آموزش, روش های دم کردن قهوه

طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه (نکاتی که باید بدانید)

طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه

روش مورد علاقه شما برای تهیه یک فنجان قهوه چیست؟ آیا می خواهید یک فنجان قهوه دلچسب برای صبحانه بنوشید؟ یک کاپوچینو پر از کف برای بعد از ظهر چه طور؟ آن را سرد دوست دارید یا داغ؟ با تاثیرگذاری کم یا زیاد؟ روش شما در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه باید بر مبنای نیازهای شما و ویژگی های قهوه تان باشد. در اصل نمی توان گفت یک روش ثابت برای همه وجود دارد. اما می توان گفت رعایت اصول و قوائد برای همه یکسان است.

حال در بخش نخست این مقاله با اصول دم کردن قهوه آشنا می شویم و در قسمت دوم هم به چند روش محبوب و معروف برای تهیه قهوه می پردازیم.

نکات مهم در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه

  1. تجهیزات

طرز تهیه و دم کردن انواع قهوهدر ابتدا مطمئن شوید که همه تجهیزات شما–از آسیاب قهوه تا فیلتر قهوه سازتان کاملا تمیز باشد. آن ها را با آب داغ تمیز بشویید و یا کاملا آن ها را پاک کنید و سپس با یک حوله خوب آن ها را خشک کنید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که هیچ اثری از روغن قهوه باقی نمانده باشد. چون در آینده باعث می شود که قهوه شما طعم و مزه ای تغییر یافته و تلخ تر پیدا کند.

مشاهده کنید: انواع قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. قهوه

یک فنجان قهوه عالی، از دانه های مرغوب قهوه ساخته می شود. کیفیت و طعم و مزه قهوه شما فقط به طرز تهیه شما بستگی ندارد، بلکه به نوع دانه ای که انتخاب می کنید نیز وابسته است. اینکه از بین انواع قهوه کدام یک را انتخاب می کنید، عربیکا و یا ربوستا؟ یا دانه قهوه تان دارای چه درجه ای از رست است.

برخی از عوامل موثر بر طعم و عطر قهوه عبارتند از:

کشور و منطقه تولید کننده قهوه کجاست؟

دانه قهوه، ترکیبی از چند دانه و یا یک نوع دانه است؟

درجه رست مورد علاقه شما، دارک، مدیوم و یا لایت است؟

نحوه آسیاب کردن شما چگونه بوده است؟

در حالی که انتخاب های فراوانی وجود دارد، به یاد داشته باشید که هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. مثلا شما می توانید یک قهوه دارک ویژه اسپرسو را با دستگاه قطره ای برقی تان درست کنید و از طعم و مزه آن لذت ببرید. این باور که یک نوع قهوه مخصوص یک نوع دستگاه است، کاملا غلط است. شما از هر نوع قهوه ای که دوست داشته باشید با در نظر گرفتن  نوع دستگاه و طرز تهیه قهوه تان می توانید استفاده کنید. فقط کافی است که قهوه را با توجه به این دو پارامتر آسیاب کنید.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. تازگی قهوه

دیگر مورد مهمی که باید در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، در نظر داشته باشید، خریدن قهوه تازه رست شده است. قهوه تازه رست شده یکی از پارامتر های ضروری برای داشتن یک فنجان قهوه خوشمزه است. به همین منظور در هر بار خرید مقدار کمی قهوه خریداری کنید تا زیاد مانده نشود. (زمان ایده آل برای خرید، تقریبا هر دو هفته یکبار).

نکته : لطفا هیچگاه از قهوه ای که یک بار آن را دم کرده اید (تفاله قهوه) دوباره استفاده نکنید. زیرا در همان دفعه اول تمامی مواد مفید قهوه از آن خارج شده است و برای بار دوم فقط سیاهی و تلخی است که نسیب شما می شود.

مطالعه کنید: ذخیره ونگهداری قهوه چگونه است؟

  1. آسیاب قهوه

یکی از نکات کلیدی در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، آسیاب کردن قهوه است. اگر شما دانه قهوه خریداری کرده اید، همیشه سعی کنید آن ها را درست قبل از تهیه قهوه تان آسیاب کنید. با این شیوه همیشه می توانید از حداکثر تازگی بهره ببرید. آسیاب های قهوه دندانه ای و آسیاب های قهوه دستی به دلیل آسیاب کردن یکنواخت بهترین گزینه ها برای استفاده شخصی هستند. از آسیاب های تیغه ای، به دلیل آسیاب غیر یکنواخت و بعضا بسیار ریز کمتر استفاده می شود.

انواع آسیاب قهوهنکته ای که در اینجا بسیار اهمیت دارد و حتما باید به آن دقت کنید، میزان درجه آسیاب قهوه است. زیرا بر طعم و مزه قهوه بسیار تاثیر گذار است. اگر قهوه شما بسیار تلخ است، دلیلش عصاره گیری بیش از اندازه از پودر قهوه بوده که نتیجه بسیار ریز آسیاب شدن قهوه است. اگر هم قهوه شما طعم و مزه کمی دارد به دلیل عصاره گیری بسیار کم از قهوه بوده که نتیجه درشت آسیاب شدن قهوه است.

در هنگام خرید قهوه آسیاب شده از فروشگاه این نکته را مد نظر داشته باشید که حتما به فروشنده طرز تهیه قهوه خود را بگوید تا وی با توجه به نوع دستگاه شما، قهوه را برایتان آسیاب کند و بتوانید بهترین طعم و مزه را از قهوه ای که خریداری می کنید، بدست آورید.

مشاهده کنید: انواع آسیاب قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. آب

اگر بگوییم اهمیت آب در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، کمتر از قهوه نیست، اغراق نکرده ایم. آبی که شما برای تهیه قهوه از آن استفاده می کنید در کیفیت قهوه تان بسیار تاثیر گذار است. اگر آب شرب شما حاوی املاح بسیار زیاد است و یا اینکه طعم خوبی ندارد و یا در کل خودتان می دانید که آب مناسبی نیست، بهتر است از آب معدنی و یا آبی که دوباره تصفیه شده است و کاملا شیرین و با کیفیت است، استفاده کنید. اما طبق تجربه شخصی بهترین آب برای تهیه قهوه آب معدنی است. کافیست شما هم فقط یکبار امتحان کنید.

  1. نسبت قهوه به آب

نسبت آب به قهوهنسبت آب به قهوه (Ratio) مهمترین عامل در شدت طعمی و عصاره گیری استاندارد در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه است. پس در صورت امکان حتما از ترازوهای دیجیتال استفاده کنید. اما اگر هم ندارید، به ازای هر 180 میلی لیتر آب یک یا دو قاشق غذا خوری قهوه کافی است. البته میزان قهوه را می توان با توجه به طعم و مزه ای که انتظار داریم در این رِنج کم یا زیاد کنیم.

مثلا برای داشتن قهوه ای غلیظ از دو قاشق غذاخوری قهوه استفاده کنیم. توجه به این نکته نیز مهم است که در بعضی از روش های دم کردن قهوه آب تبخیر بالاتری دارد. به همین دلیل میزان کم تبخیر را در اندازه گیری آب نیز در نظر بگیرید.

  1. دمای آب

چیزی که در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، کمتر به آن توجه می شود، دمای آب است. قهوه ساز شما باید دمای آب را بین 90 تا 95 درجه سانتی گراد حفظ کند تا عصاره گیری از قهوه به بهترین شکل انجام گیرد. دمایی پایین تر از این میزان با کاهش عصاره گیری باعث می‌شود قهوه شما بسیار بی مزه شود. همچنین دمایی بالاتر از دمای ذکر شده باعث کاهش کیفیت طعم قهوه می‌شود.

اگر شما از روش های دستی دم کردن قهوه (مانند فرنچ پرس) استفاده می‌کنید، ابتدا آب را کاملا به جوش آورید. البته نه بیش از حد، سپس منبع حرارت را خاموش کنید و بگذارید آب به مدت 1 دقیقه خنک شود. سپس آن را به قهوه تان اضافه کنید.

  1. مدت زمان دم کردن

مدت زمانی که قهوه و آب با هم در تماس هستند، یکی دیگر از مواردی مهم در طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه است که در کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی دارد.

در قهوه سازهای قطره ای زمان تماس باید حدود 5 دقیقه باشد. اگر شما قهوه خود را با استفاده از فرنچ پرس و یا در کل قهوه سازهای پیستونی تهیه می کنید، مدت زمان تماس باید بین 2 تا 4 دقیقه باشد و اگر از اسپرسو سازها استفاده می‌کنید، زمان تماس کافی است بین 20 تا 30 ثانیه باشد. البته در اسپرسو سازهای گازی یا همان موکاپات ها این زمان از اولین ورود قهوه به مخزن شروع می شود.

  1. نوشیدن بلافاصله بعد از دم کردن

اگر شما قهوه تان را سریع مصرف کنید، یک لیوان قهوه گرم، خوشمزه و دلچسب را تجربه کرده اید. ولی هرچقدر از زمان دم شدن قهوه شما بگذرد و قهوه کم کم دمای خود را از دست دهد، طعم و مزه ابتدایی نیز از دست می رود.

بنابراین اگر می خواهید قهوه تان را 10 دقیقه بعد از دم شدن بنوشید، باید بگذارید دمای دم شدن آن به 105 تا 115 درجه سانتی گراد برسد که اولا در دستگاه های برقی این امر امکان پذیر نیست و ثانیا همانطور که گفته شد بالارفتن دما بیش از 95 درجه سانتیگراد باعث تلخ شدن بسیار زیاد قهوه می شود .پس لطفا، قهوه تان را بلافاصله بعد از دم کردن بنوشید.

حال که با طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، به طور عمومی آشنا شدید، می توانید یک فنجان قهوه دلچسب و خوشمزه برای خودتان و عزیزانتان آماده کنید. اما در نظر داشته باشید که بعد از دم کردن قهوه مهم ترین قسمت نوشیدن آن است. سعی کنید از لحظه لحظه زندگیتان لذت ببرید.

سعی کنید نوشیدن فنجان قهوه ای را که برای آن وقت گذاشته اید را با تمام وجود حس کنید. عطر و طعم و رنگ و تک تک جزئیات دیگرش را. لبخند بزنید و قهوه دلچسبتان را نوش جان کنید و به یاد داشته باشید که همیشه شادابی پس از چشیدن تلخی است.

بهترین روش های دم کردن و تهیه قهوه

همانطور که گفتیم پس از فهمیدن نکات و اصول طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، می خواهیم با هم چند روش محبوب و معروف را بررسی کنیم.

قهوه فوری سریع و بی دردسر، تهیه با فرنچ پرس، قهوه ساز فیلتری یا سایر روش های دم کردن قهوه. همه ما با روش های متعدد دم کردن و تهیه قهوه کما بیش آشناییم. معمولا هرکس با توجه به طبع و سلیقه خودش اقدام به استفاده از یکی از این روش ها می کند و قهوه دلچسب و مورد علاقه خودش را تهیه می کند. اما سوالی که مطرح است این است که واقعا بهترین روش دم کردن قهوه کدام روش است؟ آیا اصلا می شود گفت یک روش از طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، بر روش های دیگر برتری دارد؟

اگر جواب این سوال مثبت است، برتری آن روش چیست و دلیل این برتری را در چه مواردی می توان دانست. برای پاسخ به همه این سوالات و نتیجه گیری نهایی در این مورد ابتدا باید به بررسی اجمالی این روش ها پرداخت. اما نکته قابل توجه در این بخش، این است که به بررسی 5 روش متداول و پر کاربرد طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه در جهان می پردازیم و ممکن است بعضی از روش های رایج دیگر نیز در این بررسی قرار نگیرند که در مقالات بعدی به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت. با ما در قهوه ایلیا همراه باشید.

  1. قهوه فوری

در دنیا شاید چند چیز باشد که درست کردن آن از قهوه فوری آسان تر است. قهوه فوری در واقع قهوه دم شده ای است که طی فرایندی به شکل پودر در می آید و برای آماده شدن نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش، آماده نوشیدن است.

پودر قهوه فوریآنچه در فنجان بدست می آید؟

کافئین: از آنجایی که قهوه فوری فقط عصاره قهوه است، نسبت به سایر روش های دم کردن قهوه مقدار کافئین بسیار پایین تری دارد. اضافه کردن یک قاشق پودر قهوه می تواند کمی سطح کافئین را در این روش تهیه افزایش دهد.

روغن: قهوه فوری عملا حاوی هیچ گونه روغنی نیست، زیرا کلیه روغن و املاح معلق آن در فرایند تولید توسط فیلترها گرفته می شود.

مزه: اگر شما حاضرید طعم و مزه را برای راحتیتان قربانی کنید، پس این روش برای شما بسیار ایده آل است. البته به طور کامل نمی توان از قهوه فوری ناامید شد، زیرا با استفاده چند قاشق بیشتر از آن و یا برندهای مختلف با کیفیت مانند نستله، Good Day  یا علی کافه می توانید طعم های ملایم و خوبی را تجربه کنید.

مشاهده کنید: نسکافه گلد در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. فرنچ پرس

یکی از راحت ترین و محبوب ترین طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه، فرنچ پرس است. اگر بخواهیم مختصری از تاریخچه فرنچ پرس بگوییم، اولین بار فرانسوی ها آن را اختراع کردند سپس یک شخص ایتالیایی به نام آتیلیو کالیمانی در سال 1929 آن را در دنیا محبوب  کرد.

امروزه فرنچ پرس محبوب ترین قهوه ساز در خانه آمریکایی ها به حساب می آید. در مقالات قبلی سایت در مورد طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس به طور مفصل صحبت کرده ایم. به همین دلیل از توضیحات اضافی در مورد آن اجتناب می کنیم.

مطالعه کنید: طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

آنچه در فنجان بدست می آید؟

کافئین: سطح کافئین به دست آمده در این روش نسبتا بالاست. هرچند که این امر به اندازه قهوه آسیاب شده مورد استفاده نیز بستگی دارد. اما در کل به دلیل مخلوط شدن کامل آب جوش و قهوه و فشرده کردن و تصفیه کامل آن، بیشترین میزان کافئین را در قهوه آماده شده ارائه می کند.

روغن: این روش دم کردن شما را قادر می سازد تا مقدار قابل توجهی دیترپن در قهوه دم شده تان داشته باشید. با توجه به این مورد روغن بالای این روش در مصرف روزانه بیش از 6 یا 8 فنجان می تواند موجب افزایش کلسترول شود.

مزه: قهوه بدست آمده از فرنچ پرس به طور حتم یکی از غنی ترین و ملایم ترین طعم ها را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

  1. دم کردن سرد

قهوه سرد دمروش دم کردن سرد شاید جدید ترین روش طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه باشد که امروزه در سراسر دنیا فراگیر شده است. روش دم کردن سرد بسیار شبیه به روش دم کردن توسط فرنچ پرس است با این تفاوت که به جای آب جوش از آب سرد استفاده می شود. روش کار بدین صورت است که قهوه درشت آسیاب شده را همراه با آب سرد در یک ظرف در بسته به مدت 12 تا 16 ساعت نگه می دارند و پس از آن مخلوط را از یک صافی عبور می دهند.

آنچه در فنجان بدست می آید؟

کافئین: از آنجایی که قهوه در آب سرد به مدت12 تا 16 ساعت غوطه ور است کافئین به مقدار کافی از پودر قهوه خارج می شود ولی این مقدار بسیار کمتر از روش های تهیه گرم قهوه است.

روغن: چون در روش دم کردن سرد مانند روش تهیه به وسیله فرنچ پرس قهوه را از فیلتر کاغذی عبور نمی دهیم، میزان دیترپن و روغن حاصل از قهوه در سطح بالایی قرار دارد. البته شما با قراردادن یک فیلتر می توانید این میزان را کاهش دهید.

مزه: طعم حاصل از این روش بسیار شبیه به مزه آیس کافی است. چون مدت زمان زیادی برای آماده شدن آن زمان نیاز است، مزه تندی و تیزی آن گرفته می شود و به جای آن تلفیق خوب آن با روغن طعمی دوست داشتنی را ایجاد می کند.

  1. دم کردن قطره ای با قهوه ساز فیلتری

قهوه ساز فرانسهقهوه ساز های قطره ای استاندارد را می توان پرکاربردترین نوع قهوه ساز در سطح جهان دانست. از قهوه دستگاه های تحویل آماده قهوه گرفته تا انواع رستوران ها و کافه ها اغلب از این نوع دستگاه استفاده می کنند. قهوه تهیه شده توسط این دستگاه همان قهوه فرانسه است  و روش کار دستگاه به این صورت است که آب در محفظه ای جداگانه به جوش می آید و سپس از محفظه پودر قهوه که زیر آن قرار دارد عبور می کند و به داخل فنجان یا قوری مخصوص می ریزد.

آنچه در فنجان بدست می آید؟

کافئین: میزان کافئین به دست آمده در این روش از سایر روش های طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه بالاتر است. حتی از روش تهیه فرنچ پرس. سیکل استاندارد تهیه قهوه به این روش بین 2 تا 5 دقیقه است. اما با طولانی تر کردن فرایند می توانید به کافئین بیشتری نیز دست یابید.

روغن: همانطور که از نام دستگاه سازنده این قهوه مشخص است، این دستگاه دارای یک فیلتر است. فیلتری که بر سر مسیر خروجی قهوه قرار می گیرد و قهوه خروجی را صاف می کند. اما وجود همین فیلتر باعث می شود که روغن قهوه خروجی گرفته شود و در نتیجه این قهوه حاوی مقدار روغن کمی باشد.

مزه: آب جوش و مدت زمان تقریبا طولانی دم شدن قهوه سبب می شود که طعم این قهوه کمی تلخ تر از سایر روش ها باشد. برای کیفیت بهتر در طعم و مزه قهوه خروجی دستگاه سعی کنید هر ماه دستگاه را تمیز کنید.

  1. دم کردن توسط دستگاه تک فنجان

دستگاه های قهوه ساز تک فنجان ظاهر و سیستمی شبیه به دستگاه های قهوه ساز فیلتری دارند و روند کار نیز در آن ها مشابه است، اما با دو تفاوت عمده: اول اینکه به جای استفاده از پودر قهوه در این دستگاه ها از پدهای پیش آماده قهوه استفاده می شود که عموما از جنس پلاستیک و  آلومینیوم هستند و دوم اینکه فقط یک فنجان قهوه می دهد. بله همانطور که از نامشان نیز مشخص است فقط برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب هستند و با هر پد فقط یک لیوان قهوه میشود تهیه کرد.

آنچه در فنجان بدست می آید؟

کافئین: میزان کافئین قهوه به دست آمده از این طریق کاملا به پد مصرفی و در واقع نوع قهوه ای دارد که شما استفاده می کند، بستگی دارد. از همین جهت ممکن است میزان کافئین آن زیاد یا متوسط باشد.

روغن: میزان روغن نیز به پد مورد استفاده بستگی دارد. اگر از پدهای حاوی فیلتر استفاده کنید، قهوه شما روغن کمی خواهد داشت. ولی اگر از پدهای بدون فیلتر استفاده کنید، روغن بیشتری بدست می آورید. اما در هر صورت میزان روغن زیاد نخواهد بود.

مزه: غلاف پد چه از نوع آلومینیوم باشد و چه از نوع پلاسیتک ممکن است بر روی مزه قهوه شما تاثیر بگذارد. البته این تاثیر بسیار ناچیز است و با توجه به برندی که استفاده می کنید ممکن است اصلا ملموس نباشد.

جمع بندی نهایی

با توجه به تمام مواردی که برای طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه ذکر شد، باید متذکر شویم که هیچگاه نمی توان به طور قطع یک روش را بهترین روش برای تهیه قهوه دانست. زیرا پارامتر هایی مانند میزان کافئین و روغن قهوه و طعم و مزه مورد انتظار افراد با هم متفاوت است. از همین رو بهترین روش دم کردن قهوه آن روشی است که شما با توجه به نیاز و سلیقه تان انتخاب می کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

15 دیدگاه در “طرز تهیه و دم کردن انواع قهوه (نکاتی که باید بدانید)

  1. رضا گفت:

    ممنون بابت مطلب کامل و جامعی که تهیه کردید

  2. حسین گفت:

    سلام با دستگاه اسپرسو ساز صنعتی گاهی قهوه ای که درست میکنیم فوم بلافاصله میخوابد و نشست میکند علت چیست ممنون

    1. فاطمه صالحی گفت:

      سلام
      طبق تجربه شخصی بنده
      پیش گرم کردن فنجان شیشه ای قبل از ریختن قهوه ، به این صورت که قبل از اینکه شروع کنید به ریختن قهوه داخل لیوان مقداری از اب جوش خود دستگاه را داخل لیوان بریزید و بگذاریدکمی بماند این کار سبب می‌شود وقتی قهوه وارد فنجان میشود دمایش به صورت ناگهانی کاهش پیدا نکند و فوم روی قهوه هم پایین نمی آید

    2. محسن مداحی گفت:

      حسین جان سلام.
      اگر از دستگاه صنعتی استفاده می کنید حتماً به کوبیدن قهوه با تمپر صنعتی دقت کنید.اگر قهوه به خوبی کوبیده نشه رقیق شده و خامه قهوه سریع از بین می رود.
      نکته ی دوم که بسیار قابل توجه , نوع ترکیب دانه های قهوه است.دقت کنید که بعضی از قهوه ها مانند عربیکای هند یا ربوستای اندونزی دارای خامه ی خوبی هستند و قهوه ای مانند عربیکای برزیل خامه ی خوبی نداره.
      نکته ی سوم که بسیاری از افراد به اون توجه کافی نمی کنند درجه ی آسیاب کردن قهوه است.اگر فقط کمی درجه ی آسیاب قهوه ی شما درشت باشد خامه ی قهوه خیلی سریع از بین می رود.
      امیدوارم که با توجه به نکته های فوق از نوشیدن قهوه ی خود لذت ببرید.

  3. مسعود گفت:

    سلام و درود

    کودوم قهوه ها فوم بیشتری دارن ؟؟؟

    و بخوام قهوه خیلی تلخ نشه و طعمی بسیار عالی داشته باشه ترکیب کودوم قهوه ها رو به من پیشنهاد میدید ؟؟؟ منظورم ترکیب یک نوع قهوه مدیوم و یک نوع قهوه دارک هست یا پینهاد خودتون ؟؟؟

    یه دستگاه اسپرسوساز برقی خونگی دارم 15 بار هست برا این میخوام

    و سوال آخر

    از اونجایی که قهوه های تو ایران همگی به یه روش خیلی داغون و سنتی بو داده میشن ( همه رو میریزن توی یه دیگ بازگ و هم میخوره زیرش شعله هست تا بو داده بشه )

    و اکثرا کیفیت قهوه بو داده شده خیلی داغون میشه و دون قهوه میسوزه

    بنظرتون انتخاب دون قهوه موکیتو ایتالیا بهتر نیست ؟؟؟ چون از این قهوه پیدا کردم و عطر و بوی خوبی داشت

    یا این که همون قهوه های روست شده تو ایران رو چون تازه هستند پیشنهاد میدید ؟؟؟

    سپاس

    1. قهوه ایلیا گفت:

      مسعود جان سلام.
      تا 2 سال پیش تمام قهوه ها به همین روشی که شما گفتید تفت داده می شد ولی در حال حاضر بیشتر از 70 درصد قهوه ها با دستگاه های رستر صنعتی تفت داده شده و دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.دان قهوه های خارجی به علت وارداتی بودن دارای قیمت زیادی هستند و در ترکیب آنها بیشتر از 70 درصد از قهوه عربیکا استفاده می شود و اغلب ترش مزه هستند.
      برای اینکه تلخی مورد شما تامین شود باید از قهوه با درجه دارک استفاده کنید و برای اینکه قهوه ای با کافئین زیاد داشته باشید باید از قهوه های ربوستا با درجه مدیوم یا مدیوم دارک استفاده کنید.
      برای مثال یک ترکیب خیلی خوب ترکیب 70 -30 است یعنی 70 درصد قهوه ربوستا (بهتر است در این قسمت از قهوه های ربوستا با درجه مدیوم استفاده کنید ) و 30 درصد قهوه عربیکا ( بهتر است در این قسمت از قهوه های عربیکا با درجه ی مدیوم دارک استفاده کنید ).در این ترکیب هم کافئین قهوه مورد نظر است و هم عطر و بوی قهوه.
      دقت کنید که هرچه قهوه تیره تر می شود میزان تلخی آن زیاد می شود و از کافئین آن کاسته می شود.
      اگر مایل به استفاده از قهوه های ایتالیایی هستید از برند ایلی و یا لاوازا استفاده کنید.
      برای دریافت اطلاعات کامل در مورد تفت قهوه به قسمت دانستنیهای باریستا مراجعه کنید.

  4. مسعود گفت:

    سپاس از راهنماییتون

    پس برای یک طعم ملایم و خوشمزه ترکیب 70 به 30 رو پیشنهاد میدید ؟؟؟

    =============================

    این متن خیلی منو اذیت کرد !!!

    واقعا هم همینطور هست

    متاسفانه سوء استفاده میکنن از هرچیزی تو ایران !!!

    فروش قهوه 35 هزارتومانی به قیمت 120 هزار تومان !!!

    http://gg.gg/coffee1000

    1. علی شمس گفت:

      بله مسعود جان ، به طور دقیق تر برای مصرف صبحانه ترکیب 70 به 30 بسیار مناسب است و برای عصرانه ترکیب 50 به 50
      در مورد این موضوع هم که قهوه 35 هزارتومانی را 120 هزار تومان به فروش میرسانند هم این صحبت هارا تایید میکنیم و هم رد
      تایید میکنیم از این جهت که بسیارند افرادی که در بازار دانه های نا مرغوب و بی کیفیت را خریداری میکنند به همان روش قدیمی و ناصحیحی که خودتان اشاره کردید رست میکنند و با قیمتی بسیار بالاتر به مشتری تحویل میدهند .
      اما رد میکنیم از این جهت که ما خودمان در قهوه ایلیا همیشه تلاش کرده ایم بهترین دانه خام قهو ه را با دستگاه های مدرن رستر قهوه ، رست کنیم و به بازار عرضه نماییم
      که خدارا شکر کم کم مشتریان متوجه تفاوت ها در کیفیت نهایی قهوه میشوند و با فرهنگ سازی دست سود جویان از این بازار کوتاه میشود ، از طرف دیگر این موضوع که قهوه با قیمت 35 هزار تومان ، 120 هزار تومان فروش میرود عمومیت ندارد و ما امیدواریم تمام کسبه انصاف را رعایت کنند.

  5. مسعود گفت:

    سلام و درود

    از اونجایی که شما به قهوه جوش های موکا اکسپرس دسترسی دارید

    میخواستم بدونم که قهوه جوش 1 کاپ و 2 کاپ و 3 کاپ و 4 کاپ به ترتیب هر کدام با چند گرم پودر قهوه داخلشون پر میشن ( خیلی برام مهمه بدونم )

    و ایا منطقی هست که قهوه جوش 4 کاپ خرید اما اندازه 2 کاپ داخلش پودر قهوه و و اب ریخت یعنی برای دو نفر مثلا ؟؟؟

    یا منطقی تر این هست که به اندازه استفاده مثلا یک 2 کاپ خرید و برا دو نفر استفاده کرد

    با سپاس

    1. علی شمس گفت:

      با سلام خدمت شما
      در پاسخ به سوال اول ، به طور استاندارد برای ازای یک نفر 8 الی 10 گرم قهوه باید استفاده شود که به تبع برای یک اسپرسو ساز 2 نفره این مقدار دوبرابر خواهد شد .
      در پاسخ به سوال دوم باید بگوییم که خیر ، استفاده از یک اسپرسو ساز 4 نفره جهت تهیه قهوه برای دو نفر اصلا منطقی نیست زیرا شما به اندازه دو نفر قهوه میریزید و همین امر باعث میشود قهوه خروجی شما کاملا آبکی شده و دستگاه نتواند به طور کامل اصطلاحا شیره قهوه را خارج کند.
      در صورت وجود هر گونه سوال دیگر بفرمایید تا راهنمایی کنیم

  6. Vahid گفت:

    سلام
    دستگاه نوا ۱۴۰ دارم،که هنگام قهوه گیری ازش محفظه زیر شات آب نشت میکنه و محفظه سطحشو آب میگیره و یه مشکل دیگم این هست که پس از قهوه گیری از دستگاهم قهوهای داخل پرتافیلتر خیلی خیس هست.و بیشتر اوقات هم قهوه به هد گروپ چسبیده.
    قهوهمم هم تمپ محکم کردم هم آروم ولی مشکلم حل نشد.
    ممنون میشم راهنمایم کنید.

    با تشکر

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. اگر مقدار ابی که به سینی چکه گیر شما وارد میشه چندان زیاد نیست مشکلی نداره و این طبیعی هستش اما اگر میزان زیادی اب در هر بار قهوه گرفتن به داخل سینی وارد میشه دستگاه مشکل داره.
      زمانی که میخواین پورتافیلتر رو به هد گروپ ببندید از دستگاه کمی اب بگیرید بعد پورتافیلتر رو ببندین و قهوه را تهیه کنید این کتار از مشکل چسبیدن جلوگیری میکنه .

  7. مهران گفت:

    ش
    سلام من دستگاه delmonti مدل 650 رو دارم ولی هرچی دفترچرو می خونم نمی تونم باهاش کار کنم یهنی میزنم کار میکنه گوریشم سر جاشه بعد ۱۲ سانیه شروع میکنه به ریزش قهوه خودش طعم خوبی نمیدی لطفا کمکم کنید

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. بهتره با پشتیبانی برای راهنمایی تماس بگیرید.

  8. سارا گفت:

    سلام کسی می‌دونه برای هر فنجان چند قاشق غذاخوری قهوه در دستگاه بریزم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *