دانش قهوه, رست قهوه

نکاتی درباره نگهداری رستر قهوه

نگهداری رستر قهوه

تمیز کردن و نگهداری رستر قهوه می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد. نه تنها بخش‌های زیادی وجود دارند که نیاز به نگهداری دارند، از دستگاه رستر گرفته تا لوله‌ها و سنگ‌زدایی، اغلب بزرگ، سنگین یا سخت هستند. با این حال، این کار بخش مهمی از وظایف افراد مشغول در رستری هاست.

یک رستر که به خوبی نگهداری نمی شود می تواند خطرات زیادی برای سلامت و ایمنی شما و کارکنانتان ایجاد کند و همچنین منجر به آسیب فیزیکی و خسارات مالی شود. برای درک بهتر نحوه نگهداری رستر قهوه ، صحبت های نیکلاس فلاتوف و بریس استورمر، تکنسین‌های Usonian Systems، ارائه‌دهنده مشاوره تخصصی و تجهیزات تخصصی برای برشته‌های قهوه در سراسر آمریکای شمالی را آورده ایم.

نگهداری رستر قهوه: اصول اولیه

هر رستر متفاوت است و هیچ راهنمای عمومی برای همه رسترها وجود ندارد. بریس می‌گوید: «بهترین مکان برای شروع، نگاه کردن به دفترچه راهنمای سازنده است.»

هنگامی که درک بهتری از دستگاه خود پیدا کردید، گزارش ساعت کاری را بررسی کنید. او تاکید می کند: «اگر می دانید دستگاه چند ساعت کار کرده است، بهترین راه برای برنامه ریزی نگهداری پیشگیرانه است.»

البته، گاهی اوقات گفتن آن آسان تر از انجام دادن است. بریس می‌گوید که دستگاه‌های رستر قبلاً ساعت شمار داشتند، اما دستگاه‌های مدرن تمایلی به این ویژگی ندارند. او توصیه می‌کند ساعت‌ها را در صفحه‌گسترده دیجیتال ثبت کنید تا بررسی و اشتراک‌گذاری داده‌ها آسان باشد.

نحوه تمیز کردن و نگهداری رستر قهوه

قاعده کلی برای نگهداری رستر قهوه این است که جریان هوا را بدون انسداد نگه دارید. در حالی که این بسته به روش برشته کردن شما متفاوت است، به طور کلی، شما باید بعد از هر 3 تا 5 بار رست قهوه، رستر را تمیز کنید.

اگر تمایل به رست تیره ‌تر دارید، حتماً بیشتر بررسی کنید تا ببینید آیا روغن در حال تجمع است و جریان هوا را مسدود می‌کند یا نه. از طرف دیگر، فقط به این دلیل که در حال برشته کردن لایت (سبک) هستید، وسوسه نشوید که کمتر بررسی کنید: اینگونه است که در نهایت با آتش سوزی مواجه می شوید، ناگفته نماند که یکی از عوامل رست بی کیفیت، ناشی از جریان هوای محدود است.

علاوه بر پوسته گیر، سینی خنک کننده نیز باید هر روز تمیز شود. نیکلاس می‌گوید: «اگر یک بسته کامل را چهار بار در ساعت برای یک روز کامل رست می کنید، احتمالاً باید سینی خنک‌کننده را دو یا سه بار در روز با جاروبرقی تمیز کنید و این برای اکثر رسترهای تقریباً هر اندازه ای از 15 تا 150 کیلو مناسب است. اگر دو یا سه ساعت متوالی برشته می‌کنید، سینی خنک‌کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در آن تجمعی وجود ندارد. مطمئن شوید که جریان هوا را مسدود نمی کند.»

نکاتی درباره نگهداری رستر قهوهبه صورت هفتگی، باید تهویه و یاتاقان های خود را بررسی کنید. آیا آنها به گریس نیاز دارند؟ نیکلاس می گوید که اگر آنها را همیشه چرب می کنید، احتمالاً از محصول اشتباهی استفاده می کنید. او می‌گوید: «اگر از گریس مناسب برای مواد غذایی با دمای بالا استفاده می‌کنید، نباید هر روز یاتاقان‌ها را روغن کاری کنید.»

به این توجه کنید: گریس با دمای پایین نه تنها به استفاده مجدد مکرر نیاز دارد، بلکه می تواند بر عملکرد دستگاه نیز تأثیر بگذارد.

در مورد تمیز کردن عمیق رستر، نیکلاس توصیه می کند که ماهیانه شروع کنید و سپس طبق رست خودتان برنامه ریزی کنید. «اگر متوجه شدید که باید نگهداری رستر قهوه را بیشتر انجام دهید، آن را بیشتر انجام دهید. اگر متوجه شدید که تمیزکاری ماهانه بیش از حد است، به دو ماه، سه ماه، هر چه که ممکن است برگردید. هر رست ریتم و نیازهای خودش را دارد.»

هنگامی که تمیز کردن عمیق ماهانه خود را انجام می دهید، حتما به فن ها، پوسته گیر، سینی خنک کننده و موارد دیگر نیز نگاه کنید. هر نواری که به آن نیاز دارد را عوض کنید و ببینید آیا نیاز به تعویض واشر دارید یا خیر. شکاف درام را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تنظیم دارد یا خیر.

مطالعه کنید: ساده کردن کنترل کیفیت رست قهوه

دودکش های خود را هر شش ماه یکبار تمیز کنید و بعد از هر 2000 ساعت یا بیشتر (که هشت ساعت در روز، پنج روز در هفته، تقریباً یک بار در سال است)، احتمالاً باید بلبرینگ ها را تعویض کنید. همچنین باید اشتعال رستر خود را تنظیم کنید و مایع انتقال گیربکس را به صورت سالیانه بررسی کنید.

در طول سال، مطمئن شوید که به طور منظم هر قسمتی را که می تواند پوسته یا گرد و غبار انباشته کند، بررسی کنید. نیکلاس می‌گوید: «این نسبتاً غیرمعمول است که ما یک تماس اضطراری برای تعمیر و نگهداری دریافت کنیم و در محل حاضر شویم و یک رستر تمیز پیدا کنیم.»

نحوه تمیز کردن و نگهداری بقیه مواد رستر

به طور روزانه باید محل را گردگیری و جارو کنید و همچنین جاروبرقی و سطل زباله را خالی کنید تا خطرات را به حداقل برسانید و مقررات ایمنی و مواد غذایی را رعایت کنید. هر هفته نگاهی به مجاری برای نشت احتمالی یا انسداد جریان هوا بیندازید.

یک بار در ماه بررسی کنید که آیا متر مونوکسید کربن و کانال ها کار می کنند یا خیر. محل را نیز به طور کامل تمیز کنید. نیکلاس می‌گوید: «شما واقعاً باید حداقل ماهی یک‌بار با یک برس فولادی و یک جاروبرقی به آن فضاهای تنگ بالای رستر بروید.»

برای تمیز کردن عمیق دیستونر، بالابر قهوه سبز و هر وسیله دیگری که دارید، برنامه ریزی کنید. این زمان خوبی است تا همچنین بررسی کنید که آیا کپسول آتش نشانی در جای خود قرار دارد و کار می کند یا خیر، همچنین پروتکل های آتش نشانی را مرور و برنامه های ایمنی را با تیم خود بررسی کنید.

در نهایت، افتر برنر رستر را به صورت سالیانه بررسی کنید.

با این حال به یاد داشته باشید که هر رستری متفاوت است. بریس توصیه می کند که به مکان هایی که در سایت شما ایجاد می شود توجه کنید و سپس برنامه تمیز کردن خود را تنظیم کنید. ممکن است مناطقی وجود داشته باشد که به دلیل گردش کار و گردش مالی شما نیاز به بررسی بیشتر آنها داشته باشید.

علائم هشدار دهنده که باید مراقب آنها باشید

حالا شما یک برنامه تعمیر و نگهداری رستر قهوه ایجاد کرده اید و به طور منظم آن را انجام می دهید. اما آیا این بدان معنی است که شما همه چیز را می دانید؟ خیر. مراقب علائمی باشید که نیاز به توجه بیشتری دارند. به ویژه این دو:

صداهای غیر معمول

آیا صداهایی غیرمنتظره از دستگاه شما می آید؟ نیکلاس می‌گوید که دو دلیل مشترک وجود دارد: “اولین یاتاقان‌ها و دومی درام”.

او صداهای خراشیدن را با دارم و صداهای ناله و خراشیدن را با بلبرینگ ها مرتبط می کند. با این حال، بدون بازرسی رستر، نمی توان فهمید که مشکل چیست.

هر کاری که انجام می دهید، رفع این مشکل را به فردا موکول نکنید. نیکلاس می گوید: «این [صداها] نشانه هایی هستند که نشان می دهد مشکلی وجود دارد. این ممکن است قبلاً به دستگاه برشته آسیب نرسانده باشد، اما اگر بدون انجام کاری به برشته کردن روی آن ادامه دهید، می تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند.»

همچنین صداهای عجیب و غریبی که حتی مانند خراشیدن، ناله کردن یا ساییدن نیست را باید فوراً بررسی کنید. چراکه نمی خواهید مجبور به تعویض رستر خود شوید، فقط به این دلیل که یک مشکل معمولاً جزئی به اندازه کافی طولانی باقی مانده است تا آسیب قابل توجهی ایجاد کند.

تغییرات در پروفایل رست و عملکرد رستر

به گفته بریس، هر گونه انحراف در آنچه که معمولاً برای پروفایل خود به دست می آورید، باید توجه شما را جلب کند.

«اگر زمان رست های شما، به طور ناگهانی، بسیار طولانی تر یا کوتاه تر می شوند، و شما چیزی را در عملیات رست تغییر نداده اید، می تواند نشانه ای از مشکل جریان هوا یا شاید مشکلات مشعل باشد و اینها هر دو سیستمی هستند که نیاز دارند به طور منظم نگهداری شود.»

نگهداری رستر قهوهپایبندی به برنامه نگهداری رستر قهوه

شما احتمالاً بدون وقفه کار می‌کنید تا همه سفارش‌هایتان را به موقع برشته کنید. کنترل کیفیت، کاپینگ، اصلاح پروفایل‌های رست، آموزش کارکنان جدید، بررسی بسته‌بندی، بازاریابی و فروش و غیره انجام دهید. با این حال، نگهداری رستر قهوه را نمی توان به تاخیر انداخت. چراکه به همان اندازه تحویل سفارش ها از اولویت بالایی برخوردار است.

نیکلاس می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکلی که می‌بینیم، زمانی است که یک برشته‌کننده آسیب به دارم یا گیر کردن آن را نادیدیه می گیرد.»

او می‌گوید که دیده است که درام ها به اندازه «یک چهارم اینچ» یا 6 میلی‌متر به داخل صفحه ساییده می‌شوند. پس از آن خطر آتش سوزی، خطر سلامتی کارکنان و راه های زیادی وجود دارد که می تواند به طور بالقوه به سایر تجهیزات آسیب بزند.

مطالعه کنید: مدرن سازی رستری قهوه ؛ چرا و چگونه؟

بریس و نیکلاس هر دو موافق هستند که برنامه ریزی و رعایت برنامه تعمیر و نگهداری رستر قهوه بسیار مهم است. وظایفی را به افراد اختصاص دهید و از آنها بخواهید که آنها را در زمان های خاص انجام دهند. مطمئن شوید که آنها فقط بررسی نمی کنند، بلکه مشاهداتی را که دارند اضافه می کنند. این می تواند به شما کمک کند مشکلات را زودتر تشخیص دهید.

و مهمتر از همه، اگر چیزی اشتباه به نظر می رسد، به آن توجه کنید. بریس می‌گوید که دو کلید برای حفظ رست قهوه‌ تان وجود دارد: تمیز نگه داشتن آن و «دانستن شرایط عادی و دانستن اینکه چه زمانی دستگاه رست از حالت عادی منحرف می‌شود»

نیکلاس همچنین توصیه می کند که به غریزه خود توجه کنید. او می‌گوید: «بسیاری از ربرشته کنندگان با ماشین‌های خود هماهنگ هستند. اگر یک سال، پنج سال یا ده سال روی یک رستر کار می‌کنید، بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که آیا چیزی در آن دستگاه وجود دارد یا خیر.»

به حس ششمی که برشته‌کنندگان در ارتباط با ماشین‌هایشان دارند اعتماد کنید. اگر چیزی ناخوشایند است… فقط نگویید، “اوه، خوب خواهد شد.” در واقع یک لحظه وقت بگذارید و آن را بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید که چه اتفاقی دارد می افتد، با یک متخصص تماس بگیرید.

منبع: Perfect Daily Grind

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 دیدگاه در “نکاتی درباره نگهداری رستر قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *