راهنمای خرید

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

می­‌خواهید دستگاه اسپرسوساز بخرید اما با انتخاب های زیادی روبرو شده و سردرگم هستید؟ مطمئن نیستید که بر روی یک دستگاه حرفه ای هزینه کنید یا یک دستگاه نیمه خودکار؟ نمی‌دانید که کافی شاپ شما به دستگاهی با قابلیت نمایش الگوریتم فشار نیاز دارد یا خیر؟ به منظور خرید بهترین دستگاه برای خانه، کافه یا محل کار خود، نگاهی به این راهنما بیاندازید.

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

فاکتورهایی که باید درنظر گرفت

دستگاه های خوب زیادی وجود دارند اما دستگاهی که برای یک فرد مناسب است ممکن است برای دیگری بهترین انتخاب نباشد. قبل از تصمیم­گیری، انتظارات خود را از دستگاه در نظر بگیرید. در زیر لیستی از مواردی که ممکن است به آنها فکر کنید آورده شده است:

  • کیفیت اسپرسو
  • زمان لازم برای آماده شدن یک اسپرسو
  • محیط مناسب نصب دستگاه (فضا و زیرساخت های موجود)
  • نیروی کار موجود
  • مصرف کننده هدف (خود شما، همکارانتان، مشتری ها)
  • آیا قرار است لاته یا نوشیدنی های دیگر نیز آماده کنید یا خیر
  • هر اولویت شخصی (شکل و طرح ظاهری، شرکت سازنده، کشور سازنده و …)
  • قیمت

انتخاب محل تهیه قهوه

دستگاه های پیشرفته اجازه کنترل بیشتر بر تهیه اسپرسو را به شما می‌دهد. عوامل زیادی در طعم، عطر و کیفیت یک اسپرسو دخیل هستند: درجه آسیاب، فشار، دما، زمان عصاره­گیری و چندین عامل دیگر. برخی دستگاه ها قدرت تنظیم این موارد را دارد بنابراین می‌توانید روی طعم آن کنترل داشته باشید و به این صورت بتوان مقادیر ایسدیته و عطر و طعم را به دقت تنظیم نمود و یا حتی معایب قهوه را پوشاند.

یک دستگاه می‌تواند خطاهای انسانی را کاهش دهد اما برای تهیه یک اسپرسو باکیفیت، باریستاهای حرفه‌ای که اطلاعات کافی از دستگاه خود دارند ضروری است.

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

قبل از انتخاب یک دستگاه، طرز کار آن را برای تهیه همزمان دو نوشیدنی یا بیشتر در نظر بگیرید.

چند عدد هدگروپ نیاز دارید؟ بیشتر از یک نازل بخار می‌خواهید؟ داشتن بیش از دو هدگروپ از دیرکرد در تهیه قهوه مشتری جلوگیری می‌کند اما به تمیزکاری و نگهداری بیشتری نیاز دارد. به علاوه به فضای مناسبی برای جا دادن یک دستگاه بزرگ نیاز دارید.

از فروشنده درباره تعداد بویلرها و زمان مورد نیاز برای بازگشت فشار پس از گرفتن یک شات، سوال کنید. پایداری فشار برای درجه غلظت مهم است و مدل‌های با ثبات‌تر حداقل دو بویلر دارد. در یک کافه شلوغ شما باید از این که اسپرسوها حتی در اوج مصرف از غلظت خوبی برخوردار باشد، مطمئن شوید.

ممکن است دستگاهی با فشار متغیر مورد نیاز باشد. الگوهای فشار مختلف منجر به نتایج مختلفی می‌شود. تنظیم فشار در برخی موارد کانال‌های موجود در قهوه را کاهش داده و عصاره گیری را بهبود می‌بخشد.

اگرچه ممکن است گمان کنید که به یک جریان ثابت از اب نیاز دارید، اما الگوی جریان راه دیگری برای بهبود عصاره گیری است. آیا دستگاه شما این امکان را به شما داده و آیا این مسئله برای شما اهمیت دارد؟

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

در اینجا عوامل دیگری پیش از خرید یک دستگاه برای کافه ذکر شده است:

  • مدت زمان لازم برای گرم شدن دستگاه پس از روشن کردن آن را در نظر بگیرید. هنگامی که کافه خود را باز میکنید لازم است بدانید چه زمانی دستگاه آماده کار است.
  • اگر قصد دارید نوشیدنی همراه با لاته آرت سرو کنید، عملکرد نازل بخار را بررسی کنید. برخی دستگاه‌ها در کنترل بخار نسبت به سایر دستگاه‌ها دقیقتر هستند.
  • مصرف انرژی دستگاه را چک کنید. دستگاه‌های بزرگ توان بیشتری نیاز دارند اما برخی مدل‌ها امکان ذخیره انرژی دارند.
  • برخی مدل‌ها نیازمند نصب فیلترهای آب هستند. آیا این مورد برای کار شما ضروری است؟

انتخاب دستگاه اسپرسوساز خانگی

اگر معمولا در مسیر کار قهوه می‌خرید، دستگاه اسپرسوساز خانگی می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای شما باشد. اما برای قهوه روزانه خود چقدر زمان و تلاش باید صرف کنید؟ هنگام انتخاب یک دستگاه خانگی ملاحظات مختلفی وجود دارد.

تمام دستگاه‌های اسپرسوساز نیازمند نگهداری هستند: خالی کردن تفاله قهوه و کپسول‌ها، تمیز کردن سینی چکه گیر، پر کردن محفظه آب و …. . اما باید نوع هد گروپ را هم در نظر داشته باشید. این قسمتی از دستگاه است که پرتافیلتر را با آن قفل میکنیم.

[idea] راهنمای خرید اسپرسو ساز خانگی [/idea]

برخی دستگاهها دارای گروپ‌های جداشدنی هستند. که باز کردن آنها هنگام تمیزکاری و بازدید آسان است. دستگاه‎های دیگر دارای یک گروپ داخلی بوده که برای تمیزکاری خودکار طراحی شده­اند. که در صورت مواجه با مشکل، بررسی آن سخت است.

اگر تمایل به استفاده از دستگاه غیر خودکار هستید، دستگاه‌هایی با گروپ جداشونده می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر ترجیح می‌دهید دستگاه، خود عمل تمیزکاری را انجام دهد در صورت بروز مشکل ممکن است نیاز به پرداخت هزینه،ای برای سرویس داشته باشید.

درست همانند دستگاه‌های حرفه‌ای، باید فشار پمپ را در نظر بگیرید. این فشار میزان طعمی که دستگاه در قهوه ایجاد می‌کند، باعث آزاد شدن رایحه‌های قهوه می‌شود و  بر روی کیفیت کرمای آن تاثیر می‌گذارد. به دنبال دستگاهی با فشار 9 بار یا بیشتر باشید.

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

 دستگاه‌های دستی

در دستگاه‌های دستی از یک اهرم برای ایجاد فشار مورد نیاز استفاده می‌شود. آنها عالی به نظر می‌آیند و بازار خود را دارند اما نیازمند تلاش زیادی هستند. بعید است که آنها را به عنوان دستگاه روزانه خود بخواهید.

دستگاه‌های حرفه‌ای

ممکن است که تمایل به یک دستگاه حرفه‌ای با یک هدگروپ و یک نازل بخار پیدا کنید. آنها روند آماده­سازی مشابهی با قهوه موجود در کافه دارند. اما اینکه دستگاه اسپرسوساز خانگی پیچیده برای شما مناسب یا نه مهم است.

با یک دستگاه حرفه‌ای، شما باید همانند یک باریستا پارامترهای موثر در اسپرسو را کنترل کنید. تنظیم درجه آسیاب، میزان دانه، فشار تمپ و …. که یادگیری این‌ها کاری زمان‌بر است. اما شاید از آن لذت ببرید، در این صورت آن را بخرید و از استاد شدن در تعیین این پارامترها لذت ببرید.

البته اگر صبح ها فقط یک نوشیدنی فوری و آسان می‌خواهید این دستگاه گزینه مناسبی برای شما نیست.

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

دستگاه‌های نیمه خودکار

اگر فکر می‌کنید دستگاه حرفه‌ای به تلاش زیادی نیاز دارد، یک دستگاه نیمه خودکار انتخاب کنید. این دستگاه برخی کارها را از دستان شما خارج می کند.

از مشخصات عمومی آنها  می‌توان به داشتن صفحه نمایش دیجیتال، دکمه‌های قابل برنامه ریزی، خرد کردن خودکار، دم کردن خودکار و کنترل دما نام برد. یک برنامه را انتخاب کرده و دکمه‌ای را بزنید. سخت‌تر از آن است که خرابش کنید اما کماکان در آن نقش دارید.

دستگاه‌های کاملا خودکار و دارای کپسول

دستگاه‌های کاملا خودکار تمام کار را انجام می‌دهند. فقط کافی است که مطمئن شوید قهوه و آب در آن وجود دارد. این دستگاه ها به شما هیچ کنترلی در عصاره گیری نمی‌دهد، اما یک اسپرسو غلیظ با کمترین تلاش ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورند.

دستگاه های کپسولی کاملا عاری از خطای انسانی است. مخزن آب را پر نگه دارید، یک کپسول بسته بندی شده را درون دستگاه قرار دهید و دکمه را فشار دهید.

این دستگاه‌ها تفاله‌هایی برای تمیزکاری به جای نمی‌گذارند اما اثرات ظروف یکبار مصرف روی محیط زیست را بخاطر داشته باشید. برخی تولیدکننده‌ها انواع قابل بازیافت و تجزیه‌ای معرفی کرده‌اند.

بعلاوه شما محدود به استفاده از کپسول‌های مخصوص مدل دستگاه خود هستید. و اکثر برندهایی که کپسول را می‌سازند بازیگران نقش دوم هستند.

نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

[idea] شناخت انواع مختلف دستگاه‌های اسپرسوساز قسمت اول [/idea]

انتخاب یک دستگاه اسپرسوساز برای محل کار

سرو قهوه یکی از ویژگی های برخی مشاغل است. شاید بخواهید در سالن خود، حراجی خود یا بار خود قهوه نیز ارائه کنید. در این صورت به یک دستگاه مطمئن که کار با آن راحت بوده و در اندک زمانی قهوه را تهیه می‌کند، نیاز دارید. با توجه به کسب و کار شما، شاید توانایی کنترل بر روی اسپرسو از اهمیت زیادی برخوردار نباشد. این امر در مشاغلی که برای کارکنان آن قهوه سرو می‌شود نیز وجود دارد.

برای یک قهوه غلیظ با حداقل تلاش ممکن، دستگاه‌های خودکار و کپسولی گزینه‌های محبوب به شمار می‌روند. به علاوه گواهینامه SCA برای دم کردن وجود دارد که استانداردهای درجه سوم برای یک قهوه را تعبیه کرده و امکان تغییر دستور آن را نیز به شما می‌دهد.

هنگام خرید یک دستگاه اسپرسوساز عوامل بیشماری دخیل هستند. با تأمل در این نکات می‌توانید بهترین انتخاب را برای شرایط خود نمایید. و از خرید آن نترسید، تحقیق کنید و سوال بپرسید. این سرمایه گذاری پس از خوردن اسپرسویی خوشمزه، با ارزش به حساب می‌آید.

11 دیدگاه در “نکاتی که قبل از خرید اسپرسوساز باید به آن توجه داشت

  1. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید.
    دستگاه اسپرسو ساز بارنی دارم مشکلم اینکه فشار دستگاه برای سبد های فشرده زیاده(پمپ ulka 19 بار ایتالیایی استفاده. کرده خیلی زیاده برای اسپرسو ساز خانگی) برای اینکه کیفیت اسپرسو مناسب باشه مجبورم بسیار ریز(ریز تر از دانه های نمک تقریبا اندازه دستگاه های صنعتی)اسیاب کنم برای اینکه درست عصاره گیری بشه و الان بازم سرعت زیاده کمتر از چهارده ثانیه دبل شات پر میکنه و اسپرسو ترش ابکی داره (تعجب میکنم با این ریزی اسیاب دیگه اگه ریز تر اسیاب کنی ترک میشه)بخاطر تک لایه بودن زیاد تمپ کنم چون کانال باز میکنه بازم درست عصاره گیری نمیشه .شما سبد تک لایه برای این دستگاه دارید جایی هست تهیه کنم؟
    اگه نیست با باز بقیه سوراخ های جداره پایین مثل تک لایه ها میشه؟ یا بهتره قسمتی از جداره پایین ببرم کیفیت اسپرسو بهتر میشه و میتونم ماکزیمم تمپ کنم بدون اینکه کانال توی تفاله ایجاد بشه ای یک طرف بیشتر عصاره گیری بشه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام بر شما دوست عزیز.
      شما با این اطلاعات حتما میدونید که صد در صد تایم مشخصی برای تهیه اسپرسو وجود نداره و زمانهایی که ذکر میشه یه زمان استاندارده و میتونه متغیر باشه و همینطور این رو هم میدونید که طعم ترشی قهوه میتونه علاوه بر عصاره گیری نادرست، به خود قهوه هم مربوط باشه . دستگاه بارنی واقعا کیفیت خیلی خوبی داره و مهم توان دستگاهه که خیلی بالاس.
      خیر فکر نمی کنم سبد تک لایه برای دستگاه های خونگی باشه اگر هم باشه باید خیلی جستجو کنید. و البته با بریدن و خراب کردن سبدتون ممکنه همون سبد هم از دست بدین .

  2. Daniel گفت:

    سلام به نظر شما بهتره یه دستگاه اسپرسو ساز خانگی خوب و نیمه حرفه ای تهیه کنم یا برم سراغ موج سه ایرو پرس یا v60 و سایفون / یه دستگاه اسپرسو ساز دلونگی ضعیف هم دارم که کیفیتش انچنان چنگی به دل نمیزنه و تقریبا یه چند ماهی هست که به قهوه خیلی علاقه مند شدم ممنون میشم کمکم کنید

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. تفاوت بین قهوه اسپرسو و قهوه دمی نسل سوم زیاد هست. شما باید ابتدا به ذائقه و علاثه خود رجوع نمایید سپس در انتخاب نوع دستگاه تصمیم گیری کنید.

      1. Daniel گفت:

        سلام ، با تشکر فراوان از پاسخ شما جسارتا من یه سوال دیگه هم دارم تو قهوه های موج سوم کدوم رو پیشنهاد میکنید کمکس، v60 ، سایفون ؟ من تجربه ای تو این زمینه نداریم ولی فکر میکنم سایفون باید عصاره گیری بهتری داشته باشه از طرفی هم ایرو پرس رو به بنده پیشنهاد میکنند ، توصیه شما چیه ؟

        1. جلال رمضانی گفت:

          سلام. بهترین دستگاه نسل سوم سایفون هستش که قهوه ای بسیار خوش طعم وبی نظیر تهیه می کنه. آئروپرس طعمی شبیه به وی 60 و فرنچ پرس داره البته باید دید فیلتر فلزی استفاده شده یا کاغذی. طعم قهوه ائروپرس کمیاز وی 60 و فرنچ پرس بهتر هستش.

      2. Daniel گفت:

        و ایا اینکه قهوه های دمی نسل سه طعمشون با قهوه فرانسه ای که دستگاه میسازه فرق میکنه ؟

        1. جلال رمضانی گفت:

          دستگاه های فرانسه ساز یک قهوه استاندارد بهتون تحویل میدن و شما هیچ دخل و تصرفی در کیفیت قهوه نخواهید داشت . قهوه ساز های نسل سوم به احترام قهوه معروف اند پس باید با احترام و عشق با آنها کار کرد که مسلما قهوه طعمی بهتر خواهد داشت.

  3. احمد گفت:

    باسلام بنظر شما استاد برای یک مغازه ۲۰ متری دستگاه و آسیاب چی بگیرم.نمیدونم هم بالخره روزی چقدر سرو میشه ولی میخوام جوری باشه سریع نخوام یکی دیگه بخرم؟
    و سوال دیگه اینکه رستر ایلیا ۱۵ کیلویی الان فقط حدودی قیمتش چقدر است؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدید❤❤

    1. محسن مداحی گفت:

      میتونید از آسیاب های ایرانی مانند بیتر استفاده کنید و یا یک آسیاب لبنانی ایستاده بخرید .
      ایلیا روستر 30 و 60 و 120 تولید میکنه و به زودی روستر 5 کیلویی ایلیا هم رونمایی خواهد شد .

  4. محمد گفت:

    سلام خسته نباشيد
    ممنون بايت مطلب خوبتون
    ميخواستم بپرسم دستگاه هاي مباشي نسبت به قيمت شون به نسبت برندهاي ديگه چطورن؟
    مباشي مدل 2009TC چه فرقي به نسبت 2015TC داره؟ و اين عدد 2009 يا 2015 يا 2010 سال توليد دستگاه هست؟
    و چيز ديگه اي که من خوندم تو مطالب مختلف داشتن فيلتر آب واسه دستگاه ها خيلي مهم و ضروري هست. يعني يکي از فاکتورهاي ما بايد فيلترآب باشه درسته ؟
    ممنون ميشم راهنمايي کنين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *