دمنوش ها

دمنوش چیست ؟

دمنوش چیست ؟

شاید شماهم کم و بیش با واژه دمنوش آشنا باشید و یا دسته کم یکبار با آن برخورد داشته‌اید. دمنوش واژه‌ یا ماده‌ای جدید در دنیای انسان نیست اما این روزها بیشتر از هر زمان دیگر از گوشه و کنار دنیا، کلمه دمنوش‌ به گوش یا چشممان میخورد.

دمنوش چیست ؟

دمنوش

دمنوش‌ به نوعی نوشیدنی گفته می‌شود که از ریشه، ساقه، گل، میوه ، برگ و یا پوست گیاهان تهیه می‌شود. و مرسوم ترین راه تهیه آن عصاره گیری توسط حرارت و آب است. دمنوش‌ها از زمان پدیدرا شدن انسانها بر روی زمین وجود داشته‌اند و همواره انسان برای هدف‌های گوناگون از گیاهان اطراف محیط زیست خود بهره میبرده است. قدمت دمنوش در ایران نیز بسیار طولانی است تا جایی که بزرگترین اطباء ایران از جمله ابو علی سینا که حکیمی قدرتمند بود از گیاهان برای بهبود بیماران خود استفاده می‌کرده است.

دمنوش چیست ؟

امروزه نیز در دنیا و در کشور ما ایران از دمنوش برای اهداف مختلف از جمله درمان، استفاده شایانی می‌شود. قابل ذکراست که استفاده از دمنوش‌‌ با اینکه منشاء گیاهی دارد ، بدون اطلاعات کافی و یا بیش از حد موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.

دمنوش‌ها می‌توانند صرفا شامل یک نوع گیاه داروئی باشند که برای درمان و یا تاثیر بر قسمت خاصی از بدن مفید هستند و یا ترکیبی از چندین گیاه، برای تاثیر بیشتر باشند. برای مثال گیاه گل گاوزبان یک گیاه آرامبخش است و می‌توان از آن به تنهایی استفاده کرد اما برای اینکه تاثیر آن بیشتر شود، می‌توان گیاه سنبل طیب و زیرفون را نیز به آن اضافه کرد.

دمنوش چیست ؟

تفاوت دمنوش با جوشانده

برای تهیه دمنوش‌، معمولا از آب جوش و گیاه مورد نظر استفاده می‌شود به طوری که گیاه تازه یا خشک را داخل مقادیری آب جوش ریخته و چند دقیقه صبر می‌کنند اما برای تهیه جوشانده باید گیاه مورد نظر با آب به صورت همزمان بجوشند. در اینصورت تاثیر جوشانده بیشتر از دمنوش خواهد بود چون جوشانده غلیظتر از دمنوش خواهد شد اما تمامی گیاهان را نمی‌توان به صورت جوشانده تهیه نمود چون ممکن است در اثر جوشیدن ترکیبات داخلی گیاه تغییر یابد.

از معروفترین دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش زعفران، دمنوش‌ زنجبیل، دمنوش دارچین، دمنوش بابونه ، دمنوش رازیانه و… اشاره کرد.

دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، استفاده از دمنوش‌های گیاهی توصیه نمی‌شود اما اگر در این دوران تمایل به مصرف دمنوش‌ دارید ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت نمائید و هرگز به صورت خود جوش به مصرف دارو و یا دمنوش در این دوران نپردازید.

دمنوش چیست ؟

 

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *