دمنوش ها

طرز تهیه دمنوش بابونه

طرز تهیه دمنوش بابونه

گیاه بابونه‌ از زمان‌های بسیار دور مصرف دارویی داشته است و بیشتر حکیمان از این گیاه در زمینه‌ی پزشکی و.. استفاده‌های فراوانی می‌کردند. گل بابونه معمولا در فصل تابستان و در علفزارها و دشت‌ها رشد می‌کند. این گیاه دارای گونه‌های متفاوتی است و با نام های بابونه یونانی، بابونه شیرازی، بابونه رومی و… شناخته می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بابونه

گیاه بابونه‌ از نظر طب سنتی داراری طبعی گرم و خشک بوده و برای افراد سرد مزاج مانند بلغمی و سوداوی بسیار مناسب است. این گیاه برای درمان‌های متعددی از جمله دل درد، معده درد و کاهش درد قاعدگی به کار می‌رود. این گیاه را به صورت جوشانده و یا دمنوش میل می‌کنند .

طرز تهیه دمنوش بابونه‌

معمولا برای تهیه دمنوش از گل خشک شده بابونه‌ استفاده می‌شود. این گیاه را می‌توان به صورت جوشانده و یا دمنوش استفاده کرد. در زیر به چند روش تهیه این دمنوش اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه دمنوش بابونه

روش اول : جوشانده بابونه‌‌

ابتدا مقادیری از بابونه‌ خشک را  داخل قوری ریخته و مقدار مناسب آب سرد به آن اضافه کنید. سپس قوری را بر روی شعله غیر مستقیم مانند سماور یا کتری قرار دهید تا به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند. بعد از صاف کردن می‌توانید از جوشانده بابونه لذت ببرید. دقت داشته باشید که ماندن بر روی شعله به مدت طولانی بیش از 45 دقیقه ممکن می‌تواند خواص بابونه را از بین ببرد و عملا جوشانده کارایی کمتری خواهد داشت.

طرز تهیه دمنوش بابونه

روش دوم : دمنوش بابونه

برای تهیه دمنوش بابونه ابتدا مقدار مشخص بابونه‌ خشک را درون دمنوش ساز یا قوری بریزد. سپس میان مناسب آب داغ به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 7 تا 12 دقیقه می‌توانید دمنوش را صاف کرده و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

روش سوم : دمنوش بابونه و بهارنارنج

نوشیدن دمنوش بابونه خالص به دلیل تلخی آن ممکن است برای همگان خوشایند نباشد از این رو می‌توان این دمنوش را با گیاهان دیگر مثل بهارنارنج و یا  دارچین استفاده کرد. طبع بابونه گرم و خشک و بهار نارنج گرم و تر است. از این رو این دمنوش صرفا برای افراد سرد مزاج توصیه می‌شود.

برای تهیه دمنوش بابونه‌ و بهارنارنج مقدار مشخصی مثلا یک قاشق چایخوری بابونه و به همین مقدار بهار نارنج را درون دمنوش ساز یا هر ظرف دیگری بریزید و به نسبت مشخص آب داغ به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 7 تا 15 دقیقه می‌توانید آن را صاف کرده و از آن لذت ببرید.

[alert style=”success”] طرز تهیه دمنوش زنجبیل و خواص آن[/alert]

البته همانطور که می‌دانید تاثیر جوشانده بیشتر از دمنوش است بنابراین می‌توانید این دمنوش را به صورت جوشانده ( مانند روش اول ) تهیه نمایید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

مزایای دمنوش بابونه

کمک به درمان کم خونی

کاهش دردهای عضلانی

افزایش شیر مادر

تسکین سردرهای میگرنی

کمک به دفع سنگ کلیه

کمک به تسکین دردهای دوران قاعدگی

طرز تهیه دمنوش بابونه

چند نکته در مورد دمنوش بابونه

مصرف این دمنوش در زمان بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است برای مصرف دموش بابونه در این دوران با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مصرف همزمان با داروهای ضد انعقاد خون توصیه نمی‌شود و ممکن است تاثیر داروها را از بین ببرد.

افراد گرم مزاج و به خصوص افراد صفراوی بهتر است این دمنوش را مصرف نکنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *