دانستنی های باریستا

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تهیه قهوه همه‌ی نکات از جمله دانه‌ی قهوه مرغوب، وسایل و ابزار مناسب و با کیفیت، دستورالعمل عالی و… را رعایت می‌کنید اما بازهم طعم قهوه‌ی شما چندان مناسب نیست. شاید مشکل از کیفیت آب باشد!!

آب‌ حدود 98 درصد از فنجان قهوه را در بر می‌گیرد پس اگر کیفیت آب بسیار پایین باشد می‌تواند نوشیدنی شما را به یک نوشیدنی تلخ، ترش، رقیق، بی رایحه و نامطلوب تبدیل کند و شاید مشکلاتی برای دستگاه و لوازم تهیه قهوه ایجاد نماید.

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

طعم آب

بر خلاف عقیده‌ی اکثر مردم، طعم آبکی قهوه به دلیل غلظت یا بادی قهوه نیست بلکه به خود آب باز می‌گردد. آب دارای مواد معدنی، مواد محلول و مواد افزودنی باشد. که همگی می‌توانند بر قهوه خروجی تاثیر بگذارند. آب آشامیدنی همیشه مناسبترین و خوشمزه ترین گزینه نیست.

در اینجا یک نکته وجود دارد و این که : اساس قهوه آب‌ است پس هر رایحه و طعمی که آب ایجاد کند قهوه از آن پیروی خواهد کرد.

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

مواد معدنی مانند کلسیم، کلر، فلوئور و آهن در آب‌ یافت می‌شود. مواد معدنی داخل آب‌ قابل تشخیص در قهوه خروجی توسط زبان هستند هرچه میزان این مواد بیشتر باشد طعم آنها هم نمایان تر خواهد بود.

البته همه مواد معدنی برای طعم قهوه مضر نیستند و تاثیر منفی بر آن نمیگذارند و در حقیقت برخی از آنها به بهبود عطر و طعم قهوه کمک می‌کنند.

[alert style=”success”] آیا آب‌ نسل سوم قهوه تاثیری بر طعم آن دارد ؟ [/alert]

زمان ایجاد مشکل در عصاره گیری توسط آب

تمام تهیه قهوه به عصاره گیری خلاصه می‌شود. عصاره گیری به انتقال عطر و طعم و خواص قهوه از پودر آن به داخل فنجان گفته می‌شود. وجود میزان صحیح مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیم در آب‌ می‌تواند به باریستاها برای یک عصاره گیری بهتر کمک کند. منیزیم به آزاد سازی رایحه میوه‌ای در قهوه کمک می‌کند در حالی که کلسیم باعث کرمی شدن قهوه خروجی می‌شود.

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

این عمل به خاطر یون‌های مثبت موجود در این دو ماده هستند. اما اگر میزان این مواد معدنی در آب زیاد باشد تاثیر منفی بر روی عصاره گیری خواهد داشت. آنها بیشتر حجم آب را پر کرده و دیگر فضای برای ترکیبات رایحه‌ای قهوه وجود نخواهد داشت.

آسیب به دستگاه توسط آب

آب‌ نامرغوب تنها بر روی قهوه تاثیر نخواهد داشت بلکه بر روی دستگاه‌های شما نیز تاثیر منفی خواهد داشت. بهتر است از کیفیت آبی که داخل دستگاه خود مکی‌ریزید مطمعن شوید. اگر از آب‌ لوله کشی یا آب تصفیه نشده استفاده می‌کنید، در حالی که قهوه بدی به شما خواهد داد دستگاه شما را نیز فرسوده می‌نماید.

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

آب‌ معدنی بسیار غنی یا بسیار سختمی‌تواند مشکلات خاصی به وجود بیاورد. زمانی که آب داغ شود، مواد معدنی در دستگاه باقی می‌مانند که به شکل آهک یا گچ نمایان می‌شوند و عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌‎دهند.

برای مثال این مواد با رسوب در گرمکن دستگاه باعث می‌شوند که دیگر به سرعت قبل آب‌ را گرم نکند.

چگونگی اندازه گیری کیفیت آب

در ابتدا بهتر است کافه داران و باریستاها اطلاعات زیر را فرابگیرند.

[alert style=”success”] آب‌ نسل سوم قهوه چیست ؟ [/alert]

کل مواد محلول ( TDS  )

تی دی اس، تمامی مواد معدنی و غیر معدنی مثل نمک، فلزات و هر جامد دیگری که در آب‌ حل شده باشد را اندازه گیری می‌کند. سازمان جهانی قهوه بهترین میزان تی دی اس را بین 75 تا 250 میلی‌گرم در لیتر اعلام کرده که بهترین در این رنج 150 است.

سختی آب‌

سختی آب به میزان مواد معدنی خاصی مثل کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز و میزانی کمی از عناصر دیگر گفته می‌شود. هرچه قدر این مواد بیشتر باشند سختی آب‌ بیشتر است و هرچه کمتر باشند، آب نرم‌تر است. به یاد داشته باشید که اب سخت یا نرم باعث مشکلاتی در عصاره گیری خواهد شد. سازمان جهانی قهوه بهترین میزان سختی آب‌ را بین 17 تا 85 میلی‌گرم بر لیتر اعلام کرده است که در این بازه بهترین آن 51 تا 68 میلی گرم است.

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

سطح PH

در تهیه هقهوه و عصاره گیری آن سطح PH نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. از نظر سطح PH آب یک ماده خنثی است که عدد آن با 7 مشخص می‌شود. اگر این عدد کاهش یابد آب اسیدی و اگر این عدد بیشتر شود ماده قلیایی خواهد بود.

هرچه سطح PH معمولی تر باشد قهوه خروجی بهتر خواهد بود. سازمان جهانی قهوه سطح PH برای تهیه قهوه را بین 6.5 تا 7.5 اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *