آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

اسپرسو نوشیدنی بسیار محبوب و خوش عطر که بی شک هر کس حداقل یکبار این نوشیدنی را چشیده است. بسیاری از قهوه نوشان و علاقه مندان به قهوه از نوشیدن قهوه اسپرسو بسیار لذت می‌برند اما بسیاری از آنها توانایی آن که خود یک اسپرسو خوب و با کیفیت در خانه تهیه نمایند و به همین دلیل به کافه‌ها روی می‌آورند. اما چرا ؟ همانطور که می‌دانید تهیه اسپرسو چندین مرحله دارد و کوچکترین تغییر در هر مرحله در طعم آن تاثیر می‌گذارد . یکی از این مراحل ، تمپ قهوه است.

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

اگر به طرز کار باریستا توجه کرده باشید ، برای تهیه اسپرسو با وسیله‌ای بر روی قهوه فشار وارد می‌کند . به این وسیله تمپر ( tamper )  گفته می‌شود وعمل فشردن قهوه توسط تمپر به تمپ کردن معروف است.

[alert style=”success”] تمپر قهوه و طرز استفاده از آن ( coffee tamper ) [/alert]

دستگاه‌های اسپرسوساز با اعمال فشار بر روی قهوه توسط آب ، عمل عصاره گیری یا انحلال را تا حد زیادی سرعت می‌بخشند. قهوه‌ای که داخل سبد قهوه دستگاه اسپرسوساز ریخته می‌شود باید یکدست و درای سطح صاف باشد که این عمل عصاره گیری هرچه بهتر انجام پذیرد. به همین منظور به تمپر نیاز است. تمپر قهوه‌ها را فشرده کرده و به یک توده‌ی فشرده شده تبدیل می‌کند تا آب بتواند هرچه بهتر در بین آنها عبور کرده و عمل عصاره گیری صورت پذیرد.

چرا باید تمپ صورت بگیرد و قهوه‌ها فشرده شوند ؟

برای اینکه یک اسپرسوی مطلوب به دست آید ، آب نیازمند مقداری فضای خالی قبل از برخورد با سطح قهوه درون پورتافیلتر است. زمانی که تمپ انجام نگیرد این فضا برای آب مهیا نمی‌شود و در نتیجه عمل عصاره گیری به خوبی انجام نمی‌پذیرد.

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

مهمترین دلیل برای تمپ قهوه ، ایجاد رایحه‌های مطلوب در قهوه است. زمانی که تمپ به خوبی انجام پذیرد ، آب به بهترین نحو می‌تواند در آن نفوذ کرده و روغن‌های داخل قهوه به خوبی آزاد شده و باعث ایجاد رایحه‌های قهوه می‌شود.

[alert style=”success”] طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن [/alert]

تمپ ضعیف باعث ایجاد رایحه‌های بسیار کمی می‌شود و در واقع به سختی می‌توان نام آن را اسپرسو نهاد .

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

چگونه باید قهوه را تمپ کرد ؟

قبل از شروع به کار تمپ ، این نکته را به یاد داشته باشید که مچ دستتان با آرنج باید زاویه‌ای 90 درجه داشته باشد چرا که فشار و نیرو به جای مچ ، از شانه شما گرفته می‌شود . مقدار دقیق پودر قهوه مناسب با دستگاه خود را درون سبد پپورتافیلتر ریخته و سعی کنید مقدار کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید. بعد از اینکه پودر قهوه نرم را درون سبد ریختید تمپر را بر روی آن قرار دهید.

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

قبل از اینکه تمپر کاملا بر روی قهوه قرار نگرفته است اقدام به اعمال فشار نکنید. به آرامی و با فشاری ثابت بر روی قهوه فشار وارد کنید . زمانی که تمپ به پایان برسد باید قهوه سطحی صاف داشته باشد .

تمپ کردن چیست و آیا ضرورت دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *