دانش قهوه, دانستنی های قهوه

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟

پرتافیلتر اسپرسوساز

اگر تا به حال یک دستگاه اسپرسوساز دیده باشید، احتمالاً متوجه «دسته‌ای» شده‌اید که در جایی که قهوه از آن خارج می‌شود، بیرون آمده است. این پرتافیلتر اسپرسوساز است که شبیه قاشق دارای سبدی است که در واقع همان چیزی است که قهوه آسیاب شده را در حین عصاره گیری نگه می دارد.

دسته و بریدگی‌های کوچک پرتافیلتر اسپرسوساز به کاربر یا باریستا اجازه می‌دهد تا آن را در دستگاه قفل کند تا در طول فرآیند بیرون نیاید. به طور دقیق تر، یک پرتافیلتر اسپرسوساز در هدگروپ دستگاه قفل می شود.

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟دستگاه‌های اسپرسوساز کوچک‌تر معمولاً یک هدگروپ دارند، در حالی که دستگاه‌های تجاری بزرگ‌تر برای حجم و تقاضای بالاتر، تعداد بیشتری دارند.

مشاهده کنید: انواع لوازم جانبی اسپرسوساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

قطعات پرتافیلتر اسپرسوساز

دسته

دسته قسمتی از پرتافیلتر اسپرسوساز است که کاربر آن را نگه می دارد تا روی هدگروپ محکم شود. اگرچه این فنی ترین بخش دستگاه نیست، ولی می تواند نقش مهمی در ارگونومی و راحتی پرتافیلتر اسپرسوساز در دست کاربر داشته باشد.

سبد

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟سبد بخشی از پرتافیلتر اسپرسوساز است که قهوه آسیاب شده را در خود جای می دهد. این بخش مجهز به سوراخ، در زیر جایی که آب از قهوه عبور می کند، قرار دارد. در برخی از مدل های پرتافیلتر اسپرسوساز تحت فشار، مکانیسم ایجاد فشار اضافی با یک سوراخ منفرد در خود سبد تعبیه شده است.

ناودانی (دهانه خروجی)

ناودانی قسمتی است که در برخی از مدل های پرتافیلتر اسپرسوساز مشاهده می کنید. بسته به اینکه یک یا دوتایی باشد، یک یا دو دهانه وجود خواهد داشت. این دهانه ها به جریان یکنواخت اسپرسو از پرتافیلتر اسپرسوساز کمک می کنند.

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟یعنی اگر اسپرسوی دبل عصاره گیری می کنید، داشتن دو دهانه به اسپرسو اجازه می‌دهد تا به طور مساوی در دو فنجان جریان پیدا کند. اگر یک پرتافیلتر اسپرسوساز دارای دهانه نباشد، به عنوان پرتافیلتر اسپرسوساز عریان Naked در نظر گرفته می شود.

مطالعه کنید: 3 مرحله مهم عصاره گیری اسپرسو

فنر داخلی

سیمی ارتجاعی بلند که با اعمال فشار، سبد را در داخل پرتافیلتر اسپرسوساز نگه می دارد. داشتن فنر مناسب باعث می شود که سبد را به راحتی داخل و خارج کنید.

فشارسنج

برخی از پرتافیلتر اسپرسوسازها دارای فشارسنج هستند که به ویژه در ماشین های تجاری اهمیت دارد. این به شما امکان می دهد فشار خروجی پمپ خود را در صورتی که فشار سنج روی خود دستگاه وجود ندارد بررسی کنید.

انواع مختلف پرتافیلتر

در حالی که همه پرتافیلتر اسپرسوسازها عملکرد یکسانی دارند، انواع مختلفی وجود دارد که به روش های متفاوتی کار می کنند. هر پرتافیلتر از نظر سبدهای فیلتر، اندازه سوراخ ها و الگوهای سوراخ طراحی کمی متفاوت دارد.

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟پرتافیلتر تحت فشار

همانطور که از نام آن پیداست، پرتافیلتر اسپرسوساز تحت فشار مکانیزمی برای ایجاد فشار اضافی در طول فرآیند عصاره گیری است.

این باعث می شود که این نوع پرتافیلتر اسپرسوساز برای مبتدیان راحت تر باشند. چرا؟

شما برای ایجاد مقدار مناسب فشار، تنها به اندازه آسیاب و تمپ کردن تکیه نمی کنید. مکانیسم تحت فشار پرتافیلتر اسپرسوساز در این فرآیند بسیار کمک می کند.

برای برخی از برندها، مکانیسم فشار در سبد پرتافیلتر اسپرسوساز تعبیه شده است. برخی از انواع دیگر حتی به شما این امکان را می دهند که با حذف مکانیسم فشار، آن را خاموش و روشن کنید.

این مکانیسم معمولاً یک نقطه است که فشاری را در زیر سوراخ های سبد ایجاد می کند.

پرتافیلتر بدون فشار

بر خلاف همتایان تحت فشار خود، پرتافیلتر بدون فشار برای ایجاد فشار مناسب در طول فرآیند دم کردن، به اندازه آسیاب، دوز و یکنواختی تکیه می کنند. فشار در این نوع پرتافیلترها از قهوه فشرده شده تامین می شود، نه عامل مکانیکی اضافی موجود در پرتافیلتر تحت فشار.

پرتافیلتر عریان (بدون ته)

باریستاهای باتجربه تر ممکن است ترجیح دهند از یک پرتافیلتر بدون فشار استفاده کنند، زیرا به آنها اجازه می دهد تا با تغییر متغیرهای ذکر شده در بالا (اندازه آسیاب، دوز و یکنواختی) عصاره گیری را کنترل کنند. پرتافیلتر عریان یا بدون ته نام خود را به این دلیل گرفته اند که در قسمت پایین ناودانی ندارند.

در نتیجه، این پرتافیلتر راهی عالی برای یک باریستا برای اصلاح تکنیک خود در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که شما در واقع می توانید ببینید که چگونه اسپرسو از داخل سبد به درون فنجان می چکد.

در حالت ایده‌آل، اسپرسو باید از لبه‌های بیرونی چکه کند و جریانی تشکیل دهد که از وسط پایین می‌رود.

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟با این حال، اگر هر یک از متغیرها را به هم بزنید (مانند اندازه آسیاب، دوز یا یکنواختی تمپ) جریان به صورت ناهموار خاج می شود که به‌عنوان جهش نامیده می‌شود.

این می تواند یک راه عالی برای نشان دادن اشتباهات تمپ باشد. همچنین می‌توانید ببینید که اسپرسو به شکلی ناهموار بیرون می‌آید یا جریان‌هایی از اسپرسو در جهت‌های تصادفی به دلیل تمپ یا اندازه آسیاب، بیرون می‌آیند.

در نتیجه، بیشتر مردم پرتافیلتر اسپرسوساز عریان را نمی پسندند. حتی باریستاهای با تجربه نیز گاهی از آنها دوری می کنند. اما اگر به دنبال بهبود تکنیک خود و تسلط بر این هنر هستید، قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.

پرتافیلتر اسپرسوساز عریانپرتافیلتر اسپرسوساز عریان نیز معمولا باعث ایجاد کرمای بیشتر می شوند. البته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پرتافیلتر اسپرسوساز بدون ته بسیار مهم است که یک آسیاب با کیفیت بالا داشته باشید. این به شما کنترل دقیقی روی دوز و اندازه آسیاب می دهد.

مشاهده کنید: انواع تجهیزات کاربردی قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

پرتافیلتر پَد

اخیرا برخی از موسسات تجاری و کاربران خانگی برای تهیه اسپرسوی خود به پدهای از پیش بسته بندی شده روی آوردند. پرتافیلتر پدی به سادگی به یک پرتافیلتر اشاره دارد که یک پد اسپرسو از پیش بسته بندی شده می تواند در آن استفاده شود.

در حالی که مطمئناً این پدها کاربری راحتی دارند، اما هیچ کنترلی روی اندازه آسیاب، دوز یا تمپ ندارید. اکثر پرتافیلترهای پدی از انواع تحت فشار هستند.

نحوه استفاده از پرتافیلتر

در این قسمت یک خلاصه سریع و آسان از نحوه استفاده پرتافیلتر می گوییم.

مطالعه کنید: راهنمای کالیبره کردن اسپرسو

  1. قهوه آسیاب شده را در پرتافیلتر بریزید: با استفاده از آسیاب یا با پیمانه، فیلتر پرتافیلتر را پر کنید. بسته به آنچه در اختیار دارید، قهوه را می توان با یک پیمانه دستی، وزن بر روی ترازو یا با دوز حجمی/وزنی با آسیاب اندازه گیری کرد.پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟
  2. قهوه را همسطح کنید: درست مانند زمانی که با آرد پخت می کنید، سطح قهوه را صاف کنید تا یکدست شود.تمپ کردن قهوه
  3. فشره کنید (تمپ کردن): از تمپر برای فشرده سازی قهوه استفاده کنید. معمولاً یک خط در سبد وجود دارد که نشان می دهد کاربر چقدر باید قهوه را فشرده کند.
  4. پرتافیلتر را به هدگروپ وصل و عصاره گیری کنید: پرتافیلتر اسپرسوساز را در دستگاه قفل کنید و شات خود را مطابق با نوع دستگاه اسپرسوسازی که دارید، عصاره گیری کنید.
  5. تنظیم مجدد: اگر اسپرسوی شما آنطور که می خواهید عصاره گیری نشد، سعی کنید تنظیمات را دوباره انجام دهید. چندین بار تنظیم آسیاب و یا فشار تمپ های گوناگون را امتحان کنید. هنگامی که آنطور که دوست دارید شد، آن را جایی یادداشت کنید و سعی کنید روی آن ثابت بمانید.

پرتافیلتر اسپرسوساز چیست؟به طور جدی، بهترین راه برای یادگیری در مورد اسپرسو این است که دستان خود را کثیف کنید و شروع به گرفتن شات های متعدد کنید.

منبع: majestycoffee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *