دانستنی های قهوه, دانش قهوه

واژه شناسی قهوه

امروزه بسیاری از افراد به دنبال واژه شناسی قهوه و یا سایر محصولاتی هستند که به طور روزمره با آنها سر و کار دارند.برای مطالعه واژه شناسی قهوه با قهوه ایلیا همراه باشید .

واژه شناسی قهوه

کلمه قهوه (qahve) دارای نقش دستوری « اسم » و دو هجا است.برگردان این کلمه به ابجد عدد 116 می‌شود.در لغت نامه دهخدا قهوه اینچنین توصیف شده است : (نوعی از خمر غلیظ که بزودی شارب خود را سیر می‌گرداند، سکر آن محکم و قوی است ) .قهوه عربی شده واژه”کفا” یا کافا است که در اصل نام منطقه و شهری در جنوب غربی اتیوپی است که گمان می رود گیاه قهوه در ابتدا آن جا یافت شده و در ضمن مردم آن منطقه به این گیاه بون می گویند. زبان شناسان عرب می گویند واژه ی قهوه در اصل نام نوعی شراب بوده ، بعد ها نام این نوشیدنی شده است و همچنین می گویند ریشه ی این واژه ( قها ) به معنی بی اشتها بودن است زیرا در گذشته تصور بر این بود که این مایع باعث بی اشتهایی می شود. این واژه هم چنین از راه زبان ترکی به زبان های اروپایی هم راه یافته . امروزه قهوه در تمام کشورهایی که بین مدار راس السرطان در شمال و مدار راس الجدی در جنوب کره ی زمین قرار دارند کشت میشود. حدود 77 کشور در جهان این ماده را تولید میکنند. در سال‌های اخیر کشور برزیل در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده‌است. بعد از برزیل کشورهای ویتنام، کلمبیا و اندونزی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. اکثر مناطق کشت عمده قهوه بر روی کمربند استوایی و مناطق پر باران قرار دارند. دانه‌های قهوه در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارد بر این اساس عموما قهوه تولیدی را به نام کشور یا منطقه تولید کننده می‌شناسند مانند قهوه جاوا، قهوه کلمبیایی، قهوه کنیا و…

منابع : ویکی‌پدیا ، لغت‌نامه دهخدا

3 دیدگاه در “واژه شناسی قهوه

  1. میلاد گفت:

    اگه یه کم بیش تر تحقیق میکردید و از ویکی پدیا کپی نمیکردید بهتر بود .
    با تشکر.

    1. محسن مداحی گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      متاسفانه منابع زیادی در مورد واژه‌شناسی قهوه در دسترس نیست.البته به علت نظر بسیار خوب شما معنی قهوه در لغت‌نامه دهخدا و همچنین منابع استفاده شده به متن اضافه شد.

  2. میلاد گفت:

    با سلام. ممنون از پاسخ گویی شما….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *