آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

پیچر ( Pitcher ) شروعی پر هیجان در طراحی روی قهوه

پیچر ( Pitcher ) یا همان پارچ ایرانی ، ظرفی است با دهانه بزرگ که معمولا دارای یک دسته نگهدارنده می‌باشد و به منظور نگهداری مایعات استفاده می‌شود . کلمه پیچر ( Pitcher )  از قرن سیزدهم در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت . این اصطلاح از کلمه ( bichier ) در فرانسه قدیم به معنی نوشیدن ، گرفته شده است . و منشاء آن به کلمه قرون وسطایی بایکاریوم ( bicarium ) باز می‌گردد که آن نیز از کلمه یونانی بایکوس ( bikos ) گرفته شده است .

پیچر

در اکثر کتب آسمانی ، حتی در قرآن کریم نیز از کلمات مشابه که بیانگر وسیله‌ای برای نگهداری مایعات مثل آب و شیر می‌باشد ، استفاده شده است . در آثار باستانی کشف شده از دوران‌های مختلف پارچ‌های سفالی همواره جزء لاینفک کشفیات باستان شناسان به شمار می‌رود . تزئینات و نقاشی‌هایی که بر روی این آثار انجام شده است ، نشان دهنده اهمیت این ابزار کاربردی در زندگی روزمره مردمان زمان خود دارد .

نمونه هایی از پچرهای قدیمی

پیچرهای قدیمی

ظرفی که ما به عنوان Pitcher در صنعت قهوه می‌شناسیم ظرفی است با شکل و شمایل زیر که از استیل اعلا ساخته شده است . طبق اعلان سازمان جهانی بهداشت ( WHO )  ظروف استیل در رتبه اول سلامت قرار دارند . افزایش دمای ظروف به هنگام پخت و پز سبب می‌شود ، مواد غذایی ، مواد ظروف را به خود جذب کنند که بسیار برای سلامت مضر و خطرناک است . استفاده از ظروف تفلون و آلومینیومی این خطر را افزایش می‌دهد ولی ظروف استیل از ثبات بیشتری در برابر افزایش دما برخوردار است و این سبب می‌شود کمترین تاثیر را بر سلامت افراد بگذارد . به همین دلیل است که استفاده از ظروف استیل در صنایع غذایی علی الخصوص صنعت شیر عمومیت دارد .

pitcher-7

پیچرهایی که در صنعت قهوه به کار می‌روند همگی با تغییرات اندک در طراحی ظاهری ، بیشتر برای تهیه کف شیر و بخارزدن شیر مورد استفاده قرار می‌گیرند . این پیچرها نه تنها در کافی شاپ‌ها بلکه در رستوران‌ها ، شیرینی پزی‌ها و حتی آزمایشگاهها نیز کاربرد دارند . پیچرها از اندازه 3 انس معادل 85 میلی لیتر شروع می‌شود و تا اندازه های 70 انس معادل 2 لیتر و حتی بزرگ تر ادامه پیدا می‌کند .

پیچر

 بدنه درونی یا بیرونی بعضی از پیچرها مدرج هستند که این درجه بندی اندازه مایع درون پیچر را نشان می‌دهد و بعضی از آنها مجهز به دماسنج هستند که دمای مایع درون پیچر را نشان می‌دهد . همه این امکانات توانایی شما را در تهیه نوشیدنی با کیفیت ، ارتقا می‌دهد .

پیچر

اگر شما باریستای حرفه ای هستید ، سعی کنید از پیچر متناسب استفاده کنید . استفاده از پیچر مناسب با حجم شیر ، نه تنها کیفیت شیر بخار زده شده شما را بالا می‌برد بلکه سبب سهولت انجام کار می‌شود . به عنوان مثال در لاته آرت استفاده ازپیچر کوچک و مناسب بسیار کاربردی است .

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : طرز تهیه کف شیر [/alert]

چگونه از پیچر ( Pitcher )  خود نگهداری کنید ؟

  • به هیچ وجه از سیم ظرفشویی برای شستشوی پیچر استفاده نکنید .
  • اگر موادی در پیچر باقی ماند و به راحتی تمیز نشد از حرارت ملایم و آب داغ برای تمیز کردن آن استفاده کنید .
  • درون پیچری که داغ است ، آب سرد نریزید . این کار باعث می‌شود ساختار ملکولی پیچر استیل شما دچار تغییر شده و خاصیت خود را از دست بدهد .
  • برای رفع لک از روی پیچر می‌توانید از کمی سرکه یا آبلیمو استفده کنید و سپس آن را با حوله نخی پاک کنید .
  • از شعله گاز متناسب با پیچر خود در مواردی مثل داغ کردن شیر استفاده کنید ، به نحویکه حرارت شعله مستقیما به بدنه پیچر شما برخورد نکند .
  • تغییر شکل پیچر بخاطر ضربات وارد شده بر آن ، کارایی آن را کاهش می‌دهد . در حفظ و نگهداری از پیچر خود ، کوشا باشید .

منابع :

wikipedia.org

apps.who.int

www.quora.com

www.wikihow.com

6 دیدگاه در “پیچر ( Pitcher ) شروعی پر هیجان در طراحی روی قهوه

  1. Soheila گفت:

    باسلام خیلی ممنونم از برنامه شما من اسپرسوساز گوسونیک ترکیه گرفتم اما نمیتونم کف بسازم همون اب وبخار از لوله بخار خارج میشه وداخل شیر هم میبرم اما دقیقا کف نمیشه

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.دستگاه های ضعیف قدرت فشار خوبی ندارن و اکثرا بخار همراه با آب از نازل اونها خارج میشه و شما نمیتونید با این دستگاه ها کف شیر خوبی تتهیه کنید.

    2. vahid گفت:

      دستگاهتون چند بار هست ؟
      اگه مثل دستگاه من ۱۵ بار هست باید براحتی کف بسازه بذارید ابتدای چرخوندن پیچ دستگاهتون که مقداری آب با بخار وجود داره، خارج بشه. بعد که بخار یک دست دیدید شیر رو بخار بدید

  2. vida گفت:

    من هم اوایل این مشکل رو داشتم البته دستگاه من دلونگیه ولی با تمرین زیاد یاد گرفتم به نظرم باید بارها تست کنید تا قلقش دستتون بیاد. من الان ظرف اصلیم رو توی مخلوط آب و یخ میذارم بعد میگریم زیر نازل بخار اینطوری چون دمای بخار بالا نمیره کف خوبی تولید میشه

  3. سامان گفت:

    سلام و درود و تشکر بخاطر سایت خیلی خوبتون
    پاراگراف آخر بصورت ردیفی جملات نوشته شده و ایراد داره (شایدم عیب از مرور گر من هستش)
    کپچاتونم بار اول مشکل داره بک میزنی درست میشه
    به هر حال متشکرم

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما. اصلاح میشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *