنی سطح مقطع مجرای جریان هوا) با r2 محاسبه می شود. بنابراین، تجمع جزئی در لبه های لوله (کاهش شعاع) به طور تصاعدی مساحت لوله را کاهش می دهد.

نگهداری باید همیشه قبل از اینکه مشخصات برشته کاری تحت تاثیر قرار گیرد، انجام شود. در غیر این صورت باید هر بار که تمیز می‌کنید، پروفایل‌های رست را دوباره امتحان کنید.

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوهبنابراین، هنگام ایجاد یک برنامه تعمیر و نگهداری، پیشگیرانه عمل کنید و سپس به آن پایبند باشید. داگ برنامه ای را بر اساس تعداد روزها به جای تعداد رست ها توصیه می کند. او می‌گوید: «مردم به‌طور قابل‌اطمینانی تعداد رست های خود را پیگیری نمی‌کنند و سپس [نگهداری] ممکن است به‌طور تصادفی در روزهای مختلف، در زمان‌های مختلف سال دچار مشکل شوند و بسیار دشوار است که آن را به‌عنوان یک آیتم برنامه‌ریزی‌شده در نظر بگیریم»

هنگامی که یک برنامه زمان بندی مناسب تهیه کردید، مهم است که یک گزارش تعمیر و نگهداری، اعم از مستند کردن همه مسائل و اقدامات اصلاحی که روی رستر خود انجام می دهید، نگه دارید. این به شما کمک می‌کند تا ثابت بمانید و در صورت بروز مشکلات آن‌ها را تشخیص دهید.

و در حالی که برنامه نگهداری و تمیز کردن رستر قهوه برای هر رست متفاوت خواهد بود، برخی وظایف کلی وجود دارد که می توانید آنها را به فعالیت های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تقسیم کنید.

مطالعه کنید: نکاتی درباره نگهداری رستر قهوه

وظایف روزانه برای تمیز کردن رستر قهوه

قبل از شروع هر گونه تعمیر و نگهداری، باید یک پروتکل ایمنی برای بستن جریان برق و گاز به رستر وجود داشته باشد. فقط پس از انجام این کار، آماده شروع نظافت و نگهداری هستید.

بیشتر وظایف تعمیر و نگهداری حول اطمینان از جریان هوای تمیز و ثابت می چرخد. اولین کار به سادگی خالی کردن سطل پوسته است. این کار باید هر 8 تا 10 بار یا قبل از نیمه پر شدن سطل پوسته انجام شود (یا روزانه، بسته به اینکه کدام یک دفعات بیشتر است). داگ می‌گوید: «وقتی سطل از نیمه پر می‌شود، راندمان به شدت کاهش می‌یابد و احتمال آتش‌سوزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

یکی دیگر از کارهایی که باید روزانه انجام شود، بررسی سینی خنک کننده و اطمینان از مسدود نشدن سوراخ است. یک برس غلتکی با سیم های سفت، ابزار موثری برای تمیز کردن این سوراخ ها است.

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوهخارج از این دو کار، به سادگی پاک کردن رستر و تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف آن یک دفاع خط اول در برابر تجمع گرد و غبار است که به طور اجتناب ناپذیر اتفاق می افتد.

در نهایت، داگ تأکید می‌کند که «این فقط به توجه ای ساده مربوط می‌شود». به صورت روزانه، باید اتصالات برق و خطوط آب و گاز را برای هر گونه مشکل احتمالی بررسی کنید. همچنین باید مراقب هر صدا، ارتعاش یا هر چیز غیرعادی دیگری باشید.

وظایف هفتگی

به صورت هفتگی، باید از جاروبرقی برای تمیز کردن زیر سینی خنک کننده و اطراف مشعل ها استفاده کنید. باید از هوای فشرده برای دمیدن موتورها به سمت فن ها و سایر موتورها استفاده کرد و سپس گرد و غبار را با جاروبرقی خارج کرد.

همچنین این زمان خوبی برای روغن کاری روی هر اتصال یا قطعات متحرک با یک گریس با دمای بالا و ایمن برای مواد غذایی است. داگ هشدار می دهد: «باید مراقب باشید که بیش از حد رغن کاری و چرب نکنید.»

شما همچنین باید ترموکوپل خود را تمیز کنید که احتمالاً فقط نیاز به شستشوی ملایم با یک پد اسکاچ یا پشم فولادی برای از بین بردن هرگونه تجمع دارد. بیل می‌گوید: «من همیشه روی کاوشگر دما علامتی می‌زنم تا مطمئن شوم که مقدار متفاوتی دریافت نمی‌کنم. زیرا عمق [متفاوت] است.»

 

 

وظایف ماهانه

این زمانی است که تمیز کردن رستر قهوه به صورت عمیق شروع می شود. باید مجرای رستر و سینی خنک کننده را جدا کرده و کاملاً بشویید. به یاد داشته باشید، جلوگیری از تجمع در این بخش ها برای طعم تمیز قهوه و جلوگیری از غیرقابل کنترل شدن آتش بسیار مهم است.

آتش‌سوزی معمولاً در پوسته گیر آغاز می‌شود. با این حال، بیل می‌گوید: «اگر آتش‌سوزی شروع شود و همه آن مواد در داخل لوله‌ها جمع‌شده باشد و اگر در حین کار کردن دمنده آتش بگیرد، می‌تواند به اندازه یک کوره آهنگری داغ شود.

فن را در سینی خنک کننده و همچنین فن اگزوز دستگاه را بردارید و کاملاً تمیز کنید. پس از اتمام کار، نوار یا کاغذ و نوار آلومینیومی که برای اتصال اتصالات کانال استفاده می شود باید تعویض شوند و همچنین تمام واشرها نیز باید تعویض شوند.

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوهاگر قیف رستر شما یک سوراخ شیشه ای در کناره داشته باشد، می توانید هر روز هنگام برشته کردن، گرد و غبار و روغن تجمع یافته را ببینید.

همچنین باید سطل جمع آوری پوسته و سینی خنک کننده خود را عمیقا تمیز کنید و هرگونه گرد و غبار و روغن را از دیوارهای داخلی آن پاک کنید. همچنین می توانید سطح سیال را در موتورها مجدداً بررسی کنید و یاتاقان های درام جلوی دستگاه رستر را بازرسی و در صورت لزوم مجدداً چرب کنید.

 

 

وظایف سالانه

تقریباً یک بار در سال، برای تمیز کردن رستر قهوه و نگهداری دقیق تر با بررسی جزییات بیشتر قرار داده می شود. داگ می‌گوید: «بیشتر ماشین‌ها خرابی سالانه دارند و این وظیفه سالانه نسخه عمیق تری از نسخه ماهانه است.»

وظایف در این مرحله تخصصی تر هستند، مانند بررسی میزان آمپراژ موتورها یا اندازه گیری جریان هوا و فشار از طریق لوله ها، بازرسی پس سوز روی سقف و غیره.

برخی از برشته‌کنندگان ممکن است خودشان این کارها را انجام دهند. دیگران ممکن است دانش فنی یا زمان لازم برای چنین بازرسی کامل را نداشته باشند. در این صورت، ممکن است منطقی باشد که با فردی دیگر تماس بگیرید.

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوهبا توجه به این نکته، ارتباط با سازنده رستر یا یک متخصص شخص ثالث می تواند مهم باشد، به خصوص اگر دستگاه رست شما از کار افتاده باشد. بیل می‌گوید که در شرکت رستر سانفرانسیسکو، زمانی که برشته‌کننده‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، می خواهند در سریع ترین زمان نیازشان پاسخ داده شود. از سازنده خود بپرسید که اگر مشکلی پیش بیاید چقدر می توانید منتظر بمانید. و هنگامی که گزارش تعمیر و نگهداری خود را ایجاد می کنید، اطلاعات تماس یک تکنسین پاسخگو را اضافه کنید.

ابزار و تجهیزات تمیز کردن رستر قهوه

تعمیر و نگهداری رستر کار کثیفی است. تجهیز خود به ابزار و وسایل مناسب می تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد.

از آنجایی که باید در لوله های جدا شده و فضاهای تنگ نگاه کنید، چراغ جلوی سر بسیار مفید است. همچنین، محافظت از چشم برای محافظت از خود در برابر ریزش کرئوزوت شل شده و تجمع آن مهم است. یک جفت دستکش محکم از دستان شما محافظت می کند و ماسک گرد و غبار نیز هنگام خراشیدن، دمیدن و جارو کشیده ایده بدی نیست.

علاوه بر جاروبرقی و تفنگ هوای فشرده، ابزار اصلی برای از بین بردن رسوب از لوله ها، کاردک یا سمباده است. داگ می‌گوید: «من بیشتر سمباده هایم را برمی‌دارم و آنها را گرد می‌کنم تا با قطر داخلی لوله مطابقت داشته باشند. این کار تفاوت زیادی را ایجاد می کند.» یک فرز برقی و یا تفنگ سوزنی نیز می توانند در برخی شرایط موثر باشند، اما سمباده یا کاردک دستی هنوز هم ابزاری است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

تراشیدن لوله ها کمی کار فیزیکی می طلبد. به همین دلیل، بیل ترجیح می‌دهد از فولاد سنگین‌تری در دستگاه‌های برشته‌اش استفاده کند: او می‌گوید: «اگر لوله ها از فولاد قوی ساخته شده باشند، کار تراشیدن جرم از داخل آنها بسیار راحت تر خواهد بود. چراکه دیگر نگران آسیب رسیدن به لوله ها نیستید.»

علاوه بر اینها، چند حلال و چربی‌گیر وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش سختی کار استفاده کنید. بیل از پاک کننده اجاق گاز نام می برد. داگ به نوبه خود به TSP – تری سدیم فسفات مخلوط شده با آب داغ اعتقاد دارد.

مطالعه کنید: بررسی اثرات زیست محیطی رست قهوه

با حلال‌هایی مانند این، می‌توانید بخش‌هایی از لوله‌ها را برای چند ساعت خیس کنید و بار خراشیدن را تا حد زیادی کاهش دهید. با این حال، مراقب باشید که از حلال روی سطوح در تماس با قهوه استفاده نکنید. مشخص کنید که به طور کلی از چه تعداد محصول شیمیایی می خواهید استفاده کنید و اگر یک رستر بزرگ دارید، از خود بپرسید که خیس کردن بخش هایی از کانال چقدر عملی است.

نکاتی درباره تمیز کردن رستر قهوهداگ می گوید: «دستیابی به قهوه خوب بدون نگهداری خوب غیرممکن است.» بیل نیز موافقت می کند و می گوید: «این باید بخشی از یک مدل کسب و کار معمولی و با عملکرد بالا باشد.»

برشته کاران قدیمی تمایل دارند این عقیده را داشته باشند که دیر یا زود، آتش سوزی یک رستر اجتناب ناپذیر است و یک رستر تمیز از آتش مصون نیست. با این حال، راه‌های هوایی کثیف بر موتورهای فن فشار می‌آورد و پتانسیل فرسودگی و آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

همانطور که بیل اشاره می کند، «اگر یک رستر داغ و کثیف آتش بگیرد، آتش فاجعه بارتر خواهد بود.» در نهایت، تجمعی که در مجاری هوا ایجاد می شود بسیار قابل اشتعال است.

تمیز کردن رستر قهوهتمیز کردن رستر قهوه و نگهداری از آن می تواند کار سخت و طاقت فرسایی باشد و می تواند وسوسه انگیز باشد که آن را به تعویق بیندازید و سپس آن را به تعویق بیندازید و دوباره آن را به تعویق بیندازید. اما اگر هدف شما کیفیت برتر، ثبات و حفاظت از سرمایه گذاری تان است، پس تمیز کردن رستر قهوه و نگهداری منظم آن، یک وظیفه حیاتی است.

بیل می‌گوید: «رستر، ماشینی است که باید در بهترین حالت تنظیم شود. شما با انجام این کار به کشاورز و به مشتری که قهوه شما را می خرد نیز احترام می گذارید.»

منبع: Perfect Daily Grind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *