آموزش, روش های دم کردن قهوه

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز کمکس ( Chemex )

کمکس

قهوه ساز کمکس ( Chemex ) در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط یک شیمیدان آمریکایی به نام پیتر شلوم‌بُم ( Peter Schlumbohm ) اختراع و یک سال بعد بوسیله‌ی موسسه تجاری Chemex معرفی شد .

کمکس chemex

تهیه‌ی قهوه به کمک دستگاه کمکس « Chemex » یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای دم کردن قهوه است . قهوه‌ای که با استفاده از کمکس دم می‌‌شود شبیه به قهوه‌ای‌ است که توسط قهوه‌ساز فیلتری دم می‌شود . از ابتدای دهه‌ی دو هزار میلادی کمکس در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرد و بیشتر از آن استفاده کردند . امروزه شما می‌توانید این دستگاه را در بسیاری از کافی شاپ‌ها بیابید . اگرچه برخی از آن به عنوان وسیله‌ای تزیینی استفاده می‌کنند اما تعداد زیادی از مردم از کمکس به عنوان یک قهوه جوش با سرعت دم آهسته استفاده می‌کنند . کمکس از روش قطره ای برای تهیه قهوه استفاده می‌کند و فیلتر کاغذی تقریبا ضخیمی دارد که باعث می‌شود مدت زمان تهیه قهوه افزایش پیدا کند . اگرچه دم کردن قهوه بوسیله کمکس کمی زمان بر است اما قهوه‌ای که به شما ارائه می‌دهد قهوه ای با کیفیت عالی همراه با حفظ خواص اصلی قهوه است . اگر شما نیز علاقه دارید با نحوه کارکرد و طرز تهیه یک قهوه خوب با استفاده از قهوه ساز کمکس « Chemex » آشنا شوید ، در ادامه با ما همراه باشید .

مواد و تجهیزات لازم :

  • دانه یا پودر قهوه ( 30 تا 40 گرم )
  • آب ( 500 میلی لیتر )
  • ترازو
  • قهوه ساز کمکس ( Chemex )

روش تهیه قهوه بوسیله قهوه ساز کمکس ( Chemex ) :

مرحله اول ( 1 ) : قهوه را آسیاب کنید .

30 تا 40 گرم دانه قهوه تازه رست شده را به قدری آسیاب کنید که زبری آن متوسط باشد و اندازه آن خیلی درشت یا ریز نباشد . ( اگر از قهوه آسیاب شده استفاده می‌کنید ، این مرحله را نادیده بگیرید )

کمکس

مرحله دوم ( 2 ) : آب را جوش بیاورید .

آب را روی شعله گاز قرار دهید و پس از جوش آمدن حدود 30 ثانیه صبر کنید تا دمای آن تقریبا به 96 درجه سانتیگراد برسد .

کمکس

مرحله سوم ( 3 ) : فیلتر را در جای خود قرار دهید

فیلتر کاغذی دستگاه را به گونه‌ای درون محفظه قرار دهید که کاملا دهانه‌ی آن را پوشش دهد .

کمیکس

مرحله چهارم ( 4 ) :

بوسیله مقداری آب جوش فیلتر را شستشو داده و پس از چند ثانیه آب درون محفظه را خالی کنید . ( این کار باعث می‌شود محفظه دستگاه گرم شود و مزه ناخوشایند کاغذ نیز از بین برود ) .

کمکس

مرحله پنجم ( 5 ) : پودر قهوه را اضافه کنید .

قهوه‌ی آسیاب شده را داخل فیلتر ریخته و محفظه را به آرامی تکان دهید تا پودر قهوه به صورت منظم درون فیلتر قرار بگیرد .

کمیکس

مرحله ششم ( 6 ) : آب را اضافه کنید

آب را از روی منبع حرارتی برداشته و چند ثانیه صبر کنید تا کمی خنک شود ، سپس کمی آب ( فقط به اندازه‌ای که قهوه خیس بخورد ) به صورت چرخشی روی پودر قهوه بریزید  و ۲۰ – ۴۰  ثانیه صبر کنید ( خیس خوردن پودر قهوه در این زمان باعث آزاد شدن گاز دی‌اکسید کربن قهوه می‌شود ) . حباب‌هایی روی سطح قهوه ظاهر شده و قهوه سنگین‌تر شده و به کف فیلتر می‌چسبد . چسبیدن قهوه به کف فیلتر از حرکت آزادانه‌ی پودر قهوه درون فیلتر جلوگیری می‌کند و طعم و رایحه‌ی بی‌نظیری را برای شما به ارمغان خواهد آورد .

کمکس

نکته : در این مرحله می‌توانید برای یکدست‌تر شدن قهوه ، توسط یک قاشق چوبی و به آرامی اندکی قهوه را هم بزنید .

مرحله هفتم ( 7 ) : باقی مانده آب را اضافه کنید

بقیه‌ی آب را به آهستگی و بطوریکه سطح آب درون دهانه‌ی ظرف پر و لبریز نشود ، به قهوه اضافه کنید ( سطح آب باید تقریبا 2.5 سانتی‌متر از دهانه محفظه فاصله داشته باشد ) .

کمکس

نکته : بهتر است هنگام اضافه کردن آب از ترازوی دیجیتال استفاده کنید تا آب اضافی روی قهوه ریخته نشود .

مرحله هشتم ( 8 ) : فیلتر را بردارید

ریختن آب را تا تمام شدن آن ادامه دهید . سپس حدود 5 دقیقه صبر کنید و پس از آن فیلتر را به آرامی برداشته و تفاله قهوه را دور بریزید .

حالا می‌توانید از نوشیدن یک قهوه‌ی عالی همراه با طعم و رایحه‌ی اصلی آن لذت ببرید .

کمکس

نکاتی برای حرفه‌ای تر شدن :

  • علاوه بر فیلتر کاغذی ، شما می‌توانید برای قهوه ساز کمکس خود یک فیلتر استیل نیز تهیه نمایید . جنس این فیلتر از نوع استیل ضد زنگ می‌باشد . اگرچه از نظر کارایی تفاوت چندانی بین این دو نوع فیلتر وجود ندارد اما برخی به دلیل زیباتر بودن فیلتر استیل و برخی دیگر نیز به دلیل شستشوی آسان‌تر فیلتر کاغذی ترجیح می‌دهند یکی از این دو فیلتر را انتخاب کنند .

 

فیلتر کمکس

  • پس از تهیه‌ی قهوه ، اگر مقداری از قهوه دم شده باقی ماند آن را در ظرفی قرار دهید که گرم نگه داشته شود و روی آن را بپوشانید و به هیچ وجه هنگام مصرف مجدد ، آن را روی اجاق قرار ندهید چون طعم و رایحه‌ی اصلی قهوه تغییر پیدا می‌کند . اما بطور کلی بهتر است پیش از تهیه‌ی قهوه همان مقدار که نیاز دارید از پودر قهوه استفاده کنید ، زیرا اگر مقداری از قهوه دم شده باقی بماند طعم و رایحه‌ی اصلی و با کیفیت خود را از دست می‌دهد .

[alert style=”error”] شما می‌توانید جهت خرید قهوه ساز کمکس از لینک روبرو استفاده نمایید : خرید قهوه ساز Chemex[/alert]

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *