دانش قهوه, رست قهوه

رست قهوه امنی (Omni) چیست و چه معنایی دارد؟

رست قهوه امنی چیست

برای بسیاری از مصرف کنندگان قهوه تخصصی، دو نوع قهوه برشته وجود دارد: برشته های فیلتری و برشته های اسپرسو. با این حال، در سال‌های اخیر، مصرف‌کنندگان چیز بیشتری را طلب کرده‌اند: یک رست قهوه که می‌تواند برای هر روش دم‌آوری بدون کاهش کیفیت مناسب باشد که به عنوان رست قهوه امنی شناخته می شود. این رست به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی بابت اینکه قهوه، مناسب دl افزارشان هست یا خیر، آن را انتخاب کنند.

در این مقاله به چیستی رست قهوه امنی و نکات درباره این روش جدید و جالب می پردازیم.

مشاهده کنید: انواع قهوه های ترکیبی ایلیا

رست قهوه امنی چیست؟

پیشوند اومنی از کلمه لاتین (Omnis) به معنای «همه» گرفته شده است. بر خلاف پروفایل‌های برشته‌ای که برای مطابقت با یک روش دم‌آوری خاص ساخته شده‌اند، رست های امنی به دانه‌ها اجازه می‌دهند بدون توجه به روش، رست شوند.

کندیس مدیسون، مدیر «رستری رویال کافی» در این باره می‌گوید: «قهوه امنی قهوه‌ای است که معمولاً برای تعادل برشته می‌شود. به طوری که برای دم کردن با استفاده از دستور العمل های فیلتری، ماشینی مناسب باشد.»

قهوه سبزتوسعه یک مفهوم کلیدی برای هر رست قهوه است و اغلب برای توصیف تفاوت بین رست فیلتری و رست اسپرسو استفاده می شود. هرچه یک قهوه بیشتر توسعه یابد، ساختار دانه آن بیشتر تجزیه می شود، که حلالیت را افزایش می دهد، روغن ها را بیرون می آورد و قندهای قهوه را کاراملی می کند.

به عنوان مثال، رست های اسپرسو عموماً توسعه‌یافته‌تر از رست های فیلتری هستند و به آن‌ها بادی بیشتر، اسیدیته کمتر و طعم شیرین‌تری می‌دهند. برعکس، رست فیلتری معمولا کمتر توسعه یافته است، به این معنی که بادی سبک تر، تقریباً چای مانند و اسیدیته بیشتری است.

استفاده از یک رست فیلتر برای شات های اسپرسو، اسیدیته بیش از و ترشی شدیدی ایجاد می کند که البته برای روش دم کردن فیلتر خوش طعم تر است. رست قهوه امنی جایی در وسط می افتند. به جای ارائه توسعه کمتر یا بیشتر، آنها طعمی متعادل را ارائه می‌دهند.

چرا رست امنی را انتخاب می کنیم؟

انتخاب یک رست امنی چند مزیت برای برشته‌کنندگان دارد. اولاً، می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر با یک قهوه جدید کمک کند، جدای از اینکه طرفدار قهوه دمی یا اسپرسو باشند.

اما همان طور که کندیس توضیح می دهد، رست قهوه امنی از منظر عملیاتی نیز مزایایی دارد. او می‌گوید: «ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد، اما دلایلی که می‌توانم به آن فکر کنم، کارایی و ثبات است که هم برای خود رست و هم برای عملیات برشته کردن کاربرد دارد.»

رست قهوه امنیکار مداوم بر روی یک پروفایل برشته به جای دو دپروفایل به این معنی است که مصرف کنندگان می توانند طعم های یکسانی را در هر بسته قهوه ای بچشند. علاوه بر این، تنها داشتن یک پروفایل رست در هر قهوه، نیاز به برشته کردن دسته‌های کامل را به روش‌های مختلف برای برآورده کردن تقاضای مشتری از بین می‌برد. اما برشته‌کننده‌ها چه چیزی را باید در رست قهوه امنی در نظر داشته باشند؟

مطالعه کنید: بسته بندی چگونه عطر قهوه را حفظ می کند؟

نکته 1: کیفیت مهم است

تهیه دانه‌های قهوه یکی از هیجان‌انگیزترین و باارزش‌ترین بخش‌های هر عملیات برشته‌کاری است، چه یک رستر حرفه‌ای باشید و چه دانه‌های قهوه را در خانه برشته کنید. یافتن قهوه سبز با کیفیت و بیرون کشیدن طعم های ظریف و پیچیده آن از طریق برشته کردن، به درستی یک تمرکز کلیدی است.

کندیس می گوید که کیفیت قهوه همیشه نقش کلیدی در برشته کردن دارد، مهم نیست که چه نوع پروفایل یا سبکی را هدف قرار می دهید. به این ترتیب، با این وجود، او منابع اصلی را برای تضمین کیفیت توصیه می کند.

«رویکرد شما باید مانند زمانی باشد که همه دانه سبز را تهیه می‌کنید. طعم، قابلیت ردیابی، قیمت گذاری منصفانه، جریان های وارداتی معتبر…همه آنها مهم هستند. اگر با کیفیت شروع کنید، به احتمال زیاد تا انتها همینگونه خواهد بود.»

او می‌گوید که کار با واردکننده‌ای مانند رویال قهوه می‌تواند به برشته‌کنندگان کمک کند تا قهوه سبز با کیفیت را از طیف وسیعی از منابع تهیه کنند. این گستردگی نیز مهم است، زیرا مشتریان به طور فزاینده‌ای مشتاق درک پروفایل‌های طعمی متفاوتی هستند که از منشاء خاصی می آید.

اما این یک سوال کلیدی دیگر را باز می کند: آیا خاستگاه یا روش های فرآوری خاص برای یک رست امنی مناسب تر است؟ آیا همه دانه ها به این سبک می توانند رست شوند؟

کندیس می گوید: «بله و نه. این واقعا بر اساس ترجیحات شخصی است. چراکه چگونگی رست و درست بودن آن نسبت به دانه اهمیت بیشتری دارد.»

به عبراتی دیگر، آیا رستی که انتخاب کردید به اندازه کافی برای دانه شما متعادل است؟ وقتی رست قهوه امنی انجام می دهید، تعادل کلید آن است.

«هنگام رست قهوه امنی به شدت روی اسیدیته تمرکز کنید تا قهوه تان برای روش اسپرسو بیش از حد ترش نشود. همچنین روی کاراملی شدن یا توسعه پس از ترک اول نیز دقت زیادی داشته باشید تا مطمئن شوید دانه ها برای روش های فیلتری طعم های پیچیده را نمایان می کنند. اینگونه می شود که تعادل ایجاد می شود.»

جدا از تعادل، برشته کردن امنی بسیار انعطاف‌پذیرتر از کار بر روی برشته‌های فیلتری سبک‌تر است. چراکه اغلب بر توسعه و تعادل تمرکز می کند و به این دلیل می تواند بسیار بهتر باشد.

به عنوان مثال، قهوه‌های با امتیاز کمتر ممکن است طعم‌های مطلوب خاصی را هنگام برشته شدن سبک‌تر نشان ندهند. اما با رست قهوه امنی ، می‌توانید تعادلی بین توسعه و اسیدیته ایجاد کنید. این تعادل به شما یک طعم و مزه می‌دهد که هم برای نوشیدنی‌های اسپرسو و هم برای مصرف‌کنندگان فیلتری مناسب باشد.

نکته 2: در مورد مشتری فکر کنید

هنگام توسعه ا رست قهوه امنی خود، باید اولویت طعم «پایه» مشتری خود را در درجه اول در نظر داشته باشید. اگر با این کار نیمی از کسب و کار خود را از دست بدهید، تغییر از برشته کاری برای فیلتر و اسپرسو به رست قهوه امنی فایده ای ندارد.

قبل از اینکه هر تصمیم مهمی بگیرید، از خود بپرسید: مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند؟ چه چیزی را ترجیح می دهند؟ و آیا رست قهوه امنی مناسب آنها خواهد بود؟

کندیس می‌گوید رست های کلاسیک فیلتری یا اسپرسو طعم ‌های خاصی را برجسته می‌کنند، در حالی که رست های امنی تعادل بیشتری را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، یک رست قهوه امنی نسبت به قهوه ای که با کمی توسعه کمتری برشته شده، قوی تر است.

کاپینگ قهوهرست امنی همچنین باید بتواند شیر و شکر را نیز به خوبی در خود حل کند، زیرا بسیاری از نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو با شیر سرو می شوند.

برعکس، اگر خیلی رست سبک باشد، وقتی از دانه ها برای اسپرسو استفاده می شود، خطر یک فنجان بسیار ترش را خواهید داشت.

«اگر می‌دانید که مشتریان شما طعم بیشتر «سبک اسکاندیناوی» را ترجیح می‌دهند، با تأکید بر نت‌های گلی و میوه ای، قندهای کمتر و توسعه کمتر بعد از اولین کرک، رست قهوه امنی می تواند رضایت آنها را فراهم کند.»

در نهایت، رست قهوه امنی می‌تواند یک حد وسط خوب برای مشتریانی باشد که درباره قهوه تخصصی اطلاعات زیادی ندارند و فنجانی پیچیده نمی خواهند. این یک گزینه در دسترس و آسان برای استفاده است که می تواند به روش های مختلف تهیه شود.

مشاهده کنید: انواع قهوه سازهای نسل سوم در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

نکته 3: بازخورد دریافت کنید

هنگام ایجاد پروفایل قهوه، می توان به راحتی بر روی نظر خود تمرکز کرد و بدون ورودی خارجی به آن ادامه داد. با این حال، با انجام این کار، شما تنها سلیقه خودتان را مد نظر قرار دادید.

حتی اگر به صورت تیمی برشته نمی کنید، می‌توانید با باریستاها و حتی علاقه‌مندان به قهوه خانگی صحبت کنید. دریافت بازخورد از افرادی که به طور منظم قهوه دم می‌کنند به شما این امکان را می‌دهد تا با مجموعه‌ای از تجربه های چشایی متفاوت، پروفایل‌های خود را تنظیم کنید.

کندیس می‌گوید که مخصوصاً برای برشته‌کنندگان خانگی، کمک گرفتن از دیگران می‌تواند کمک کند تا رست قهوه امنی را تا حد امکان بهتر انجام دهید.

«اگر به یک آزمایشگاه دسترسی دارید، عالی است. در غیر این صورت، از کسانی که دستگاه اسپرسوساز دارند و کسانی که برای دم کردن قهوه شما وقت دارند، چه با دستگاه یا دستی کمک بگیرید.»

از آنها بخواهید به شما بگویند از چه چیزی استفاده کرده اند، چه طعمی گرفته اند و آیا آن را دوست دارند؟ سپس به نتایج آن نگاه کنید و ببینید که آیا در مسیر درستی هستید یا خیر.

نکته 4: دانش خود را توسعه دهید

در حالی که آزمایش و بازخورد همیشه مفید است، در برشته کردن قهوه، واقعاً هیچ جایگزینی برای تجربه و دانش وجود ندارد.

تمرین مهم است، اما شما همچنین می توانید دانش خود را با استفاده از منابع آموزشی توسعه دهید. برای مثال، آزمایشگاه آموزشی The Crown Royal Coffee هم کلاس‌های حضوری و هم کلاس‌های آنلاین را ارائه می‌دهد تا به دوستداران قهوه و حرفه‌ای‌ها کمک کند تا فرآیند برشته کردن را بهتر درک کنند.

با یادگیری از متخصصان با تجربه صنعت، می توانید سفر آموزشی خود را تسریع بخشید و خیلی زودتر به نتایج با کیفیت بالاتری دست یابید.

کندیس توصیه می‌کند که از دیگران درس بگیرید و همچنین به‌طور مرتب قهوه‌های دیگری را که به روش امنی برشته شده اند، امتحان کنید.

وقتی نوبت به تمرین می‌رسد، به دنبال یک کلاس کاپینگ قهوه باشید، قهوه‌هایی که برشته می‌کنید را تست کنید، اما همچنین به دنبال رست‌کننده‌هایی باشید که قهوه‌هایشان را دوست دارید.

رست قهوه امنیامتحان کردن سایر قهوه های امنی و قرار دادن آنها در دستگاه‌های مختلف و روش‌های دم کردن، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا در مسیر درستی هستید یا خیر.»

چشیدن رست های مختلف از یک دانه در کنار یکدیگر یک راهی عالی برای یافتن پروفایلی مناسب به منظور رست قهوه امنی است. یادداشت برداری و ارزیابی رست به شما کمک می کند تعادل بیشتری در فنجان ایجاد کنید.

مطالعه کنید: چگونه یک ترکیب اسپرسو بسازیم؟

رست های اومنی می‌توانند هم به قوام و هم کارآیی در یک رست کمک کنند، اما یافتن تعادل طعم مناسب و اطمینان از وجود بازار آن، امری کلیدی است.

به ا رست قهوه امن  به عنوان یک روش میانه فکر کنید که اسیدیته آن خیلی سنگین نیست یا آنقدر توسعه یافته است که در نهایت پیچیدگی و ظرافتی آنچنانی ندارید. بیاموزید، آزمایش کنید، و تمرین کنید. این نکته کلیدی است.

منبع: Perfect Daily Grind

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 دیدگاه در “رست قهوه امنی (Omni) چیست و چه معنایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *