دانستنی های قهوه, دانش قهوه

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

برزیل به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده قهوه در جهان نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کند. تغذیه بازارهای وسیع داخلی و خارجی را قهوه برزیل به عهده دارد و دانه هایی که در این کشور تولید می شود برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان قهوه در کل جهان مهم است.

قهوه و برزیل

قهوه نقش مهم و اساسی در تاریخ این کشور ایفا می کند. این گیاه اهل اتیوپی در ابتدا در قرن هجدهم توسط مهاجران فرانسوی که خود را والی شهر پارا نامیده بودند به برزیل آورده شد و تحت شرایط خوب آب و هوایی رشد نمود و رفته رفته از قسمت‌هلی شمالی برزیل در امتداد کشور گسترش یافت. در همین زمان کشت شکر اولویت اقتصادی کشور بود و قهوه صرفا یک کالای لوکس به شمار می رفت. هیچ کس در آن زمان حتی تصورش را هم نمی کرد که قهوه ممکن است روزی بزرگترین نقش آفرین در اقتصاد و تاریخ کشور برزیل شود حتی بیشتر از شکر نیو اورلان.

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

به هرحال درسال 1820 قهوه به عنوان بزرگترین محصول صادراتی کشور برزیل معرفی شد و شکر رفته رفته جایگاهش را در بازارهای بین المللی از دست داد. اوج کشت قهوه زمانی بود که به خاکهای حاصلخیز منطقه ی پارایبا ( منطقه ای که قسمتی از سائو پائولو و ریو دوژانیرو در بر میگیرد) رسید.

در قرن نوزدهم قهوه ی برزیل محصول صادراتی شماره یک بازارهای اروپایی و آمریکایی بود و در سال 1840 برزیل به عنوان بزرگترین کشور تولید و صادر کننده قهوه در جهان تبدیل شد. به این طریق کشور بسایر غنی گشت و جامعه ای جدید به وجود آمد که به بارون های قهوه (صاحبان ثرتمند درختان قهوه ) معروف بودند.

بارون ها نه تنها قدرت کامل اقتصادی را در برزیل به دست گرفتند بلکه از قدرت سیاسی قابل توجهی نیز برخوردار بودند. نخست در اعلام جمهوریت برزیل مشارکت کردند و سپس تاثیر مهمی در تعیین ریاست جمهوری این کشور داشتند.

در عصر قهوه، برزیل دوران پیشرفت بزرگی را طی نمود. در همین زمان سرمایه گذاری در کشاورزی، زیر ساختها، راه آهن، اعتبارات و صنت گشسترش و پیشرفت قابل توجی یافتند. پولی که در ازای صادرات قهوه به دست می آمد باعث تغییرات زیادی در عرصه ی فرهنگی و اقتصادی کشور شد.

در حالی که دنیا رو بهبرده ای برای قهوه‌ی برزیل تبدیل می شد، این صنعت به کلی به برده ها و بازار آنها وابسته بود. بعد از شورش برده ها در سال 1888، کشت قهوه تقریبا نابود شد.

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

دولت برای از بین بردن فقدان کارگر برای انجام کارهای مشقت بار در مزرعه های قهوه، مهاجران اروپایی را تشویق به کاردر مزارع می کرد. این مهاجران ویژگی های جدیدی به جامعه ی برزیل وارد کردند و با افزایش شهرنشینی و رشد بازارهای داخلی و صنعت برزیل، چهره ی این کشور را برای همیشه تغییر دادند.

این دولت نو ظهور و جوان توسط رشد و نمو میوه های کالای بسار دوست داشتنی و اعتیاد آور شروع به پیشرفت کرد. با این وجود بزرگترین و بهترین اقتصادهای جهان هم نتوانستند از رکود بزرگ سال 1929 جانسالم به در ببرند و قهوه هم ازانها مستثننی نبود. به طوری که دیگرمردم قدرت خرید قهوه نداشتند.

در این زمان ایالات متحده آمریکا بزرگترین خریدار قهوه ی برزیل بود. قیمت ها شکسته شدند و هزارانن کیسه ی قهوه در برزیل سوزانده شدند. و چنان خسارتی به تولید کنندگان وارد شد که تا امروزهم قابل احساس می باشد.

تغییراتی که برزیل در طول دولت جمهوری خواه به خود دید باعث افول و پایان عصر قهوه و همچنین کاهش تاثیرات حکومت های رعیت شد. این محصول و تولیدکنندگان ان رفته رفته آگاهی و رهبری خود را در اقتصاد برزیل از دست دادند و زمینه برای رشد دیگر فعالیت های اقتصدی فراهم شد. اما چیزی که آشکار است قهوه هیچ گاه نقش مهم خود را به عنوان یک محصول در اقتصاد برزیل و نوشیدنی های آن کشور از دست نداد و همیشه یکی از مهمترین کالاهای این کشور به حساب می آید.

صنعت قهوه برزیل

بدون شک برزیل بزرگترین تولید کننده ی قهوه در جهان است که حدود 30 درصد از تولیدات بین المللی را در بر میگیرد. این امر باعث می شود که قهوه یکی از مهمترین کالاهای کشاورزی باشد و همواره ارزش کشت خود را برای ارائه به بازار حفظ نماید.

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید : 10 تولید کننده برتر قهوه در جهان [/alert]

صنعت قهوه در برزیل سیزده ایالت را در بر می‌گیرد که به طور اعظم شامل مناطق سائو پائولو، میناس گرایس، ریو دژانریو، اسپیریتو سانتو، باهیا، پارانا و گوییاس ( از نظر اهمیت ) می شود. طبق برآوردی حدود 300 هزار مزرعه در این کشور وجود دارد که در 1950 شهر واقع شده اند.

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

رقابت بر سر تولید قهوه در برزیل هزینه هایی برای آنها به دنبال داشته است. در حالی که اقلیم برزیل بهترین مکان برای رشد و کشت قهوه است اما کشاورزان قهوه اساس کار خود رابر کمیت تولید قرار داده اند و این امر باعث شده است که تصور از قهوه برزیل قهوه ای بی کیفیت و بد باشد.

با این حال در سالهای اخیر با رشد صنعت اسپشالتی در جهان و تقاضای قهوه با کیفیت، کشاورزان برزیلی نیز مخصوصا درمناطق شمالی که آب و هوای معتدل تری دارد، رو به تولید قهوه با کیفیت بهتر آورده اند.

در عرصه ی جهانی، بزرگترین خریداران قهوه برزیل کشورهای آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، ژاپن و بلغارستا به ترتیب سفارش هستند.

فرهنگ همیشه در حال گسترش قهوه

اعداد و ارقام نشان می دهند که برزیلی ها هیچ گاه از قهوه ی خود خسته نمی شوند در حالی که انها بر خلاف بسیاری از کشورهای دنیا مانی که به رخت خواب می رمند قهوه ای غلیط می نوشند و به خواب می روند. برزیل تنها اولین صادر کننده ی قهوه در جهان نیست بلکه یکی از بزرگترین مصرف کننده های آن نیز هست. مصرف داخلی قهوه برزیل غیرقابل توقف است و این چیزی است که توسط اعدا قابل اثبات است. مصرف داخلی قهوه برزیل از 8.2 میلیون کیسه در سال 1990 به 20 میلیون کیسه در اوایل سال 2012 رسیده است.

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید : 10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه [/alert]

طبق بررسی که سازمان آمار برزیل (IBGE) انجام شده، قهوه به عنوان یکی از محصولات مصرفی روزانه افراد بالای 10 سال مردم برزیل است. این رقم به معنی نوشیدن 79.7 لیتر قهوه در سال توسط برزیلی ها است.

شواهد نشان میدهند که مردم برزیل بدترین نوع قهوه ی خود را مصرف می نمایند و این در حالی است که بهترین و با کیفیت ترین قهوه آنها صادر می شود. شاید این یکی از دلایلی باشد که آنها قهوه ی روزانه ی خود را از انواع بسیار ارزان و معمولی انتخاب می نمایند که تقریبا به ازای هر نیم کیلو یا 500 گرم آن حدود 5 برزیلی ( 5200 تومان ) می باشد. مردم برزیل قهوه بسیار ارزان و غلیظ  دوست دارند و ظاهرا لذت بردن از یک فنجان قهوه مرغوب و با کیفیت برای آنها عجیب و بیگانه است.

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

همچنین تمایلی ندارند که قهه ی روانه ی خود را از دست بدهند. آنها با اضافه کردن شیر نعروفترین و مرسوم ترین نوشیدنی قهوه خود که ” مدیا ” نام دارد تهیه می کنند. در حالی که برزیل ها در برابر ماشین آلات قهوه ساز بسیار مقاومت کردند و بسیاری از آنها از پذیرفتن نوشیدنی هایی مانند فراپاچینو، موکا، کارامل و بسیاری از نوشیدنی های قهوه که در خارج از لرزیل معروف هستند سر باز می زنند. با این حال بیشتر مردم برزیل به نوع قهوه ای که می خورند اهمیتی نمی دهند و فقط کافی است که قهوه غلیظ و خالص باشد.

سازمان صنعت قهوه برزیل

این سازمان در سال 1973 تاسیس شد که مهمترین ارگان قهوه برزیل به حساب می آید. از اقدامات این ارگان تشویق واحدهای خرده فروش و عمده فروش برای تولید و تهیه ی قهوه با کیفیت و همچنین ادغام چندین صنعت است. این ارگان برنامه هایی برای ارتقای سطح خلوص و کیفیت قهوه برزیل و اخیرا هم برای ایجاد ثبات در مزارع داشته است.

فرهنگ قهوه برزیل و فراز و نشیب آن

در حال حاضر حدود 500 شرکت رست و فراوری قهوه در منطقه ی ریو دوژانیرو وجود دارد که روابطی از قبیل اقتصادی و مالی و همچنین مدیریتی با ارگان صنعت قهوه در راستای ارتقای سطح کیفی قهوه برزیل دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *